Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er Ruter ledelsen i Oslo så sidrumpa?

Startet av goggo, torsdag 07. juli 2016, klokken 10:43

« forrige - neste »

Sverreb

Ser ikke ut til at alt er rosenrødt med BYD bussene:
http://www.tu.no/artikler/batteribussen-er-44-prosent-dyrere-i-drift-enn-en-dieselbuss/349597

Kostnadsutfordringene for energibruken kan være et særdansk fenomen, men kvalitet og levetid er nok likevel relevant for ruter.

Jeg tror nok at elektriske rutebusser må utnytte karakteristika ved kjøremønsteret frtemfor å bare dytte inn et enormt batteri. I.e. lage ladeløsninger underveis.

Robert Sund

Ja, Ruter har svidd fingrene sine på hydrogenbussprosjektet, og det skader anseelsen til miljøsatsing overalt (og anseelsen til de som støttet hydrogenbussprosjektet personlig). Koch brødrene må le seg skakke.

Den andre grunnen er at ingen har "tatt en Tesla" for tungtransport, hverken Tesla eller noen andre. Hva skal de velge. Og plutselig i dag offenliggjør Musk:

det http://www.tu.no/artikler/gjor-klar-for-tesla-trailer-og-tesla-buss/349621


De andre produsentene kommer sikkert på banen etterhvert (15-20 år?) når de ser om Tesla lykkes.

Amoss

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 21. juli 2016, klokken 14:22
Den andre grunnen er at ingen har "tatt en Tesla" for tungtransport, hverken Tesla eller noen andre. Hva skal de velge. Og plutselig i dag offenliggjør Musk:

det http://www.tu.no/artikler/gjor-klar-for-tesla-trailer-og-tesla-buss/349621


De andre produsentene kommer sikkert på banen etterhvert (15-20 år?) når de ser om Tesla lykkes.

Merk dog - dersom jeg har forstått dette korrekt - så er ikke dette snakk om vanlige busser som Router uten videre kan sende ut på sitt eksisterende rutenett. Det er rett nok litt ullent skrevet med få detaljer men jeg oppfatter i det minste dette som at man her snakker om en form for minibuss, som fortrinnsvis skal kjøre autonomt. Ble f.eks. nevnt at kan skulle kunne tilkalle "bussen" med en app på telefonen - eller en knapp på holdeplassen dersom man ikke har telefon, og "bussen" vil kjøre deg ditt du skal, ikke bare til en eller annen predefinert holdeplass. Så strengt talt er det vel en slags mellomting mellom buss og taxi?
Model S 85D

epsilone6

Det er planlagt med 40 elektriske busser fordelt på 5 ruter i bussanbudet fra 2019 i Trondheim. De "lange"/normale rutene vil ha en pantograf i hver ende av rutene mens de korte vil ha én pantograf i den ene enden. Det planlegges å bruke 12 meters busser på fire av linjene og 18 meters leddbuss på den siste. Ti forskjellige produsenter har presentert sine (planlagte) elbusser.

Jeg syns dette er en grei nok satsing, skulle gjerne sett at flere av rutene gjennom sentrum var helelektriske, men men. Resten av bybussene regner jeg med blir biogasshybrider, jeg er generelt ikke helt solgt på alle bioregnestykkene, men vi sorterer ikke matavfallet vårt her ennå en gang, så litt biogass må vi ha å gå på når vi begynner med det  ;D


Porsgrunn

#19
På buss blir vi her i Norge og Europa grundig knust av andre som begynner å ta lokal forurensing på alvor.

https://www.youtube.com/watch?v=sLo3Pn4KC3w

I Kina ble det bare i 2015 solgt 94 260 hel elektriske busser.

http://cleantechnica.com/2016/09/23/plug-electric-bus-sales-china-explode-2010-2015/

Må vi virkelig bruke 5-10 år på å finne opp kruttet helt på nytt selv først? Kan vi ikke ta en raskere og kanskje tryggere vei? Ved å se på andres erfaringer(mye mer data enn vi kan skaffe selv) kan de verste tabbene unngås og deres metoder antagelig forbedres.

En av dem BYD skal forresten starte opp en buss fabrikk i Ungarn rett over nyttår, hvor lenge kan de Europeiske produsentene holde på med testingen sin før de trues av et Kodak moment? Det skal være mellom 500 og 600 tusen busser i Kina, det tar ikke så mange år før flere av disse selskapene er på intens jakt etter nye markeder.

Lar vi det perfekte bli det godes fiende lenge nok så skjer det svært lite før noen andre kommer og demonstrer at dette fungerer. Hva er egentlig forskjellen her fra elbil? Det må startes et sted for å få en utvikling derfra.

Med også 2016 salget er det minst et par hundre tusen elektriske busser i verden. Det bør vise at det virker.



Hansi

#21
Stilig med http://insideevs.com/proterra-gets-new-coo-from-tesla-announces-tripling-of-production/ også :)

SitatProterra E2 Catalyst Bus With 660 kWh (no misprint) Battery – Enabling 350+ Miles Of Real World Range

Jeg syns også det begynner å bli på tide å komme igang :)

Foreligger det noe statistikk over hvor mye av den lokale forurensningen i Oslo som er forårsaket av lokal busstrafikk?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Hansi på lørdag 15. oktober 2016, klokken 11:43
Stilig med http://insideevs.com/proterra-gets-new-coo-from-tesla-announces-tripling-of-production/ også :)

SitatProterra E2 Catalyst Bus With 660 kWh (no misprint) Battery – Enabling 350+ Miles Of Real World Range

Jeg syns også det begynner å bli på tide å komme igang :)

Foreligger det noe statistikk over hvor mye av den lokale forurensningen i Oslo som er forårsaket av lokal busstrafikk?

Ja, det var stilig!

Virker som den ledende el-buss produsenten er Yutong. De levert over 15.000 elbusser i Kina i fjor som det sto i artikkelen over. Ser at de og skal inn i Frankrike. Her er det bare for Ruter å satse!

http://www.chinabuses.org/news/2015/1016/article_9158.html
Tesla Model Y                         2021-


goggo

Og mens Ruter folka fremdeles tenker/diskuterer/vurderer/planlegger, eller hva de nå gjør....

https://cleantechnica.com/2016/12/06/bus-fleet-eindhoven-helmond-netherlands-completely-electric-starting-december-11/

Om 2 dager tar de i bruk 43 hel-elektriske leddbusser i byene Eindhoven og Helmond i Nederland.
Riktignok stemmer det ikke  som det står i artikkelen at alle bussene i disse byene blir elektriske nå i 2016, men det ser ut fra kommentarene som det gjelder ca 15 % av alle bussene i disse byene.

Jeg begriper fortsatt ikke hvorfor Norge absolutt skal være en sinke når det gjelder innføring av elektriske by busser.


Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Amoss

Sitat fra: goggo på fredag 09. desember 2016, klokken 16:41
Jeg begriper fortsatt ikke hvorfor Norge absolutt skal være en sinke når det gjelder innføring av elektriske by busser.

Merk at det er snakk om gjeninnføring av elektriske busser :)
http://www.aftenposten.no/osloby/Oslo-har-faktisk-hatt-el-busser-107191b.html
Model S 85D

gigafactory

Helt enig i at ting kan gå fortere, men helelektriske leddbusser er generelt veldig ferske. 12-metere er det mer å velge i, men de går det vel ikke så mange av i store sentrum? Det er selvsagt helt fundamentalt at de i praksis leverer i 20 minus og 20 cm snø også, sånn sett er det litt skumlere å bare hoppe i det jo lenger nord en kommer. Hurtigladeinfrastruktur, dumt å investere masse i en proprietær løsning som binder deg til én produsent? Så forøvrig at et knippe europeiske produsenter ble enig om en åpen standard i mars, offisiell europeisk standard er ventet i 2019.

Men det er helt sikkert god gammeldags økonomisk opportunisme som er hovedgrunnen, hvorfor skal de hoppe på noe nytt og miljøvennlig veldig tidlig, og dermed ta en stor regning og risiko, når de kan få et bedre produkt 30% billigere om 3 år? De brente seg bra på hydrogenbussene, så det henger kanskje noe igjen der. Uansett kommer de ikke til å bryte kontraktene nå, det er neste anbud en må vente på, men de kommende bussanbudene rundt om kring i landet bør virkelig ha gode grunner for ikke å velge elektrisk på et utvalg egnede ruter.

Dere som har veldig lyst på kinabusser har nok ikke kjørt kinabiler  ;D

Robert Sund

Hvis vi hadde hatt en litt mer aktiv politisk styring, hadde vi hatt egnede produkter for lenge siden. Og høyst sannsynlig lokal produksjon.

Alle større økonomier tar selvstendige grep, og de driver svært aktiv proteksjonisme. Og de har gjort det lenge. Se på kravet om egenprodusert elbilandel i Kina. Se på "kyllingskatten" til USA, som fører til at biler blir produsert med utstyr som sytematisk blir knust. Se på proteksjonist tollen på solcellepaneler i USA. Se på elbilsubsidiene som ekskluderte Tesla i Tyskland og Frankrike (selv om Tesla delvis har kommet seg rundt det i Tyskland).

Hadde vi krevd drift på alle aksler (noe som er ekstremt enkelt med batteridrift), mange aksler (for redusert veislitasje), osv. , og bygd det selv hvis ingen ville levere, så ville vi hatt det!

Elmo

#28
Sitat fra: Amoss på fredag 09. desember 2016, klokken 17:35
Sitat fra: goggo på fredag 09. desember 2016, klokken 16:41
Jeg begriper fortsatt ikke hvorfor Norge absolutt skal være en sinke når det gjelder innføring av elektriske by busser.

Merk at det er snakk om gjeninnføring av elektriske busser :)
http://www.aftenposten.no/osloby/Oslo-har-faktisk-hatt-el-busser-107191b.html


Bergen HAR trollybusser
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rio

Sitat fra: Robert Sund på fredag 09. desember 2016, klokken 19:21
Hvis vi hadde hatt en litt mer aktiv politisk styring, hadde vi hatt egnede produkter for lenge siden. Og høyst sannsynlig lokal produksjon.

Alle større økonomier tar selvstendige grep, og de driver svært aktiv proteksjonisme. Og de har gjort det lenge. Se på kravet om egenprodusert elbilandel i Kina. Se på "kyllingskatten" til USA, som fører til at biler blir produsert med utstyr som sytematisk blir knust. Se på proteksjonist tollen på solcellepaneler i USA. Se på elbilsubsidiene som ekskluderte Tesla i Tyskland og Frankrike (selv om Tesla delvis har kommet seg rundt det i Tyskland).

Hadde vi krevd drift på alle aksler (noe som er ekstremt enkelt med batteridrift), mange aksler (for redusert veislitasje), osv. , og bygd det selv hvis ingen ville levere, så ville vi hatt det!

Proteksjonisme er ikke ønskelig.

Norge kan godt satse på elbusser innenfor gjeldende regelverk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA