Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DIY Installere 35W pærer og ballast

Startet av Tarjenk, lørdag 12. mars 2016, klokken 16:14

« forrige - neste »

phingoc

Sitat fra: Muffinman på søndag 12. november 2017, klokken 10:01
Hvordan opplever du forskjellen på veien?

Har ikke fått kjørt den i mørket enda. Orket ikke i går kveld. Skal over fjellet fra oslo til sogn og fjordane i kveld, og kjører fra oslo i 16 tiden, så det blir vel mørkt når jeg er i nærheten av gol. Gir dere oppdatering senere til uka :)
2020 Tesla Long Range (levering i September)
----------------------
2009 Audi A3 1,9Tdi (Ventepølse)
----------------------
2015 Tesla S85D (Solgt)

phingoc

Da har jeg kommet meg fra oslo til gol. Venter på at bilen lader litt her.

Konklusjon på lysene: det er som natt og dag. Bokstavelig talt. 25w var natt, og 35w er dag! Anbefaler alle å bygge om.
2020 Tesla Long Range (levering i September)
----------------------
2009 Audi A3 1,9Tdi (Ventepølse)
----------------------
2015 Tesla S85D (Solgt)

Muffinman

#32
Gikk fra alt for dårlige til absolutt gode nok her. Lysbildet ble bredere og veikanten lyses bedre opp. De rekker også litt lengre, og alt blir bedre opplyst. Det ble Phillips Extreme Vision pærer hos meg. Førerens alder spiller nok også inn mtp vurderingen; en 40-åring trenger dobbelt så mye lys som en 20-åring, og en 60 åring fem ganger så mye. Jeg er 45.

Sammenlignet med vår andre TMS som har orignal 25W xenon pluss en Rigid SR2 10" Hyperspot combo er det betydelig bedre lys på sistnevnte, men ledbaren clogges fort av smuss for eksempel ved kjøring bak tungtransport i sørpa, eller av snø.

phingoc

Sitat fra: Muffinman på søndag 12. november 2017, klokken 20:56
Gikk fra alt for dårlige til absolutt gode nok her. Lysbildet ble bredere og veikanten lyses bedre opp. De rekker også litt lengre, og alt blir bedre opplyst. Det ble Phillips Extreme Vision pærer hos meg. Førerens alder spiller nok også inn mtp vurderingen; en 40-åring trenger dobbelt så mye lys som en 20-åring, og en 60 åring fem ganger så mye. Jeg er 45.

Sammenlignet med vår andre TMS som har orignal 25W xenon pluss en Rigid SR2 10" Hyperspot combo er det betydelig bedre lys på sistnevnte, men ledbaren clogges fort av smuss for eksempel ved kjøring bak tungtransport i sørpa, eller av snø.

Støtter det du sier om ledbar gir bedre lys, men hvordan går det når man har kjørt lenge i møtket med ledbar og plutselig må dimme ned for motgående? Blir man «blind i møtket» når man dimmer nee?
2020 Tesla Long Range (levering i September)
----------------------
2009 Audi A3 1,9Tdi (Ventepølse)
----------------------
2015 Tesla S85D (Solgt)

Muffinman

#34
Ikke med oppsettet jeg har. Har bevisst justert baren slik at lyskjeglen ligger nedpå veien langt foran bilen slik at man ikke får en brå reduksjon av lysstyrke hvor nærlyset ligger. Men kan tenke meg at det kan skje med en kvassere bar. Min gir visstnok ca 4500 lumen, mens en 20" gir det doble. Da tenker jeg overgangen blir stor, og at man kanskje blendes noe av refleksen fra diverse veiskilt.

janandre80

Hei! Flott post! Vil denne fremgangsmåten også fungere på en model s 75d 2018 modell?

Muffinman

Nei, disse har ikke xenon men ledlys. De får du ikke gjort noe med. Men du kan installere ekstralys. Da trenger du en ekstra duppeditt for å hente ut styrestrøm fra lin/canbus. Bilkomponenter har det du trenger.


Fredrik Pettersen

Hei! Jeg har nettopp installert nye 35 watts pærer med nye ballaster og nye koblinger i mellom. Både nærlys og fjernlys fungerer fint i et drøyt minutt, deretter slukker begge pærene samtidig etter et par blink. Hvis jeg manuelt skrur lyset på igjen så varer det like lenge igjen før det slukker. Jeg har forsøkt å restarte bilen flere ganger, inkludert en factory reset, men problemet vedvarer. Finner dessverre ikke noe særlig relevant info på nettet. Noen som har tips på hva det kan være? Pærene skulle det ikke være noe problem med, så jeg heller mot at det er en software sak.

Muffinman

Sikker på at ballastene og pærene matcher da?

Fredrik Pettersen

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. november 2018, klokken 11:27
Sikker på at ballastene og pærene matcher da?
Ja, de skal matche de. Pærene er D3S, og det står at ballastene skal takle disse...


luggerud

Kjøpte 35W kitet fra BilKomponenter og jeg meget fornøyd med lyset det gir. I etterkant av monteringen har det dukket opp et problem. Hver gang jeg bremser hardt skrur hovedlysene seg av i 0,5 sek før de tennes igjen. Hver gang lyset tenner igjen hører jeg en summe/brummelyd. Jeg mistenker at det kan være være noe feil med ballasten, men jeg famler i blinde her. Noen som har hatt samme problem eller vet hva som kan være feil?

SH aka F_P

Sitat fra: luggerud på torsdag 31. januar 2019, klokken 22:03
Kjøpte 35W kitet fra BilKomponenter og jeg meget fornøyd med lyset det gir. I etterkant av monteringen har det dukket opp et problem. Hver gang jeg bremser hardt skrur hovedlysene seg av i 0,5 sek før de tennes igjen. Hver gang lyset tenner igjen hører jeg en summe/brummelyd. Jeg mistenker at det kan være være noe feil med ballasten, men jeg famler i blinde her. Noen som har hatt samme problem eller vet hva som kan være feil?

Send oss en e-post på post@bilkomponenter.no med ordrenummeret ditt så fikser vi det. Vi fikk noen ballaster sist som krangler.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

luggerud

Hei,

Har nå hatt denne oppgraderingen i over et år, men sliter fortsatt med at løsningen ikke er helt stabil. Det venstre lyset "brummer" fortsatt og det blinker endel (dvs skrur seg av og på), dette blir spesielt tydelig når det er kaldt. Har sendt et antall ballaster i retur og kjøpte nylig en ny ballast i håp om at dette skulle fikse problemet, men problemet vedvarer.

Er det noen andre som har hatt samme problem, eller vet hva dette kan skyldes? Nå er jeg såpass lei at jeg er ganske nær å reversere hele prosessen og sette inn de originale 25w pærene... Eneste jeg vet at ikke er helt på stell er temp.sensoren som sto på baksiden av hjulbuen/dekselet. Denne sensorsen ødela jeg ifm en av de utallige gangene jeg har tatt av dekselet for å komme til. Men problemet var tilstede også før jeg ødela denne sensoren så jeg antar at denne ikke har noe med saken å gjøre.   

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA