Elbilforum.no
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: evole på torsdag 07. april 2016, klokken 21:02
Her er ny tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33622.0.html
Med en smarttelefon og et OBD-adapter kan tilstanden på batteriet leses ut med appen EvBatMon. Appen har andre funksjoner også, men akkurat batterikapasitetsmålingen er unik for EvBatMon. Nåværende tilstand på batteriet hentes ut direkte fra bilen via CAN-bus. Antakelig er måleverdien identisk med oppgitte verdier ved service på verksted.
Batterikapasiteten oppgis i både prosent og Ah (opprinnelig 48,0 Ah).
Produktinformasjon:
http://www.evpositive.com/evbatmon-for-i-miev.html
Google Play:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.EvPositive.EvBatMon_iMiEV
Legg gjerne inn dine egne måleresultater.
Batterimålinger:
2014 | 28.414 | 46,6 Ah | 97,08 % | 05/16 | C-Zero | @Argi
2015 | 22.083 | 45,4 Ah | 94,58 % | 08/16 | iOn | @thomas_ja27
2012 | 69.900 | 42,8 Ah | 89,17 % | 04/16 | C-Zero | @c-zero0214
2011 | 98.000 | 41,5 Ah | 86,46 % | 06/16 | i-Miev | @superelbil
2011 | 64.000 | 41,4 Ah | 86,52 % | 04/16 | iOn | @Myrvang
2011 | 59.500 | 41,3 Ah | 86,04 % | 07/16 | i-Miev | @asbkar
2012 | 56.000 | 40,8 Ah | 85,00 % | 04/16 | C-Zero | @goggo
2012 | 51.000 | 40,1 Ah | 83,54 % | 04/16 | C-Zero | @TB
2011 | 38.000 | 40,1 Ah | 83,54 % | 04/16 | i-MiEV | @evole
2011 | 116.648 | 38,7 Ah | 80,62 % | 07/16 | i-Miev | @tomrh
2012 | 11.000 | 38,7 Ah | 80,62 % | 04/16 | iOn | @Dani Jacobsen
2013 | 14.000 | 38,5 Ah | 80,21 % | 08/16 | i-Miev | @espenri
2011 | 29.130 | 38,4 Ah | 80,00 % | 05/16 | C-Zero | @mkaut
2011 | 34.140 | 38,0 Ah | 79,17 % | 04/16 | C-Zero | @c-zero0214 naboens bil
2011 | 56.000 | 36,6 Ah | 76,25 % | 04/16 | iOn | @svingen
ser jo veldig bra ut!
skal på kjell i morgen og kjøpe meg en adapter.
er det mulig og kjøre OBD-2 splitter? og bruke OVMS og den her samtidig tro?
bruker OVMS hele tiden men ser får meg den her kan være gøy og bruke av og til (typisk på lang tur)
Hej
Jeg har også fået downloadet app'en og tjekket den på vores Peugeot iOn.
Bilen er fra 2012 og har kørt 11.000km.
App'en viser 38Ah tilbage af de 50Ah vist nok oprindeligt.
Alligevel viser den at kapacitet kun er reduceret med 80,62%.
Jeg har spurgt Peugeot Danmark om garanti og de fortæller at den gælder 5 år og op til 50.000km i Danmark,
og kun ved defekt batteri.
Jeg har læst at i USA gælder garantien for i-Miev også at kapaciteten holder mindst 80% i garantiperioden. Gælder dette også i Norge?
Ser at den skal støtte OBD2 ELM 327 Bluetooth. På DealExtreme har de ulike varianter med v.1.5 og v.2.1. Er det hipp som happ hvilken man kjøper?
Sitat fra: Dani Jacobsen på fredag 08. april 2016, klokken 13:02
App'en viser 38Ah tilbage af de 50Ah vist nok oprindeligt.
Alligevel viser den at kapacitet kun er reduceret med 80,62%.
Opprinnelig er det visstnok 48 Ah iflg. forhandler.
38,7 av 48 blir 80,6%
Dette må jo være gull verdt hvis en tenker på å kjøpe en trilling og skal sile kandidatene litt også
Ja. Det er guld værd ift. at se batteri tilstanden. Jeg tjekkede med app'en Canion før vi købe vores iOn. Desværre udkom denne nye app 1 måned efter vores køb. :)
Om det gjorde den store forskel er usikkert men 80% tilbage efter 4 år og 11kkm er vel acceptabelt.
Har i også garanti på batteriet som gælder min. 80% kapacitet efter 5 år i Norge eller er det kun usa?
i-Miev har i hvert fall 80% etter 5 år:
http://presse.mitsubishi-motors.no/artikkel.asp?id=2937
Jeg syns det virker som alder, temperatur samt SOC ved lagring er mer utslagsgivende enn kjørelengde. Har sett et par 70%-målinger fra varmere strøk, men der var garantiterskelen lavere også tror jeg.
Ja da var jeg den 1 med den kanskje uheldig "æren" og være på under 80% dvs 76% bilen er 2011 modell solgt i april 2011 kjørt i 3 år i danmark før den ble importert av forhandler får 2 år siden var da kjørt 14 tusen.
Er nå kjørt ca 56 tusen.
Har ikke merket noe reduksjons i rektviden siden vi fikk den......blir moro og følge "utviklingen"
kjøpte adapter på kjells.
hvis noen i oslo området har lyst til og låne/teste gi beskjed jobber på helsfyr hvis noen vil svinge innom :)
koster uansett bare 300 kr på kjells.
Batterigarantien varierer for de tre utgavene.
Vedrørende batterigarantien for i-Miev:
vil batterier eller battericeller bli reparert eller byttet dersom kapasiteten er under 80 % av hva den var som ny
Garantien gjelder altså kun å få gjenopprettet en kapasitet tilsvarende 80 %, ikke nødvendigvis et helt nytt hovedbatteri.
For min del hadde jeg trodd batterikapasiteten ville være litt bedre enn den er. Siden jeg kun har eid bilen i åtte måneder, så har jeg ikke hatt mulighet til å observere redusert rekkevidde i det daglige. Det blir spennende å se hvordan kapasitetsmålingen utvikler seg i tiden fremover.
Interessant.
Mærkeligt at kun Mitsubishi har garanti på 80% efter 5 år. Det irriterer mig faktisk når jeg nu har købt en Peugeot iOn med relativt lavt batteri-niveau..
Samme bil med forskellig garantiregler.
Fungerer det på samme måde hos jer med at kun Mitsubishi giver denne garanti på 80% og ikke Citroen og Peugeot?
Jeg overvejer muligheden at købe et brugt batteri fra en havareret bil og sammen med en gruppen entusiaster på DTU (Danmarks Tekniske Universitet) at ombygge batteripakken til mere effekt.
Måske det bliver ved tanken da nye batteri celler koster ca. 30kr stk og man behøver vist lidt over 2100stk. Jeg er inviteret til at søge DTU om støtte til projektet for udvikling af bilbatterier så måske..
@evole kan ikke du editere posten din
og legge inn alt i en post med brukernavn til slutt eller.no? slik att man enkelt kan se hva andre har,blir jo fort rotet post det her :)
her er min
2011 | 56.000 | 36,6 Ah | 76,25 % @svingen
Batterigarantier:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27148.0.html
Eldre trillinger bruker en annen type battericeller med dårligere holdbarhet enn dagens utgaver (LEV50 VS LEV50N):
http://pushevs.com/2015/11/04/gs-yuasas-improved-cells-lev50-vs-lev50n/
Tak for links Evole.
Jeg har godt læst meget her på elbilforum.no og myimiev.com om batterierne og kender godt til LEV50 og LEV50N. Jeg er overbevist om at den vi har kører med LEV50.
Derfor har jeg tænkt på muligheden for at sysle med en brugt batteripakke og måske få støtte til at bytte ud til 3-3,5A 18650 celler. Men det kræver både økonomi og tid.
Heldigvis har jeg faciliteter tilrådighed på universitetet som er bare få kilometer fra min bopæl.
Et spørgsmål til hvordan man deler billeder her på siden. Jeg har netop oprettet et emne men kan ikke vedhæfte billeder som jeg har gjort her på siden. Jeg har prøvet at gøre dette mange gange man der kommer bare en blank vitt side. Nu kan jeg overhovedet ikke komme ind på mit eget emne. Nogen idé om hvordan jeg får kommet ind på emnet igen og vedhæftet billederne?
billederne er på ca. 400kb, 4stk og jpg. Tak.
Jeg vet dessverre ikke hvorfor du ikke får lagt inn bildene. Du kan jo prøve å legge inn innlegg i Test-kategorien:
http://elbilforum.no/forum/index.php/board,18.0.html
Spennende prosjekt! Håper du får mulighet til å gjennomføre det.
Tusind tak! :)
Det virker fint på Test siden.
Ville jo have at folk kan se mit lille LED lys projekt inde i bilen.
Tilbage til Batterikapacitetsmålingen. :)
Jeg ved at de som har lave EvBatMon laver et diagram og database som skulle vise alle målinger, så at når man tilslutter App'en og OBD stikket kan man sende/skicka informationerne til websiden og se hvordan/hur det ser ud i forhold til andre trillinger. Det kræver at man sender informationerne som gøre via indstillinger i app'en.
Sitat fra: svingen på fredag 08. april 2016, klokken 20:56
Ja da var jeg den 1 med den kanskje uheldig "æren" og være på under 80% dvs 76% bilen er 2011 modell solgt i april 2011 kjørt i 3 år i danmark før den ble importert av forhandler får 2 år siden var da kjørt 14 tusen.
Er nå kjørt ca 56 tusen.
Har ikke merket noe reduksjons i rektviden siden vi fikk den......blir moro og følge "utviklingen"
kjøpte adapter på kjells.
hvis noen i oslo området har lyst til og låne/teste gi beskjed jobber på helsfyr hvis noen vil svinge innom :)
koster uansett bare 300 kr på kjells.
Svingen, kan ikke du fise innom jobben min på vei hjem en dag, så kan vi sjekke ut bilen min når den er fulladet..?! :)
Sitat fra: svingen på fredag 08. april 2016, klokken 20:56
kjøpte adapter på kjells.
koster uansett bare 300 kr på kjells.
Hvilket adapter er dette? Bor i Trøndelag, litt vanskelig å handle på "kjells"..
Her er mine data frå idag:
2012 | 51.000 | 40,1 Ah | 83,54 % | 04/16 | C-Zero | @TB
Brukte OBD-2-adapter ELM 327 for Bluetooth-adapter for bildiagnostikk, art nr: 48500
art nr: 48500 (http://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/verktoy/maleinstrumenter/obd-2/obd-2-adapter-elm-327-for-bluetooth-p48500) frå Kjell & Company
No skal eg ikkje påstå feilen ligg i ODB-2-adapter, men erfaring så langt er den ikkje spesielt stabil. Måtte slå av radioen - telefon kan ikkje ha to blåtann forbindelser. Måtte så prøve fleire gonger før det var kontakt. Når det først var kontakt fungerte det rimelig stabilt fram til bilen blir stoppa.
Testa og hurtiglading, starta på ca 120 A, men vart fort mindre. Eg stoppa lading på 66%, lading var då på 44A.
Her er ei liste over adapter som EvBatMon skal fungere med (og ikkje fungere med):
http://www.evpositive.com/evbatmon-for-phev.html#OBD
OBDLink MX / LX bluetooth (https://www.scantool.net/obdlink-lxbt/) er nok ikkje så dum, med denne er det og mulig å bruke Appen caniOn (https://play.google.com/store/apps/details?id=emobility.canion&hl=no)
Sitat fra: tomrh på lørdag 09. april 2016, klokken 22:04
Sitat fra: svingen på fredag 08. april 2016, klokken 20:56
kjøpte adapter på kjells.
koster uansett bare 300 kr på kjells.
Hvilket adapter er dette? Bor i Trøndelag, litt vanskelig å handle på "kjells"..
www.kjell.com/no Er en ny butikkgreie i Norge ala clasern... :)
Har handla mye på Fasttech - er det noen av disse som er å foretrekke? De fleste ligger under 100 lappen..
https://www.fasttech.com/search?elm327 (https://www.fasttech.com/search?elm327)
Sitat fra: SteinHolstad på søndag 10. april 2016, klokken 16:47
Har handla mye på Fasttech - er det noen av disse som er å foretrekke? De fleste ligger under 100 lappen..
https://www.fasttech.com/search?elm327 (https://www.fasttech.com/search?elm327)
Denne er svært lik ut den som Kjell og Co leverer... men ikkje sikkert den _er_ lik:
https://www.fasttech.com/products/0/10000383/1042406-elm327-bluetooth-obd2-v1-5-car-diagnostic-tool
OBDLink MX / LX bluetooth (https://www.scantool.net/obdlink-lxbt/) er eit godt alternativ. LX er på tilbud no til USD 49,95. Den er mulig å bruke mot gratis Appen caniOn (https://play.google.com/store/apps/details?id=emobility.canion&hl=no)
Ulempe er frakta - minste frakt er USD 34.65 frå Scantol.net
Fant den på Amazon til samme pris, men dei sender ikkje til Norge:
http://www.amazon.com/ScanTool-427201-OBDLink-Bluetooth-Professional/dp/B00H9S71LW
4 stk koster totalt $235.45 = 1 950 + mva = ca 610 kr pr stk. Nokon fleire som ynskjer ein OBDLink LX bluetooth?
(LX er lik MX, men støtter ikkje SAE J2411 Single-Wire CAN (GMLAN) og Ford Medium-Speed CAN (MS-CAN)
Sitat fra: SteinHolstad på søndag 10. april 2016, klokken 16:47
Har handla mye på Fasttech - er det noen av disse som er å foretrekke? De fleste ligger under 100 lappen..
https://www.fasttech.com/search?elm327 (https://www.fasttech.com/search?elm327)
Nei, de vil sannsynligvis ikke fungere.
Trillingene har veldig høy trafikk på CAN bussen, slik at båndbredden på blåtannen ikke er tilstrekkelig. Du trenger derfor en som kan filtrere pakken i OBD2-blåtann dongelen.
OBDLink MX er ikke lett å få tak i, fant tilslutt hos Smart Import AS. Men virker som de ikke er operative lengre.
Muligens at noen av nettbittikkene som selger elbil-tilbehør burde importere dem.
Sitat fra: MEM76 på mandag 11. april 2016, klokken 17:19
Nei, de vil sannsynligvis ikke fungere.
Trillingene har veldig høy trafikk på CAN bussen, slik at båndbredden på blåtannen ikke er tilstrekkelig. Du trenger derfor en som kan filtrere pakken i OBD2-blåtann dongelen.
OBDLink MX er ikke lett å få tak i, fant tilslutt hos Smart Import AS. Men virker som de ikke er operative lengre.
Muligens at noen av nettbittikkene som selger elbil-tilbehør burde importere dem.
Tenker ein del standard ELM327 blåtann adapter vil fungere med EvBatMon - den som Kjell og Co leverer er nok ein slik rimelig sak. Kjell og Co skal tjene litt dei og + mva - så då blir der fort litt påslag... Den fungerer, om enn ikkje heilt stabilt. (Idag fungerte den med radioen på..)
Eg trur / håpar det vil vere meir stabilt med eksempelvis OBDLink MX
Som nevnt i post litt lenger opp, ved å bestille fire stk OBDLink MX i ei sending blir pris pr stk ca 610 kr inkl frakt og mva. Fordelen med denne er at den både har støtte for ELM327 kommandosett, og STN11xx som brukes av appen Appen caniOn
Jeg har OBDLink MX kjøpt for 1.065 kroner (inkludert mva og fortollingsgebyr).
Jeg er ikke spesielt fornøyd. Bluetooth-tilkoblingen mot Pioneer-enheten fungerer dårlig (elendig samtalekvalitet) samtidig som jeg bruker OBDLink MX mot mobiltelefonen min. Dessuten har jeg ikke fått den til å parre automatisk med telefonen, som vil si at jeg må bruke unødvendig tid hver gang for å opprette koblingen.
Canion sluker for øvrig batteriet på mobiltelefonen raskere enn batteriet på trillingen tømmes.
På "langtur" bruker jeg primært mobiltelefonen til å sjekke status og tilgjengelighet på hurtigladere.
Så Canion bruker jeg svært sjelden.
Jeg bestilte denne: http://www.dx.com/p/mini-car-obdii-elm327-v2-1-bluetooth-code-reader-scanner-support-android-phone-blue-395867
"Supports all OBD2 protocols"
Orker ikke legge mye penger i dette, prøver først med en billig en. Skal si fra om den virker.
Båndbredden ba CAN bussen er lik uansett hvilken app enn bruker.
Canion har endelig tyske sider, men her er et svar fra et forum:
SitatOnly the above mentioned OBD interfaces will work with canion.
The reason:
Canion doesnot make requests, it analyses passively the can bus.
From 1600 frames/sec present on the bus, we use 405 frames/sec.
To do this, we filter the "interesting" PIDs , so the application can "see" only these usefull frames.
This is necessery because of the limited Bluetooth's Bandwidth and to avoid the filtering by the application (CPU load).
Only the interfaces based on STN11xx provide this filtering functionality.
Båndbredden ba CAN bussen er lik uansett hvilken app enn bruker.
Canion har en del tyske sider, men her er et svar fra et forum:
SitatOnly the above mentioned OBD interfaces will work with canion.
The reason:
Canion doesnot make requests, it analyses passively the can bus.
From 1600 frames/sec present on the bus, we use 405 frames/sec.
To do this, we filter the "interesting" PIDs , so the application can "see" only these usefull frames.
This is necessery because of the limited Bluetooth's Bandwidth and to avoid the filtering by the application (CPU load).
Only the interfaces based on STN11xx provide this filtering functionality.
Sitat fra: tomrh på mandag 11. april 2016, klokken 23:07
Jeg bestilte denne: http://www.dx.com/p/mini-car-obdii-elm327-v2-1-bluetooth-code-reader-scanner-support-android-phone-blue-395867
"Supports all OBD2 protocols"
Dingsen jeg bestilte ligner på den kjells selger, bare små forskjeller på etiketten.
Kan det være den samme? Bare 1/6 av prisen.
dx.com:
(http://img.dxcdn.com/productimages/sku_395867_1.jpg)
kjell.com:
(http://www.kjell.com/se/image/Product_236341sv/full/1)
Sitat fra: tomrh på tirsdag 12. april 2016, klokken 12:17
Dingsen jeg bestilte ligner på den kjells selger, bare små forskjeller på etiketten.
Kan det være den samme? Bare 1/6 av prisen.
Kan godt vere den samme - litt fortjeneste til Kjell og Co + 25% mva blir fort 299 ;D
(Kjell og Co må og betale transporten. Ikkje så mykje pga. dei sikkert bestiller store parti, men blir litt...
Pakker som sendes direkte frå Kina har liten kost pga det er subsidier i gamle avtaler for distribusjon av post.)
men det er klart - ved kjøp i Norge er det enklere å klage om det er feil på vara... som igjen fører til krav om høgare pris for å dekke inn igjen reklamasjon. Om ein forhandler tar inn eit parti varer der nesten alle feiler og må levere ut ny, eller refundere kjøpet blir det lite fortjeneste på denne vara. Dermed vil det lønne seg å teste ut varene i forkant - og velge produkt som ikkje gir for høg feilretur.
Ved kjøp direkte frå Kina tar ein denne uttesting på eigen hand og kan gjere gode og mindre gode kjøp...
Kjøpte ELM327 fra Kjell i dag. Evbattmon appen klager på at "device not supported" men jeg får likevel opp verdier i appen. Det er dog rimelig ustabilt, men prisen tatt i betraktning er det vel greit nok til sporadisk bruk og batterikontroller. Blir gjerne med på et gruppekjøp av OBDLink MX/LX dersom noen planlegger denslags.
hadde vært veldig interessant hvis noen med LEV50N-cellene også hadde noen målinger!
Varierer disse målingene mellom dagene, eller er det ganske konstant?
Grunnen til at jeg spør er erfaringene på Motor-Forum før jul hvor de målte batterikapasiteten til 39,6 og til 44 Ah samme dagen. Hvis det er slik at EvBatMon henter ut de samme tallene som Motor-Forum burde også de variere fra dag til dag.
Da har også jeg fått testet ut EvBatMon. Jeg har allerede en OBDLink MX som jeg bruker med Cani0n, og denne fungerer heldigvis fint med EvBatMon også.
Mine tall er:
2012 | 56.000 | 40,8 Ah | 85 % | 04/16 | C-Zero | @goggo
Jeg testet 3 ganger og fikk samme tall hver gang ( 40,8 Ah / 85 % )
- Ved 100% ladestatus på batteriet i går.
- Etter å ha ladet batteriet helt ut, dvs kjørt ned til skilpadde og et par kilometer til. Cani0n rapporterte da 6.5% SOC og EvBatMon viste 6.5% SOC-dash og 6% SOC-real, mens displayet i bilen viste selvfølgelig ingen bars og tre streker på RR
- Etter å ha sakteladet opp til 100% ladestatus på batteriet i løpet av natt til i dag.
Grunnen til at jeg tok disse tre målingene er at jeg har forstått at bilen rekalkulerer denne batterikapasiteten hver gang batteriet lades ut til under et visst nivå, eller har jeg misforstått dette? Er det ikke derfor de lader bilen helt ut og opp igjen før de foretar kapasitetsmåling på servicen på merkeverkstedene?
Det som hadde vært interessant nå er å få foretatt målinger med EvBatMon samtidig eller like etter at noen biler har vært inne til service med batterimåling. Jeg stiller gjerne opp med utlån eller hjelp til slik måling dersom det er noen trilling eiere på Sørlandet som snart skal ha sin bil inn til service.
mvh
Hugo
her er mine målinger fra i i dag,
2012 | 69.900 | 42,8 Ah | 89 % | 04/18 | C-Zero | @c-zero0214
2012 model med 88 celler. totalvolt: 355V ved 73% SOC
spenende. kommer med flere målinger!
C-Zero0214
42,8 Ah er veldig bra på 2012-mod!
Sitat fra: tomrh på mandag 18. april 2016, klokken 22:54
42,8 Ah er veldig bra på 2012-mod!
Hvis den er til å stole på..
Min service historie er nedgang fra ca. 43 Ah til 39 Ah for et år siden. I september gikk 12V batteriet tomt etter en ferie (jeg mistenker dette er årsaken) og jeg kjørte tom for strøm med to streker igjen..
Jeg klagde og de målte da batteriet til 44Ah (dvs som nytt). Jeg hadde 100.000 km service i desember og da klarte de å først måle 39 Ah og deretter 44 Ah og hevdet at servicen hadde forbedret batteriet og jeg ikke hadde noe å klage over..
Det blir interessant å høre om dere måler kapasitetsendringer i batteriet over kortere eller lengre tid
Gasse bra batteri på min, 2011 I-on med 64.000 km på telleren.
86,52% kapasitet, 41,4 ah.
Kunne vært interesant å vite hvor mange ganger de hadde vært hurtigladet?
For å se om det har noe betydning for batteriet.
(Ca antall)
Min er hurtigladet 10-15 ganger i mitt eie.. (overtok den feb 2014, 26000Km)
den har dieselvarmer og går 90% av tiden 40 Km til jobb, lades der. og kjøres hjemm...
under 20% SOC kanskje 20-30 ganger. lades med en gang den kommer hjem/på jobb...
Da har jeg målt naboens bil. en C-zero 2011 modell med 34140 på tellern.
2011 | 34.140| 38.0 Ah | 79,17 % | 04/16 | C-Zero | @c-zero0214 naboens bil
God helg
C-Zero0214
Er det ikke rart. En bil som har gått bare halvparten av din har vesentlig dårligere batteri.
Jeg har liten tro på at det har med hurtiglading å gjøre. Har mer tro på lengre perioder det bilen står parkert fulladet, dette er dokumentert at sliter og forklarer også hvorfor eldre trillinger med kort kjørelengde kommer dårlig ut (flere eksempler på dette i "Reduksjon av batterikapasitets"-tråden).
Sitat fra: tomrh på fredag 22. april 2016, klokken 19:28
Jeg har liten tro på at det har med hurtiglading å gjøre. Har mer tro på lengre perioder det bilen står parkert fulladet, dette er dokumentert at sliter og forklarer også hvorfor eldre trillinger med kort kjørelengde kommer dårlig ut (flere eksempler på dette i "Reduksjon av batterikapasitets"-tråden).
Min (2011 i-On) står alltid i laderen så lenge jeg ikke er ute å kjører. Har kjørt 64.200 km, og målt kapasiteten til 86,25%. Jeg har hatt bilen i ca 6 mnd nå, og den går ned til skilpadda støtt og stadig. Har kjørt ca 7000 km på 6 mnd.
6 mnd er ikke nok til å si om det er skadelig eller ei å la bilen stå i laderen, men det kan jeg finne ut ved å måle batteriet ved gjevne mellomrom. Kommer ikke til å slutte å lade hver gang jeg kan, da jeg synes det er kjekt å sette meg inn i bilen med fullt batteri.
I ditt tilfelle er det mer interessant å vite hvordan forrige eier behandlet bilen. Synes kapasiteten har holdt seg veldig bra, og forrige eier må også ha kjørt noe mer enn deg.
Development of Large-sized Lithium-ion Cell "LEV50" and Its Battery Module "LEV50-4" for Electric Vehicle (Technical Report, 2008):
http://www.gs-yuasa.com/en/technic/vol5/pdf/05_1_021.pdf (http://www.gs-yuasa.com/en/technic/vol5/pdf/05_1_021.pdf)
Utdrag:
Furthermore, regarding the calendar life, capacity retention of 65% is anticipated after 10 years storage at 25 °C from our life prediction formula. The cycle life test at 25 °C after 1000 cycles showed capacity retention of 85%
Et ubrukt batteri vil ha et estimert kapasitetstap på 35 % etter 10 år. Tapet er tilnærmet lineært over tid, og vi kan derfor legge til grunn et årlig kapasitetstap på 3,5 prosentpoeng. Høyere temperaturer gir økt kapasitetstap, og med vårt kjølige klima bør vi derfor ha gode muligheter til å oppnå bedre resultater.
Bilen min er 5,2 år. Et kapasitetstap på 7,9 Ah / 16,46 % gir et årlig tap på 1.5 Ah / 3,1 prosentpoeng med antakelse om lineært kapasitetstap.
Jeg har et tap på 4,9% pr. år over 100.000 km og 3,5 år, basert på 3 kapasitetsmålinger fra servicer med antagelse om at nytt batteri = 48 Ah og 40,4 Ah etter 3,5 år og 100.000 km. Antall sykluser er vel da ca. 1000 hos meg (med 100 km/ladesyklus). Hvor mye av dette tapet som skyldes aldring vet jeg jo ikke, med ved 25 grader skulle 3,5 års aldring iflg GS Yuasas data gitt 14% tap og 1000 cycles 15%, dvs 29%. Men tapet er på bare 16%, så lavere temperaturer har nok "spart" meg for 13% her.
Mine målinger:
2011 | 29.130 | 38,4 Ah | 80 % | 05/16 | C-Zero | @mkaut
Bilen kjøpt 1 år siden, kjørt lite de første 4 år .. dette støtter igjen teorien at å kjøre for lite er dårlig for batteri..
Fikk forresten en feilmelding om "unsupported pid: 2101" - har noen sett den før?
Sitat fra: mkaut på torsdag 05. mai 2016, klokken 13:09
Fikk forresten en feilmelding om "unsupported pid: 2101" - har noen sett den før?
Virker å være vanlig med litt feilmeldingar - dukkar opp div feil når eg har testa og... mulig det er forskjell på ulike blåtann adapter, har ikkje testa med meir enn ein variant så langt.
Da har jeg kjøpt og testet appen på min bil. Har brukt canIon en del, men denne viser jo mye spennende. Mine tall:
Batt Capasity 46,6 Ah - Battery Condition 97,08% - 39% SOC - 28414 km - oktober 2014 C-Zero.
Her var jo batteriet under halvladet (39%) Bør batteriet være fulladet når slike tall hentes ut, for å gi et best mulig bilde av batteriets tilstand?
Det er tydelig at du har en bedre batterikjemi, 46,6 Ah etter halvannet år er det nok bare LEV50N som kan levere.
Sitat fra: tomrh på mandag 09. mai 2016, klokken 23:35
Det er tydelig at du har en bedre batterikjemi, 46,6 Ah etter halvannet år er det nok bare LEV50N som kan levere.
Det er helt sikkert riktig, tomrh, det var jo sikkert en grunn til at di videreutviklet cellen.. Ellers er jeg streng på 40% - 80% soc året rundt, med kun mer enn 80% så liten tid som mulig før bilen skal kjøres. Men jeg aner jo ikke om dette faktisk utgjør noen målbar forskjell, annet enn i min søvnkvalitet ;)
Sitat fra: tomrh på mandag 11. april 2016, klokken 23:07
Jeg bestilte denne: http://www.dx.com/p/mini-car-obdii-elm327-v2-1-bluetooth-code-reader-scanner-support-android-phone-blue-395867
"Supports all OBD2 protocols"
Orker ikke legge mye penger i dette, prøver først med en billig en. Skal si fra om den virker.
Denne virket altså ikke. Selv om utseendet er praktisk talt det samme som den kjells selger.
Fungerer EvbatMon på nyere Ion og Czero med 80 celle batterier?
Finner ikke noe info om dette på deres hjemmeside.
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 16. mai 2016, klokken 12:24
Fungerer EvbatMon på nyere Ion og Czero med 80 celle batterier?
Finner ikke noe info om dette på deres hjemmeside.
Ja, funka fint på min 2014 C-Zero som har 80 celler av den nyere typen.
Sitat fra: Argi på mandag 16. mai 2016, klokken 12:59
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 16. mai 2016, klokken 12:24
Fungerer EvbatMon på nyere Ion og Czero med 80 celle batterier?
Finner ikke noe info om dette på deres hjemmeside.
Ja, funka fint på min 2014 C-Zero som har 80 celler av den nyere typen.
Takk for svar,
har slitt med å få kontakt med EvBatMon for Miev,
bl.a. feil meldinger som "feil biltype" noen ganger, men flere andre også
har Obdlink MX adapter som funker fint på Canion,
har prøvd utallige restart mobil, avlutt program, fjerning av data, reconfig blutooth osv, no luck hittil.
Hvilken Android versjon kjører du som funker, jeg har 5.1.1?
Virkar greit for meg med v 4.4.2 på Samsung S4 mini
Ikkje alltid det fungerer på første forsøk , kan virke som Blåtann mot radioen for handsfri kan forstyrre. Men, virker ok med handsfri og. ... Dvs ikkje heilt konsekvent.
Jeg har en liten Samsung av no slag. Verdens tregeste telefon, men funker greit til canIon og evbatmon. Har også 4.2.2 Android versjon. Jeg brukte mye tid på å få appen til å se etter bluetooth adapteret og ikke wifi som den var stilt inn på, men dette skyldes bare min uvitenhet med appen....
Første måling var 9.4.
2012 | 51.700 | 40,1 Ah | 83,54 % | 04/16 | C-Zero | @TB
Målte på nytt i går, 16.5
2012 | 53.421 | 40 Ah | 83,33 % | 05/16 | C-Zero | @TB
Dvs, på 1750 km har eg mista 0,1 Ah - eller 0,21 %
Sitat fra: TB på tirsdag 17. mai 2016, klokken 23:55
Dvs, på 1750 km har eg mista 0,1 Ah - eller 0,21 %
Med bare en desimals nøyaktighet er det rom for store avvik her:
Du kan ha gått fra 40,0500 til 40,0499, dvs. ~0% tap.
Eller fra 40,1499 til 39,9500, dvs. 0,5% tap.
Sitat fra: tomrh på onsdag 18. mai 2016, klokken 08:03
Med bare en desimals nøyaktighet er det rom for store avvik her:
Du kan ha gått fra 40,0500 til 40,0499, dvs. ~0% tap.
Eller fra 40,1499 til 39,9500, dvs. 0,5% tap.
Sant nok - svært stor usikkerheit her på så kort avstand - og små tall.
Sitat fra: tomrh på onsdag 18. mai 2016, klokken 08:03
Sitat fra: TB på tirsdag 17. mai 2016, klokken 23:55
Dvs, på 1750 km har eg mista 0,1 Ah - eller 0,21 %
Med bare en desimals nøyaktighet er det rom for store avvik her:
Du kan ha gått fra 40,0500 til 40,0499, dvs. ~0% tap.
Eller fra 40,1499 til 39,9500, dvs. 0,5% tap.
Jeg har målt mellom 86% og 89%, så er nok litt unøyaktighet i denne målingen. Men man får jo en pekepin.
Hei, er i kjøpsmodus for en brukt trilling, og i den forbindelse ville det vært kjekt å kunne gjøre en egen diagnose av batterihelsen. Er det noe spesielt man må gjøre på forhånd av en slik avlesning for å få riktige data? En spesiell ladesyklus eller lignende?
Er det ikke mulig å hente denne informasjonen via CaniOn? Syntes prisen på appen EvBatMon var litt stiv hvis dette er den eneste tilleggsinformasjonen man får i forhold til CaniOn.
Sitat fra: espenri på onsdag 25. mai 2016, klokken 09:29
Hei, er i kjøpsmodus for en brukt trilling, og i den forbindelse ville det vært kjekt å kunne gjøre en egen diagnose av batterihelsen. Er det noe spesielt man må gjøre på forhånd av en slik avlesning for å få riktige data? En spesiell ladesyklus eller lignende?
Er det ikke mulig å hente denne informasjonen via CaniOn? Syntes prisen på appen EvBatMon var litt stiv hvis dette er den eneste tilleggsinformasjonen man får i forhold til CaniOn.
Sett ut i fra et APP perspektiv er 140kr litt mer enn mange andre apper,
men sett i forhold til muligheten å finne ut om batteriet er bra eller har en svekkelse som koster mange tusen å reparere kan det fort lønne seg!
Sitat fra: espenri på onsdag 25. mai 2016, klokken 09:29
Hei, er i kjøpsmodus for en brukt trilling, og i den forbindelse ville det vært kjekt å kunne gjøre en egen diagnose av batterihelsen. Er det noe spesielt man må gjøre på forhånd av en slik avlesning for å få riktige data? En spesiell ladesyklus eller lignende?
Etter det eg har lest / forstått:
Når det blir gjort offisiell batteritest på trillingene blir dei lada ut til 2-3 prikkar - og så satt på lading igjen, med diagnose instrument kobla til. Ladeprosessen blir undersøkt, og eit "Ok" eller "ikkje ok" svar blir gitt ut.
Etter eigen erfaring med EvBatMon er det mulig å lese ut batterikapasitet i Ah og % til alle tider. Men, det er mulig denne verdien automatisk blir justert ved ein komplett ut/opplading. Den endrar seg - det er heilt klart...
Teori / tanker:
For ein bil som t.d. i lengre periode har stått opplada, eller ikkje vore under xx% _kan_ denne verdien være feil. Ved å lade til 100%, kjøyre ein lengre tur (og sjekke at rekkevidde er normal.) Lese av med EvBatMon, sjekke forskjell mellom cellene, gjerne være to i bilen - slik at det kan bli sjekka "i fart". Skal være minst mulig forskjell. Er ei celle mykje lågare enn dei andre er fare for at det blir stopp før det egentlig er tomt, og om batteri ikkje har vore lada ut vil ikkje batteristyring "vite om" denne svekka cella.
Når turen er ferdig, med 2-3 prikkar igjen - lade opp igjen til 100% - og lese av med EvBatMon. Dette kan _kanskje_ gi ein meir korrekt Ah verdi....
I praksis vil nok utlest verdi være den "rette". Hugs på, vær, vegtype og sjåfør vil i mange tilfeller bety meir enn forskjellen i tap på to trillingar - det virkar å være små forskjellar her.
På nyare bilar som har dei nye LEV50N cellene kan det nok være noko forskjell i forhold til ein eldre LEV50 bil, der det alltid var 88 celler. Dei "franske" med LEV50N har 80 celler, i-Miev har fortsatt 88 celler, dette må ein og ta høgde for.
Sitat fra: TB på onsdag 25. mai 2016, klokken 22:55
Sitat fra: espenri på onsdag 25. mai 2016, klokken 09:29
Hei, er i kjøpsmodus for en brukt trilling, og i den forbindelse ville det vært kjekt å kunne gjøre en egen diagnose av batterihelsen. Er det noe spesielt man må gjøre på forhånd av en slik avlesning for å få riktige data? En spesiell ladesyklus eller lignende?
Etter det eg har lest / forstått:
Når det blir gjort offisiell batteritest på trillingene blir dei lada ut til 2-3 prikkar - og så satt på lading igjen, med diagnose instrument kobla til. Ladeprosessen blir undersøkt, og eit "Ok" eller "ikkje ok" svar blir gitt ut.
Etter eigen erfaring med EvBatMon er det mulig å lese ut batterikapasitet i Ah og % til alle tider. Men, det er mulig denne verdien automatisk blir justert ved ein komplett ut/opplading. Den endrar seg - det er heilt klart...
Teori / tanker:
For ein bil som t.d. i lengre periode har stått opplada, eller ikkje vore under xx% _kan_ denne verdien være feil. Ved å lade til 100%, kjøyre ein lengre tur (og sjekke at rekkevidde er normal.) Lese av med EvBatMon, sjekke forskjell mellom cellene, gjerne være to i bilen - slik at det kan bli sjekka "i fart". Skal være minst mulig forskjell. Er ei celle mykje lågare enn dei andre er fare for at det blir stopp før det egentlig er tomt, og om batteri ikkje har vore lada ut vil ikkje batteristyring "vite om" denne svekka cella.
Når turen er ferdig, med 2-3 prikkar igjen - lade opp igjen til 100% - og lese av med EvBatMon. Dette kan _kanskje_ gi ein meir korrekt Ah verdi....
I praksis vil nok utlest verdi være den "rette". Hugs på, vær, vegtype og sjåfør vil i mange tilfeller bety meir enn forskjellen i tap på to trillingar - det virkar å være små forskjellar her.
En komplett utladningsyklus med påfølgende lading er nok uaktuelt under prøvekjøring. Får undersøke hva resultatet var på sist service, og eventuelt gjøre en avlesning der og da og stole på disse tallene.
Sitat
På nyare bilar som har dei nye LEV50N cellene kan det nok være noko forskjell i forhold til ein eldre LEV50 bil, der det alltid var 88 celler. Dei "franske" med LEV50N har 80 celler, i-Miev har fortsatt 88 celler, dette må ein og ta høgde for.
Jeg ser for meg en miev, 2013 eller nyere. Disse har så vidt jeg da forstår nye og bedre batterier (LEV50N), hva mener du jeg må ta høyde for med dette?
Sitat fra: espenri på torsdag 26. mai 2016, klokken 08:42
Jeg ser for meg en miev, 2013 eller nyere. Disse har så vidt jeg da forstår nye og bedre batterier (LEV50N), hva mener du jeg må ta høyde for med dette?
Eit godt resultat for LEV50 er ikkje nødvendigvis godt for LEV50N...
Sitat fra: TB på torsdag 26. mai 2016, klokken 09:30
Eit godt resultat for LEV50 er ikkje nødvendigvis godt for LEV50N...
Finnes det noen målinger for LEV50N som setter standarden da?
Sitat fra: espenri på torsdag 26. mai 2016, klokken 09:59
Sitat fra: TB på torsdag 26. mai 2016, klokken 09:30
Eit godt resultat for LEV50 er ikkje nødvendigvis godt for LEV50N...
Finnes det noen målinger for LEV50N som setter standarden da?
Noen innlegg tidligere i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27612.msg477930.html#msg477930
Takk, leste bare tabellen i førsteposten! Kanskje den bør oppdateres :)
Ser ut som det blir kjøp av en slik adapter da, regner med den som det linkes til på kjell.com funker?
Veldig oppløftende resultat med kun 3% tap på ~30kkm!
Sitat fra: mkaut på torsdag 05. mai 2016, klokken 13:09
Mine målinger:
2011 | 29.130 | 38,4 Ah | 80 % | 05/16 | C-Zero | @mkaut
Bilen kjøpt 1 år siden, kjørt lite de første 4 år .. dette støtter igjen teorien at å kjøre for lite er dårlig for batteri..
Jeg har nå fått testet batteriet hos forhandleren (storsjekk, bilen blir 5 år om 1 måned) og de målte batteriet til 40,9 Ah, dvs. 85%. Da håper jeg at det er EvBatMon som tar feil :-)
Jeg blir litt skeptisk til nøyaktigheten til EvBatMon etter å ha lest erfaringene til Myrvang og mkaut. Nytteverdien av appen er jo betraktelig mindre dersom de oppgitte verdiene er unøyaktige.
Jeg har gjort tre målinger, først 40,1 Ah og deretter to påfølgende med 40,0 Ah, som er helt som forventet. Siden jeg først kjøpte bilen brukt i fjor, så har jeg ikke noen formening om rekkeviddetap siden bilen var ny, men det er nokså åpenbart at batteriet taper seg, at tapet er lineært, samt at kalenderår generelt er en større faktor enn antall ladesykluser/kjørelengde.
Min tid som trillingeier går for øvrig mot slutten. Kommunen her innfører (fornuftig nok) parkeringsavgift for elbiler 1. januar 2017, og da blir nytteverdien av trillingen som ekstrabil for liten for meg.
Har også misstanke om at nøyaktigheten ved en app som EvBatMon ikke nødvendligvis samsvarer med merkeverkstedet sine målinger, så ikke sikkert de godtar dette ved f.eks garanti spørsmål.
Men EvBatmon kan nok være nyttig med målinger over tid på sin egen bil, da disse målingene godt kan være innbyrdes korrekte,
slik at tilstand på batteri over tid kan følges og dokumenteres.
Og som test ved bruktbilkjøp vil da samme app testet på forskjellige biler kunne gi en brukbar pekepinn på tilstand mellom disse utvalgte bruktbilene.
En kollega av meg bestilte en OBD2 dongle fra Kina oppgitt med ELM327 v1.5, men den viste seg å ha v.2.1. De har ikke kontroll på hvilke versjoner donglene har.
Jeg tror dette er hovedproblemet med at de fleste billige kinesiske ikke virker, for jeg mener å ha lest at v.2.1 ikke lenger har støtte for noen viktige kommandoer som v.1.5 har og som bl.a. EvBatMon bruker. Og bestiller man 1.5 får man ofte 2.1.. ::)
Da fikk jeg også tak i EvBatMon for iMiev og en OBD fra Kjell. Er egentlig gnske fornøyd med denne målingen etter 98.000 km og mye hurtiglading. Mine målinger når jeg har 65% strøm igjen er:
Batteri kapasitet: 41,5ah
Slitasje: 13,54%!!
Årsmodell: 2011
Hvis dette stemmer så er jo dette utrolig bra!
2011 | 98.000 | 41,5 Ah | 86,46 % | 06/16 | iMiev|
Imponerende tall det! Er ikke sikkert at hurtiglading har noen særlig negativ effekt i seg selv, men "back to back" hurtiglading i høy temperatur slik at batteritempen blir høy kan jeg forestille meg at har en negativ effekt.
tomrh omtalte forskning som tydet på noe så intuitivt som at saktelading bør foregå så raskt som mulig ;D
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27281.msg485903.html#msg485903
Det hadde vel å gjøre med at selve ladeprosessen innebærer en form for slitasje, så å minimere tiden av den kan redusere dette. Ikke med det sagt at 40 kW er optimal hjemmelading da det blir nok et trade-off mot andre faktorer til degradering, men heller at 3,6 kW kanskje er bedre enn 1,4 kW på en trilling f.eks.
I den konteksten er det jo interessant om du kunne opplyst om ladehastighet du har benyttet under hjemmelading, superelbil?
Vi har flyttet nærmere jobb og der har vi ikke tilgang på normal lading på samme måte som før. Vi har stort sett i det siste halvåret brukt hurtiglader. Har også ved anledninger der vi har vært på besøk fått brukt standard laderen som filgte med bilen. Den skal vel være 16 amp, men i realiteten blir det ca 3000watt den drar når den er tilkoblet.
Har også kjørt den tom en gang og er relativt ofte nede i 10% gjennværende før vi bruker hurtiglader til 65-82%. Eller så blir det fyllt opp til 100% når vi er på helgebesøk til famile og venner.
Sitat fra: superelbil på tirsdag 21. juni 2016, klokken 14:56
Vi har flyttet nærmere jobb og der har vi ikke tilgang på normal lading på samme måte som før. Vi har stort sett i det siste halvåret brukt hurtiglader.
Men siden det er 2011-mod må dere jo ha normalladet den i ca. 4,5 år. Med medfølgende standard 16A kladd eller? Er litt spent på å se om denne forskningen stemmer (hyggelig å bli sitert epsilone6 :) ). For hvis dere har ladet for det meste med 10A vet jeg ikke om jeg tror helt på professor Jeff Dahn og forskningen hans lenger.
Hei.
Mine C-zero er konsekvent ladet med 16A lader ( 13,xx A trekk, 3150 W (sier strømmålern fra Clas.)),
God Sommer
Sitat fra: c-zero0214 på mandag 18. april 2016, klokken 17:02
her er mine målinger fra i i dag,
2012 | 69.900 | 42,8 Ah | 89 % | 04/18 | C-Zero | @c-zero0214
Og du har jo også imponerende kapasitet for 2012-mod.
Sitat fra: tomrh på tirsdag 21. juni 2016, klokken 20:41
Sitat fra: superelbil på tirsdag 21. juni 2016, klokken 14:56
Vi har flyttet nærmere jobb og der har vi ikke tilgang på normal lading på samme måte som før. Vi har stort sett i det siste halvåret brukt hurtiglader.
Men siden det er 2011-mod må dere jo ha normalladet den i ca. 4,5 år. Med medfølgende standard 16A kladd eller? Er litt spent på å se om denne forskningen stemmer (hyggelig å bli sitert epsilone6 :) ). For hvis dere har ladet for det meste med 10A vet jeg ikke om jeg tror helt på professor Jeff Dahn og forskningen hans lenger.
Ja, vi har stort sett brukt medfølgende lader på 16A de 4,5 årene. Så har vi jo også brukt hurtiglader da også :)
Hei alle sammen. Jeg tenker om kjøpe citroen c zero fra 2014 60 mil kilometerstand. Spørsmål er. Har modeller fra 2014 nye celler? Den lev50?
Sitat fra: Eliasz Perun på onsdag 22. juni 2016, klokken 22:03
Hei alle sammen. Jeg tenker om kjøpe citroen c zero fra 2014 60 mil kilometerstand. Spørsmål er. Har modeller fra 2014 nye celler? Den lev50?
LEV50N kom i 2012, men tok litt tid før dei nye bilar var ute i salg. Ein 2014 modell er rimelig sikkert utsyrt med nye celler. For å sjekke 100% bruk EvBatMon, eller canIon - er det 80 celler er det LEV50N. 88 celler er LEV50 for C-Zero og iOn. i-Miev med LEV50N har 88 celler, og dermed litt lengre rekkevidde, 160 km teoretisk.
http://pushevs.com/2015/11/04/gs-yuasas-improved-cells-lev50-vs-lev50n/
Takk for svar :) en spørsmål til, er det noen forskjell mellom citroen produsert til fransk market og citroen produsert til skandinavisk market?
Sitat fra: Eliasz Perun på torsdag 23. juni 2016, klokken 11:55
Takk for svar :) en spørsmål til, er det noen forskjell mellom citroen produsert til fransk market og citroen produsert til skandinavisk market?
Slik eg har forstått finnes trillingene berre i ein versjon, men det er forskjell mellom dei ulike årsmodellane - og mellom C-Zero, iOn og i-Miev. Dette står det mykje om i ulike trådar her.
For ulike land finnes i-Miev i tre "versjoner":
- Ratt på venstre side,.
- Ratt på høgre side.
- Amerikansk versjon - som er litt større. (Ikkje lenger Kei car størrelse.)
Men, det skal av C-Zero vere produsert ein enklare variant som manglar AC.. Kan være nyttig å vere obs på denne, AC er fint både sommer og vinter.
Vinter pga. det lett blir fukt, med kondens på ruter som resultat. AC hjelper svært godt på dette.
Ref: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7225.0.html
Denne enklere varianten av C-Zero skal visstnok også mangle mulighet for hurtiglading, så her er det kanskje greiest å styre unna om en skulle komme borti en sånn.
Nå får jeg ikke liv i appen lengre. Får bare feilmelding om at det ikke er mulig å få kontakt eller Not supported OBD-device eller lignende.
Flere med problemer?
@Myrvang
sleit mye med det selv,løsningen var ta bort paringen mot ODBC saken (blåtan på tlf)
skru av tlf skru på igjen og paire på nytt og så starte app`en vente 10 sek så kom den :) (og da må du ikke snu/røre tlf da skkjer det samme igjen)
Har også vansker å få stabil kontakt, restart av telefon og av og på med blutooth pleier å gå, men så fort man "blar" i appen mellom menyene krasjer den fort.
Har lolipop os.
Da får jeg prøve det, takk for tips :)
Da fant jeg endelig en Kina-dongle som funket. :) Verdiene mine er 38,7 Ah og 80,62% gjenværende kapasitet ved 116.648 km.
2012 | 116.648 | 38,7 Ah | 80,62% | 07/16 | i-MiEV | @tomrh
Sitat fra: tomrh på fredag 15. juli 2016, klokken 22:15
Da fant jeg endelig en Kina-dongle som funket. :) Verdiene mine er 38,7 Ah og 80,62% gjenværende kapasitet ved 116.648 km.
Link?
http://www.dx.com/p/icar-obdii-elm327-bluetooth-car-diagnostic-black-282970#.V4lVDYY8w1I
Sitat fra: Myrvang på fredag 01. juli 2016, klokken 01:30
Nå får jeg ikke liv i appen lengre. Får bare feilmelding om at det ikke er mulig å få kontakt eller Not supported OBD-device eller lignende.
Flere med problemer?
Fant ut av problemet mitt; det var OBD2-donglen som hadde tatt kvelden. Dro innom Kjell på Sandvika Storsenter og fikk en ny med det samme, og da virket det med en gang. Får dog ofte feilmelding: OBD2 not suported, men etter noen sekunder kommer den tilbake igjen.
Sitat fra: Myrvang på lørdag 16. juli 2016, klokken 23:02
Får dog ofte feilmelding: OBD2 not suported, men etter noen sekunder kommer den tilbake igjen.
Skjer også med Kina-donglen min, kan det være selve app'en?
Sitat fra: tomrh på fredag 15. juli 2016, klokken 23:27
http://www.dx.com/p/icar-obdii-elm327-bluetooth-car-diagnostic-black-282970#.V4lVDYY8w1I
Forøvrig, denne funker også med Leafspy, kjekt for oss som også har Leaf. Virker å være et mer ordentlig bygd obd2 adapter. Kom i etui-eske og har av/på knapp. ELM327 versjonen påstås å være 2.1 av appene, noe som motbeviser at bare 1.5 duger.
Målte i dag jeg også (bare gjort en oppkobling, har ikke sjekket om det varierer). iMiev som jeg fikk utlevert i slutten av september 2011.
2011 | 59.500 | 41,3 Ah | 86,04 % | 07/16 | i-Miev | @asbkar
Sitat fra: tomrh på fredag 15. juli 2016, klokken 23:27
http://www.dx.com/p/icar-obdii-elm327-bluetooth-car-diagnostic-black-282970#.V4lVDYY8w1I
OBS: Denne fungerer ikke i det hele tatt med min iMiev da jeg prøvde den med CanIon. Kobler til men mister connection umiddelbart, og slik blir den stående...
Skal vurdere å teste den med EvBatMon før jeg brukere hammeren på den, men etter å ha lest noen forumposter angående elm327 v2.1 og hvordan disse kan forstyrre ECU'en til bilen så er jeg ikke helt sikker på om jeg gidder ta sjansen.
Sitat fra: espenri på onsdag 03. august 2016, klokken 07:44
OBS: Denne fungerer ikke i det hele tatt med min iMiev da jeg prøvde den med CanIon. Kobler til men mister connection umiddelbart, og slik blir den stående...
Canion lytter passivt på meldingene på bussen, ettersom trafikkmengden på trillingene er for stor for båndbredden til blåtann, så må dongelen støtte filtrering..
Man lærer så lenge man lever, da skal jeg prøve og få den til å funke med EvBatMon. Synd den ikke funket med CanIon, jeg hadde sett frem til å kunne bruke en avdanket telefon som en slags avansert kjørecomputer.
/Espen
Den store forskjellen på tradisjonelle ELM 327 og OBDLink variantene som scantool.net leverer er brikkesett (chip set) som finnes inni desse. OBDLink brukar STN1110 brikkesett. Dette brikkesett støtter ELM 327 kommandoene, og i tillegg mange ekstra kommandoer / funksjonar i tillegg.
caniOn bruker det utvida kommandosett, og vil ikkje fungere med standard ELM 327 kommando sett.
STN1110 støtter baud rate mellom 38 bps and 10M bps.
For ELM327 er det støtte for 9600 bps and 500K bps, dvs 0.5M bps.
EvBatMon har laga ein tilsvarende app som caniOn med ELM 327 kommandosett. Det er truleg enklare å få ut korrekte data, og meir stabilt? ved bruke STN110 kommandosettet ved at STN brikkesettet kan handtere større del av kommunikasjonen, data vil ikkje "forsvinne" som lett kan skje for ELM 327 pga. mottak og filterer går for tregt.
Det finnes varianter av STN1110 og STN1170, der forskjellen er at sistnevnte har støtte for nyere varianter av GM og Ford. Dvs, caniOn skal fungere med begge varianter.
For meir info:
http://bluetoothobd2.com/obdlink-scan-tool-advantages-of-stn1110-over-elm327
https://play.google.com/store/apps/details?id=emobility.canion
Logges forbrukskurver og slikt i EvBatMon? Jeg får inntrykk av at det er en applikasjon for batteridiagnose, ikke for å overvåke forbruk/regenerering etc?
Noen som kan gi meg en liten oppklaring her?
Edit: Jeg kan jo svare meg selv her. Testet også med EvBatMon, men hadde også her så mye dropouts og ustabilitet at det ikke er noe jeg gidder styre med... Det kunne se ut som man kan vise f.eks. sanntid om forbruk/regenerering, men det funket ikke.... Den viste 0 helt til jeg stoppet, da viste den plutselig et eller annet tall i et par sekunder før den viste 0 igjen. Elendig kodet program, en skam at det er mulig å ta seg betalt 159 spenn for noe slikt. NB: Jeg vet at dongle fra Kina ikke står for kvalitet, men vurderingen av selve programmet er uansett at det er elendig håndtverk.
/Espen
Klarte å få kontakt en gang før jeg ga opp, tok screenshot av status, men håper at dette også er feilavlesning, for det var ikke spesielt imponerende av en 2013 iMiev med 14k på telleren:
2013 | 14.000 | 38,5 Ah | 80,21 % | 08/16 | i-Miev | @espenri
Sitat fra: espenri på onsdag 03. august 2016, klokken 13:06
Elendig kodet program, en skam at det er mulig å ta seg betalt 159 spenn for noe slikt. NB: Jeg vet at dongle fra Kina ikke står for kvalitet, men vurderingen av selve programmet er uansett at det er elendig håndtverk.
/Espen
Har den kostbare scanlink obd donglen og Evbatmon oppfører seg omtrent slik her også, veldig ustabilt program til å ta 159kr for spesielt når Canion gir dønn stabilitet til kr 0.
2015 | 22.083 | 45,4 Ah | 94,58 % | 08/16 | Ion | @thomas_ja27
Kjenner et par til som har ION som er like gammel som min, skal få målt disse også.
thomas_ja27
Sitat fra: tomrh på fredag 15. juli 2016, klokken 22:15
Da fant jeg endelig en Kina-dongle som funket. :) Verdiene mine er 38,7 Ah og 80,62% gjenværende kapasitet ved 116.648 km.
2012 | 116.648 | 38,7 Ah | 80,62% | 07/16 | i-MiEV | @tomrh
Tok en ny avlesning nå ved runding av 120.000 km
2012 | 120.086 | 39,5 Ah | 82,29% | 09/16 | i-MiEV | @tomrh
Strålende, jeg har fått 0,8 Ah ekstra kapasitet på å kjøre 3400 km! 8)
Sitat fra: tomrh på lørdag 03. september 2016, klokken 09:45
Sitat fra: tomrh på fredag 15. juli 2016, klokken 22:15
Da fant jeg endelig en Kina-dongle som funket. :) Verdiene mine er 38,7 Ah og 80,62% gjenværende kapasitet ved 116.648 km.
2012 | 116.648 | 38,7 Ah | 80,62% | 07/16 | i-MiEV | @tomrh
Tok en ny avlesning nå ved runding av 120.000 km
2012 | 120.086 | 39,5 Ah | 82,29% | 09/16 | i-MiEV | @tomrh
Strålende, jeg har fått 0,8 Ah ekstra kapasitet på å kjøre 3400 km! 8)
Så hva er egentlig greia med elbilbatteriene og måle-appene?
Hvis resultatene er så pass sprikende og ulogiske, er det dagsformen på batterikjemien som varierer så mye eller er det unøyaktighet i appene som egentlig ikke er riktig kalibrert?
Hva blir da nytten av egenmålinger?
Jeg mistenker at det kan ha sammenheng med denne opplevelsen: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22617.msg496118.html#msg496118
Hva som skjer er jeg usikker på, men jeg har bl.a. reagert på at i-MiEV stopper når cellespenning er såpass høy som 3,25V mens Leaf kan komme helt ned på 2,5-2,6V før den stopper. Batterikjemiene er ikke så ulike, begge er varianter av LMO der Leaf har den mest varmefølsomme varianten. Hypotesen min er at BMS detekterer at når kapasitet nærmer seg 80% som jo er grensen for garantiutløp, så justeres ned nedre ladespenningsgrense slik at kapasiteten øker litt. (Dette må jeg sjekke neste gang vi kjører til skilpadde).
Smart! Jeg sier det igjen,kjør bil og kos dere.
Noen som vet om denne fungerer på Berlingo/Partner.
Har tross alt samme teknikk, og BMS er merket med Mitsubishi logoen
Sitat fra: tomrh på lørdag 03. september 2016, klokken 23:36
Jeg mistenker at det kan ha sammenheng med denne opplevelsen: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22617.msg496118.html#msg496118
Hva som skjer er jeg usikker på, men jeg har bl.a. reagert på at i-MiEV stopper når cellespenning er såpass høy som 3,25V mens Leaf kan komme helt ned på 2,5-2,6V før den stopper. Batterikjemiene er ikke så ulike, begge er varianter av LMO der Leaf har den mest varmefølsomme varianten. Hypotesen min er at BMS detekterer at når kapasitet nærmer seg 80% som jo er grensen for garantiutløp, så justeres ned nedre ladespenningsgrense slik at kapasiteten øker litt. (Dette må jeg sjekke neste gang vi kjører til skilpadde).
Da har jeg sjekket, og det kan se ut som om denne hypotesen stemmer. Kjørte ned til 3% SoC, deretter litt fram og tilbake i garasjen med vifte og bakrute på. Da jeg var på 1,5% SoC var laveste cellespenning 3,16V og bilen var fremdeles kjørbar.
Nyttig info. Dermed vil det faktisk meir skade å tømme ein trilling som har gått langt / har eit slitt batteri - enn ein med opprinnelig buffer grense.
Ang. forskjellen mellom maks og min 3,62 og 3,16 V - 0,46 V i forskjell - er ikkje det mykje?
Sitat fra: TB på søndag 04. september 2016, klokken 23:25
Ang. forskjellen mellom maks og min 3,62 og 3,16 V - 0,46 V i forskjell - er ikkje det mykje?
Ja litt enig. La spesielt merke til at bare nedre spenningsnivå flyttet seg nedover mens øvre holdt seg ganske stabil. Skilpadda kom ved 10% SoC, da lå spenningen rundt ca. 3,6-3,7V med lite spredning. Ved ca. 5-6% SoC så lå nedre på rundt 3,4V og øvre på 3,65.
Det kan forklares ved spenningskurven som knekker ved ca. 3,6V til høyre i diagrammet. Cellene som kommer forbi knekkpunktet mister raskt spenning. Det er derfor ikke så mange Ah å hente på nedjustering av nedre cellespenningsgrense (men kanskje nok til å unngå garantikrav). Det er nærliggende å tro at det var en tilsvarende indre BMS kalibrering som skjedde med bobakka (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24415.msg419891.html#msg419891) der verkstedet sin siste batterimåling var mye bedre enn den første.
(https://farm9.staticflickr.com/8651/15511849313_4be50bb9db_n.jpg)
Sitat fra: TB på søndag 04. september 2016, klokken 23:25
Dermed vil det faktisk meir skade å tømme ein trilling som har gått langt / har eit slitt batteri - enn ein med opprinnelig buffer grense.
Nå er LEV50 fabrikktestet med utladning til 2,75V og klarte 1500 sykluser ned til 81%, så det er nok ikke så veldig skadelig.
Som referanse har vi Malm fra Portugal sin youtube-video. Legg merke til at han har høyere nedre cellespenning enn meg (3,255V) idét han går tom. Han har ved flere anledninger opplyst på myimiev-forumet at bilen stopper så snart en av cellene når 3,25V, uansett balansering.
https://youtu.be/PkWW5w2e4XU
Sitat fra: Argi på mandag 09. mai 2016, klokken 23:17
Da har jeg kjøpt og testet appen på min bil. Har brukt canIon en del, men denne viser jo mye spennende. Mine tall:
Batt Capasity 46,6 Ah - Battery Condition 97,08% - 39% SOC - 28414 km - oktober 2014 C-Zero.
Her var jo batteriet under halvladet (39%) Bør batteriet være fulladet når slike tall hentes ut, for å gi et best mulig bilde av batteriets tilstand?
Ny test i går 15.11.16, rett etter 2. årlige service.
Batt Capasity 45,6 Ah - Battery Condition 95,00% - 63,5% SOC - 36113 km - oktober 2014 C-Zero.
Fredag målte eg batteri når skilpadda kom fram. Varmen forsvant på ca 10% rest. Skilpadda kom på 8-9%
Som bilde viser var det 3,42 V på den celle som minste spenning ved 8% rest. Satte bilen på lading. Om minste spenning er 3,25 V var det neppe langt igjen før stopp.
Edit: Min bil er 2012 modell, på nøyaktig 60 000 km
Dette er merkelig og stemmer ikke med mine observasjoner.
For 4 uker siden kjørte jeg batteriet helt tomt med Canion på og varmen av.
Jeg la ikke merke til når skilpadda kom men guessometeret gikk til 0km og jeg kjørte flere km etter det.
Da jeg nådde 2,800 volt på svakeste celle så forsvant kraften i bilen og den holdt seg på 2,800 volt mens den kravlet seg fremover.
Jeg nådde da laderen og fikk fullladet.
Vi har kjørt langt, bobakka, jfr hypotesen min. Det hadde vært kjekt om noen med nyere bil og kortere kjørelenge hadde utforsket cellespenninger ved å kjøre helt tomt. Tallet 3,25V har vi fra en portugiser med (den gang) relativt ny i-MiEV.
Sitat fra: tomrh på torsdag 17. november 2016, klokken 20:06
Vi har kjørt langt, bobakka, jfr hypotesen min. Det hadde vært kjekt om noen med nyere bil og kortere kjørelenge hadde utforsket cellespenninger ved å kjøre helt tomt. Tallet 3,25V har vi fra en portugiser med (den gang) relativt ny i-MiEV.
Min bil er 2012 modell, med LEV50 celler. Den har nettopp passert 60' km.
Ved sjekk av kapasitet er det viktig å hugse på at ca 2012 slutta Mitsubishi med LEV50, og starta å bruke LEV50N. Dei "Franske" kom med LEV50N i 2013, men med 80 celler.
Eg har ikkje testa å kjøyre heilt tom, slik at det stopper. Erfaring så langt er at det er ein del km etter skilpadde dukker opp. Dermed blir det svært mange runder på p-plassen, eller ein må på litt lenger tur, og risiko for å bli stående på upraktisk plass er til stades...
Hei,
Ville vært interessant å få målt vår 2012 CZero. Noen i Oslo-traktene som kunne tenkt seg å foreta en måling? (Som et noe lat alternativ til å kjøpe duppedings og app selv...)
Mvh
Thomas
Kan gjerne måle. Har app og Blåtann dongle for EvBattmon. Bur på Lørenskog, så kan gjerne møtes ein stad i Oslo. Send pm.
Da har bilen min bikket 40 215 km og er 2 år 5 mnd.
Dagens resultat 93,96%. Det må vel være innafor?
LEV50N presterer betre enn den første generasjonen, LEV50 - så dette er nok eit normalt / foreventa resultat.
Sitat fra: tomrh på lørdag 03. september 2016, klokken 09:45
Sitat fra: tomrh på fredag 15. juli 2016, klokken 22:15
Da fant jeg endelig en Kina-dongle som funket. :) Verdiene mine er 38,7 Ah og 80,62% gjenværende kapasitet ved 116.648 km.
2012 | 116.648 | 38,7 Ah | 80,62% | 07/16 | i-MiEV | @tomrh
Tok en ny avlesning nå ved runding av 120.000 km
2012 | 120.086 | 39,5 Ah | 82,29% | 09/16 | i-MiEV | @tomrh
Strålende, jeg har fått 0,8 Ah ekstra kapasitet på å kjøre 3400 km! 8)
2012 | 130.000 | 38,8 Ah | 80,83% | 04/17 | i-MiEV | @tomrh
Interessant å høre hva andre med høy km måler av kapasitetstap.
Noen som har en EvbatMon måler på strekningen Nordstrand / Kjeller som kunne ta en rask måling på bilen min? En 2011 modell som har gått 123000.
Jeg bruker jevnlig Canion og slik jeg vurderer det har jeg en jamn batteripakke. Det er 4-5 celler som kjemper om å være svakest, men ingen peker seg ut.
Er innom Kjeller titt og ofte og kan sikkert få til noe.
Eg bur på Lørenskog om det er interessant med måling.
Hei.
Da har det gått et år. Bilen har nå gått 89300 Km
batteristatus:
41.4 A/T 86,26%
den går 115 Km når det er 0-5 grader ute. anntagelig 10-15 Km lenger når sommern (og sommerdekkene) kommer.
Sitat fra: bobakka på mandag 03. april 2017, klokken 20:51
Interessant å høre hva andre med høy km måler av kapasitetstap.
Noen som har en EvbatMon måler på strekningen Nordstrand / Kjeller som kunne ta en rask måling på bilen min? En 2011 modell som har gått 123000.
Jeg bruker jevnlig Canion og slik jeg vurderer det har jeg en jamn batteripakke. Det er 4-5 celler som kjemper om å være svakest, men ingen peker seg ut.
Måling utført idag - det var ca 130 000 km den var kjørt?
2011 | 125.000 | 33,4 Ah | 69,58% | 05/17 | i-MiEV | @bobakka
Måling på min eigen bil - med 1 år mellomrom:
2012 | 51.000 | 40,1 Ah | 83,54 % | 04/16 | C-Zero | @TB
2012 | 67.000 | 38,6 Ah | 80,42 % | 05/17 | C-Zero | @TB
Dvs tap er 3% poeng på eit år..
Noen som vil lage en ny tråd? Jeg kan lenke til den i hovedinnlegget.
(Trillingen min er solgt.)
Her er ny tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33622.0.html
Steng denne da, evole.