Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TN/IT nett

Startet av André_, mandag 24. september 2018, klokken 02:50

« forrige - neste »

Rav4_EV

Mye rare teorier her. Nulleder koblet til karrosseriet ????????? Tror du er gal.

De fleste andre bilene har en switchmode lader der forløpet er slik: Veksestrøm (50hz) likerettes til likestrøm, vekselrettes i høy frekvens, gjennom en trafo og deretter likerettes før den når batteriet. Trafoen i denne laderen skaper et galvanisk skille. Dermed vil aldri batterispenningen være knyttet til nettjord, selv ved en lekkasjespenning ombord.

Zoe benytter motorstyringen som likeretter og strømmen går direkte til batteriene. Dermed kan en feil der batterispenningen går til karrosseri i bilen skape farlig feilstrøm dersom det ikke er etablert en sikker jordforbidelse via ladepoerten til jord. Batterispenningen er en likerettet nettspenning UTEN galvanisk skille. I et TN nett skal det ikke være vesentlig forskjell mellom jord og nulleder. Dermed kan bilen dra på en kort puls med belastning for å sjekke dette før ladeprosessen starter.
I et IT nett er det ikke mulig å kvalitetsikre jordforbindelsen uten  slå ned et par jordspett.
Man kan argumentere for at et jordfeilvern ville kunne oppdage en feilstrøm og avslutte ladingen, men dette vil da være eneste beskyttelse. Som fallskjermhoppere ønsker en av verdens store bilfabrikker å ha to sikkerhetsmekanismer. Da faller IT nett ut som aktuelt da det blir kun "single line of defence".


22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

automat

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 06. oktober 2018, klokken 13:22

Man kan argumentere for at et jordfeilvern ville kunne oppdage en feilstrøm og avslutte ladingen, men dette vil da være eneste beskyttelse. Som fallskjermhoppere ønsker en av verdens store bilfabrikker å ha to sikkerhetsmekanismer. Da faller IT nett ut som aktuelt da det blir kun "single line of defence".

Utfra beskrivelsen din høres det mer ut som «alle andre» bruker to fallskjermer, og Renault bare en. Men at de har en ekstra sjekk om den er pakket riktig ved å ta en prøvepuls.

Det høres ihvertfall ut som det er helt usannsynlig ut at Zoe noengang kommer til å kunne lade på it-nett (uten trafo), med mindre Renault endrer hele designet på laderen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 06. oktober 2018, klokken 13:22
Mye rare teorier her. Nulleder koblet til karrosseriet ????????? Tror du er gal.

De fleste andre bilene har en switchmode lader der forløpet er slik: Veksestrøm (50hz) likerettes til likestrøm, vekselrettes i høy frekvens, gjennom en trafo og deretter likerettes før den når batteriet. Trafoen i denne laderen skaper et galvanisk skille. Dermed vil aldri batterispenningen være knyttet til nettjord, selv ved en lekkasjespenning ombord.

Zoe benytter motorstyringen som likeretter og strømmen går direkte til batteriene. Dermed kan en feil der batterispenningen går til karrosseri i bilen skape farlig feilstrøm dersom det ikke er etablert en sikker jordforbidelse via ladepoerten til jord. Batterispenningen er en likerettet nettspenning UTEN galvanisk skille. I et TN nett skal det ikke være vesentlig forskjell mellom jord og nulleder. Dermed kan bilen dra på en kort puls med belastning for å sjekke dette før ladeprosessen starter.
I et IT nett er det ikke mulig å kvalitetsikre jordforbindelsen uten  slå ned et par jordspett.
Man kan argumentere for at et jordfeilvern ville kunne oppdage en feilstrøm og avslutte ladingen, men dette vil da være eneste beskyttelse. Som fallskjermhoppere ønsker en av verdens store bilfabrikker å ha to sikkerhetsmekanismer. Da faller IT nett ut som aktuelt da det blir kun "single line of defence".

Jeg skrev nok innlegget litt feil. Mente ikke at den var koblet til karosseriet, men at den ikke var isolert _godt nok_. Dobbeltisolert er vel kravet, om jordforbindelse ikke kan garanteres?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG


Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA