Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny regjering - elbilfordeler skal ligge fast ut 2021

Startet av Rearden86, søndag 14. januar 2018, klokken 16:48

« forrige - neste »

Rearden86

I den nye regjeringsplattformen står det: "Videreføre skattefordelene for el-bil når det gjelder engangsavgift og merverdiavgift i hele perioden for å nå 2025-målene."

Altså skal det verken innføres mva. eller engangsavgift på elbiler før neste valg. Trine Skei Grande uttalte nå at dette var Venstres største seier i den nye regjeringsplattformen. Det gjør at det heller ikke vil være mva. eller avgifter i 2020 som synes å bli året da svært mange nye modeller og folkebiler/familiebiler kommer. En god nyhet for miljøet og lommeboka for alle oss som vil kjøpe elbil de neste årene :)

Amoss

Sitat fra: Rearden86 på søndag 14. januar 2018, klokken 16:48
I den nye regjeringsplattformen står det: "Videreføre skattefordelene for el-bil når det gjelder engangsavgift og merverdiavgift i hele perioden for å nå 2025-målene."

Altså skal det verken innføres mva. eller engangsavgift på elbiler før neste valg. Trine Skei Grande uttalte nå at dette var Venstres største seier i den nye regjeringsplattformen. Det gjør at det heller ikke vil være mva. eller avgifter i 2020 som synes å bli året da svært mange nye modeller og folkebiler/familiebiler kommer. En god nyhet for miljøet og lommeboka for alle oss som vil kjøpe elbil de neste årene :)

Den eneste praktiske forskjellen dette vil innebære er at H+Frp ikke vil legge inn sine (halv-)årlige "forhandlingskort" om å legge inn avgifter på elbiler ala "Teslaskatten" vi så i fjor høst. Vi vet alle at disse ikke hadde overlevd en stortings-forhandling om statsbudsjettet uansett. Men med Venstre på innsiden så slipper vi panikk-handling av elbiler under budsjett behandlingene.

Aksept fra EU/EØS for MVA fritaket har alt vært søkt om og godtatt ut 2021. Så dette burde ikke overraske noen.
Model S 85D

arnkl

Eit anna punkt frå regjeringsplattformen er

* Legge til rette for rask utbygging av ladeinfrastruktur i hele landet, gjennom en kombinasjon av offentlige virkemidler og markedsbaserte løsninger, for å holde tritt med økningen i andel elektriske transportmidler.

Eg legg spesielt merke til "rask utbygging" og "hele landet". Det MÅ bety at det raskt kjem hurtigladarar også i Finnmark.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Gardin

Sitat fra: Rearden86 på søndag 14. januar 2018, klokken 16:48
Altså skal det verken innføres mva. eller engangsavgift på elbiler før neste valg.
Det store problemet med dette er at det dermed legges opp til at elbilavgifter innføres i altfor store steg etter neste valg. Det hadde vært bedre med en langsiktig plan for å fase inn momsen og eventuelle engangsavgifter i små forutsigbare skritt over en lenger periode.

Amatøren

#4
Man kunne jo starte (når avgift skal innføres) med 2 % moms og så øke den med 2 % poeng pr år.

Da har man en 12 års periode med jevn økning av momsen og 1 % det 13. året. Da burde det være kommet et forholdsvis bra utvalg av elbiler i skikkelig familie størrelse for langture/ferier.

Deretter kan man begynne å øke avgifter på fossilbiler.

I tillegg egen økt vrakpant på fossilbiler ved kjøp av ny elbil.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

doldis1

Elbilincentivene videreføres som i dag, i tillegg økt dieselavgift hvis nødvendig ! Bra avkastning for de som la en stemme på Trine ved valget det  ;)

Amoss

Sitat fra: Gardin på søndag 14. januar 2018, klokken 18:42
Det store problemet med dette er at det dermed legges opp til at elbilavgifter innføres i altfor store steg etter neste valg. Det hadde vært bedre med en langsiktig plan for å fase inn momsen og eventuelle engangsavgifter i små forutsigbare skritt over en lenger periode.

Det har vel hele tiden ligget i kortene at noe må gjøres her etter neste valg. Å "frede" disse incentivene frem til og med 2021 er så langt jeg kan se det beste vi kunne håpe på. Men det ligger ikke i kortene så langt jeg kan se at fulle avgifter på elbiler må være innført innen f.eks. 2025 (eller noen annen gitt dato). Så det er fortsatt rom for å innføre dem gradvis fra og med 2022. Hvor gradvis dette blir vil jo så klart avhenge av resultatet av neste stortingsvalg, markedsituasjonen for elbiler vs fossilbiler på det tidspunktet og en rekke andre ting, så det blir alt for tidlig i dag å si noe om dette.

Joda joda, i teorien kan vi tenke oss at om man startet innfasingen alt i 2020 så kunne innfasingen fordeles utover 2 år til, men det forutsetter at ingen har det travelt med å fase dem helt ut. Så det kunne like godt ende med at utfasingen hadde blitt avsluttet 2 år tidligere...
Model S 85D

Gnilre

Jeg mener jeg har hørt signaler om at det vil komme avgifter på elbiler fra år 2021. Og at årsaken først og fremst er krav fra EU/EØS. At regjeringen har lovet avgiftsfritak ut år 2021 er jo noe de enkelt kan endre og ganske sikkert med støtte fra nåværende opposisjon. Om dagens regjering faller og blir erstattet med en Ap/Sp/SV-regjering har vi avgifter senest i år 2021 slik jeg ser det.
Det kommer jo en drøss nye elbiler snart og det kunne egentlig vært greit å vente til 2021, men for meg og sikkert mange andre blir spørsmålet om man skal bestille den flotte 4-hjulsdrevne og ganske store SUV'en nå og få den i 2019/2020 eller vente til 2021 når utvalget har blitt enda større.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Magnus Hansen

Nåværende godkjennelse fra EU på mva fritak går ut på slutten av 2020. Så kan Norge evnt søke forlengelse. Som de jo må gjøre da det er lovt bort mva fritak til neste stortingsvalg, som i praksis betyr ut 2021. I praksis betyr det at Norge bør ha en plan klar neste år for å presentere til EU. Kanskje gradvis opptrapping feks. Så får vi sikkert godkjente ett år til med fritak. Det bør jo være muligheter for å et beredt kompromiss i stortinget da det ikke er store uenigheten blant de fleste partier

automat

#9
Bompengeopprøret blir nok en joker for hvordan videre elbilfordeler blir seende ut.

Frp ofrer nok glatt mva-fritak og andre elbilfordeler hvis de kan score billige bompengepoeng på det. Forlater de regjeringen, tror jeg ikke man kan regne med noen elbilstøtte her.

H og Ap er kyniske realister, som tar de valgene på dette området som gir dem makt. De er ikke ideologisk opptatt av elbil.

Krf, V, Mdg og SV oppfatter jeg som opptatt av elbil, med litt forskjellige vinklinger.

Sp gir blaffen i elbil, og tar glatt noen bompengepoeng istedet.

Hvor bompengepartiene står, er jeg litt usikker på. De har jo et inntektsproblem, hvis de skulle nå målet sitt.

Elbilen står derfor lagelig til for hogg, når penger skal hentes inn for å dekke tapte bompengeinntekter. Selv om dette trolig gir mindre penger inn enn det de som roper høyest tror.

ESA tror jeg er det minste problemet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA