Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er Ruter ledelsen i Oslo så sidrumpa?

Startet av goggo, torsdag 07. juli 2016, klokken 10:43

« forrige - neste »

goggo

Trist lesning.
http://www.tu.no/artikler/nye-busskontrakter-i-oslo-fortsatt-for-tidlig-med-elbusser/349321
"Hele verden" er nå i ferd med å elektrifisere buss transport i storbyene, mens i Oslo må de teste først....
Hva med byrådet i Oslo da? Har ikke engang de noen påvirkningskraft på denne Ruter gjengen?


Men heldigvis så er norsk shipping industri som alltid mere frampå, og satser for fullt på elektrifisering.
http://www.tu.no/artikler/sor-trondelag-far-batteriferge/349273

Mfh
HUgo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Sverreb

Hva mener du egentlig? Skal man bruke hundrevis av millioner uten å teste? Hvis man ikke tester så vet man ikke hva som ikke virker.

Hvem leverer BEV busser og infrastruktur som hyllevare, og hvem har disse i bruk i normal kollektivproduksjon i dag? Det bør være en hel del navn på disse listene før man kan betrakte BEV busser som tilstrekkelig modent til å korte inn på testingen.

goggo

Sitat fra: Sverreb på torsdag 07. juli 2016, klokken 11:00
Hva mener du egentlig? Skal man bruke hundrevis av millioner uten å teste? Hvis man ikke tester så vet man ikke hva som ikke virker.
Man må ikke nødvendigvis teste alt selv, det går jo an å se hva som skjer andre steder og ta lærdom av det.

Sitat fra: Sverreb på torsdag 07. juli 2016, klokken 11:00
Hvem leverer BEV busser og infrastruktur som hyllevare, og hvem har disse i bruk i normal kollektivproduksjon i dag? Det bør være en hel del navn på disse listene før man kan betrakte BEV busser som tilstrekkelig modent til å korte inn på testingen.

Gøteborg, London, Kjøbenhavn, og en god del flere byer har elektriske busser i kommersiell drift allerede i dag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_electric_bus
Fra denne Wikipedia artikkelen leser jeg bl.a.:
Currently the largest fleet of buses battery is used in the Chinese metropolis of Dalian. There you will find 600 buses of the BYD electric bus use; the purchase of a further 600 vehicles is planned for 2015. In many other cities in China buses with conventional internal combustion engines are increasingly being replaced by battery buses. Since 2013 this type are used in service in the Netherlands buses; in Germany found tests in Bremen and in Bonn.[10] An imagined since October 2014 articulated bus is described in the press as the world's largest battery vehicle,[11] but this is not proven. 2015 BYD Auto is preparing the launch of the first battery-double-decker bus in front.[12]


Forøvrig så er ikke denne Wikipedia artikkelen helt oppdatert ser det ut til, for de elektriske dobbeltdekkerne i London er allerede i drift :)
https://chargedevs.com/newswire/five-byd-electric-double-decker-buses-go-into-service-in-central-london/
"The running costs are much lower and some of the maintenance and operations costs are much lower on the buses," said London's Deputy Mayor of Environment and Energy Matthew Pencharz. "Also, they are zero-emission, zero-tailpipe-pollution and that is a huge benefit for Londoners."

mvh
HUgo



Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Sverreb

Utover noen kinesiske utrullinger, ser jeg ikke noe som ligner på annet enn rene testprosjekter (En håndfull busser hvert sted på få utvalgte ruter). Når noen setter 5 BEV busser i drift i london er det definetivt en test. Når transport of london setter i drift BEV busser levert i hundretall, da er de ute av testfasen.

For meg ser det ut til at ruter har tenkt å følge din oppfordring og lære av hva andre finner ut. Men de må nok vente på at de andre kan rekke å lære noe betydningsfullt av sine testprosjekter først.

epsilone6

Så ruter har planer om 80-90 elbusser fra 2020, syns ikke det var så hoderystende galt. Husk at Dalian er ikke akkurat på Norges breddegrader, vi har noen utfordringer knyttet til det også...

Porsgrunn

Det er iallefall mye mindre ambisiøse planer enn det de har lagt frem ved flere anledninger de siste årene.

SitatElektrisk vekst

Siden kollektivtrafikken vil fortsette å øke, øker også antall busser. Ruter anslår at 350 busser vil gå på biogass og minst 200 på elektrisitet i 2020.

De resterende 840 kommer trolig til å gå på en eller annen form for biodrivstoff.

– Om det blir 200 eller 450 elektriske busser avhenger av de beslutningene vi tar de neste to årene, sier han.

http://www.tu.no/artikler/oslo-skal-kjope-1000-nye-klimabusser/233929

Mellom 200 og 450 før 2020 har har blitt til 80-90 fra 2020. Hvordan har de da tenkt å oppnå målet om fossilfri fra 2020?

https://ruter.no/om-ruter/rapporter-planer-prosjekter/fossilfri2020/


MagnusT


john

Har jo også litt med hva leverandørene kan tilby.

Man har jo tatt konsekvensen av dette og lyst ut kontrakter med kortere varighet pga det. Synes ikke det er så galt.

Hansi

Jeg er enig i at Ruter er veldig (for) forsiktige. Byd og Proterra tilbyr busser med bra rekkevidde og det er påvist at rene elbusser og hybridbusser er den klart mest lønnsomme teknologien ( https://www.mynewsdesk.com/material/pressrelease/1307123/download?resource_type=resource_attached_pdf_document )
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

kodalse

Her kan det kanskje være en ide å se til Trondheim som i dag har 200 gassbusser og 10 diesel/elektrisk hybridbusser i drift.
Det betyr at nært innpå 90% av kollektivtrafikken medfører særdeles lite problemer med lokal forurensning.

Personlig kan jeg underskrive på at det er et hav av forskjell fra 8 år tilbake når de gamle dieselbussene gasset på i svingen rundt huset til i dag når gassbussene gjør det samme.
For det første er det ikke antydning til dieseleksos lenger. Istedet for vinduspuss hvert kvartal holder det nå med annethvert år. (ja jeg liker ikke vinduspuss! :) )

Det er faktisk gjort forsøk på mer miljøvennlige transportformer i andre byer og Trondheim kan vel ikke sies å ha bedre klima enn Oslo?
I Trondheim fungerer dette aldeles utmerket, men kanskje en gass/elektrisk hybridløsning er det beste?

Til sist er det også gjennomført tiltak hvor tungtransport nå ikke går gjennom sentrum, men på "ringveier" rundt. I dag fremstår Sentrum som den reneste idyll når det gjelder eksos i forhold til 10 år tilbake.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

jkirkebo

Sitat fra: Hansi på søndag 10. juli 2016, klokken 15:50
Jeg er enig i at Ruter er veldig (for) forsiktige. Byd og Proterra tilbyr busser med bra rekkevidde og det er påvist at rene elbusser og hybridbusser er den klart mest lønnsomme teknologien ( https://www.mynewsdesk.com/material/pressrelease/1307123/download?resource_type=resource_attached_pdf_document )

Bra rekkevidde er en ting, men bussene bør også komme fram på vinterføre på vanskelige dager i Oslo. Da har erfaringer fra København eller London liten verdi. Skjønner godt at Ruter vil teste bussene først.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

epsilone6

Som jkirkebo sier, ting er litt mer komplekst enn å lese av rekkevidden. Jeg kan fint lite om bussanbud, men det er sikkert en langt mer komplisert prosess enn å velge elbil (som ikke er helt lett det heller, det er dette forumet godt bevis på  ;D). Hva med universell utforming f.eks.? Jeg skjønner at ting helst skulle vært gjort i går, men det å bare hoppe på det første som er tilgjengelig er ikke nødvendigvis noen god idé, det er snakk om en del milliarder her og ikke minst er det viktig at dette er pålitelig.

Postens "impulskjøp" av spanske jalla-elbiler er et eksempel på forhastelse, slik jeg ser det. Godt mulig de hadde testet litt under norske forhold, men nok var det ikke. Når en bil gikk i stykker, og det skal jeg love deg at de gjorde, måtte det flys inn teknikere fra Spania. De kom ikke i dag, og ikke i mañana heller, det var snakk om uker/måneder. Et lokalt serviceapparat er helt avgjørende for busser, kompetanse bør bygges opp under pilotprosjekter og ting må rett og slett gradvis utvikles. Videre ser mange ut til å glemme infrastrukturen, eller mener dere at det skal moses på med utestet utbygging som skal stå ferdig i april 2017?

Volvos relativt små helelektriske busser skal være klare for masseproduksjon fra 2018 en gang, leddbusser fra 2019, men er usikker på om dette er helelektriske eller plugin-hybrider. Det er en fordel å ha et anbud med konkurranse fra mange aktører og det går store penger inn i elektrifisering av kjøretøy i disse tider så teknologien er i rask utvikling, jeg tror 2020 er et greit mål for å elektrifisere en betydelig andel av flåten. Nå skal det sies at Trondheim skal ha nye super(duper)busser fra 2019, disse blir helt sikkert ikke helelektriske, men vi kan vel sette et godt eksempel til etterfølgelse igjen  ;D (uten at Oslo etterfulgte det forrige noe videre)

Hansi

Hvordan tester Ruter da? Må man ikke kjøpe inn en buss eller to for å teste? Jeg kan ikke huske å ha lest eller sett noe om elbuss i Oslo? Elbusser med sin ekstra vekt bør vel heller være bedre på vinterføre enn verre?

Jeg er enig i at dette ikke er gjort i en håndvending, men man må begynne et sted, og det kan jeg egentlig ikke helt se at de har gjort.. Mye ord og lite handling etter hva jeg kan se (men jeg ser dessverre ikke alt, så det kan jo hende det skjer ting i kulissene :) )
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Beckern

Ruter/Oslo Sporveier har da også hatt noen svært dyre lærepenger gjennom diverse prosjekt som har havarart.
Høres svært lite realistisk ut å skulle rulle ut en haug med el-busser i dag.
Så for meg høres det ut som om de kan ha lært litt av tidligere fadeser.

jkirkebo

Sitat fra: Beckern på mandag 11. juli 2016, klokken 10:44
Ruter/Oslo Sporveier har da også hatt noen svært dyre lærepenger gjennom diverse prosjekt som har havarart.
Høres svært lite realistisk ut å skulle rulle ut en haug med el-busser i dag.
Så for meg høres det ut som om de kan ha lært litt av tidligere fadeser.

Jepp. Hydrogenbussprosjektet for eksempel, der HY-bussene har vist seg å være 10-12 ganger så dyre i drift pr. kilometer som dieselbussene. Bra de ikke kjøpte inn 100-200 stk. av de...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA