Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål om hjemmeladeboks.

Startet av J@x, fredag 09. desember 2016, klokken 11:27

« forrige - neste »

Svk


Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Svk på onsdag 26. oktober 2022, klokken 10:49
står at en må søke på alt over 20A
Om du orker, kan du utfordre dei på om søknadsplikt virkelig er iht ny NEK400:2022?
Din LEAF har desverre ikkje appstyring for start og stopp av lading, heller ikkje via feks Jedlix. Mulig at du kan få timer i Leaf til å lade kvar natt, då har du fått mykje av gevinsten med billig straum uten å vere online.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Svk

regner med at timer virker? så da kan jeg sette timeren iforhold til hva jeg har igjen på batteri/trenger av lading/pris på strøm...
billig og bra, aldri noe app krøll eller noe som går ut på dato...

Vollis47

Sitat fra: Svk på torsdag 27. oktober 2022, klokken 08:54
regner med at timer virker? så da kan jeg sette timeren iforhold til hva jeg har igjen på batteri/trenger av lading/pris på strøm...
billig og bra, aldri noe app krøll eller noe som går ut på dato...
Det enkle er ofte det best
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Svk

Satser på det!
Men må si det er lenge å vente helt til Juni

Svk

Slo til på dette tilbudet:

PRISTILBUD - ELBILLADER

1 stk. Overpenningsvern 2-pol
1 stk. Automat 2/25A
Noen meter RV-K 3G4 kabel
1 stk. Zaptec Go
Nødvendig koblings- og festemateriell
Ferdig montert                                            Kr. 12.500,-   inkl. mva.

Det forutsettes at det er plass på skinnene i tavle til overpenningsvern og sikring (bredde 7 cm)

Hikkas

Jeg har enfaset 32A kurs og zaptec go lader. Men får ikke mer en godt 4kw i hastighet på ladingen. Skulle vel hatt 7,4kwh i hastighet. Laderen er stilt på 32A og bilen er en i4. Noen som skjønner dette?

RJK

Sitat fra: Hikkas på fredag 14. april 2023, klokken 20:12Jeg har enfaset 32A kurs og zaptec go lader. Men får ikke mer en godt 4kw i hastighet på ladingen. Skulle vel hatt 7,4kwh i hastighet. Laderen er stilt på 32A og bilen er en i4. Noen som skjønner dette?
Har du fått en 16A eller 20A kabel med bilen? Det hører i hvertfall ut til å stemme, siden 16A gir 3,6 kW og 20A gir 4,6 kW, dog at du kanskje får litt ladetap og derved er mer på 3,4 eller 4,4 kW.

Har vel vært litt forskjellig hva som er levert med av kabler hos BMW etter det jeg har lest.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hikkas


Svk

Logg inn via web i zaptec portalen.det du velger i web overstyrer det du velger i app.

Hikkas

Prøvde web også uten hell. Men så satt jeg den i selvstendig-modus og da gikk den rett opp på 7.1 kw

minikongen

Jeg har en MG Marvel R, og har fått installert en Zaptec Go ladeboks i garasjen min. På bakgrunn av helheten, så fikk elektriker bare satt inn en 15A sikring ut til garasjen, selv om jeg ideelt sett skulle hatt litt mer punch.

Problemet er likevel at ladehastigheten tilsynelatende er lavere enn den skulle vært. Det var tidligere 10A-sikring ut til garasjen - rekke med fire garasjer som tilhører rekkehusfirer, alle har kabel fra sin garasjeplass til sitt sikringsskap. Da elektrikeren satt inn ladeboksen glemte han å bytte til 15A-sikring pga han sleit med noe annet arbeid han skulle gjøre under samme besøk. Han kom tilbake dagen etter og fikset det. Det jeg legger merke til, er at ladehastigheten ikke er noe høyere etter det ble satt inn 15A, enn det var da jeg hadde 10A. Den ligger på litt over 2 kW i Zaptec-appen, og mellom 1.6 og 1.9 kW i MG-appen. Fikk også installert Zaptec Sense på anbefaling, siden vi bare har 45A totalt i skapet, og at ikke bilen skulle dra så mye at hovedsikringen går hvis man plutselig bruker vaskemaskin, tørketrommel, stekeovn +++ samtidig.

Så, noen som har innsikt i hvorfor 15A-sikring ikke gir høyere ladehastighet enn 10A? Og hva burde jeg egentlig kunne forvente av kW på en 15A-sikring? Tenkte spørre her før jeg tok kontakt med elektrikeren. Kan så lite om elektriske anlegg, så jeg blir fort bare stående og si "ja, mhm, ok"...

TB

Mulige årsaker:
Elektriker glemte å justere ladeboksen til 15 A etter sikringen ble byttet?

Zaptec sense juster ned effekten pga anna forbruk?

Elektriker ønsker ikke belaste 15A sikring 100%

Ladehastighet er begrenset i bilen?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Elbil er bedre enn sex

En 15A sikring skal vel ikke belastes med mer enn 80 % av de 15 amperene når det er snakk om elbillading som regnes som langtidsbelastning uten avbrudd? Dvs 12A?
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

RJK

Sitat fra: Exit elbil på tirsdag 12. mars 2024, klokken 11:08En 15A sikring skal vel ikke belastes med mer enn 80 % av de 15 amperene når det er snakk om elbillading som regnes som langtidsbelastning uten avbrudd? Dvs 12A?
Du tenker på tidligere krav for ladekontakt for Schuko-lading med nødladeren, og der kursen bygges for 16A, men settes sikring på 10A (tidligere 12A) for å ha litt kapasitet igjen på kabler etc.

Nå er det nok sikkert en kurs som er satt til 18A eller 24A (eventuelt lagt opp støtte for 3-fase 32A og noe høyere på kursen), og begrenset til 15A. Men nå med tanke på en elbillader som skal kunne virke med 15A i bruk.

Sikringen vil jo være det som sier hva som er grensen som skal holdes over litt tid (tåler litt høyere over kort tid før sikring går/slår ut).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA