Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål om hjemmeladeboks.

Startet av J@x, fredag 09. desember 2016, klokken 11:27

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Svk på lørdag 22. oktober 2022, klokken 10:32
Ser en må søke om en skal ha mer enn 20A
Så da blir det e-verket som bestemmer.
Må nok uansett ha en lasttyrtlader om jeg skal over 20A, ønsker ikke at hovedsikring ryker.
Men kanskje 20A holder.
Ser zaptec har en sånn boks en kan ha i sikringskapet som måler strømtrekket.
Mulig jeg går for en slik zaptecpakke
Merk at nettleverandør ikkje kan regulere kva du brukar di effekt til i enkelt kursar, opptil den maks som du allereie har installert.
Etter ny NEK400:2022.
Blir det spenningsfall i distribusjonsnett er det nettleverandør sitt problem.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

turfsurf

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 22. oktober 2022, klokken 22:58
Merk at nettleverandør ikkje kan regulere kva du brukar di effekt til i enkelt kursar, opptil den maks som du allereie har installert.
Etter ny NEK400:2022.
Blir det spenningsfall i distribusjonsnett er det nettleverandør sitt problem.
Interessant. Gjelder dette eksisterende installasjoner også? Fikk installert lader på hytta hvor nettleverandør begrenset strømtrekket til 16A.

Fikk overtalt installatør til å sette opp 32A sikring og stille ned ladeboksen til 16A, så er jo lett å endre på.

Var foresten en interessant dialog med nettleverandør. De argumenterte med at 16A trefas tross alt var 11kW og burde holde plenty, uten å forstå at mange elbiler kun lader med enfas. Da jeg konfronterte de med det virket de genuint overrasket.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Takk for nyttig info.
Finner ikke søknadskjema på siden til everket.
Skal sjekke med de på mandag om jeg kan få et slikt søknadskjema.
Leser også at en må ha overspenningsvern?
Da mangler jeg det og b-vern.
Er overspenningsvern noe som kan være innebygd i ladaren?

Ingeniøren

Husk at det er innført effektavgift de fleste steder. Det er en nybegynner tabbe på elbil å tro at man trenger masse effekt. Har kjørt elbil i 7 år og klart meg fint med 10A, selv om laderen kan skrus opp til 16A  :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Svk

#34
Har tenkt tanken. Å kjøpe en dum lader på 20A

https://www.defa.com/no/ev-charging/defa-solid/


https://www.defa.com/no/nettbutikk/ladelosninger-elbil/defa-solid/

Slipper å søke.20A bør holde.lader jo om natta.har jo «lite» batteri
En dum lader er alltid dum. En smartlader kan bli dum

filtvet

Ikke dum den defa-en. Er alle elektrikere vilige til å montere den eller vil de helst selge sitt eget?

Jeg lader mest 13A nå så kommer jeg under 10 kw trinnet med litt strømbruk ellers i huset. Tar ca 10 timer om jeg starter på ca 20-30%.

Orbit

Sitat fra: Svk på søndag 23. oktober 2022, klokken 08:37
Er overspenningsvern noe som kan være innebygd i ladaren?
Nei, det står typisk i sikringsskapet, eller allerede i utvendig inntaksskap dersom du har dette. Vernet er tilkoblet hovedkabelen inn til deg, og skal hindre at lynnedslag etc gjør stor skade på din installasjon. Dersom el-opplegget er relativt nytt, har det muligens allerede overspenningsvern. Det har vært lenge anbefalt, og obligatorisk fra 2012. Se f.eks: https://www.elektroimportoren.no/overspenningsvern-lynvern/overspenningsvern-lynvern/Document.html
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: turfsurf på søndag 23. oktober 2022, klokken 07:22
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 22. oktober 2022, klokken 22:58
Merk at nettleverandør ikkje kan regulere kva du brukar di effekt til i enkelt kursar, opptil den maks som du allereie har installert.
Etter ny NEK400:2022.
Blir det spenningsfall i distribusjonsnett er det nettleverandør sitt problem.
Interessant. Gjelder dette eksisterende installasjoner også? Fikk installert lader på hytta hvor nettleverandør begrenset strømtrekket til 16A.

Fikk overtalt installatør til å sette opp 32A sikring og stille ned ladeboksen til 16A, så er jo lett å endre på.

Var foresten en interessant dialog med nettleverandør. De argumenterte med at 16A trefas tross alt var 11kW og burde holde plenty, uten å forstå at mange elbiler kun lader med enfas. Da jeg konfronterte de med det virket de genuint overrasket.
Det må jo absolutt gjelde eksisterande installasjonar. Om du søker om å auke OV /inntakssikring så vil nettleverandør sjølvsagt ta hensyn til kapasiteten i området. Men det du allereie har fått, ja der fanger bordet.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Svk

Om en blir straffet for å trekke mer enn 10kW.så tror jeg at jeg nøyer meg med 20A.
Elektrikere monterer vel alt så lenge de får betalt?
Har ikke noe som ligner på overspenningvern. Huset er fra 94.
Så da må jeg vel ha en slik også. Er vel uansett kjekk å ha

Svk

https://www.defa.com/content/uploads/Documentation/EV-Charging/eMove/Manuals/eMove-Portable-Charger-Mode-2-Type-2-502003-NO.pdf


Gir 15A i 2timer før den går over til 10A
Denne kan plugges i elbil lade anlegget jeg rigget til i 2015.
Kun kr 4000. Hadde budsjettert 20.000 til elbillader.

RJK

Pent design på den.

Men det burde gå fint å få en høydejusterbar klemme som hindrer en å dra ut ladekabelen før denne heves til åpen posisjon. Med litt design og 3d-printing bør man kunne få til en løsning som visuelt står i stil til denne.

Gjerne en hvor hevemekanismen/armen til denne klemmen går bak laderen, om ikke dette kommer i konflikt med kabelen inn i ladeboksen. Men et spor/avlangt hull i midten av armen, kan jo sørge for at kabelen passerer gjennom denne og inn i ladeboksen, selv når man hever eller senker klemmen.

Defa, om dere ser denne kommentaren, så er utfordringen herved levert. Lag en slik original "lås" til denne,

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Har spurt en lokal elektriker om pris på montering av defa solid og overspenningsvern.
Defa solid'n har DC vern.så da trenger jeg ikke ny jordfeilbryter i sikringskapet?

Svk

Fikk pris på montering av solid og vern.dyrt?

Hei
Viser til forespørsel ang montering av lader.
Montering av lader levert av kunde samt ny sikring, overspenningsvern og inntil 15m kabel fra sikringsskap til lader
vil koste i størrelsesorden ca. kr. 9500,- inkl. mva.

Det tas forbehold om at det er fysisk plass, kapasitet i sikringsskapet, og om at det eksisterende berørte elektriske anlegget er i forskriftsmessig stand.
Evt. graving av grøft og kabelrør for kabel er ikke medregnet i prisen dersom lader monteres i frittstående garasje etc.

geear

Sitat fra: Svk på søndag 23. oktober 2022, klokken 19:58
Om en blir straffet for å trekke mer enn 10kW.så tror jeg at jeg nøyer meg med 20A.
Elektrikere monterer vel alt så lenge de får betalt?
Har ikke noe som ligner på overspenningvern. Huset er fra 94.
Så da må jeg vel ha en slik også. Er vel uansett kjekk å ha
Hva du blir "straffet" for, kommer helt an på trinnene til nettleverandøren din, og hva du bruker av strøm til annet samtidig som du lader bil. Altså totaleffekten.

Svk

#44
Sitat fra: geear på mandag 24. oktober 2022, klokken 11:49
Sitat fra: Svk på søndag 23. oktober 2022, klokken 19:58
Om en blir straffet for å trekke mer enn 10kW.så tror jeg at jeg nøyer meg med 20A.
Elektrikere monterer vel alt så lenge de får betalt?
Har ikke noe som ligner på overspenningvern. Huset er fra 94.
Så da må jeg vel ha en slik også. Er vel uansett kjekk å ha
Hva du blir "straffet" for, kommer helt an på trinnene til nettleverandøren din, og hva du bruker av strøm til annet samtidig som du lader bil. Altså totaleffekten.

Har prøvd å lese meg frem til hva jeg blir straffet for.
Ser ut som de tar de 3 høyeste toppene og deler på 3.
Så stiger det hver 5kW
T1 er snitt topper på under 5kW
T2 er 5-10. osv. jeg ligger på T2 idag. Men er jo ikke snakk om mye økning per steg ser det ut som

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA