Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål om hjemmeladeboks.

Startet av J@x, fredag 09. desember 2016, klokken 11:27

« forrige - neste »

filtvet

Sitat fra: Svk på mandag 24. oktober 2022, klokken 11:34
Fikk pris på montering av solid og vern.dyrt?

Hei
Viser til forespørsel ang montering av lader.
Montering av lader levert av kunde samt ny sikring, overspenningsvern og inntil 15m kabel fra sikringsskap til lader
vil koste i størrelsesorden ca. kr. 9500,- inkl. mva.

Det tas forbehold om at det er fysisk plass, kapasitet i sikringsskapet, og om at det eksisterende berørte elektriske anlegget er i forskriftsmessig stand.
Evt. graving av grøft og kabelrør for kabel er ikke medregnet i prisen dersom lader monteres i frittstående garasje etc.

Betalte 16.000,- for easse box med alt du nevner - inkludert ladeboks. Men elektriker her er ganske greie mht pris.

elektrolux

Sitat fra: Svk på mandag 24. oktober 2022, klokken 11:34
Fikk pris på montering av solid og vern.dyrt?

Hei
Viser til forespørsel ang montering av lader.
Montering av lader levert av kunde samt ny sikring, overspenningsvern og inntil 15m kabel fra sikringsskap til lader
vil koste i størrelsesorden ca. kr. 9500,- inkl. mva.

Det tas forbehold om at det er fysisk plass, kapasitet i sikringsskapet, og om at det eksisterende berørte elektriske anlegget er i forskriftsmessig stand.
Evt. graving av grøft og kabelrør for kabel er ikke medregnet i prisen dersom lader monteres i frittstående garasje etc.

Ja.

Be heller installatøren ta dette på tid og materiell.

Med ca 1000 kr timen og materiell til 2-3000 kr ser det ut som om tilbudet tar høyde for 6t arbeid. Som regel går det 3t
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: Svk på mandag 24. oktober 2022, klokken 11:53
Sitat fra: geear på mandag 24. oktober 2022, klokken 11:49
Sitat fra: Svk på søndag 23. oktober 2022, klokken 19:58
Om en blir straffet for å trekke mer enn 10kW.så tror jeg at jeg nøyer meg med 20A.
Elektrikere monterer vel alt så lenge de får betalt?
Har ikke noe som ligner på overspenningvern. Huset er fra 94.
Så da må jeg vel ha en slik også. Er vel uansett kjekk å ha
Hva du blir "straffet" for, kommer helt an på trinnene til nettleverandøren din, og hva du bruker av strøm til annet samtidig som du lader bil. Altså totaleffekten.

Har prøvd å lese meg frem til hva jeg blir straffet for.
Ser ut som de tar de 3 høyeste toppene og deler på 3.
Så stiger det hver 5kW
T1 er snitt topper på under 5kW
T2 er 5-10. osv. jeg ligger på T2 idag. Men er jo ikke snakk om mye økning per steg ser det ut som
Det avhenger som sagt av nettleverandør. Det er vel noe sånt som 200 forskjellige i Norge. Jeg har L-nett (Lyse) og der er det 5-10-15 osv, og lav kostforskjell for å gå fra 10 til 15 feks, mens andre har flere ganger høyere påslag, noen har også trinn på to kW, har jeg forstått.. og ikke alle regner snitt av tre høyeste timer på forskjellige døgn.

Tragisk modell hele greiene, finnes ikke gjennomsiktig og forståelig for folk flest.

Svk

Har spurt defa om hvem de samarbeider med. venter på pris fra de 2. han ene har respondert. ville ha bilde av sikringskap.
'nye nettleien er veldig uoversiktlig, men ser ut som lavt forbruk over tid og lading om natten gir gevinst.

Lars C. Krogenæs

Alle elektrikere kan levere utstyr fra DEFA, eller montere utstyr du selv skaffer fra DEFA.

Det er nå mye større variasjon i strømprisen time for time, enn i fjor. Det lønner seg derfor nå å gå opp et kapasitetsledd, for så å utnytte timene med billig spotpris, enn å lade tregere over lenger tid, for å unngå høyere kapasitetsledd.

Det betyr også at det er lurt å legge opp 32A 3-fas, og få en ladestasjon som kan levere dette. Da er det bilen som er flaskehalsen for hvor mye strøm den kan ta i mot. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Svk

fått pris hos en av de defa anbefalte:
Hei
Kan tilby følgende:

1 stk overspenningsvern
1 stk kurs 2x25A.
1 stk kabling maks 4m.
1 stk ny avdekking.
1 stk kobling og montering av lader. Eksklusiv eventuell programmering.

Tilbud kr 6900,- inkl mva.



virker ut som en god pris. hva er avdekking?

Erik Ola Ulvestad

"Avdekking" = diverse plast detaljer for berøringsikring i elskap.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Svk

Går nok for overnevnte tilbud. Litt usikker på hvilken lader jeg skal velge

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Svk på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 19:46
Går nok for overnevnte tilbud. Litt usikker på hvilken lader jeg skal velge
Tja, vil du ha dum eller smart ladeboks? Enkel eller fancy? Fast kabel eller kontakt? Integrasjon med smarthus? Har du bil som likegodt kan ta seg av ladestyring direkte? (app/api som ekstern strømleverandør kan bruke til "smartlading" etter pris eller effekt i hus)

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Svk

#54
Tenkte den enkle defa laderen duger.
Men ble litt usikker, kjøpe billig lader og dyr montering.
Burde jeg heller tatt en laststyrt defa?

Ingeniøren

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 24. oktober 2022, klokken 14:33
Alle elektrikere kan levere utstyr fra DEFA, eller montere utstyr du selv skaffer fra DEFA.

Det er nå mye større variasjon i strømprisen time for time, enn i fjor. Det lønner seg derfor nå å gå opp et kapasitetsledd, for så å utnytte timene med billig spotpris, enn å lade tregere over lenger tid, for å unngå høyere kapasitetsledd.

Det betyr også at det er lurt å legge opp 32A 3-fas, og få en ladestasjon som kan levere dette. Da er det bilen som er flaskehalsen for hvor mye strøm den kan ta i mot.

Sikkert riktig, men det forutsetter at du har god styring på når bilen lader og at systemet faktisk fungere. De færreste kjører tom daglig og da klarer man seg fint med 10 A og tar det over flere lade perioder. Da gir man rom for at flere kan få det de ønsker av effekt. Fortsatt lurt å sjekke strømprisen og følge med  :)

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Svk

kan få en sånn dings fra elverket som jeg plugger i sikringsskapet, som rapporterer nåværede strømforbuk til en app.så kjører jeg på når det er billig og jeg ikke lager middag
burde kanskje skaffet en sånn, fulgt litt med selv, Leafen har ikke smartlading, men har timer og appstyring?
kjører sjelden tomt, tipper jeg bruker 20-50% hver dag...

Ingeniøren

#57
Kan være lurt å sjekke ut Jedlix. Tror de leverer styringen til blant annet Easee, Skagerak Energi og en del bilmerker som min bil som bare er hektet på en dum lader, men lader smart :-)

https://www.jedlix.com/
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Svk

takk for tips.
men her jeg bor er det et krav at man må søke om enn skal ha mer enn 20A til lading. er det sånn at en alltid får ja? eller får en ofte nei?

geear

Det er et hundretalls netteiere i Norge, så det svaret blir bare spekulasjoner. Har inntrykk av at det vanlige er at man må søke om man skal ha større 1-fas last, men at 3-fas ikke krever søknad. Ironien i det er at man kan lade 1-fas 32A selv om en boks er satt opp til 32A 3-fas..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA