Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EvBatMon for i-MiEV / C-Zéro / iOn: Batterikapasitetsmåling

Startet av evole, torsdag 07. april 2016, klokken 21:02

« forrige - neste »

tomrh

Jeg har et tap på 4,9% pr. år over 100.000 km og 3,5 år, basert på 3 kapasitetsmålinger fra servicer med antagelse om at nytt batteri = 48 Ah og 40,4 Ah etter 3,5 år og 100.000 km. Antall sykluser er vel da ca. 1000 hos meg (med 100 km/ladesyklus). Hvor mye av dette tapet som skyldes aldring vet jeg jo ikke, med ved 25 grader skulle 3,5 års aldring iflg GS Yuasas data gitt 14% tap og 1000 cycles 15%, dvs 29%. Men tapet er på bare 16%, så lavere temperaturer har nok "spart" meg for 13% her.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

mkaut

Mine målinger:
2011 |  29.130 | 38,4 Ah | 80 % | 05/16 | C-Zero | @mkaut

Bilen kjøpt 1 år siden, kjørt lite de første 4 år .. dette støtter igjen teorien at å kjøre for lite er dårlig for batteri..

Fikk forresten en feilmelding om "unsupported pid: 2101" - har noen sett den før?
VW e-Golf 2017

TB

Sitat fra: mkaut på torsdag 05. mai 2016, klokken 13:09
Fikk forresten en feilmelding om "unsupported pid: 2101" - har noen sett den før?
Virker å være vanlig med litt feilmeldingar - dukkar opp div feil når eg har testa og... mulig det er forskjell på ulike blåtann adapter, har ikkje testa med meir enn ein variant så langt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

SUNPWRD

Da har jeg kjøpt og testet appen på min bil. Har brukt canIon en del, men denne viser jo mye spennende. Mine tall:

Batt Capasity 46,6 Ah - Battery Condition 97,08% - 39% SOC - 28414 km - oktober 2014 C-Zero.

Her var jo batteriet under halvladet (39%) Bør batteriet være fulladet når slike tall hentes ut, for å gi et best mulig bilde av batteriets tilstand?
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

tomrh

Det er tydelig at du har en bedre batterikjemi, 46,6 Ah etter halvannet år er det nok bare LEV50N som kan levere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

SUNPWRD

Sitat fra: tomrh på mandag 09. mai 2016, klokken 23:35
Det er tydelig at du har en bedre batterikjemi, 46,6 Ah etter halvannet år er det nok bare LEV50N som kan levere.

Det er helt sikkert riktig, tomrh, det var jo sikkert en grunn til at di videreutviklet cellen.. Ellers er jeg streng på 40% - 80% soc året rundt, med kun mer enn 80% så liten tid som mulig før bilen skal kjøres. Men jeg aner jo ikke om dette faktisk utgjør noen målbar forskjell, annet enn i min søvnkvalitet  ;)
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

tomrh

Sitat fra: tomrh på mandag 11. april 2016, klokken 23:07
Jeg bestilte denne: http://www.dx.com/p/mini-car-obdii-elm327-v2-1-bluetooth-code-reader-scanner-support-android-phone-blue-395867
"Supports all OBD2 protocols"

Orker ikke legge mye penger i dette, prøver først med en billig en. Skal si fra om den virker.
Denne virket altså ikke. Selv om utseendet er praktisk talt det samme som den kjells selger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

AmocoCadiz

Fungerer EvbatMon på nyere Ion og Czero med 80 celle batterier?
Finner ikke noe info om dette på deres hjemmeside.

SUNPWRD

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 16. mai 2016, klokken 12:24
Fungerer EvbatMon på nyere Ion og Czero med 80 celle batterier?
Finner ikke noe info om dette på deres hjemmeside.

Ja, funka fint på min 2014 C-Zero som har 80 celler av den nyere typen.
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

AmocoCadiz

Sitat fra: Argi på mandag 16. mai 2016, klokken 12:59
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 16. mai 2016, klokken 12:24
Fungerer EvbatMon på nyere Ion og Czero med 80 celle batterier?
Finner ikke noe info om dette på deres hjemmeside.

Ja, funka fint på min 2014 C-Zero som har 80 celler av den nyere typen.
Takk for svar,
har slitt med å få kontakt med EvBatMon for Miev,
bl.a.  feil meldinger som "feil biltype" noen ganger, men flere andre også
har Obdlink MX adapter som funker fint på Canion,
har prøvd utallige restart mobil, avlutt program, fjerning av data, reconfig blutooth osv, no luck hittil.
Hvilken Android versjon kjører du som funker, jeg har 5.1.1?

TB

Virkar greit for meg med v 4.4.2 på Samsung S4 mini

Ikkje alltid det fungerer på første forsøk , kan virke som Blåtann mot radioen for handsfri kan forstyrre. Men, virker ok med handsfri og. ... Dvs ikkje heilt konsekvent.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

SUNPWRD

Jeg har en liten Samsung av no slag. Verdens tregeste telefon, men funker greit til canIon og evbatmon. Har også 4.2.2 Android versjon. Jeg brukte mye tid på å få appen til å se etter bluetooth adapteret og ikke wifi som den var stilt inn på, men dette skyldes bare min uvitenhet med appen....
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

TB

Første måling var 9.4.
2012 |  51.700 | 40,1 Ah | 83,54 % | 04/16 | C-Zero | @TB

Målte på nytt i går, 16.5
2012 |  53.421 | 40 Ah | 83,33 % | 05/16 | C-Zero | @TB

Dvs, på 1750 km har eg mista 0,1 Ah - eller 0,21 %
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tomrh

Sitat fra: TB på tirsdag 17. mai 2016, klokken 23:55
Dvs, på 1750 km har eg mista 0,1 Ah - eller 0,21 %
Med bare en desimals nøyaktighet er det rom for store avvik her:

Du kan ha gått fra 40,0500 til 40,0499, dvs. ~0% tap.
Eller fra 40,1499 til 39,9500, dvs. 0,5% tap.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TB

Sitat fra: tomrh på onsdag 18. mai 2016, klokken 08:03
Med bare en desimals nøyaktighet er det rom for store avvik her:

Du kan ha gått fra 40,0500 til 40,0499, dvs. ~0% tap.
Eller fra 40,1499 til 39,9500, dvs. 0,5% tap.
Sant nok - svært stor usikkerheit her på så kort avstand - og små tall.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA