Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: J@x på fredag 09. desember 2016, klokken 11:27

Tittel: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: J@xfredag 09. desember 2016, klokken 11:27
Sikkert dumt spørsmål fra en nybegynner...
Jeg går med planer om å kjøpe meg Ioniq eller ny e-Golf og lurte derfor på å få installert ladestasjon hjemme. Disse to bilene har vel støtte for 1-fas lading på 32A, og tenkte det hadde vært fint å få 32A istedet for 16A lagt opp. Jeg sjekket med elektrikker og fikk da beskjed om at 1-fas 32A ikke var aktuelt hos meg. Har innlagt 400V med 40A hovedsikringer.


BMW støtter vel etter det jeg kan se 3-fas 400V.
Bruker ikke disse samme type kabel for å lade? Hva skjer da viss man plugger inn en Ioniq i en lader for BMW´en? Stopper elektronikken dette slik at ingenting skjer, eller får man trøbbel? Eller er det ikke samme kabel?
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: pudderjagarfredag 09. desember 2016, klokken 12:22
Med 400v anlegg ville eg ha kikka på bilar med 3faselading. På 16a 3fase får du 11kw mens på 1fase 32 a får du 6,6 kw pga ladaren i bilen.

Bilar med 3fase er
Zoe 22kw
Bmw 11kw
Mercedes 11kw
Tesla 16 eller 22kw
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: elektroluxfredag 09. desember 2016, klokken 12:29
Støtter den.

Samtidig vil en 11 kW 3 fase ladestasjon lade e-golf og Hyundai med 3,6 kW

e-Golf støtter maks 3,6 kW mens Hyundai støtter maks 7,4 kW, men da fra 1 fase 32A
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: J@xfredag 09. desember 2016, klokken 12:38
Sitat fra: elektrolux på fredag 09. desember 2016, klokken 12:29
Støtter den.

Samtidig vil en 11 kW 3 fase ladestasjon lade e-golf og Hyundai med 3,6 kW

e-Golf støtter maks 3,6 kW mens Hyundai støtter maks 7,4 kW, men da fra 1 fase 32A

Nye e-Golf støtter vel 7,2KW.
Så viss en plugger en 11 kW 3 fase ladestasjon til en e-golf og Hyundai så lader den altså med 3,6kW.
Muligens det er den mest fremtidsrettede installasjonen å gjøre da, i stedet for å legge inn 1-fas 16A som er alternativet?





Sitat fra: pudderjagar på fredag 09. desember 2016, klokken 12:22
Med 400v anlegg vikke eg ha kikka på bilar med 3faselading. På 16a 3fase får du 11kw mens på 1fase 32 a får du 6,6 kw pga ladaren i bilen.

Bilar med 3fase er
Zoe 22kw
Bmw 11kw
Mercedes 11kw
Tesla 16 eller 22kw

Vet de har det, men Zoe og BMW er for små, MB for kort rekkevidde og Tesla for dyr, så de er nok ikke aktuelle.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: elektroluxfredag 09. desember 2016, klokken 14:39
Lurt å legge ut så mye som mulig.

Er det 400V 3 fase 16A = 11 kW er det å foretrekke.

Legger du ut et stikk kan du bruke en slik overgang og bruke original ladekabel:

http://www.clasohlson.com/no/3-fas-adapter/Pr326039000

Samtidig står du fritt til å plugge i en ekte ekstern lader på 10-11 kW og lade via Combo stikket i bilen. Vi tester for tiden ut slike ladere og tenker å tilby dette for både 400V og 230V for ca 50 000 kr
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: KjellGfredag 09. desember 2016, klokken 14:39
Skal tro når noen lager en 230/400V 3-faselader til veggen med DC utgang? Kunne gitt ca 10kW IT, 25A og 11kW TN, 16A. 

(Flere med samme tanken ser jeg  8))
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: elektroluxfredag 09. desember 2016, klokken 14:40
He he. Slo deg med 5 sec på den ;D

Se mailen over din.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: KjellGfredag 09. desember 2016, klokken 14:45
Burde være marked for en slik! En slipper trafodiskusjonen på IT, skjevlastproblematikken og ofte begrensning i sikringsstørrelsen. Har en effekt nok kan en få bra ladefart, langt over ombordladeren.

Burde kanskje vært med stjerne/trekantvender for portabelt bruk?
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: elektroluxfredag 09. desember 2016, klokken 15:06
Bare synd med prisen.

Stjerne/ trekant vender er god ide. Krevende å få kineserne til å forstå den, men skal gjøre et forsøk. Kanskje tryggest med 2 ulike inntak slik at brukerfeil unngås.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: pudderjagarfredag 09. desember 2016, klokken 15:25
Sitat fra: J-B på fredag 09. desember 2016, klokken 12:38
Sitat fra: elektrolux på fredag 09. desember 2016, klokken 12:29
Støtter den.

Samtidig vil en 11 kW 3 fase ladestasjon lade e-golf og Hyundai med 3,6 kW

e-Golf støtter maks 3,6 kW mens Hyundai støtter maks 7,4 kW, men da fra 1 fase 32A

Er du sikker på at nye e-golf støtter 32a?
Eg meine å ha høyrt at den ikkje gjer da. Europeiske bilar bruker 3fase hvis dei skal opp med effekten
Nye e-Golf støtter vel 7,2KW.
Så viss en plugger en 11 kW 3 fase ladestasjon til en e-golf og Hyundai så lader den altså med 3,6kW.
Muligens det er den mest fremtidsrettede installasjonen å gjøre da, i stedet for å legge inn 1-fas 16A som er alternativet?





Sitat fra: pudderjagar på fredag 09. desember 2016, klokken 12:22
Med 400v anlegg vikke eg ha kikka på bilar med 3faselading. På 16a 3fase får du 11kw mens på 1fase 32 a får du 6,6 kw pga ladaren i bilen.

Bilar med 3fase er
Zoe 22kw
Bmw 11kw
Mercedes 11kw
Tesla 16 eller 22kw

Vet de har det, men Zoe og BMW er for små, MB for kort rekkevidde og Tesla for dyr, så de er nok ikke aktuelle.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: J@xfredag 09. desember 2016, klokken 15:29
Nye e-Golf: http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/technical-data/e-golf/_jcr_content/renditions/rendition.file/vw_e-golf_td_11-2016_web.pdf

Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: KjellGfredag 09. desember 2016, klokken 15:31
DC-hjemmelader:

Med to inntak vil en trolig trenge en innvendig omkoblings"kontaktor".

En annen tenkbar løsning er tre ladere i stjerne som fungerer for både i stjerne 230V IT og stjerne 400V TN. (Tesla aksepterer vel ca 180-265V og lommeladere ned mot 140V)

Da kunne en klart seg med én  inngang og to apparatkabler. (Usikker på regelverket her)

Lading med to linjespenninger i 2/3-dels 3-fase fra IT burde også være mulig for en 400V-lader, jfr ladeuttaket til Tesla. Øker effektuttaket med ca 15% uten noe hokkuspokkus annet enn tilkoblingen og at utstyret aksepterer at én fase mangler.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: pudderjagarfredag 09. desember 2016, klokken 16:48
Sitat fra: J-B på fredag 09. desember 2016, klokken 15:29
Nye e-Golf: http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/technical-data/e-golf/_jcr_content/renditions/rendition.file/vw_e-golf_td_11-2016_web.pdf

Dette er ei god nyhet. Bilen var næmleg anonsert med 16a lading då første nyheten om ny versjon kom. Men kvifor dei ikkje tar i bruk 3fase slek som andre europeiske bilmerke er ei gåte for meg. Er klar over at da aukar vekta litt men da har lite betydning på rekkevidda.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: automatfredag 09. desember 2016, klokken 17:02
Sitat fra: pudderjagar på fredag 09. desember 2016, klokken 16:48

Men kvifor dei ikkje tar i bruk 3fase slek som andre europeiske bilmerke er ei gåte for meg. Er klar over at da aukar vekta litt men da har lite betydning på rekkevidda.

De har vel 32A-ladere til US-modellene fra før? Lettere og raskere å dytte inn noe de allerede har, enn å utvikle en helt ny 3-fas-lader.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: KjellGfredag 09. desember 2016, klokken 18:16
Kan vel bare dytte inn to til, så har en med seg en 22kW lader.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: pudderjagarfredag 09. desember 2016, klokken 21:32
Sitat fra: automat på fredag 09. desember 2016, klokken 17:02
Sitat fra: pudderjagar på fredag 09. desember 2016, klokken 16:48

Men kvifor dei ikkje tar i bruk 3fase slek som andre europeiske bilmerke er ei gåte for meg. Er klar over at da aukar vekta litt men da har lite betydning på rekkevidda.

De har vel 32A-ladere til US-modellene fra før? Lettere og raskere å dytte inn noe de allerede har, enn å utvikle en helt ny 3-fas-lader.

US standard er vel 115v så dei må nok bygge den om ein del. Då vil eg no sei at da er betre med 2 til og 3faselading
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: sjokomelkfredag 09. desember 2016, klokken 21:41
Sitat fra: pudderjagar på fredag 09. desember 2016, klokken 21:32
US standard er vel 115v så dei må nok bygge den om ein del. Då vil eg no sei at da er betre med 2 til og 3faselading
Du får bare 120V via bilens ladekabel/kladd i USA. Og da opptil 12A på det meste.
Alt annet skjer på 240V med fastmonterte ladestasjoner. Så bilen lades med 32A 240V i USA. Og samme lader kan brukes i Europa.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Riofredag 09. desember 2016, klokken 22:07
Forutsatt at den er godkjent for bruk i Europa... ;)
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Robert Sundlørdag 10. desember 2016, klokken 03:12
Sitat fra: KjellG på fredag 09. desember 2016, klokken 18:16
Kan vel bare dytte inn to til, så har en med seg en 22kW lader.
Det er sikkert ett godt marked for slike løsninger. Og det er sikkert en god del ladere tilgjengelig fra høggerne slik at det kan velges eksemplarer i perfekt stand.

Det vil gi en glimrende økning i bruksverdi for mange. 22kW hjemme og fra en mengde industrikontakter (spesielt i områder der hurtigladere er mindre utbygd) og DC hurtiglading, i rimelige elbiltyper. Hvis laderne er galvanisk skilt fra batterisiden kan de kobles i trekant og trekke 22kW fra IT nett også! (fra 63A stikk)

Det bør tas hensyn til hvordan laderen og bilen kommuniserer, og hvordan laderen og EVSE kommuniserer (med føler for motstand for å detektere maks strømstyrke på kabelen, noe som ikke fungerer bare med å koble de i parrallell; og pilotsignalet), og om strømstyrke inn på batteriet når det nærmer seg fullt (her vil forsåvidt maksspenningen hjelpe til med å begrense strømmen uansett, men allikavel).

Det er sikkert endel her på forumet som er fullt i stand til å gjøre dette også for moderne elbiler, men sålangt har jeg bare hørt om at slikt er gjort for gamle elbiler. (Uten at jeg vet om det er tilfeldigheter, mekkevillighet, deletilgang, mere komplisert elektronikk, eller noe annet som er grunnen)
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: elektroluxlørdag 10. desember 2016, klokken 04:03
Skulle tro rent bytte fra 3,6 til 7,4 kW lader går relativt greit. Må antakelig adresseres inn på canbus systemet så klokere hoder enn mitt må nok til.

Tror det er verre med flere i parallel, både programmering og hardware med kabling.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Riolørdag 10. desember 2016, klokken 10:29
Problemet er sannsynligvis at disse laderne ikke forventer å "se" en annen aktiv lader koblet til batteriene, og vil ikke "forstå" hva som foregår. Så man risikerer at den første laderen lader på full effekt, og de andre laderne tror batteripakken er at for full allerede.

Alternativt har man en sentral BMaS, som styrer "dumme ladere", men dersom den bare er beregnet for én lader, så vil en av laderne trolig gi ut mye mer effekt enn de to andre, ettersom de ikke balanserer mellom seg.

Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: KjellGlørdag 10. desember 2016, klokken 11:57
Å bygge inn flere ladere i bilen mente jeg er en produsentjobb. Å koble opp tre ladere i bilen mot et IT-nett kan også komme i konflikt med protokollstandard for ladekontakten. Jfr Tesla som har tre ladere ombord, men bare kjører to i "V-kobling" mot IT trefase.

Å flytte hele ladingen over på veggen med DC-interface til bilen burde være "enklere".  Presumtivt kan en slippe en stor trafo og bruke pengene til flere ladere. En 11 kW hjemme vil trolig være en passe størrelse.

Normalt innebærer lader ved forskjellig spenning implesitt en HF-trafo slik at inngang og utgang-side kan bygges galvanisk adskilt.


Skal tro om det på sikt blir marked for brukte Teslaladere flyttet ut i en kladd? Særlig om de kan trekantkobles.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Rav4_EVlørdag 10. desember 2016, klokken 12:44
Flere ladere er meget enkelt dersom man ikke fordyper seg i problemer eller forsøker å overkomplisere.

Anton Bech i Danmark laget sin egen 3 faselader for Peugeot 106. Prinsippet er enkelt. Man overvåker forbruket på hovedladeren. Dersom denne trekker 100%, kobles en eller flere tilleggsladere inn, gjerne på andre faser. Når bilen ser at ladespenningen har steget til maksimalt nivå vil den fortelle hovedladeren å redusere effekten. Da kobler tilleggsladerne ut på grunn av den reduserte effekten av hovedlader. Hovedlader vil da gjøre ferdig småladingen opp til 100% batteri.

Samme løsning har Brusa i Sveits levert i en årrekke.

Dette kan enkelt integreres i eksisterende biler.

Se også hvordan Viktor har gjort det med leaf: http://www.upgrademyleaf.com/examples-of-nissan-leaf-charger-upgrade/  Her kunne man tilkoblet bilen i stjerne eller trekant fremfor enfase som han har brukt i USA.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: KjellGlørdag 10. desember 2016, klokken 13:14
Viktor sitt prosjekt er ikke for amatører og utsatt plassering mhp skader og korrosjon. Muligens vil en få plunder med eu-kontrollen også.

Med ekstern DC-lader kan denne taes med på hytta, brukes på neste bil uten omfattende ombygging, brukes til gjestebiler.

En løs kasse gir endel fordeler, men tar plass om en tar den med i bagasjerommet.

(Denne tråden tok av, fikk trådstarter svar tro?  ;D)
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Trond_Hfredag 11. september 2020, klokken 10:50
Lurer på om noen her vet om et elektrikerfirma som gjør en bra jobb og kan sette opp en ladestasjon? Har nylig fått min Porsche tycan, og hadde vert fint med en egen lader hjemme.

Har sett litt på ulike ladestasjoner, valget er mellom Easee Home eller Wallbox Pulsar Plus. Om noen har en anbefaling setter jeg veldig pris på svar 😊
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: jkirkebofredag 11. september 2020, klokken 12:19
Sitat fra: Trond_H på fredag 11. september 2020, klokken 10:50
Lurer på om noen her vet om et elektrikerfirma som gjør en bra jobb og kan sette opp en ladestasjon? Har nylig fått min Porsche tycan, og hadde vert fint med en egen lader hjemme.

Har sett litt på ulike ladestasjoner, valget er mellom Easee Home eller Wallbox Pulsar Plus. Om noen har en anbefaling setter jeg veldig pris på svar 😊

Du bør nok opplyse om hvor du bor i så fall.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: elektroluxlørdag 12. september 2020, klokken 07:06
Og så er det fint å vite om du har 1 eller 3 fase, IT nett eller TN nett og størrelse på hovedsikringen.

Mye har skjedd siden 2016 og denne tråden ble startet. Viktige uttrykk innen hjemnelading er:

- Dynamisk som betyr at ladestasjonen tar hensyn til øvrige forbrukere og regulerer ladestyrken automatisk ut fra det.

- Skalerbar betyr mulighet for å koble flere enheter sammen på samme kurs og dermed mulighet for å lade flere biler samtidig.

- Smart betyr som regel mulighet for app og tidsinnstilling, ladehistorikk etc.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svklørdag 22. oktober 2022, klokken 09:01
Har 50A inntaks sikring.sikkert 1 fas.
Kan jeg ha noe høyere enn 20A til elbiladeren?
Hadde vært kjekkt å ladet Leafen på full effekt 6.6kW
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: TBlørdag 22. oktober 2022, klokken 10:18
50A x 230 V = 11,5 kW
32A x 230 V = 7,3 kW (som blir ca 6,6 inn på batteriet)

Det er lite rom for annet forbruk. Sommerstid kan det gå.

Ved å kjøpe ladeboks som har støtte for automatisk justering av effekten for lading justert mot belastning på hovedsikring kan du utnytte det som er ledig. Ved å lade på natten bør det holde, om du ikke kommer hjem med tilnærmet tomt batteri og skal kjøre langt til fritidsaktiviteter etter middag.

Å oppgradere fra en til tre faser trenger ikke nødvendigvis være så kostbart. Avhengig av hvor langt strekk kabler må byttes.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svklørdag 22. oktober 2022, klokken 10:32
Ser en må søke om en skal ha mer enn 20A
Så da blir det e-verket som bestemmer.
Må nok uansett ha en lasttyrtlader om jeg skal over 20A, ønsker ikke at hovedsikring ryker.
Men kanskje 20A holder.
Ser zaptec har en sånn boks en kan ha i sikringskapet som måler strømtrekket.
Mulig jeg går for en slik zaptecpakke
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadlørdag 22. oktober 2022, klokken 22:58
Sitat fra: Svk på lørdag 22. oktober 2022, klokken 10:32
Ser en må søke om en skal ha mer enn 20A
Så da blir det e-verket som bestemmer.
Må nok uansett ha en lasttyrtlader om jeg skal over 20A, ønsker ikke at hovedsikring ryker.
Men kanskje 20A holder.
Ser zaptec har en sånn boks en kan ha i sikringskapet som måler strømtrekket.
Mulig jeg går for en slik zaptecpakke
Merk at nettleverandør ikkje kan regulere kva du brukar di effekt til i enkelt kursar, opptil den maks som du allereie har installert.
Etter ny NEK400:2022.
Blir det spenningsfall i distribusjonsnett er det nettleverandør sitt problem.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: turfsurfsøndag 23. oktober 2022, klokken 07:22
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 22. oktober 2022, klokken 22:58
Merk at nettleverandør ikkje kan regulere kva du brukar di effekt til i enkelt kursar, opptil den maks som du allereie har installert.
Etter ny NEK400:2022.
Blir det spenningsfall i distribusjonsnett er det nettleverandør sitt problem.
Interessant. Gjelder dette eksisterende installasjoner også? Fikk installert lader på hytta hvor nettleverandør begrenset strømtrekket til 16A.

Fikk overtalt installatør til å sette opp 32A sikring og stille ned ladeboksen til 16A, så er jo lett å endre på.

Var foresten en interessant dialog med nettleverandør. De argumenterte med at 16A trefas tross alt var 11kW og burde holde plenty, uten å forstå at mange elbiler kun lader med enfas. Da jeg konfronterte de med det virket de genuint overrasket.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svksøndag 23. oktober 2022, klokken 08:37
Takk for nyttig info.
Finner ikke søknadskjema på siden til everket.
Skal sjekke med de på mandag om jeg kan få et slikt søknadskjema.
Leser også at en må ha overspenningsvern?
Da mangler jeg det og b-vern.
Er overspenningsvern noe som kan være innebygd i ladaren?
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Ingeniørensøndag 23. oktober 2022, klokken 09:28
Husk at det er innført effektavgift de fleste steder. Det er en nybegynner tabbe på elbil å tro at man trenger masse effekt. Har kjørt elbil i 7 år og klart meg fint med 10A, selv om laderen kan skrus opp til 16A  :D
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svksøndag 23. oktober 2022, klokken 10:03
Har tenkt tanken. Å kjøpe en dum lader på 20A

https://www.defa.com/no/ev-charging/defa-solid/


https://www.defa.com/no/nettbutikk/ladelosninger-elbil/defa-solid/

Slipper å søke.20A bør holde.lader jo om natta.har jo «lite» batteri
En dum lader er alltid dum. En smartlader kan bli dum
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: filtvetsøndag 23. oktober 2022, klokken 17:28
Ikke dum den defa-en. Er alle elektrikere vilige til å montere den eller vil de helst selge sitt eget?

Jeg lader mest 13A nå så kommer jeg under 10 kw trinnet med litt strømbruk ellers i huset. Tar ca 10 timer om jeg starter på ca 20-30%.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Orbitsøndag 23. oktober 2022, klokken 18:27
Sitat fra: Svk på søndag 23. oktober 2022, klokken 08:37
Er overspenningsvern noe som kan være innebygd i ladaren?
Nei, det står typisk i sikringsskapet, eller allerede i utvendig inntaksskap dersom du har dette. Vernet er tilkoblet hovedkabelen inn til deg, og skal hindre at lynnedslag etc gjør stor skade på din installasjon. Dersom el-opplegget er relativt nytt, har det muligens allerede overspenningsvern. Det har vært lenge anbefalt, og obligatorisk fra 2012. Se f.eks: https://www.elektroimportoren.no/overspenningsvern-lynvern/overspenningsvern-lynvern/Document.html
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadsøndag 23. oktober 2022, klokken 18:46
Sitat fra: turfsurf på søndag 23. oktober 2022, klokken 07:22
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 22. oktober 2022, klokken 22:58
Merk at nettleverandør ikkje kan regulere kva du brukar di effekt til i enkelt kursar, opptil den maks som du allereie har installert.
Etter ny NEK400:2022.
Blir det spenningsfall i distribusjonsnett er det nettleverandør sitt problem.
Interessant. Gjelder dette eksisterende installasjoner også? Fikk installert lader på hytta hvor nettleverandør begrenset strømtrekket til 16A.

Fikk overtalt installatør til å sette opp 32A sikring og stille ned ladeboksen til 16A, så er jo lett å endre på.

Var foresten en interessant dialog med nettleverandør. De argumenterte med at 16A trefas tross alt var 11kW og burde holde plenty, uten å forstå at mange elbiler kun lader med enfas. Da jeg konfronterte de med det virket de genuint overrasket.
Det må jo absolutt gjelde eksisterande installasjonar. Om du søker om å auke OV /inntakssikring så vil nettleverandør sjølvsagt ta hensyn til kapasiteten i området. Men det du allereie har fått, ja der fanger bordet.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svksøndag 23. oktober 2022, klokken 19:58
Om en blir straffet for å trekke mer enn 10kW.så tror jeg at jeg nøyer meg med 20A.
Elektrikere monterer vel alt så lenge de får betalt?
Har ikke noe som ligner på overspenningvern. Huset er fra 94.
Så da må jeg vel ha en slik også. Er vel uansett kjekk å ha
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svksøndag 23. oktober 2022, klokken 20:12
https://www.defa.com/content/uploads/Documentation/EV-Charging/eMove/Manuals/eMove-Portable-Charger-Mode-2-Type-2-502003-NO.pdf


Gir 15A i 2timer før den går over til 10A
Denne kan plugges i elbil lade anlegget jeg rigget til i 2015.
Kun kr 4000. Hadde budsjettert 20.000 til elbillader.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: RJKsøndag 23. oktober 2022, klokken 20:47
Pent design på den.

Men det burde gå fint å få en høydejusterbar klemme som hindrer en å dra ut ladekabelen før denne heves til åpen posisjon. Med litt design og 3d-printing bør man kunne få til en løsning som visuelt står i stil til denne.

Gjerne en hvor hevemekanismen/armen til denne klemmen går bak laderen, om ikke dette kommer i konflikt med kabelen inn i ladeboksen. Men et spor/avlangt hull i midten av armen, kan jo sørge for at kabelen passerer gjennom denne og inn i ladeboksen, selv når man hever eller senker klemmen.

Defa, om dere ser denne kommentaren, så er utfordringen herved levert. Lag en slik original "lås" til denne,

;-)
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svksøndag 23. oktober 2022, klokken 21:18
Har spurt en lokal elektriker om pris på montering av defa solid og overspenningsvern.
Defa solid'n har DC vern.så da trenger jeg ikke ny jordfeilbryter i sikringskapet?
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svkmandag 24. oktober 2022, klokken 11:34
Fikk pris på montering av solid og vern.dyrt?

Hei
Viser til forespørsel ang montering av lader.
Montering av lader levert av kunde samt ny sikring, overspenningsvern og inntil 15m kabel fra sikringsskap til lader
vil koste i størrelsesorden ca. kr. 9500,- inkl. mva.

Det tas forbehold om at det er fysisk plass, kapasitet i sikringsskapet, og om at det eksisterende berørte elektriske anlegget er i forskriftsmessig stand.
Evt. graving av grøft og kabelrør for kabel er ikke medregnet i prisen dersom lader monteres i frittstående garasje etc.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: geearmandag 24. oktober 2022, klokken 11:49
Sitat fra: Svk på søndag 23. oktober 2022, klokken 19:58
Om en blir straffet for å trekke mer enn 10kW.så tror jeg at jeg nøyer meg med 20A.
Elektrikere monterer vel alt så lenge de får betalt?
Har ikke noe som ligner på overspenningvern. Huset er fra 94.
Så da må jeg vel ha en slik også. Er vel uansett kjekk å ha
Hva du blir "straffet" for, kommer helt an på trinnene til nettleverandøren din, og hva du bruker av strøm til annet samtidig som du lader bil. Altså totaleffekten.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svkmandag 24. oktober 2022, klokken 11:53
Sitat fra: geear på mandag 24. oktober 2022, klokken 11:49
Sitat fra: Svk på søndag 23. oktober 2022, klokken 19:58
Om en blir straffet for å trekke mer enn 10kW.så tror jeg at jeg nøyer meg med 20A.
Elektrikere monterer vel alt så lenge de får betalt?
Har ikke noe som ligner på overspenningvern. Huset er fra 94.
Så da må jeg vel ha en slik også. Er vel uansett kjekk å ha
Hva du blir "straffet" for, kommer helt an på trinnene til nettleverandøren din, og hva du bruker av strøm til annet samtidig som du lader bil. Altså totaleffekten.

Har prøvd å lese meg frem til hva jeg blir straffet for.
Ser ut som de tar de 3 høyeste toppene og deler på 3.
Så stiger det hver 5kW
T1 er snitt topper på under 5kW
T2 er 5-10. osv. jeg ligger på T2 idag. Men er jo ikke snakk om mye økning per steg ser det ut som
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: filtvetmandag 24. oktober 2022, klokken 12:48
Sitat fra: Svk på mandag 24. oktober 2022, klokken 11:34
Fikk pris på montering av solid og vern.dyrt?

Hei
Viser til forespørsel ang montering av lader.
Montering av lader levert av kunde samt ny sikring, overspenningsvern og inntil 15m kabel fra sikringsskap til lader
vil koste i størrelsesorden ca. kr. 9500,- inkl. mva.

Det tas forbehold om at det er fysisk plass, kapasitet i sikringsskapet, og om at det eksisterende berørte elektriske anlegget er i forskriftsmessig stand.
Evt. graving av grøft og kabelrør for kabel er ikke medregnet i prisen dersom lader monteres i frittstående garasje etc.

Betalte 16.000,- for easse box med alt du nevner - inkludert ladeboks. Men elektriker her er ganske greie mht pris.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: elektroluxmandag 24. oktober 2022, klokken 13:37
Sitat fra: Svk på mandag 24. oktober 2022, klokken 11:34
Fikk pris på montering av solid og vern.dyrt?

Hei
Viser til forespørsel ang montering av lader.
Montering av lader levert av kunde samt ny sikring, overspenningsvern og inntil 15m kabel fra sikringsskap til lader
vil koste i størrelsesorden ca. kr. 9500,- inkl. mva.

Det tas forbehold om at det er fysisk plass, kapasitet i sikringsskapet, og om at det eksisterende berørte elektriske anlegget er i forskriftsmessig stand.
Evt. graving av grøft og kabelrør for kabel er ikke medregnet i prisen dersom lader monteres i frittstående garasje etc.

Ja.

Be heller installatøren ta dette på tid og materiell.

Med ca 1000 kr timen og materiell til 2-3000 kr ser det ut som om tilbudet tar høyde for 6t arbeid. Som regel går det 3t
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: geearmandag 24. oktober 2022, klokken 13:40
Sitat fra: Svk på mandag 24. oktober 2022, klokken 11:53
Sitat fra: geear på mandag 24. oktober 2022, klokken 11:49
Sitat fra: Svk på søndag 23. oktober 2022, klokken 19:58
Om en blir straffet for å trekke mer enn 10kW.så tror jeg at jeg nøyer meg med 20A.
Elektrikere monterer vel alt så lenge de får betalt?
Har ikke noe som ligner på overspenningvern. Huset er fra 94.
Så da må jeg vel ha en slik også. Er vel uansett kjekk å ha
Hva du blir "straffet" for, kommer helt an på trinnene til nettleverandøren din, og hva du bruker av strøm til annet samtidig som du lader bil. Altså totaleffekten.

Har prøvd å lese meg frem til hva jeg blir straffet for.
Ser ut som de tar de 3 høyeste toppene og deler på 3.
Så stiger det hver 5kW
T1 er snitt topper på under 5kW
T2 er 5-10. osv. jeg ligger på T2 idag. Men er jo ikke snakk om mye økning per steg ser det ut som
Det avhenger som sagt av nettleverandør. Det er vel noe sånt som 200 forskjellige i Norge. Jeg har L-nett (Lyse) og der er det 5-10-15 osv, og lav kostforskjell for å gå fra 10 til 15 feks, mens andre har flere ganger høyere påslag, noen har også trinn på to kW, har jeg forstått.. og ikke alle regner snitt av tre høyeste timer på forskjellige døgn.

Tragisk modell hele greiene, finnes ikke gjennomsiktig og forståelig for folk flest.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svkmandag 24. oktober 2022, klokken 14:08
Har spurt defa om hvem de samarbeider med. venter på pris fra de 2. han ene har respondert. ville ha bilde av sikringskap.
'nye nettleien er veldig uoversiktlig, men ser ut som lavt forbruk over tid og lading om natten gir gevinst.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 24. oktober 2022, klokken 14:33
Alle elektrikere kan levere utstyr fra DEFA, eller montere utstyr du selv skaffer fra DEFA.

Det er nå mye større variasjon i strømprisen time for time, enn i fjor. Det lønner seg derfor nå å gå opp et kapasitetsledd, for så å utnytte timene med billig spotpris, enn å lade tregere over lenger tid, for å unngå høyere kapasitetsledd.

Det betyr også at det er lurt å legge opp 32A 3-fas, og få en ladestasjon som kan levere dette. Da er det bilen som er flaskehalsen for hvor mye strøm den kan ta i mot. 
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svktirsdag 25. oktober 2022, klokken 07:36
fått pris hos en av de defa anbefalte:
Hei
Kan tilby følgende:

1 stk overspenningsvern
1 stk kurs 2x25A.
1 stk kabling maks 4m.
1 stk ny avdekking.
1 stk kobling og montering av lader. Eksklusiv eventuell programmering.

Tilbud kr 6900,- inkl mva.



virker ut som en god pris. hva er avdekking?
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadtirsdag 25. oktober 2022, klokken 18:17
"Avdekking" = diverse plast detaljer for berøringsikring i elskap.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221025/87ec8495f18c496373c754423f9df207.jpg)

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svktirsdag 25. oktober 2022, klokken 19:46
Går nok for overnevnte tilbud. Litt usikker på hvilken lader jeg skal velge
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadtirsdag 25. oktober 2022, klokken 21:56
Sitat fra: Svk på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 19:46
Går nok for overnevnte tilbud. Litt usikker på hvilken lader jeg skal velge
Tja, vil du ha dum eller smart ladeboks? Enkel eller fancy? Fast kabel eller kontakt? Integrasjon med smarthus? Har du bil som likegodt kan ta seg av ladestyring direkte? (app/api som ekstern strømleverandør kan bruke til "smartlading" etter pris eller effekt i hus)

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svkonsdag 26. oktober 2022, klokken 06:20
Tenkte den enkle defa laderen duger.
Men ble litt usikker, kjøpe billig lader og dyr montering.
Burde jeg heller tatt en laststyrt defa?
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 26. oktober 2022, klokken 08:35
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 24. oktober 2022, klokken 14:33
Alle elektrikere kan levere utstyr fra DEFA, eller montere utstyr du selv skaffer fra DEFA.

Det er nå mye større variasjon i strømprisen time for time, enn i fjor. Det lønner seg derfor nå å gå opp et kapasitetsledd, for så å utnytte timene med billig spotpris, enn å lade tregere over lenger tid, for å unngå høyere kapasitetsledd.

Det betyr også at det er lurt å legge opp 32A 3-fas, og få en ladestasjon som kan levere dette. Da er det bilen som er flaskehalsen for hvor mye strøm den kan ta i mot.

Sikkert riktig, men det forutsetter at du har god styring på når bilen lader og at systemet faktisk fungere. De færreste kjører tom daglig og da klarer man seg fint med 10 A og tar det over flere lade perioder. Da gir man rom for at flere kan få det de ønsker av effekt. Fortsatt lurt å sjekke strømprisen og følge med  :)

Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svkonsdag 26. oktober 2022, klokken 08:45
kan få en sånn dings fra elverket som jeg plugger i sikringsskapet, som rapporterer nåværede strømforbuk til en app.så kjører jeg på når det er billig og jeg ikke lager middag
burde kanskje skaffet en sånn, fulgt litt med selv, Leafen har ikke smartlading, men har timer og appstyring?
kjører sjelden tomt, tipper jeg bruker 20-50% hver dag...
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 26. oktober 2022, klokken 08:55
Kan være lurt å sjekke ut Jedlix. Tror de leverer styringen til blant annet Easee, Skagerak Energi og en del bilmerker som min bil som bare er hektet på en dum lader, men lader smart :-)

https://www.jedlix.com/
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svkonsdag 26. oktober 2022, klokken 10:14
takk for tips.
men her jeg bor er det et krav at man må søke om enn skal ha mer enn 20A til lading. er det sånn at en alltid får ja? eller får en ofte nei?
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: geearonsdag 26. oktober 2022, klokken 10:46
Det er et hundretalls netteiere i Norge, så det svaret blir bare spekulasjoner. Har inntrykk av at det vanlige er at man må søke om man skal ha større 1-fas last, men at 3-fas ikke krever søknad. Ironien i det er at man kan lade 1-fas 32A selv om en boks er satt opp til 32A 3-fas..
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svkonsdag 26. oktober 2022, klokken 10:49
står at en må søke på alt over 20A
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadonsdag 26. oktober 2022, klokken 23:27
Sitat fra: Svk på onsdag 26. oktober 2022, klokken 10:49
står at en må søke på alt over 20A
Om du orker, kan du utfordre dei på om søknadsplikt virkelig er iht ny NEK400:2022?
Din LEAF har desverre ikkje appstyring for start og stopp av lading, heller ikkje via feks Jedlix. Mulig at du kan få timer i Leaf til å lade kvar natt, då har du fått mykje av gevinsten med billig straum uten å vere online.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svktorsdag 27. oktober 2022, klokken 08:54
regner med at timer virker? så da kan jeg sette timeren iforhold til hva jeg har igjen på batteri/trenger av lading/pris på strøm...
billig og bra, aldri noe app krøll eller noe som går ut på dato...
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Vollis47fredag 28. oktober 2022, klokken 14:12
Sitat fra: Svk på torsdag 27. oktober 2022, klokken 08:54
regner med at timer virker? så da kan jeg sette timeren iforhold til hva jeg har igjen på batteri/trenger av lading/pris på strøm...
billig og bra, aldri noe app krøll eller noe som går ut på dato...
Det enkle er ofte det best
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svkfredag 28. oktober 2022, klokken 15:08
Satser på det!
Men må si det er lenge å vente helt til Juni
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svkfredag 04. november 2022, klokken 20:10
Slo til på dette tilbudet:

PRISTILBUD - ELBILLADER

1 stk. Overpenningsvern 2-pol
1 stk. Automat 2/25A
Noen meter RV-K 3G4 kabel
1 stk. Zaptec Go
Nødvendig koblings- og festemateriell
Ferdig montert                                            Kr. 12.500,-   inkl. mva.

Det forutsettes at det er plass på skinnene i tavle til overpenningsvern og sikring (bredde 7 cm)
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Hikkasfredag 14. april 2023, klokken 20:12
Jeg har enfaset 32A kurs og zaptec go lader. Men får ikke mer en godt 4kw i hastighet på ladingen. Skulle vel hatt 7,4kwh i hastighet. Laderen er stilt på 32A og bilen er en i4. Noen som skjønner dette?
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: RJKfredag 14. april 2023, klokken 20:48
Sitat fra: Hikkas på fredag 14. april 2023, klokken 20:12Jeg har enfaset 32A kurs og zaptec go lader. Men får ikke mer en godt 4kw i hastighet på ladingen. Skulle vel hatt 7,4kwh i hastighet. Laderen er stilt på 32A og bilen er en i4. Noen som skjønner dette?
Har du fått en 16A eller 20A kabel med bilen? Det hører i hvertfall ut til å stemme, siden 16A gir 3,6 kW og 20A gir 4,6 kW, dog at du kanskje får litt ladetap og derved er mer på 3,4 eller 4,4 kW.

Har vel vært litt forskjellig hva som er levert med av kabler hos BMW etter det jeg har lest.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Hikkasfredag 14. april 2023, klokken 21:37
Det er 22kw kabel :+1:
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Svkfredag 14. april 2023, klokken 23:20
Logg inn via web i zaptec portalen.det du velger i web overstyrer det du velger i app.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Hikkasfredag 14. april 2023, klokken 23:40
Prøvde web også uten hell. Men så satt jeg den i selvstendig-modus og da gikk den rett opp på 7.1 kw
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: minikongenmandag 11. mars 2024, klokken 14:56
Jeg har en MG Marvel R, og har fått installert en Zaptec Go ladeboks i garasjen min. På bakgrunn av helheten, så fikk elektriker bare satt inn en 15A sikring ut til garasjen, selv om jeg ideelt sett skulle hatt litt mer punch.

Problemet er likevel at ladehastigheten tilsynelatende er lavere enn den skulle vært. Det var tidligere 10A-sikring ut til garasjen - rekke med fire garasjer som tilhører rekkehusfirer, alle har kabel fra sin garasjeplass til sitt sikringsskap. Da elektrikeren satt inn ladeboksen glemte han å bytte til 15A-sikring pga han sleit med noe annet arbeid han skulle gjøre under samme besøk. Han kom tilbake dagen etter og fikset det. Det jeg legger merke til, er at ladehastigheten ikke er noe høyere etter det ble satt inn 15A, enn det var da jeg hadde 10A. Den ligger på litt over 2 kW i Zaptec-appen, og mellom 1.6 og 1.9 kW i MG-appen. Fikk også installert Zaptec Sense på anbefaling, siden vi bare har 45A totalt i skapet, og at ikke bilen skulle dra så mye at hovedsikringen går hvis man plutselig bruker vaskemaskin, tørketrommel, stekeovn +++ samtidig.

Så, noen som har innsikt i hvorfor 15A-sikring ikke gir høyere ladehastighet enn 10A? Og hva burde jeg egentlig kunne forvente av kW på en 15A-sikring? Tenkte spørre her før jeg tok kontakt med elektrikeren. Kan så lite om elektriske anlegg, så jeg blir fort bare stående og si "ja, mhm, ok"...
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: TBmandag 11. mars 2024, klokken 19:01
Mulige årsaker:
Elektriker glemte å justere ladeboksen til 15 A etter sikringen ble byttet?

Zaptec sense juster ned effekten pga anna forbruk?

Elektriker ønsker ikke belaste 15A sikring 100%

Ladehastighet er begrenset i bilen?
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Elbil er bedre enn sextirsdag 12. mars 2024, klokken 11:08
En 15A sikring skal vel ikke belastes med mer enn 80 % av de 15 amperene når det er snakk om elbillading som regnes som langtidsbelastning uten avbrudd? Dvs 12A?
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: RJKtirsdag 12. mars 2024, klokken 15:26
Sitat fra: Exit elbil på tirsdag 12. mars 2024, klokken 11:08En 15A sikring skal vel ikke belastes med mer enn 80 % av de 15 amperene når det er snakk om elbillading som regnes som langtidsbelastning uten avbrudd? Dvs 12A?
Du tenker på tidligere krav for ladekontakt for Schuko-lading med nødladeren, og der kursen bygges for 16A, men settes sikring på 10A (tidligere 12A) for å ha litt kapasitet igjen på kabler etc.

Nå er det nok sikkert en kurs som er satt til 18A eller 24A (eventuelt lagt opp støtte for 3-fase 32A og noe høyere på kursen), og begrenset til 15A. Men nå med tanke på en elbillader som skal kunne virke med 15A i bruk.

Sikringen vil jo være det som sier hva som er grensen som skal holdes over litt tid (tåler litt høyere over kort tid før sikring går/slår ut).
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: mroektirsdag 12. mars 2024, klokken 15:31
Sitat fra: Exit elbil på tirsdag 12. mars 2024, klokken 11:08En 15A sikring skal vel ikke belastes med mer enn 80 % av de 15 amperene når det er snakk om elbillading som regnes som langtidsbelastning uten avbrudd? Dvs 12A?
Moderne sikringer skal tåle merkestrøm også over lang tid. Vis meg gjerne et datablad for en moderne sikring hvor det står at den kun tåler å belastes med 80% av merkestrøm hvis belastningen varer over en viss tid.

At en sikring blir mer sliten av å belastes 100% i lang tid er ikke det samme som at den ikke tåler det. Den varer bare litt kortere, men så sant kabling og anlegget ellers er dimensjonert for det, så skal ikke dette representere noen fare.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Elbil er bedre enn sextirsdag 12. mars 2024, klokken 15:58
Sitat fra: RJK på tirsdag 12. mars 2024, klokken 15:26
Sitat fra: Exit elbil på tirsdag 12. mars 2024, klokken 11:08En 15A sikring skal vel ikke belastes med mer enn 80 % av de 15 amperene når det er snakk om elbillading som regnes som langtidsbelastning uten avbrudd? Dvs 12A?
Du tenker på tidligere krav for ladekontakt for Schuko-lading med nødladeren, og der kursen bygges for 16A, men settes sikring på 10A (tidligere 12A) for å ha litt kapasitet igjen på kabler etc.

Nå er det nok sikkert en kurs som er satt til 18A eller 24A (eventuelt lagt opp støtte for 3-fase 32A og noe høyere på kursen), og begrenset til 15A. Men nå med tanke på en elbillader som skal kunne virke med 15A i bruk.

Sikringen vil jo være det som sier hva som er grensen som skal holdes over litt tid (tåler litt høyere over kort tid før sikring går/slår ut).
Nei, jeg tenker på noe en elektriker fortalte meg når jeg oppgraderte gamle skrusikringer til automatsikringer.
Han sa at en automatsikring skal kun belastes med inntil 80 % av kapasiteten (selv om ulike karakteristikker A/B/C gir ulike betingelser før den bryter) etter følgende modell:
-enten 100 %/maks effekt inntil 80 % av tiden, feks 48 min i timen, eller
-inntil 80 % av maks effekt 100 % av tiden.

Dette var for å sikre levetiden, BLE DET SAGT. Jeg er ikke -trikker, så I know nothing. Bare spurte...
En ladeboks tar jo ikke 12 min pause i timen, så etter den modellen nevnt ovenfor så må det bli 80 % av 15A 100 % av tiden.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: RJKtirsdag 12. mars 2024, klokken 16:23
Sitat fra: Exit elbil på tirsdag 12. mars 2024, klokken 15:58
Sitat fra: RJK på tirsdag 12. mars 2024, klokken 15:26
Sitat fra: Exit elbil på tirsdag 12. mars 2024, klokken 11:08En 15A sikring skal vel ikke belastes med mer enn 80 % av de 15 amperene når det er snakk om elbillading som regnes som langtidsbelastning uten avbrudd? Dvs 12A?
Du tenker på tidligere krav for ladekontakt for Schuko-lading med nødladeren, og der kursen bygges for 16A, men settes sikring på 10A (tidligere 12A) for å ha litt kapasitet igjen på kabler etc.

Nå er det nok sikkert en kurs som er satt til 18A eller 24A (eventuelt lagt opp støtte for 3-fase 32A og noe høyere på kursen), og begrenset til 15A. Men nå med tanke på en elbillader som skal kunne virke med 15A i bruk.

Sikringen vil jo være det som sier hva som er grensen som skal holdes over litt tid (tåler litt høyere over kort tid før sikring går/slår ut).
Nei, jeg tenker på noe en elektriker fortalte meg når jeg oppgraderte gamle skrusikringer til automatsikringer.
Han sa at en automatsikring skal kun belastes med inntil 80 % av kapasiteten (selv om ulike karakteristikker A/B/C gir ulike betingelser før den bryter) etter følgende modell:
-enten 100 %/maks effekt inntil 80 % av tiden, feks 48 min i timen, eller
-inntil 80 % av maks effekt 100 % av tiden.

Dette var for å sikre levetiden, BLE DET SAGT. Jeg er ikke -trikker, så I know nothing. Bare spurte...
En ladeboks tar jo ikke 12 min pause i timen, så etter den modellen nevnt ovenfor så må det bli 80 % av 15A 100 % av tiden.
Man skal jo ikke belaste 100 % over lang tid på en slik kurs for "vanlig" bruk. Da må man i tilfelle øke kursen, som fort betyr bytte av kabler til noe som tåler mer. Intet tåler det å kjøres på 100 % over lang tid, heller ikke bilmotorer.

Men når kursen er satt opp for elbil-lading som i dette tilfellet, så skal elektriker ha tatt høyde for dette, og kursen skal tåle godt mer enn 15A over tid og dette falle inn under 80%-regelen med god margin, slik jeg mer enn antydet med å vise til hvordan kursen rigges for høyere belastning men begrenses av sikringsstørrelsen..

Da skal ikke noe i kursen, sikringen inkludert, bli mer enn lett lunken. Hvis ikke, har ikke elektriker gjort jobben godt nok.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 12. mars 2024, klokken 16:46
80% er en levering fra gamledager når dimensjonering og marginer var skrale greier.
Tittel: Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
Skrevet av: TBtirsdag 12. mars 2024, klokken 22:06
Om bruker Minikongen legger ut hva som var årsaken når han har snakket med elektriker så har vi fasit. Jeg satte opp flere ulike teorier, men ingen av dem trenger være riktig..  :angel: