Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsker lademulighet i borettslag, men sliter med fordommer/uvitenhet

Startet av Chivas, onsdag 18. mai 2016, klokken 19:54

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 19. mai 2016, klokken 19:41
De som vil lade bør kunne spleise på denne gjennomgangen og eventuell oppgradering der det er nødvendig.

Det er vel strengt tatt ikke lovlig i sameie.
I sameier skal alle være med å betale for investeringer på fellesareal som feks fasadeutbedringer og felles infrastrukturutbedringer som blir vedtatt av Generalforsamling.
Videre har ikke enkeltgrupperinger lov til å foreta fellesinvesteringer som ikke er vedtatt av Generalforsamling.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Øyvind.h

Når man ser så klart og tydelig at dette er er behov flertallet vil ha i fremtiden vil det være merkelig å legge all kostnad på de som får behovet først.

Sameiet/borettslaget tar den kosten som er felles infrastruktur. Tilkobling til denne mot et fornuftig gebyr som sikrer at kostnaden til infrastruktur og fremtidig utvidelse dekkes inn over tid.  Eier betaler selv opplegg på egen plass og tilslutning til felles infrastruktur.

Om de som får behovet først skal dekke alt blir de i praksis eiere av noe som egentlig er felles. Det er ikke lov, og lite hensiktsmessig at enkelte seksjonseiere skal selge plass til andre i fremtiden....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ingeniøren

Ok, men da kan man vel bare glemme elbil hvis majoriteten er pensjonister..... selv ikke et spleiselag på en elektrikker for finne tilstanden en gang er lov, men synsing fra styret er greit ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Elmo

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 20. mai 2016, klokken 07:04
Ok, men da kan man vel bare glemme elbil hvis majoriteten er pensjonister..... selv ikke et spleiselag på en elektrikker for finne tilstanden en gang er lov, men synsing fra styret er greit ?

Spleiselag på elektriker eller innleie av andre konsulenter/eksperter er vel ikke varige investeringer akkurat ?!
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

Sitat fra: Elmo på fredag 20. mai 2016, klokken 09:18
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 20. mai 2016, klokken 07:04
Ok, men da kan man vel bare glemme elbil hvis majoriteten er pensjonister..... selv ikke et spleiselag på en elektrikker for finne tilstanden en gang er lov, men synsing fra styret er greit ?

Spleiselag på elektriker eller innleie av andre konsulenter/eksperter er vel ikke varige investeringer akkurat ?!
At de som går inn for å finne en løsning spleiser på en utredning som legges fram på en generalforsamling som så blir vetatt eller forkastet er helt kurant framgangsmåte.
Forøvrig tror jeg nok ingeniøren grovt undervurderer pensjonister.
(Griffel er pensjonist, og kjenner minst 2 som kjøpte elbil etter pensjonsalder)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 20. mai 2016, klokken 07:04
Ok, men da kan man vel bare glemme elbil hvis majoriteten er pensjonister..... selv ikke et spleiselag på en elektrikker for finne tilstanden en gang er lov, men synsing fra styret er greit ?

Styret er nå en gang valgt av seksjonseierne/andelshavere og har fått i oppgave å forvalte og drifte sameiet/borettslaget.

Jeg kan ikke tenke meg at noen vil reagere på at enkelte seksjonseiere betaler en elektriker på egenhånd for å se på felles anlegg, så lenge det ikke gjøres inngripen i anlegget.
Derimot er det hverken greit eller fornuftig at disse seksjonseierne gjør store investeringer og endringer i felles infrastruktur på egenhå¨nd. Den typen arbeid skal ivaretas og initieres av styret på vegne av sameiet/borettslaget. Dette for å sørge for at det som legges opp er en løsning alle kan nyte godt av, og at fellesskapet ikke gir fra seg eierskap/kontroll over felles infrastruktur.

Hva gjelder pensjonister er jeg usikker på hva du vil frem til. Mener du at pensjonister ikke kjører bil overhodet og dermed ikke vil ha hverken fossil- eller elbil? Bestemoren min ser på elbil nå. Faren min blir straks pensjonist og kjører Tesla.
Jeg er dog usikker på demografien i gruppen Sentino undersøkte når de konkluderte med at halvparten av bilkjøperne vil ha ladbart (ladbar hybrid eller elbil).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Chivas

En oppdatering:

- Spørreundersøkelse med å finne ut av interessen i borettslaget er gjennomført, og den ga et flertall av interessenter slik at man kan gå videre i prosessen.
- Planen var så å få en gjennomgang av garasjeanlegget for å finne ut hva som må til, hva slags løsninger som er aktuelle og selvfølgelig til hvilken pris.

So far, so good :)

Så, i forrige styremøte viser plutselig Brannmann Sam til et internt skriv fra jobben hans om at lading/parkering av elbil i garasjeanlegg frarådes (husker ikke helt formuleringen, men poenget var at det er helt uaktuelt pga fare for brann osv).
Det er også kommet frem at det er stor bekymring fra beboerne som bor over garasjeanlegget (noe som man godt kan forstå med det fokuset media har hatt på dette).

Første tanken min var at det nå er viktig å innhente fakta rundt dette med faren for elbilbrann ved parkering/lading, slik at "massene" kan bli beroliget. Jeg ser samtidig at veien kan bli temmelig lang med motstanden fra bl.a. Sam - som er nok til at ingen lar seg "vende".

Styret har nå da gitt klarsignal for at det undersøkes videre mulighetene for å lade ute på fellesparkeringen.
Utfordringene der blir bl.a.:
- Det er ingen faste plasser
- Plassen deles med ett annet borettslag
- Graving og en god del mer arbeider enn å oppgradere eksisterende anlegg i garasje, som da medfører mye høyere kostnader - og den endelige spikeren i kista for prosjektet?

På parkeringsplassen er det lysstolper type gatelys. Er det noen som vet om disse har "trekkerør" mellom seg slik at man kan benytte seg av disse og kanskje unngå for mye graving?



elektrolux

Sitat fra: Chivas på tirsdag 15. november 2016, klokken 10:42
På parkeringsplassen er det lysstolper type gatelys. Er det noen som vet om disse har "trekkerør" mellom seg slik at man kan benytte seg av disse og kanskje unngå for mye graving?

Zaptec presenterte ladepunkt for montering direkte i slik lys stolpe på Nordic Edge sep 2016.

Ellers kan dere kanskje vurdere Zapcharger med stolpe for lading utendørs?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Tragisk !

Du har plass i garasjeanlegg men må parkere ute fordi du har en bil som trenger lading. Var det ikke i 2025 man ikke lenger skulle selge fossilbiler  ???
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Orbit

Sitat fra: Chivas på tirsdag 15. november 2016, klokken 10:42
Styret har nå da gitt klarsignal for at det undersøkes videre mulighetene for å lade ute på fellesparkeringen.
Utfordringene der blir bl.a.:
- Det er ingen faste plasser
- Plassen deles med ett annet borettslag
- Graving og en god del mer arbeider enn å oppgradere eksisterende anlegg i garasje, som da medfører mye høyere kostnader - og den endelige spikeren i kista for prosjektet?

Er dette i Oslo? I så fall kan etablering av ladeplasser på felles parkeringsplass (uten faste plasser) gi opptil 10000 kr i støtte per ladepunkt. Et system med ladestolper med nøkkelbrikker vil gi fakturering av strøm på den enkelte. Forhåpentligvis vil nabo-borettslaget være med på dette, så det ikke blir noen diskusjoner om at ditt borettslags elbilplasser spiser av de gjenværende vanlige parkeringsplassene (som fremdeles vil være delt).

Det vil selvfølgelig være best å få til en løsning innnedørs, men utendørs ladestasjoner på deling i borettslaget er i alle fall et steg i riktig retning!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sirup

Du må ikke gi deg selv om denne bakstreberske brannmannen stikker kjepper i hjulene.
Her i Bergen er det ladeplasser både i Bygarasjen og i Klostergarasjen, sistnevnte er sprengt dypt ned i fjellet under byen. Godkjenner myndighetene dette kan det vel ikke være umulig for dere å få satt opp ladekontakter.

Anbefaler deg å kontakte kommunen, og få klare retningslinjer for hva som er lov og ikke. Om kommunen er positiv, så er det nok lettere å få med resten, denne brannmannen kan vel ikke ha uinnskrenket makt og innflydelse over de andre beboerne.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) fastslår at det ikke er noen grunn til å forby lading av elbil innendørs, og dermed heller ikke i fellesgarasjer. DSB støtter tvert imot innføring av elbiler og vil sørge for å bidra til gode løsninger for lading.

http://www.tu.no/artikler/ingenting-tilsier-at-det-er-farlig-a-lade-elbiler-innendors/276409
VW e-Golf
Tesla Model X75

SuperPG

Da kom Garasjelaget etter lang tid(som er egen enhet og styrer garasjene i sameiet jeg bor ) i går ut med info om at de har besluttet å ikke gå videre med  å se på muligheter for lading og samtidig forbyr de allle ladere av elbiler. dette i samråd med Oslo brannvesen.
På facebook så skrev i midlertidig styreleder i garasjelaget at det ikke var i samråd med brannvesenet..
Dette er et såkalt automatisert garasjeanlegg trend vario fra multiparking.no  med heiser  osv hvor en parkerer 2-3 i høyden og 2 i dybden noe som gjør det litt mer komplisert, men ikke på noen måte umulig. det går jo feks allerede strøm til eletromotorer på en del av "parkeringsplassene" de tilbyr sågar ladestasjoner på sine sider, med da til anlegg av nyere typer.
Noen flere tips til hvordan angripe problemet? Har styret lov å forby elbilladere? Må en organisere underskriftkampanje og få nytt årsmøte og få byttet styre, og/eller få de til å gjøre om vedtaket sitt?
VW ID.3 1st plus

Griffel

Sitat fra: SuperPG på fredag 18. november 2016, klokken 10:23
Noen flere tips til hvordan angripe problemet? Har styret lov å forby elbilladere? Må en organisere underskriftkampanje og få nytt årsmøte og få byttet styre, og/eller få de til å gjøre om vedtaket sitt?
Styre kan anbefale, men det er generalforsamling som bestemmer og som velger styret, men da normalt kun en gang i året. Når styret er valgt er det de som bestemmer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Man har gjerne statutter som forteller hva styret skal involvere seg i. Generalforsamlingen er øverste myndighet og styret kan kastes på en ekstraordinær generalforsamling. 

Å forby elbillading kan fort bli en for stor sak for et styre å avgjøre og bør løftes inn på en generalforsamling.

Et mindretall kan også ta et vedtak inn for retten for å få vurdert om et forbud om elbillading er et for stort inngripen for den enkelte sett opp mot de vage sikkerhetsproblemer som ofte fremmes.

Med andre ord er ikke styret en "kongen på haugen" med uinnskrenket makt.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA