Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

100+ mil test av estimert rekkevidde, og oppdatert med forskjell mellom 60-94Ah

Startet av LMOR, torsdag 05. mai 2016, klokken 12:57

« forrige - neste »

LMOR

Advarsel: Denne tråden er for spesielt interesserte.

Neste helg legger jeg ut på den årlige test-turen. Denne gangen er målet å sjekke kvaliteten på de forskjellige estimatene:

1. Spiderwebgrafen på app, web og i kartet
2. Bilens egen beregning ift destinasjon
3. jurassictest.ch, med finjusterte parametrene ift forskjellige utetemperaturer.

Noen har hevdet at 1. viser det samme som 2, noe jeg ikke har hatt noe tro på, da beregningene i bilen tar mye lengre tid enn det å vises spiderenwebgrafen, også når denne grafen allerede er lastet inn på kartet i bilen.

Det jeg allerede kan si er at jeg fremdeles mener 1. kun gir en grov tilnærming ift en statisk referanse. Det siste halve året har jeg jevnlig hentet opp grafen på web, og jeg får samme rekkevidde uavhenging av hvor varm bilen er, og uavhengig av utetemperaturen. (fra -3 til +15)
Har tilgang til 2 stk i3er. Den ene står i garasje, og den andre ute. Den ene med gammel software og den andre med nyeste. De viser ikke samme rekkevidde ved siden av hverandre til samme destinasjon, men spiderwebgrafen er identisk.

Men siden denne turen skjer på ca en temperatur som årsgjennomsnittet, og passe varm bil, så kanskje den treffer.

Turen passerer 1320m minst en gang, noe som bilen har hatt problemer med tidligere. Men nå har jeg en sanne software versjon.

De som synes dette er spennende, kan følge med. De andre trenger ikke åpne denne tråden flere ganger.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Kanon

Ser frem til testen. Spiderweben er den samme her og, helt uavhengig av om det er varmt eller kalt. GOM,en ser ut til og være værsensitiv. Den melder nå om 144 km rekkevidde.

LMOR

Jeg har 139 i dag, høyeste på lenge, og til denne helgen blir det sommertemperaturer.
Maks kapasiteten er også på sitt høyeste etter ny software. Oppe på 19,2. Blir interessant å se om den kan komme opp i 20.0 igjen under optimale forhold, men da må det nok opp i min 16 grader om natten.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: LMOR på torsdag 05. mai 2016, klokken 12:57
Noen har hevdet at 1. viser det samme som 2, noe jeg ikke har hatt noe tro på, da beregningene i bilen tar mye lengre tid enn det å vises spiderenwebgrafen, også når denne grafen allerede er lastet inn på kartet i bilen.
Har tilgang til 2 stk i3er. Den ene står i garasje, og den andre ute. Den ene med gammel software og den andre med nyeste. De viser ikke samme rekkevidde ved siden av hverandre til samme destinasjon, men spiderwebgrafen er identisk.
Fint initiativ, LMOR :) Men husk at selv om spiderwebgrafen viser det samme så er ikke det det samme som at bilene skal ha samme rekkevidde. Spiderwebgrafen er kalkulert uten bilens egne nåværende-verdier (delvis beregnet i det tidspunktet bilen ga siste oppdatering til serverne). Den er også profilnøytral (dvs. tar ikke hensyn til at kona kjører silkemykt mens mannen kjører som gris), fordi den rett og slett ikke vet hvem som kjører bilen på neste tur ;) Husk også at det kan være vanskelig å sammenligne disse anslagene på to forskjellige biler, fordi hele systemet er avhengig av så mange individuelle parametere for hver bil, slik at det er veldig vanskelig å skille ut hva som utgjør de ulike utslagene...

LMOR

Jeg skal ikke sammenligne 2 biler på den turen bromm, var bare en oppvarming. Men jeg ser aldri noen forskjell sommer eller vinter på min egen bil heller, så jeg kan ikke forstå at det er noe annet enn et statisk ca. bilde. Gøy, men ikke mer enn det.
Høres ut som du er enig i at den egentlig ikke tar hensyn til noe annet % som du kan endre på i webversjon.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#5
Kjørte en mini test tur denne helgen i sommervarmen, ca 11 mil hver vei.
I dag kom jeg hjem etter å ha kunnet kjøre 15mil i Comfort, inkl kjøling.
Batteriet viser nå 27 grader!
Tok testruten min i Pro+, med alt skrudd av, og fikk et gjennomsnitt på 9. Som tilsvarer 21.1 mil.
Men det blir ikke så optimale forhold over fjellet til helgen dessverre.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

MortenH

#6
Beklager hvis dette er off topic...

Vi har 25 graders varme og jeg har dagen før kjørt langtur på eco pro (uten pluss). Forbruk 12,7. Like etter ladingen viste den 165 km rekkevidde i comfort og 180 km på eco pro +. Bildet er etter 3 km kjøretur.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Passer fint som oppvarming til sjekken til helgen ift om tallene er å stole på.
Jeg fikk på pro+ 9,8 til hytta i dag, laveste noen gang faktisk. Vi er ikke vant med slikt vær på Vestlandet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

MortenH

Jeg har fulgt med på navi-skjerm i perspektiv-visning, og da ser jeg at navi viser en bratt oppoverbakke over fjellet i det jeg kjører inn i en tunell, og motsatt vises en bakke ned til fjorden når jeg skal over en bro.

Selv om dette sikkert er nevnt andre steder i forumet, vil jeg bare kommentere at 2. (Bilens egen beregning ift destinasjon) for meg virker å være koblet til kartet i bilens navigasjonsystem, og vil regne med den naturlige topografien, og ikke tar "høyde" for tuneller og broer. Jeg kan dermed på enkelte strekninger få minst 20 prosent lengre rekkevidde enn bilens beregning ift destinasjon i navigasjonsmodus.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Det kjenner jeg meg ikke igjen i. Har du zoomen på 2km eller lengre ut?
Hvis du zoomer inn vil du se at den vet det er tunneler.
Men jeg skal prøve å følge med på dette.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

EinarV

Sitat fra: MortenH på mandag 09. mai 2016, klokken 22:24
Jeg har fulgt med på navi-skjerm i perspektiv-visning, og da ser jeg at navi viser en bratt oppoverbakke over fjellet i det jeg kjører inn i en tunell, og motsatt vises en bakke ned til fjorden når jeg skal over en bro.

Selv om dette sikkert er nevnt andre steder i forumet, vil jeg bare kommentere at 2. (Bilens egen beregning ift destinasjon) for meg virker å være koblet til kartet i bilens navigasjonsystem, og vil regne med den naturlige topografien, og ikke tar "høyde" for tuneller og broer. Jeg kan dermed på enkelte strekninger få minst 20 prosent lengre rekkevidde enn bilens beregning ift destinasjon i navigasjonsmodus.

Jeg opplevde det samme i helgen. Tror det var Fedatunellen på tur mellom Kristiansand og Stavanger. Kjørte en mil uten at GOM gikk ned.
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Tror ikke du kan trekke noen konklusjon fra helgen. Den var rimelig forvirrende for bilen. Den ene vi kjørte startet ut med 115km og endte opp med 150+.
Det som i tillegg er spesielt med tunneler er temperaturen. Hvis det er -10 ute, så er det kanskje +3 i tunnelen. Dermed ser bilen lyst på livet, og det tar lang tid etter du kommer ut før den henter seg inn igjen.
Det samme om sommeren, da du slipper kjølingen i tunnelen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ingeniøren

Herlig med sommertemperaturer. Startet hjemmefra med 74 km restrekkevidde. Vel framme på jobb etter 25 km og 300 m lavere var restrekkevidden 94 km  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

moonbuggy

Ifjor sommer kjørte jeg over 190km på en lading ved minst to tilfeller. Lengst 194km med 8km i rest. Det var attpåtil over 3 dager, med lange pauser imellom. Noe som absolutt ikke skulle være fordelaktig. Alltid med retur til utgangspunkt, så ingen høydemeter inne i totalen.

Min SW og mitt batteri har aldri vist kapasitet som det LMOR rapporterer. Jeg har registrert 19 en gang. Normalt ligger jeg rundt 18,5. Nå, med oppladingsregime jeg følger, med sjelden å fullade, ligger jeg nede på 17 tallet, de gangene jeg fullader. Det regner jeg med er SW hikkups og forventer full restitusjon når ny SW installeres.

Totalt er bilen nå kjørt rundt 12k på 17 måneder. Snittet for all kjøring etter 2 vintre og 1 sommer er 11,7...

LMOR

24 timer igjen. Turen går over 4 dager, så det blir bare litt data hver dag.
Har konkludert med at jeg dropper punkt 1. Det blir helt feil å legge ut disse tallene fordi de viser det samme hver dag, enten bilen selv oppgir 100km eller 200km. Det er derfor mer forvirrende enn verdifullt å sammenligne 3 dynamiske tall med 1 statisk som egentlig ikke kan brukes til noe.
For å ikke gå på en smell, så har jeg brukt 0,6 i Chain performance Traction, som bør være riktig over fjellet, men litt konservativt ellers.

Så da blir tallene rapportert slik:

Etappe:
i3 estimat: km/%
Jurassic snitt:
Utetemperatur:
Kjørt: km
Rest: km/%
Snitt:
Ladetid:
Ladet: kWh
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA