Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

100+ mil test av estimert rekkevidde, og oppdatert med forskjell mellom 60-94Ah

Startet av LMOR, torsdag 05. mai 2016, klokken 12:57

« forrige - neste »

LMOR

#30
Etappe: Vikersund - Mortensrud - 3 voksne(via Sylling)
i3 estimat: 126km/100%
Jurassic snitt: 14,2 ved 2 grader.
Jurassic justert ift vekt, temperatur og hastighet: 0,67 chain perf.
Utetemperatur: 13
Kjørt: 89 km
Rest: 52km/39% (40% mer igjen enn bilen regnet ut)
Snitt: 13,6
Snittfart: 66km/t
Ladetid: 12 min
Ladet: 7,7kWh/76%
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#31
Etappe: Mortensrud - Moss - 3 voksne
i3 estimat: 85km/71,5%
Jurassic snitt: 16,5 ved 10 grader.
Jurassic justert ift vekt, temperatur og hastighet: 0,71 chain perf.
Utetemperatur: 15
Kjørt: 55 km
Rest: 45km/33,5% (50% mer igjen enn bilen regnet ut)
Snitt: 13,2
Snittfart: 79,6km/t (mye 110)
Ladetid: Saktelading til i morgen
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

I blir det tur hjem igjen, og planen er å kjøre lengre med mindre margin enn bilen liker. Da håper jeg det som jeg har lært så langt stemmer i praksis:
1. Den undervurderer rekkevidden over et fjell, og spesielt veien ned igjen.
2. Den er nøyaktig etter et stopp på vei ned fra fjellet, så da må en ikke regne med bilen kan kjøre lengre enn den oppgir.
3. Den bruker mindre enn jurassic beregner med høyere hastigheter.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ingeniøren

Hva gjør du med data bortsett fra å publisere de her - BMW burde vel fått de? Selv opplever jeg daglig hvordan den bommer da jeg kjører fra 300 m ned til havnivå og opp igjen...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Skal vurdere det. Fant feil i beregningen av ETA i CIC systemet, og sendte det til Bayern. De fixet det aldri i CIC men lovet å rette det opp i NBT, og det har de klart bra  :)
Får se nå om det er like klart bilde tilbake. Har tallene fra i fjor også, og selv med flere oppdateringer er det ikke blitt bedre.
MEN den dynamiske oppdateringen er mye bedre enn i tidligere versjoner.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#35
Etappe: Horten - Porsgrunn - 3 voksne
i3 estimat: 120km/99%
Jurassic snitt: 17,0 ved 2 grader
Jurassic justert ift vekt, temperatur og hastighet: 0,77 chain perf.
Utetemperatur: 11
Kjørt: 78 km
Rest: 46km/34% (10% mer igjen enn bilen regnet ut)
Snitt: 15,9
Snittfart: 87,9km/t
Ladetid:  11 min
Ladet: 8kWh/72,5%
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#36
Kjører nå med mye mindre margin...

Etappe: Porsgrunn - Seljord - 3 voksne
i3 estimat: 87km/72,5%
Jurassic snitt: 13,6 ved 2 grader. (Første Jurrasic feil, fordi den tok 20% feil på gjennomsnittsfart)
Jurassic justert ift vekt, temperatur og hastighet: 0,69 chain perf.
Utetemperatur: 15
Kjørt: 85km
Rest: 15km/11% (% vis mye feil)
Snitt: 13,7
Snittfart: 65,6km/t
Ladetid: 21 min
Ladet: 12,6kWh/81%
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#37
Etappe: Seljord - Edland - 3 voksne
i3 estimat: 95km/81% (her ga den beskjed om 0km margin på toppen)
Jurassic snitt: 17 ved 2 grader
Jurassic justert ift vekt, temperatur og hastighet: 0,63 chain perf.
Utetemperatur: 13
Kjørt: 91 km
Rest: 8km/8% (100% mer igjen enn bilen regnet ut)
Snitt: 15,8
Snittfart: 69,3km/t
Ladetid:  15 min
Ladet: 10kWh/65,5%
Batteritemp: 32 grader. Hører en vifte bak jeg ikke har hørt før...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#38
Etappe: Edland - Røldal - 3 voksne
i3 estimat: 82km/65% (her ga den beskjed om 15km margin på toppen)
Jurassic snitt: 15,2 ved 2 grader
Jurassic justert ift vekt, temperatur og hastighet: 0,83 chain perf. (Bilen var maks varm, men ser ut til at Jurrassic også har litt problemer med nedoverbakkene, må nok justere regenereringsparameteren også. Men samtidig er det viktig å ha litt ekstra margin opp til en fjelltopp)
Utetemperatur: 7
Kjørt: 55 km
Rest: 49km/29,5% (81% mer igjen enn bilen regnet ut, med altså ganske dårlig at den på toppen trodde det bare var 15km i margin)
Snitt: 12,8
Snittfart: 71,2km/t
Ladetid:  11 min
Ladet: 7,5kWh/70,5%
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#39
Etappe: Røldal - Etne - 3 voksne
i3 estimat: 99km/70,5%
Jurassic snitt: 12,1 ved 2 grader
Jurassic justert ift vekt, temperatur og hastighet: 0,8 chain perf.
Utetemperatur: 10
Kjørt: 77 km
Rest: 40km/26% (81% mer igjen enn bilen regnet ut)
Snitt: 11,5
Snittfart: 74km/t
Ladetid:  7 min
Ladet: 4,7kWh/51,5%
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#40
Siste etappe: Etne - Haugesund - 3 voksne
i3 estimat: 63km/51,5%
Jurassic snitt: 13,5 ved 2 grader
Jurassic justert ift vekt, temperatur og hastighet: 0,81 chain perf.
Utetemperatur: 12
Kjørt: 58 km
Rest: 18km/13,5% (260% mer igjen enn bilen regnet ut)
Snitt: 12,3
Snittfart: 65,2km/t
Ladetid:  Saktelading hjemme
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#41
Da var turen over.
For andre som synes % regningen er feil, så gjentar jeg at mitt mål er å spare tid og penger, så derfor ønsker jeg at bilen treffer nærmest mulig riktig margin.
Jeg forstår at feilen slår hardt ut når jeg kjører med liten margin, men det mener jeg den skal gjøre. Det å sitte igjen med 13,5% når jeg kommer hjem, er for meg det samme som å ha 10+% mindre batterikapasitet.
I noen ekstreme situasjoner, så vil en da måtte lade til 99%, og når vi da tar med at de siste 10% tar 30 minutt, og koster 75.- med unødvendig hurtiglading så kanskje flere ser det på samme måte.
De første 10% koster ca 7.-, altså kan feilen koste 1000+% mer!

Jeg kommer til å oppdatere Jurrasic tallene med riktig gjennomsnitt, og regne ut parametrene, for de som er interessert i å bruke det som estimering, da det gir mindre feil enn bilen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#42
Totalgjennomsnittet ble 13,44 på 100+ mil, ganske likt fjorårets gjennomsnitt.
Totalt 155 minutt lading, lite over 75%, så lite bortkastet.
Lite bortkastet tid også, trenger pauser uansett.
Sparte ca 1000.- ift å kjøre diesel-bilen + sparte miljøet for ca 160 kg CO2.
Drivstoffprisen ble 3,90 per mil.

Det er verd å merke seg, at uten gratis bompasseringer, billigere ferger, så vil en ikke med dagens pris på lading spare noe særlig på å kjøre dagens i3 på langtur, så insentivene bør bestå lenge, eller prisen på lading må ned.

Hvis en i tillegg må lade en gang hos AR eller et par ganger hos Lyse, så blir regnestykket fort at det uten insentiver blir dyrere å kjøre elbil...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

En liten funfact i disse "ny i3" tider. Akkurat på denne turen ville ladetiden på hurtiglader med den nye i3en kunne gått ned til 40 min hver vei, og med en drivstoffkostand total på 2.- per mil.

Oppdatert, siden jeg hadde glemt å gange med 2...
Må tilbake også.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Snart gjentar jeg mye av samme ruten med den nye bilen, og vil kjøre på tallene som ligger i denne tråden, for kanskje å klare å komme til Oslo med bare 1 lading på veien..., og da ikke flere og lengre stopp enn jeg ville brukt med diesel bilen.

Men for å slå siste spikeren i kisten til spidergrafen sitt estimat og bmw-routes sitt estimat.

Men den nye bilen kommer jeg lengre i spidergrafen, men ikke lengre enn jeg beviselig kjørte med 19kWh på denne turen sist, selv om jeg nå har opp mot 30kWh til rådighet. Den er rett og slett ubrukelig.
BMW routes seier at bilen vil trekke 85kWh for å komme seg fra Haugesund til Vikersund med Eco Pro. Jeg brukte ca 55kWh. Den er altså også ubrukelig.

Så får vi se om bilen selv gir meg riktig estimat på så lange strekninger med en høydeforskjell på over 1200m.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA