Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Lars C. Krogenæs på torsdag 26. januar 2017, klokken 13:34

Tittel: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: Lars C. Krogenæstorsdag 26. januar 2017, klokken 13:34
I denne tråden prøver vi å samle tilbydere av ladesystemer for fellesgarasjer/felles oppstillingsplasser typisk i borretslag, garasjesameier, huseierforeninger osv.

Hvis noen kan hjelpe til med å komme med forslag på tilbydere, kan jeg sette opp en liste. Det er like interessant å vite hvem som leverer anlegget og hvor de holder til, ikke bare produsenten av boksene. Ta også gjerne med litt info om hvordan det fungerer: lastballansering, systemer for avregning også.

Håper dette da vil bli et levende dokument, til glede for alle eksisterende og kommende elbileiere i bofellesskap.

Jeg har laget en liten nybegynnerguide rundt dette her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32676.0.html
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: Lars C. Krogenæstorsdag 26. januar 2017, klokken 13:34
Elbilforeningens beste råd for å tilrettelegge for ladeplasser i borettslag og sameier:
http://elbil.no/kom-i-gang-med-lading-i-boligbygg/


Systemleverandører av ladeløsninger for fellesgarasjer osv.

Listen er sortert alfabetisk:

BlueTec: www.bluetec.no Leverer komplette ladeløsninger til borettslag, sameier og bedrifter på Østlandsområdet.

Circle K: https://www.circlekcharge.com/apartment Leverer løsninger basert på Zaptec / Easee til borettslag, sameier og bedrifter over hele Norge.

EV-box: http://www.energiplan.com/

Fortum: http://www.fortum.no/bedrift/chargedrive/om-ladestolpene/#

Grønn kontakt https://gronnkontakt.no/ leverer ladeløsning tar betalt via "leie".

Keba: http://billader.no og www.nofuel.no

ON Energi AS http://onenergi.no/service-og-industri/ i Trondheim

Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: Lars C. Krogenæstorsdag 26. januar 2017, klokken 13:46
Legger ved 2 dokumenter om ladestasjoner  :)

http://elbilforum.no/forum/dokumenter/DSB_ladestasjoner_ elbil_v6.PDF (http://elbilforum.no/forum/dokumenter/DSB_ladestasjoner_ elbil_v6.PDF)

http://elbilforum.no/forum/dokumenter/Elbil_installatoer.PDF
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: Griffeltorsdag 26. januar 2017, klokken 16:56
Alle, ladestasjon-leverandørene, inkludert Salto selger gjennom installatører, og bidrar selv i ulik grad, noe som kanskje kan gjøre forespørsler noe mer uryddig. Jeg tror nok også at Zaptec har noen ansatte.

Det ville nok for de som ønsker et slikt system oppleves enklere om installatøren var underleverandør til en systemleverandør, eller at installatørene sto fram som systemselgere.

Fortum og Grønn kontakt er en annen type leverandør og står for salg av lading og får betalt via en eller annen form for leie.

Grønn kontakt https://gronnkontakt.no/ leverer ladeløsning tar betalt via "leie".

Schneider-electric http://www.schneider-electric.no

Proxll http://proxll.no/

Garo jobber med saken men har foreløbig ikke et system

Ukjent om norsk representant EV-box og ICE-EV

Kilde: en tidligere lignende tråd.
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: MsJoppesøndag 19. februar 2017, klokken 16:41
Hei ;)
Jeg bor i borettslag og har akkurat fått vite at vi har fått installert SALTOBOKS 503-LADESTASJON MED KABEL OG TYPE 2 PLUGG. Fikk vite at kabel til dette systemet koster mange tusen...
Jeg lurer på om min Mitsubitshi Miev (2012-modell) kan koble seg til denne? Har ny original kabel til denne som er kjempegod.
Og om noen evt. har brukt plugg/kabel som selges?
Er der mulig å kjøpe converter slik at jeg kan bruke den kabelen jeg har originalt til bilen?
Håper på en rimelig løsning uten at det går på sikkerheten løs ;)
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: jkirkebosøndag 19. februar 2017, klokken 19:40
Hei ;)
Jeg bor i borettslag og har akkurat fått vite at vi har fått installert SALTOBOKS 503-LADESTASJON MED KABEL OG TYPE 2 PLUGG. Fikk vite at kabel til dette systemet koster mange tusen...
Jeg lurer på om min Mitsubitshi Miev (2012-modell) kan koble seg til denne? Har ny original kabel til denne som er kjempegod.
Og om noen evt. har brukt plugg/kabel som selges?
Er der mulig å kjøpe converter slik at jeg kan bruke den kabelen jeg har originalt til bilen?
Håper på en rimelig løsning uten at det går på sikkerheten løs ;)

Hvorfor i all verden har de installert ladestasjoner med fast kabel? Disse kan ikke benyttes av biler med type 1 innntak slik som trilling, Leaf eller Kia.

Det korrekte er å installere ladestasjoner med type 2 uttak. Da trenger du kun en kabel til mellom 1500,- og 2000,-. Samme kabel som brukes på alle nyere offentlige ladestasjoner.
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: TBsøndag 19. februar 2017, klokken 19:49
Hei ;)
Jeg bor i borettslag og har akkurat fått vite at vi har fått installert SALTOBOKS 503-LADESTASJON MED KABEL OG TYPE 2 PLUGG. Fikk vite at kabel til dette systemet koster mange tusen...
Her må borettslaget blitt gitt dårlig råd av leverandør. Om ladestasjonen har fastmontert kabel med type 2 plugg er det mange bilar som ikkje kan bli lada: iMiev, C-Zero, iOn, Leaf, Soul EV.

Det er levert store antall av desse bilane, så det blir feil å nekte alle desse å lade.
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: Knut Røesøndag 19. februar 2017, klokken 19:54
Fins det ikke overgang?
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: Griffelsøndag 19. februar 2017, klokken 20:42
Her må installatør og leverandør ha lurt borettslaget. Dette var et virkelig dårlg valg.
Ladestasjon med type 2 stikkontakt er eneste smarte valg om dette er felles ladeplasser.
Krev endring av ladestasjon type, dette er for dumt. Etter min mening er dette rådgivers/leverandør/installatørs ansvar. Flertallet av dagens elbiler kan ikke bruke denne. Overgang er helt unødvendig om riktig type ladestasjon var  valgt.
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: jkirkebosøndag 19. februar 2017, klokken 21:04
Fins det ikke overgang?

Ikke som er lovlig å selge eller bruke.
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: tuttisøndag 19. februar 2017, klokken 21:14
Slike?
https://www.elbilgrossisten.no/products/type-2-til-type-1-adapter

Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: Griffelsøndag 19. februar 2017, klokken 21:21
Fins det ikke overgang?

Ikke som er lovlig å selge eller bruke.
De kan være lovlige om de er gokjent av ladestasjons produsent for bruk sammen med denne ladestasjonen (salto). Eller om bilprodusent har godkjent det. Men det er uansett en dårlig og unødvendig løsning som ikke kan anbefales.
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: TBsøndag 19. februar 2017, klokken 21:45
De kan være lovlige om de er gokjent av ladestasjons produsent for bruk sammen med denne ladestasjonen (salto). Eller om bilprodusent har godkjent det. Men det er uansett en dårlig og unødvendig løsning som ikke kan anbefales.
Vil denne typen type 2 til type 1 støtte justeringer av effekt? Dvs, der lastbalansering justerer opp/ned?

Men, uansett om det fungerer blir det ein lite gjennomtenkt løysing.
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: zypsøndag 19. februar 2017, klokken 21:51
Vil denne typen type 2 til type 1 støtte justeringer av effekt? Dvs, der lastbalansering justerer opp/ned?
Ja, pilotsignalet er det samme i type 1 og type 2.
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: elektroluxsøndag 19. februar 2017, klokken 22:51
De kan være lovlige om de er gokjent av ladestasjons produsent for bruk sammen med denne ladestasjonen (salto). Eller om bilprodusent har godkjent det.

Vi hadde slike overganger til 1200 kr i nettbutikken vår men fjernet de da salgsvolumet ikke gav grunnlag for å koste på dem egen CE godkjenning.

Dersom det er riktig at produsenten av ladeutstyr kan godkjenne disse for bruk på deres utstyr vil vil legge dem ut i nettbutikken igjen for bruk på Ratio sine ladestasjoner.
Tittel: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: moderator 2mandag 20. februar 2017, klokken 08:38
Hei ;)
Jeg bor i borettslag og har akkurat fått vite at vi har fått installert SALTOBOKS 503-LADESTASJON MED KABEL OG TYPE 2 PLUGG. Fikk vite at kabel til dette systemet koster mange tusen...
Jeg lurer på om min Mitsubitshi Miev (2012-modell) kan koble seg til denne? Har ny original kabel til denne som er kjempegod.
Og om noen evt. har brukt plugg/kabel som selges?
Er der mulig å kjøpe converter slik at jeg kan bruke den kabelen jeg har originalt til bilen?
Håper på en rimelig løsning uten at det går på sikkerheten løs ;)

Jeg tror du/vi har misforstått og at dere  får boksene satt opp med type2 kontakt og at ledning må bekostes av den enkelte.

På ladestasjonene er "kladden" inne i ladestasjonen, så du må ha en ledning uten kladd. Disse koster fra 1300 og oppover. Det er type2 til type1 du skal ha.

Lars
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: jkirkebomandag 20. februar 2017, klokken 11:13
Hei ;)
Jeg bor i borettslag og har akkurat fått vite at vi har fått installert SALTOBOKS 503-LADESTASJON MED KABEL OG TYPE 2 PLUGG. Fikk vite at kabel til dette systemet koster mange tusen...
Jeg lurer på om min Mitsubitshi Miev (2012-modell) kan koble seg til denne? Har ny original kabel til denne som er kjempegod.
Og om noen evt. har brukt plugg/kabel som selges?
Er der mulig å kjøpe converter slik at jeg kan bruke den kabelen jeg har originalt til bilen?
Håper på en rimelig løsning uten at det går på sikkerheten løs ;)

Jeg tror du/vi har misforstått og at dere  får boksene satt opp med type2 kontakt og at ledning må bekostes av den enkelte.

Problemet er at det er spesifisert modell 503, denne modellen har fast type 2 kabel...
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: Griffelmandag 20. februar 2017, klokken 18:54
Jeg tror du/vi har misforstått og at dere  får boksene satt opp med type2 kontakt og at ledning må bekostes av den enkelte.

Problemet er at det er spesifisert modell 503, denne modellen har fast type 2 kabel...
Som resulterer i at ca. 50% av elbilene i Norge idag ikke kan lade fra denne uten via en tvilsom overgang.
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: elektroluxmandag 20. februar 2017, klokken 20:25
Det er vel en smal sak å bytte kabel også på en Salto ladestasjon?

Ratio leverer 5m lange POM kabler med T1 pistol for en levelig pris. Den originale T2 kabelen beholdes til en får bil med T2 inntak.

Alternativt kan denne overgangen som er CE merket brukes: http://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/accessories/adapter-cables/adapter-cable/adapter-cables/31204/g+c+s+i+a+nr

Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: jkirkebomandag 20. februar 2017, klokken 22:54
Det er vel en smal sak å bytte kabel også på en Salto ladestasjon?

Ratio leverer 5m lange POM kabler med T1 pistol for en levelig pris. Den originale T2 kabelen beholdes til en får bil med T2 inntak.

Jeg tipper at i det øyeblikket man gjør dette bortfaller garantien fra Salto. Kan ikke tenke meg at eier tillater en slik modifikasjon. Det greieste er nok å ta opp dette med bestiller/utbygger og få de til å bytte de i riktig modell...
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: Griffelmandag 20. februar 2017, klokken 23:46
Det er vel en smal sak å bytte kabel også på en Salto ladestasjon?
Ratio leverer 5m lange POM kabler med T1 pistol for en levelig pris. Den originale T2 kabelen beholdes til en får bil med T2 inntak.
Det hjelper lite dersom en snakker om en ladeplass i en felles garasje. Stadig vi ca. halvparten ikke få lade.

Det omtalte adapteret er trolig kun godkjent for bruk sammen med Ratio ladestasjoner. Så for bruk med Salto må du få Saltos påskrift og merke kablen deretter. Rent generelt er adaptere ikke tillat men:
Fritt oversatt
Sitat
Et overgangs adapter fra ladestasjonen kan bare brukes når dette er godkjent av bilprodusenten eller av den spesielle EVSE produsenten. Adapteret må oppfylle kravene i EN 61851-1, IEC 60884-2-5 og andre relevante standarder som omhandler enten plugg eller stikkontakt deler av adaptere. Produsenten skal klart angi obligatorisk bruk av adapteret med en slik spesifikk merking. Slike adaptere skal være merket for å indikere deres spesifikke bruk.
Så den må nok merkes med kun for bruk med Ratio type xx, xy, xz. Eventuelt få Mitsubitshi til å god for produktet.
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 22. februar 2017, klokken 19:08
Jeg ville ha kontaktet innstallatør ASAP. Ladebokser med fast type 2 kabel er bare tull. Her har ikke innstallatøren som den profesjonelle part gjort opmerksom på hva de har levert. Å utelate 50% av dagens elbiler er en feil-innstallasjon og bør rettes opp kostnadsfritt.

Var det Salto som stod for leveringen, eller en el-innstallatør?

Lars
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: brako79tirsdag 28. februar 2017, klokken 09:32
... Ladebokser med fast type 2 kabel er bare tull.....
Quoter litt hardt her, men er det ikke T2 plugg / CCS som er fremtiden? Eller har jeg gått glipp av noe?
De fleste nye biler leveres vel med T2/CCS nå? 
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: Griffeltirsdag 28. februar 2017, klokken 09:47
... Ladebokser med fast type 2 kabel er bare tull.....
Quoter litt hardt her, men er det ikke T2 plugg / CCS som er fremtiden? Eller har jeg gått glipp av noe?
De fleste nye biler leveres vel med T2/CCS nå?
Av biler som finnes i Norge akkurat nå er det vel ca. 49% med
Type-1, 49% Type-2 og 2% annet. Av dissse kan 100% lade direkte fra en Type 2 kontakt med riktig kabel (for 2% gruppen et adapter).
Nissan er fortsatt en storselger, Mitsubish og Toyota pluggbar har type 1, hva Honda, Mazda, og Toyota velger på sine elbiler vet vel ingen. Men noe av tanken bak harmoniseringen av standard var at alle skulle kunne lade fra en type 2 kontakt unasett hvilken type kontakt en velger i bilen.
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: Lars C. Krogenæstirsdag 28. februar 2017, klokken 10:07
For et borettslag/sameie er det mye letter å administrere boksen, og la hver enkelt bruker ha ansvar for sin kabel, i forhold til slitasje etc. (i tillegg til det praktiske med at da kan alle elbiler lade uansett type).

Lars
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: HVollandtirsdag 28. februar 2017, klokken 16:47
For et borettslag/sameie er det mye letter å administrere boksen, og la hver enkelt bruker ha ansvar for sin kabel, i forhold til slitasje etc. (i tillegg til det praktiske med at da kan alle elbiler lade uansett type).

Lars
Dette er et meget viktig argument Lars. Som sameiestyreleder støtter jeg dette.
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: Bjørn Kåretirsdag 09. mai 2017, klokken 14:28
Alle, ladestasjon-leverandørene, inkludert Salto selger gjennom installatører, og bidrar selv i ulik grad, noe som kanskje kan gjøre forespørsler noe mer uryddig. Jeg tror nok også at Zaptec har noen ansatte.

Det ville nok for de som ønsker et slikt system oppleves enklere om installatøren var underleverandør til en systemleverandør, eller at installatørene sto fram som systemselgere.

Fortum og Grønn kontakt er en annen type leverandør og står for salg av lading og får betalt via en eller annen form for leie.

Grønn kontakt https://gronnkontakt.no/ leverer ladeløsning tar betalt via "leie".

Schneider-electric http://www.schneider-electric.no

Proxll http://proxll.no/

Garo jobber med saken men har foreløbig ikke et system

Ukjent om norsk representant EV-box og ICE-EV

Kilde: en tidligere lignende tråd.

Energiplan.com er norsk forhandler for EVBOX
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: GOLF-raideronsdag 14. juni 2017, klokken 11:40
Electric Vehicle Institute AS i Trondheim:
Leverandør til Elbilmarkedet
http://www.ev-institute.no/
Er det noen her på forumet som har erfaring med dette firmaet?
http://www.proff.no/selskap/electric-vehicle-institute-as/trondheim/biler-og-kj%C3%B8ret%C3%B8y/IF3R1O30CUX/
De selger ladekabler bl.a:
http://www.ev-institute.no/omoss.html
EVI.com/MD/USA:
http://www.ev-institute.com/

Jeg fant enda et firma i Trondheim som sier de har kompetanse
på bla. Ladeanlegg for El-bil og Solcelleanlegg:
http://onenergi.no/service-og-industri/
ON Energi AS
Org. nr: 998 438 756
Postadresse: PB 9482 Sluppen, 7496 Trondheim
Besøksadresse: Tempeveien 41, 7037 Trondheim
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: www.bluetec.nolørdag 09. september 2017, klokken 18:22
BlueTec as leverer komplette ladeløsninger til borettslag, sameier og bedrifter på Østlandsområdet.
Vi har også eget toppsystem for tilgangskontroll, betaling etc., utviklet med tanke på borettslag og bedrifter.

Ta kontakt for gratis og uforpliktende befaring og rådgivning.
www.bluetec.no
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: Simen1fredag 21. september 2018, klokken 15:21
Jeg har sett litt på Zaptec pro til en bedrift med behov for 5 ladeplasser nå og utvidelsemuligheter til 20 plasser på sikt. Så vidt jeg har skjønt er en av fordelene at den har en "busskabel" som kan strekkes fra lader til lader og at denne har både strøm og kommunikasjon over samme kabel. Er det flere som tilbyr lignende løsninger?

Ensto sin Chago wallbox trenger vist dedikert kabel til hver enkelt lader og da blir det en hel haug med kabler som skal trekkes ved utvidelse av anlegget. Busskabelløsningen hadde vært å foretrekke.
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: _OE_fredag 21. september 2018, klokken 15:34
ZaptecPro bruker vel WIFI til kommunikasjon... Det blir lagt opp et WIFI punkt her i garasjen hvor det er montert ZaptecPro og flatkabel
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: Simen1fredag 21. september 2018, klokken 15:56
Ja, wifi er en mulighet. De kan også ha et kablet "modem" på kabelen. Dette er systemets datatilknytning til omverden. Internt kommuniserer laderne via flatkabelen. Har minst én av laderne kontakt med omverden så linker den automatisk opp alle de andre laderne på samme flatkabel også. Poenget er at man slipper to separate kabler eller å måtte sette opp en rekke wifipunkter for å dekke alle laderne. Er det flere som har et tilsvarende system eller er dette unikt for zaptec?
Tittel: Sv: Oversikt over levarandører av ladesystemer til fellesgarasjer
Skrevet av: TBsøndag 07. oktober 2018, klokken 23:22
ZapCharger Pro kan kommunisere på tre måter:
- WiFi direkte til ladestasjon.
- WiFi til en ladestasjon, som sender videre til de andre via PLC (Power-line communication)
- Egen kablet ethernet til PLC modul, eksempelvis Devolo dLAN PRO 1200 DINrail

Jeg har bare erfaring med de to første. God nok WiFi dekning er viktig. Og for lange kabel strekk, via tavler, osv. fører til at PLC kommunikasjonen blir ustabil der en ZCP brukes for å sende videre signalet.

Zaptec anbefaler WiFi:
Sitat
Anbefaler dere å bruke WiFi der det er mulig. Dette er fordi dette er en mye bedre skalerbar kommunikasjonløsning. PLC passer best til mindre installasjoner.