Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er Ruter ledelsen i Oslo så sidrumpa?

Startet av goggo, torsdag 07. juli 2016, klokken 10:43

« forrige - neste »

Amoss

Model S 85D

Robert Sund

Sitat fra: Rio på lørdag 10. desember 2016, klokken 20:05
Sitat fra: Robert Sund på fredag 09. desember 2016, klokken 19:21
Hvis vi hadde hatt en litt mer aktiv politisk styring, hadde vi hatt egnede produkter for lenge siden. Og høyst sannsynlig lokal produksjon.

Alle større økonomier tar selvstendige grep, og de driver svært aktiv proteksjonisme. Og de har gjort det lenge. Se på kravet om egenprodusert elbilandel i Kina. Se på "kyllingskatten" til USA, som fører til at biler blir produsert med utstyr som sytematisk blir knust. Se på proteksjonist tollen på solcellepaneler i USA. Se på elbilsubsidiene som ekskluderte Tesla i Tyskland og Frankrike (selv om Tesla delvis har kommet seg rundt det i Tyskland).

Hadde vi krevd drift på alle aksler (noe som er ekstremt enkelt med batteridrift), mange aksler (for redusert veislitasje), osv. , og bygd det selv hvis ingen ville levere, så ville vi hatt det!

Proteksjonisme er ikke ønskelig.

Norge kan godt satse på elbusser innenfor gjeldende regelverk.
Proteksjonisme og svært skittent spill blir ofte kaldt storpolitikk. Samarbeid er bedre; samarbeid er ønskelig. Men jeg mener det kan være lurt å se hva som er virkeligheten allikavel. Norge ligner ofte på ett naivt byttedyr som går inn i en flokk med rovdyr når det skal besluttes hvem som skal bli spist. Derfor betaler vi milliarder til EU i en gjensidig handelsavtale som presser norsk matproduksjon til kun halvparten av forbruket; og vi tror at Franskmenn vil sulte for å dele maten med oss solidarisk hvis vi trenger det (etter utbrudd på Island, etter forurensing, etter at ett atomanlegg i Ukraina lekker etter å ha blitt tuklet med ...).

Jeg håper det aldri går galt.
Jeg håper vi aldri trenger pengene våre.

Men jeg tror de som tapper oss, ler av oss.


De gangene vi gjør noe bra, er det fordi vi gjør det selv. Lille Norge har bidratt til å få elbiler til å bli mer enn konsept (og 90 takets hydrogenavsporing blir forsøkt på nytt), Danmark har gått foran med vindmøller, Tyskland har gått foran med solkraft. Ringvirkningene er positive i hele verden.

Vi kan fint satse på egenproduserte mangeakslede busser uten å bryte noe regelverk eller drive med proteksjonisme. Ingen andre produserer dem. Det vil være en fordel for oss, og for hele verden. Jeg ser ikke noe motstrid mot dette, og det å forstå verden.

Sannsynligvis velger vi istedet å passivt utlyse anbud og se om vi får noen tilbud.

Rio

Det du skriver om EU/EØS er usammenhengende. Norge vinner på EØS/EU.

Ja, selvsagt kan vi satse på elbusser, og som jeg skrev, kan vi gjøre det innenfor dagens regelverk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Robert Sund

Det er nok delte meninger om vi vinner på EØS/EU. I befolkningen var det flertall mot når vi stemte om det, mens politikerne (samlet) hadde ett flertall for. Jeg mener frihandelsavtalen vi hadde ville tjent oss bedre, men det er helt greit å mene noe annet.

Vi har en skremmende lav andel selvprodusert mat. Vi hadde hatt større frihet til å holde den på ett fornuftig nivå hvis vi ikke hadde signert bort så mye suverenitet; men det er ikke gitt at det hadde gått bedre med selvråderett, da politikerne godt kunne funnet på å ta de samme beslutningene frivillig som de nå gjør under press.

Ett argument for ditt standpunkt om EØS/EU (og mot mitt standpunkt) er at Danmark lykkes i å beskytte befolkningen bedre mot plastmykere som er skadelige hormonhermere enn Norge. Danmark bryter EU reglene for fri flyt av varer, der alt som er EU godkjent skal kunnes selges i hele unionen. Norge venter på EU beslutninger.

Nøyaktig det samme med transfett. Danmark bryter EU reglene og Norge venter passivt. Helseeffekten i Danmark har vært meget stor. Transfett lar seg ikke bryte ned i kroppen slik som naturlig fett da de (umettede) dobbeltbindingene er rette (trans), istedet for med knekk på (cis) som kroppen har enzymer for.


Norge lar kontainerskip bli avviklet, selv om støtten ville vært gunstig for miljøet, redusert veislitasjen mer enn støtten, spart mange for kvestelser i trafikken, forhindret trailere som står på tvers i timesvis og sperrer all trafikk (også utrykningskjøretøy) noe som skjer uhyggelig ofte i Nord-Norge. Og selv om det ville vært økonomisk gunstig selv om man kun tok med slitasjen på veinettet! Men politikerne tør ikke fordi de tror det er mot en EU-regel.


Jeg er enig i at vi kan satse på elbusser innenfor regelverket. Jeg mener vi også kan produsere, og fortsatt produsere i konkurranse med private hvis det senere skulle komme egnede produkter, og det innenfor regelverket. Men jeg vet mange politikere mener noe annet.

Skyldes handlingslammelsen avtalen i seg selv, eller politikere som tror at jobben deres er å innføre EU-direktiv?


Skal verden reddes trenger vi politikere som aktivt gjør en forskjell, og som ikke bare flyter apatisk etter lobbyistsprell og EU.

Robert Sund

Hvis vi utviklet en pantograf som har samme funksjon som trolleybussene men som kan kobles til og fra, kunne man ladet og fått fremdrift fra strøm i motbakke, uten at man trengte ledninger i nedoverbakker. Hvis politikerne vil (og evner).

Da ville man fritt kunne velge miks mellom batteri og ledning (og fossilt), og man kunne endre den om ønskelig.

goggo

#35
Sitat fra: Robert Sund på søndag 11. desember 2016, klokken 15:16
Hvis vi utviklet en pantograf som har samme funksjon som trolleybussene men som kan kobles til og fra, kunne man ladet og fått fremdrift fra strøm i motbakke, uten at man trengte ledninger i nedoverbakker. Hvis politikerne vil (og evner).

Da ville man fritt kunne velge miks mellom batteri og ledning (og fossilt), og man kunne endre den om ønskelig.

Dette trenger ikke utvikles, det (pantograf som automatisk koples til og fra) er allerede i bruk både for trikker og busser andre steder.
Jeg var i Sevilla i februar i år. Der har de trikk med kjøreledning, men den går på batteri når den kjører i den historiske bykjernen. Pantografen gikk opp og ned automatisk når trikken kom til der det var kjøreledning.

Nå er jeg i Ecuador i et par måneder. I Quito har de trolleybusser i BRT systemet ( BRT = Buss Rapid Transport, med egne kjøreveier) som går på diesel når de må kjøre der det ikke er kjøreledninger.  Jeg har forstått at moderne trolleybusser bruker batteri i stedet for diesel for slik kombi drift.

Akkurat nå er jeg i Cuenca, en annen større by i Ecuador. Her bygger de flunkende nye trikkelinjer som skal åpne om ikke så lenge, og jeg legger merke til at i selve bykjernen setter de ikke ikke opp kjøreledninger her heller. Så antagelig skal det brukes trikker med kombinert batteri/kjøreledning drift her også, uten at jeg har sett dette bekreftet noe sted.

Så teknologien finnes allerede den, men det ser ut til at Oslo (Vet ikke om det er politikerne eller Ruter som bestemmer) så er de veldig skeptiske til batteri løsninger for bussene.

Norge er vel nå verdensledende på batteriløsninger for skipsindustrien, jeg forstår bare ikke hvorfor de ikke forsøker å benytte noe av den knowhow de har opparbeidet seg her til også å jobbe med batteribaserte transportløsninger på land.

Forøvrig, for de som har snakket ned Kina busser tidligere i denne tråden. Her i Ecuador er det masse Kina kjøretøyer, både busser og biler og lastebiler. Riktignok er det mildt sagt dårlig med elektriske kjøretøyer her, men det er kanskje ikke så rart i et land der bensin og diesel koster et par kroner pr liter og der det tilsynelatende ikke er noen utslippskrav til kjøretøyer...

Men Kina bussene ser ut til å være av tilsvarende komfort/kvalitet som de Europa bussene vi er vant til hjemme. Satt 9 timer i en Kina produsert langdistanse buss (husker ikke merke i farta)  opp og ned pass gjennom Andesfjellene her forrige uke, og komforten var i alle fall fullt på høyde med det jeg er vant til på langdistanse bussene hjemmefra.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Rio

Robert Sund: EU/EØS er kilometervis off topic her. (Og det er heller ingen sak å finne individuelle eksempler på det meste.)

De fleste av Ruters busstraséer egner seg nok til raske ladestopp ved enkelte busstopp, og en solid dose på endestoppene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Robert Sund

#37
@goggo/Hugo
Takk for god info
Det er en lettelse at dette finnes.
TIL (Today I Learned)


Sitat fra: Rio på søndag 11. desember 2016, klokken 17:28
Robert Sund: EU/EØS er kilometervis off topic her.)
Jeg forstod det slik at en av grunnene til at Ruter somler er at de venter på en felles lade-standard, fra EU. Samt at mye beslutningsanemi blant politikere, og næringsliv, i Norge er EU-relatert. Vi venter.

Miljø satsingen i Ruter har også fått en knekk etter det lyktes å lure de med hydrogen. De hverken forstod eller forstår at de blir forsøkt svindlet. De tror at hvis alle samarbeider og trekker i samme retning er det best (noe som er sant), men alle gjør ikke det. Det er på tide de gjør noe selv.

Om det offentlige i Norge (eller bussoperatørene) selv lager busser tilpasset til norske forhold bør vi ikke ha fnugg av dårlig samvittighet hvis EU-produsenter ikke kan levere anbud fordi de (kanskje etterhvert) velger en annen standard.


Både dette og det forrige innlegget var om beslutningsvegring ikke om EU generelt. Jeg håper jeg klarte å få det tydeligere frem denne gang.


Sitat(Og det er heller ingen sak å finne individuelle eksempler på det meste.
Klart. Jeg mener eksemplene (jeg valgte) viser at vi faktisk kan bestemme. (Noe jeg tror du også mener). Og at det er viktig og på tide.


SitatDe fleste av Ruters busstraséer egner seg nok til raske ladestopp ved enkelte busstopp, og en solid dose på endestoppene.
Det vil redusere mengden kjøreledning, men fordrer høyere lade-effekt (eller lengre ladetid i forhold til kjøring). Hvis jeg forstod goggo rett kan vi velge "Ole-brum" og benytte det som egner seg best lokalt. I allefall hvis kjøretøyene kan koble seg av ledningene fritt hvor som helst.

Mener du at det vil være det beste å ikke velge ett slikt fleksibelt system? Eller at det hovedsakelig vil være best å redusere kjøreledning selv om man kan? Eller noe annet?

Rio

Kjøreledning, og spesielt dobbel-kjøreledning, og dobbel-pantograf (siden de fleste busser går på dekk, som leder dårlig) er dyrt, krever masse vedlikehold, og er ikke spesielt driftssikkert.

Derfor er det langt bedre, dersom det er teknisk mulig, å ha ladepunkter på busstopp/endestasjoner - hvilket også er det som det kommer en standard for.

Standarden bør selvsagt være helst internasjonal, men i det minste for hele EØS/EU. Vi kan ikke ha et system hvor alle har sin egen standard, som gjør det samme, men er inkompatibel. Busser kjører jo internasjonalt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

automat

Det satses i Sverige:
http://www.bussmagasinet.se/2016/12/hybricons-nya-styr-foretaget-ut-i-hetluften/


I dagarna levererar den Umeåbaserade elbusstillverkaren Hybricon två 18-meters ledbussar till lokaltrafiken i Umeå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

goggo

Hmmm. Hva skal man mene om dette da?

Ruter kjøper inn 120 minibusser som skal brukes til skolekjøring på Romerike, av disse er 10 batteribusser med 84 KWh Natriumbatteri (er det det samme som Zebra??),  8 busser skal gå på biogass, og 102 busser skal gå på biodiesel.

Og så skal biodiesel bussene ha solceller på taket av bussen for å gi strøm til start/stopp automatikken for motorene...




http://www.tu.no/artikler/120-nye-ruter-kjoretoy-skal-lade-solstrom-kles-med-solcellefilm-og-ga-pa-miljovennlig-biodiesel/366282

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Måkemannen

Velger å legge det inn her da jeg ikke finner noen nyere tråd om temaet. Denne dukket opp på peppersiden på facebook (bombe), og her påstås det at det er store problemer; "lav maksfart i bratte bakker", "flate batterier" og sjåfører som gruer seg til å kjøre bussene.

Kilden (jatilbilenioslo.no) har ikke akkurat den høyeste troverdigheten, og jeg finner ingen andre kilder som kommer med den samme innfallsvinkelen. Men.. er det noe i dette? Eller er det bare oppspinn? Noen som tatt noen av de bussene og kan komme med noen erfaringer?

Troald

#43
Sitat fra: Måkemannen på søndag 14. juli 2019, klokken 11:29
Velger å legge det inn her da jeg ikke finner noen nyere tråd om temaet. Denne dukket opp på peppersiden på facebook (bombe), og her påstås det at det er store problemer; "lav maksfart i bratte bakker", "flate batterier" og sjåfører som gruer seg til å kjøre bussene.

Kilden (jatilbilenioslo.no) har ikke akkurat den høyeste troverdigheten, og jeg finner ingen andre kilder som kommer med den samme innfallsvinkelen. Men.. er det noe i dette? Eller er det bare oppspinn? Noen som tatt noen av de bussene og kan komme med noen erfaringer?

De sitatene du viser til er vel fra forsøkene med autonome busser, bl.a Fornebu og Gjøvik og har ingenting med elektriske busser å gjøre som nå er kommet/står for innføring i flere byer.

Ellers litt morsomt å se denne tråden og alle sterke meninger som var for tre år siden. Ruter har gjort en god jobb viser det seg i ettertid
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Philip Marlowe

Så ille er det vel ikke i Oslo? De har jo hatt elektrisk kollektivtrafikk i 125 år.. Trikkene fungerer like godt sommer som vinter.  De nye trikkene som Oslo kommune har bestilt tar 220 passasjerer, dobbelt så mange  som det er plass til i en leddbuss.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA