Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsker lademulighet i borettslag, men sliter med fordommer/uvitenhet

Startet av Chivas, onsdag 18. mai 2016, klokken 19:54

« forrige - neste »

Chivas

Hei!

Har etter en oppmykningsperiode gått fra å være elbil-skeptisk til å vurdere innkjøp av el-bil / hybrid sterkt :)

Problemet er, som dere sikkert skjønner, hjemmelading. For å ikke lage en altfor lang historie, er forholdene her:
- Garasjeanlegg med faste plasser og boliger over anlegget (bygget 2000, så tror det bør tilfredstille div krav)
- Uteparkering med god plass, uten faste plasser

Styret: (det er de 3 siste gangene i generalforsamlingen blitt så smått tatt opp mulighet for å tilrettelegge for lading)
- Holdningen er at skal man ha ladestasjon for el/hybrid, må også andre få hver sin egen drivstoffpumpe.
- Lading i garasje er uaktuelt siden el-biler er veldig brannfarlige, samt umulig å slukke. Styreformann er brannmann, så han har ingen problemer med å overbevise de andre beboerne om hvor farlig dette er.
- El-biler er uansett bare tull siden hydrogen er fremtiden.
- Og, hvis det noensinne skal bli aktuelt, må beboer selv bekoste graving og ny kabel fra trafo noen hundre metere unna, ladestasjon, strøm osv.
- osv, osv. Dere har sikkert hørt mye av det samme fra før :-D

Dere skjønner at dette kan ta tid å få gjennomført. Jeg tenker at det første man må gjøre noe med, er fordommene og uvitenheten rundt el-bil og lading.
Så, har dere noen tips - dere som sikkert har vært igjennom noe av det samme tidligere?

På forhånd takk for alle svar!

bruisepristine

Huff, folk som først har satt seg på bakbeina som her skal vel godt gjøres å få til å snu med sine tunellsyn-holdninger. Jeg synes oppriktig synd på deg. Var jeg deg ville jeg lagt ut for salg og kjøpt leilighet i et elbilvennlig borettslag/sameie, det er nok mindre arbeid enn å skulle snu et helt sameie/borettslag. Lykke til.
i-MiEV 2013
MG4 2023

Ferry

Sitat fra: Chivas på onsdag 18. mai 2016, klokken 19:54
- Holdningen er at skal man ha ladestasjon for el/hybrid, må også andre få hver sin egen drivstoffpumpe.

Bruk heller kanner med bensin og diesel, det er langt enklere og billigere. Et elbilbatteri som i Leaf, e-Golf m.fl inneholder energi tilsvarende ca. to liter fossilt drivstoff. Trenger ingen stor pumpe for å fylle på så lite. Evt. kan det fylles for samme kronebeløp. Da er vi nede på ca. en liter fossilt drivstoff.

Sitat
- Lading i garasje er uaktuelt siden el-biler er veldig brannfarlige, samt umulig å slukke. Styreformann er brannmann,

Du burde opplyse han om at han er blitt lurt, og burde kreve skolepengene tilbake. Det virker hver gang ;)

Sitat
- El-biler er uansett bare tull siden hydrogen er fremtiden.

Og det vil Sam ha i garasjeanlegget?

Jeg vet ikke hvordan slikt kan håndteres seriøst. Det beste er antagelig å flytte.

jcnorway

Flytt til et annet sted, evnt få inn et nytt styre ;)

I vårt sameie har det aldri vært noe problem og måten styret har håndtert dette på er av de bedre etter min mening.

Først en kartlegging av dagens og fremtidens ladebehov blant beboerne:
https://hagekvartalet.wordpress.com/2015/12/02/sporreundersokelse-elbil-uttak-i-garasjen/

Deretter anbudsrunde:
https://hagekvartalet.wordpress.com/2016/02/10/fremdrift-rundt-anbud-for-installasjon-av-ladestasjoner-for-elbiler-og-ladbare-hybridbiler/

Og til slutt informasjon om konklusjon og bestillingsrutiner, samt policy for lading:
https://hagekvartalet.wordpress.com/2016/03/20/ny-ladestasjonslosning-til-ladbare-motorvogn/

https://hagekvartalet.wordpress.com/garasje/el-ladepunkt-til-bil/



Sent from my iPhone using Tapatalk
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Ingeniøren

Det er grunner til at jeg flyttet fra slike sameier med mer for godt for lenge siden....

Vel brannmenn er vel ikke de som fant opp hjulet, men de er eksperter på å fylle hus med vann... Du får søke opp en pratefør elektriker som du kan ta med på neste møte og få snakket litt vett i skallen på de andre. Kanskje det beste argumentet dog er at tilrettelegging for elbil øker verdien på boligene  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Selg fort, for slike boliger vil miste verdi mot de som tilbyr lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Burger

Desverre så venter vi fortsatt på forskrifter fra myndighetene om lading i garasjeanlegg. På elbilforeningens møte i Trondheim for litt siden så kom det frem at Trondheim Parkering pusher på DSB for å få forskrifter (, i følge Trondheim Parkering) siden de vil tilby lading i parkeringshus.

Frem til da så må vi nok desverre leve med at det er farlig med elbilbrann i garasje.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Sirup

Elbilforeningen burde ved forespørsel stilt opp på en del av disse generalforsamlingene.

Kostnader og farer knyttet til tilrettelegging av lademuligheter blir åpenbart sterkt overdrevet av motstandere av elbil. Sitter disse motstanderene i borettslagstyrer, vil det åpenbart bli tungt å få tilrettelagt for lademuligheter.

Beboere flest er fornuftige og ønsker å legge til rette for fremtidsrettede og miljøvennlige løsninger som og er med på å sikre verdien på leiligheten. Om elbilforeningen hadde stilt opp med saklig og nøkteren informasjon, så hadde nok langt ferre falt for elbilmotstanderenes skremselspropaganda, og flere borettslag ville lagt til rette for lademuligheter.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Ingeniøren

Sitat fra: Askøy på torsdag 19. mai 2016, klokken 01:45
Elbilforeningen burde ved forespørsel stilt opp på en del av disse generalforsamlingene.

Kostnader og farer knyttet til tilrettelegging av lademuligheter blir åpenbart sterkt overdrevet av motstandere av elbil. Sitter disse motstanderene i borettslagstyrer, vil det åpenbart bli tungt å få tilrettelagt for lademuligheter.

Beboere flest er fornuftige og ønsker å legge til rette for fremtidsrettede og miljøvennlige løsninger som og er med på å sikre verdien på leiligheten. Om elbilforeningen hadde stilt opp med saklig og nøkteren informasjon, så hadde nok langt ferre falt for elbilmotstanderenes skremselspropaganda, og flere borettslag ville lagt til rette for lademuligheter.

Godt forslag ! Ville forespurt, det kan vel hende at de kan stille men de kan da fort ha behov for flere ansatte  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Chivas

Mange gode forslag, men flytting er dessverre ingen god mulighet.

Tilrettelegging i garasjeanlegg ville sansynlig vært det mest praktiske og billigste siden det allerede er et eksisterende el-anlegg og hvert hus har sin egen plass - dog skjønner frykten for brann (selv om garasjen vitterlig har mange bensinbiler per i dag). Dette er forøvrig rekkehus hvor garasjeanlegget befinner seg under den ene rekken.
Ute på parkeringsplassen kunne man sikkert satt opp stolper, men da bør man ha en løsning med faste plasser.

Jeg har lekt litt med tanken å legge skjøteledning fra huset og til parkeringsplassen, men ganske sikker på at det hadde blitt styr ut av det :D

Argumenter som forhøyet verdi på bolig ved lademulighet vil jeg tro klinger godt i ørene på skeptikerne. En annen ting man bør ha i bakhodet er at hvis myndighetene virkelig mener noe med det "grønne skiftet", kan man anta at det vil komme krav etterhvert om at man må sette opp ladestasjoner, at nye fossilbiler ikke tillates solgt osv. Da er det greit å være litt føre var, før alle andre må ha det samme.

jcnorway: Skal kikke igjennom linkene dine. Helt sikkert noe å dra nytte av der :)


tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Øyvind.h

Sitat fra: Chivas på torsdag 19. mai 2016, klokken 08:12
Argumenter som forhøyet verdi på bolig ved lademulighet vil jeg tro klinger godt i ørene på skeptikerne.

Det er nesten så jeg vurderer å stille meg selv til rådighet for bruk på årsmøter. Inkompetente styremedlemmer er det mer enn nok av her i Norge....

Når det gjelder sikkerhet, kostnad osv. må man ta en befaring i forkant for å se muligheter. Som oftest finnes det muligheter innenfor fornuftige økonomiske rammer.

Når det gjelder den generelle utviklingen er det helt klart slik at boliger uten tilgang til strøm vil nå en mindre kjøpergruppe enn boliger med.

I 2014 var det vel rundt 1/3 av bilkjøperne som ønsket seg ladbar bil ved neste bytte. I 2015 hadde dette steget til ca halvparten av bilkjøperne.

Du kan jo stille dette spørsmålet til styret: Hva tenker dere om ivaretakelse av boligenes verdi når bilkjøperne tydelig signaliserer at de går over til ladbare biler, konsern som VW signaliserer at de vil understøtte dette (halvparten ladbart i 2020) mm. Hva tror styret skjer med verdien av boligene i borettslaget/sameiet dersom de ikke legger til rette for denne kjøpergruppen? Synes styret det er OK at kjøpermassen vil falle drastisk over tid? Anser styret dette som god forvaltning av sameiet/borettslaget? Er styret klar over at de kan stilles økonomisk til ansvar om de gjør grove feil? Beslutninger basert på fordommer kan fort havne i den kategorien....

http://www.dagbladet.no/2015/01/05/tema/aller/bil/motor/dinside/37011582/
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Robert Sund

Borettslagsstyrer som lager problemer forringer ikke bare verdien lokalt, men vil gjøre folk forsiktigere med å kjøpe seg inn i problemene overalt. Det forringer pris og verdi. Man vet ikke når man blir rammet og for hva.

La merke til noe annet i dagblad referansen:
SitatSamtidig gikk den norske importøren av Volvo i bresjen for det som har utviklet seg til en virtuell bevegelse for å gi ladbare hybrider flere fordeler, og dermed gjøre dem mer konkurransedyktige i forhold til de rene elbilene

De har i dette fått en sterk støttespiller i løpet av året som gikk, i og med at Norges største bilimportør, Harald A. Møller, nå kjemper den samme kampen.
De bør få en motpart

ludo


Haha sitat fra: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article11001168.ece
- Cirka 80 personer møtte opp, og alle var positive til elbil-lading i borettslaget. Ettersom det sittende styret valgte å gå, skal vi nå ha ekstraordinær generalforsamling for å velge nytt styre, sier Edvardsen til adressa.no.

Ingeniøren

Tror nok mye av motstanden munner i en frykt for forandring og det ukjente  :)

På den annen side kan man ha rett i at anlegget ikke er dimensjonert. Det må være en forutsetning at det gås over som uansett bør gjøres fra tid til annen. Så vet man i alle fall hva man har og kan tillate av trekk over det man har. De som vil lade bør kunne spleise på denne gjennomgangen og eventuell oppgradering der det er nødvendig.
Selv erfarte jeg at den 16 A kontakten i garasjen var strukket med 1.5 kvadrat, helt klart ikke bra for elbil lading, og den ble oppgrader til 4 kvadrat. Min søster bor og i et sameie med felles garasjeanlegg. Tror noe av det samme gjelder der - dimensjonert for lys og motorvarmer, men ikke elbil. Der er det forbud til man har fått en status for hva som må gjøres.

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA