Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

100+ mil test av estimert rekkevidde, og oppdatert med forskjell mellom 60-94Ah

Startet av LMOR, torsdag 05. mai 2016, klokken 12:57

« forrige - neste »

LMOR

#15
Etappe: Haugesund - Etne - 3 voksne
i3 estimat: 128km/98,5%
Jurassic snitt: 13,6 ved 2 grader.
Jurassic justert ift vekt, temperatur og hastighet: 0,73 chain perf.
Utetemperatur: 10 med 10m/s vind fra nord!
Kjørt: 58 km
Rest: 94km/62% (35% mer igjen enn bilen regnet ut)
Snitt: 12,3
Snittfart: 59km/t
Ladetid: 15min
Ladet: 4,4kWh/86%
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#16
Etappe: Etne - Røldal - 3 voksne
i3 estimat: 98km/86% (15% feil)
Jurassic snitt: 17,3 ved 2 grader.
Jurassic justert ift vekt, temperatur og hastighet: 0,78 chain perf.
Utetemperatur: 10 lite vind
Kjørt: 77 km
Rest: 37km/27% - kjørte opp i 900m høyde hadde da bare 22% igjen.
(76% mer igjen enn bilen regnet ut)
Snitt: 15,0
Snittfart: 73km/t!
Ladetid: 20 min - ladet alt for lenge fordi jeg ble opptatt av skriving...
Ladet: 11kWh/85%
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Dette stoppe har jeg sett frem til av 2 grunner:

1. For dessverre å slå fast at bilen fremdeles ikke takler fjelloverganger, men er heldigvis fremdeles pessimistisk når den først ikke klarer det.
2. Bevist en gang for alle at bilen IKKE velger en eller annen vei herfra når den beregner rekkevidde uten destinasjon. Fra Røldal er den ingen enkel vei ut, fjell overalt, så den er ingen vei jeg kan velge som gir i nærheten av rekkevidden uten destinasjon.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#19
Etappe: Røldal - Edland- 3 voksne
i3 estimat: 113km/85%
Jurassic snitt: 17,6 ved 2 grader.
Jurassic justert ift vekt, temperatur og hastighet: 0,82 chain perf.
Utetemperatur: 7
Kjørt: 55 km
Rest: 69km/43% - kjørte over 1250m høyde.
(19% mer igjen enn bilen regnet ut, men denne differansen ville bare økt jo lengre jeg hadde kjørt)
Snitt: 13,7
Snittfart: 72,3km/t!
Ladetid: i morgen, overnatter 20m fra hurtigladeren.
Ladetid: 15min
Ladet: 7,8kWh/76%
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#20
Dagens nye test er om jeg på tur ikke trenger å saktelade ved hoteller osv.
Det har vært -2 grader i natt, og nå er det +3. Likevel er batteritemperaturen +10.
Dagen starter med en hurtiglading for å se hvor mye en slik lading om morgenen også varmer batteriene over +10, noe bilen ikke gjør selv.
Jeg har lagt inn destinasjonen, men bilen er uforståelig pessimistisk. Jeg burde kunne kjøre 18 mil, men foreløpig mener bilen at jeg maks kan klare 114.
Det må være kulden, men likevel...

Observerte noe kanskje flere erinteressert i. Bilen varmer ikke kupeen! Men skrur jeg av tenningen og setter på parkeringsklimatiseringen, så kom varmen!

Etter å ha ladet i 15 var batteritemperaturen 14 grader.
Får se etter frokost om bilen har ombestemt seg. Jeg kommer ikke frem med 76% visstnok.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: LMOR på lørdag 14. mai 2016, klokken 07:10
Bilen varmer ikke kupeen! Men skrur jeg av tenningen og setter på parkeringsklimatiseringen, så kom varmen!
Det samme erfarte jeg nylig. Virker ikke som en veldig brukervennlig løsning, så dette må vel være en sw feil ?

LMOR

Sitat fra: TM på lørdag 14. mai 2016, klokken 09:20
Sitat fra: LMOR på lørdag 14. mai 2016, klokken 07:10
Bilen varmer ikke kupeen! Men skrur jeg av tenningen og setter på parkeringsklimatiseringen, så kom varmen!
Det samme erfarte jeg nylig. Virker ikke som en veldig brukervennlig løsning, så dette må vel være en sw feil ?
Den prioriterer lading, men det burde være mulig å overstyre direkte, uten denne type workaround
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#23
Etappe: Edland - Seljord - 3 voksne
i3 estimat: 95km/75%
Jurassic snitt: 11,3 ved 2 grader.
Jurassic justert ift vekt, temperatur og hastighet: 0,60 chain perf. (Grunnen til at verdien steg etter hvert dagen før, og nå er tilbake til "normalen" er nok forskjell mellom gjennomvarm og kald bil)
Utetemperatur: 3
Kjørt: 88 km
Rest: 31km/19,5% (340% mer igjen enn bilen regnet ut)
Snitt: 11,8
Snittfart: 71km/t
Ladetid: 15 min
Ladet: 10,25kWh/69%
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ingeniøren

Sitat fra: LMOR på lørdag 14. mai 2016, klokken 09:46
Sitat fra: TM på lørdag 14. mai 2016, klokken 09:20
Sitat fra: LMOR på lørdag 14. mai 2016, klokken 07:10
Bilen varmer ikke kupeen! Men skrur jeg av tenningen og setter på parkeringsklimatiseringen, så kom varmen!
Det samme erfarte jeg nylig. Virker ikke som en veldig brukervennlig løsning, så dette må vel være en sw feil ?
Den prioriterer lading, men det burde være mulig å overstyre direkte, uten denne type workaround

"Tenninga" ? - det er vel problemet  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

#25
Etappe: Seljord - Notodden - 3 voksne
i3 estimat: 91km/66,5%
Jurassic snitt: 11,9 ved 2 grader.
Jurassic justert ift vekt, temperatur og hastighet: 0,72 chain perf.
Utetemperatur: 7,5
Kjørt: 61 km
Rest: 54km/31% (80% mer igjen enn bilen regnet ut)
Snitt: 11,8
Snittfart: 66,2km/t
Ladetid: 13 min
Ladet: 8,1kWh/76,5%
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#26
Etappe: Notodden - Vikersund - 3 voksne
i3 estimat: 110km/76,5%
Jurassic snitt: 13,5 ved 2 grader.
Jurassic justert ift vekt, temperatur og hastighet: 0,68 chain perf.
Utetemperatur: 8,5
Kjørt: 77 km
Rest: 36km/24,5% (10% mer igjen enn bilen regnet ut)
Snitt: 13,5
Snittfart: 63,2km/t
Ladetid: Saktelading over natten
Batteritemperatur: 24
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

tessy

Hei, føler att Rest: blir litt feil.. mht prosentekninga...

la oss anta att du har 100km på tanken og 100% for enkelhets skyld.

Du skal kjøre 99km og bilen beregner ankomst med 1km igjen på tanken.
Når du kommer fram har du 2km igjen på tanken.

I dette tilfellet vil du da ha ca50% mer rekkevidde igjen enn bilen regnet ut, men jeg mener att man da bare har ca 1% mer rekkevidde enn bilen regnet ut...

Man kan jo ikke kjøre bilen mer enn ca 1km lenger enn de 99 som originalt ble estimert du skulle kjøre..

I tillegg vil det med samme regnesktykke bli stor variasjon om man har full tank eller 50% når man starter testen..

ved fx samme test:

Oppstart man skal kjøre 50km / ved hhv (A 50% SOC) og (B100% SOC)  og km estimert på i3.


Bil A - start 50km SOC, kjører 49km =  estimert 1km på SOC, ankomst 2km på SOC = 50% høyere forbruk
Bil B - start 100km SOC, kjører 49km = estimert 51km åp SOC, ankomst 52km på SOC = 2% høyere forbruk

Begge bilene har her brukt identisk forbruk, då begge har brukt 49% av batteriet ved ankomst, men pga lav rekkevidde ved ankomst, blir det store utslag.

Så tenker att den reele ekstra rekkevidden man kommer her 2% burdet vært med i beregninga, så man får ett riktige bilde av hvor langt man kommer. 

Jeg er meget glad i testen ellers då eg planlegger en lignenede test fra Bergen til Sverige med ca 900km, hver veg som jeg tenker gjøre på en dag om noen uker,  Jeg kjørte i sommer 110mil med Tesla på en dag, så er vant med langturer med elbil.

Ser du også lader ca 15min hver gang som nok er det ideelle for å få mest mulig juice ut av kortest mulig lading.
Spesielt når man skal lade ganske mangen ganger pr dag.

LMOR

#28
Det å beregne hvor langt en kommer er veldig vanskelig, og det er heller ikke det jeg prøver å få frem.
For at det skal være enkelt å forholde seg til om du kommer frem, må du som jeg gjør legge inn destinasjonen. Så snart rekkevidden er lang nok, kan du kjøre.
Det er poenget med beregningen, som jeg er helt enig i er litt spesiell.
Men gitt det over, mener jeg det er interessant hvor mye lengre du kommer.
% er mest for morro skyld, men for mitt videre bruk er det jeg kan bruke, da tallene må være relative. Bilen bommer ikke med f.eks 10km hver gang, den bommer relativt til marginen jeg legger inn. Og som tallene viser er det nedoverkjøring etter oppoverkjøring den sliter mest med. Det er nyttig å vite.
Men jeg skal finne en bedre formel når jeg får tid :-)
"Problemet" med denne usikkerheten, er at den siste kWh tar lengre tid og koster mer penger..., derfor trenger jeg statistikk slik at jeg for hver gang kaster bort mindre tid og penger.
Så tenkte jeg kanskje noen andre var interessert i tallene.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Kanskje en viktig info som jeg ikke skrev, er at % jeg lader opp til er basert på jurassic estimat + lik margin, bortsett når jeg glemmer å stoppe ladingen.
Ellers hadde jeg ikke stoppet når bilen sier det ikke går.
Dermed blir min % mer relevant fordi den kun blir ekstrem når bilen roter mye.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA