Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Tarjenk på lørdag 12. mars 2016, klokken 16:14

Tittel: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Tarjenklørdag 12. mars 2016, klokken 16:14
Jeg og to kompiser har fulgt "Fjernlys på TMS" tråden i flere måneder ettersom orginallysene er ganske svake. Tråden tar primært for seg installasjon av ledbar, men toucher innom pære- og ballastbytte. Det er mange som har bidratt veldig positivt i den tråden. Tråden er pdd på 42 sider så det kan være tungvint å finne frem rett info.

Hensikten med denne posten er å samle all infoen vi erfarte fra kjøp til installasjon. Vi prøver på ingen måte å si at dette er fasiten, men heller vise hva vi gjorde.

Disclaimer: På grunn av bilens mangel av lyktespylere er max effekt per lykt 25W. Å installere 35W kan potensielt medføre bøter og trøbbel med service / garanti.

Dette bestilte vi (man trenger 2 av hver til en bil):
Vi handlet alt vi trengte fra www.ilovexenon.com (http://www.ilovexenon.com). De holder til i Litauen og så langt virker det som de selger orginaldeler. Alt er i tillegg ubrukt i motsetning til en del andre nettbutikker som har rettet seg inn mot europeiske Tesla-eiere. Hvis du bestiller fra samme sted gjør du lurt i å spesifisere at kablene må ha 90graders bend i pæreenden.

OSRAM 35XT6-A-D3/12V 35XT6AD3 12V XENAELECTRON Xenon Ballast €68.77
Philips D3S X-tremeVision C1 Xenon Bulb €89.97
D3S Cable Wire for Tesla Model S Headlight €9.00

Totalpris €335,48 + frakt.

Vi var som sagt 3 stykk og sluttprisen per mann ble 3495kr. Vi fikk varene levert til Sverige (Storlien) for å unngå toll, mva osv.

Verktøy:
Jobben krever at man har en Dremel (eller tilsvarende) for å frese spor i de nye pærene. Vi brukte 17083 fra Biltema. Vi brukte Diamantslipestift som følger med minisliperen.

I tillegg bør man ha:
Kombinasjonsnøkkelsett (11664 fra Biltema)
Klipsfjerner (191426 Biltema)
Diverse skrutrekker, skraller og kopper.
Jekk, støttebukk og verktøy for løsne hjulbolter

Installasjonsmetode:
Vi gikk inn via hjulbuene på våre biler. Vi har hørt at man kan gjøre dette via frunk, men det gjorde ikke vi.

Start med å ta av et av framhjulene. I hjulbuen er det et plastdeksel i front samt en større filtduk. Litt avhengig av modell så er plastdeksel og filtduk festet med forskjellig antall såkalte "push retainers" (plast klips).

Å fjerne disse er enkelt med Biltemas panelklips-verktøy. Google push retainer for å forstå funksjonen. Hvis du skulle ødelegge klipsene kan du spørre på et service center eller bestille de på nett. Se denne linken for specs på diverse klips til Tesla
https://www.belmetric.com/honda-toyota-tesla-clips-tesla-c-12_688_1061.html

(http://i.imgur.com/8ZA43fR.jpg)
Støttebukk kan plasseres slik at navet (der hjulet sitter) hviler på den. Støttebukk er billig livsforsikring og til denne jobben trenger man attpåtil bare en.

(http://i.imgur.com/b4R4zkL.jpg)

(http://i.imgur.com/d5USxSo.jpg)

Avhengig av hvilken modell du har kan det hende at det er en temperatursensor i en av hjulbuene. Denne er stripset fast og bør løsnes for å gjøre ting enklere. Vi hadde en 2014 P85, 2013 S85 og en 2015 70D. Kun S85'en hadde tempsensor.

I tillegg til plast klipsene er dekselet festet med en mutter mot rammen (i retning frunk) og 2 skruer og en plastklips under fronten.
(http://i.imgur.com/w5NGxLo.jpg)

Legg merke til at det er 2 forskjellige plastklips, en kort og en lang. Det er greit å ta bilde, notere, eller merke hvor de lange står slik at remontering går litt enklere. Mesteparten er korte.
(http://i.imgur.com/X4gQ9t8.jpg)

Med alle klips og skruer fjernet kan man lirke ut plastdekselet. Man trekker det ut av gjengestaget (der mutteren stod) først. Når plastdekselet er ute vipper man filtduken til sides (i retning bakover) slik at det ikke er i veien.

Nå skal du ha tilgang til baksiden av lykten. Rett over viften på begge sider av bilen finner vi ballastene. De står opp/ned og har 3 skruer med sekskanthode. Her er det de små fastnøklene til Biltema kjekke å ha.

Skru løs de 3 skruene, og med en liten flatskrutrekker løsner du kontaktene fra den. Kontaktene har en enkel låsemekanisme man åpner med skrutrekkeren.
(http://i.imgur.com/xeRX2a4.jpg)

Trekk ut gummihetten som beskytter lyktehuset mot støv og fukt. Plasser denne en lur plass så den ikke blir skitten på innsiden.

Du skal nå kunne se baksiden av pærene. (merk at bildet er av ny pære).
(http://i.imgur.com/bHFYF9v.jpg)

Så til det som kanskje er det vanskeligste:
Pærene er festet med en slags skrulås. For å løsne den må man ha små sterke hender for å få tak. Hvis jeg husker korrekt skal man skru mot klokken for å løsen (akkurat som en bruskork).
Heldigvis klarte en av oss å skru løs pærene. Vi andre hadde for feite pølsefingre ;D
(http://i.imgur.com/rNjC3Wx.jpg)

Når pæren er løsnet trekkes den forsiktig ut med kabelen hengende på. Observer at kabelen du har bestilt til de nye pærene har 90 graders bend (i pæreenden) akkurat som orginalkabelen.
(http://i.imgur.com/Mn0tqPt.jpg)

Napp ut kabelen og med en skrutrekker som brekkstang vipper du av den svarte låsemekanismen. Denne skal gjenbrukes på ny pære. Vær forsiktig da ringen kan knekke.
(http://i.imgur.com/WbZf3Tt.jpg)(http://i.imgur.com/G6SFHl3.jpg)
(http://i.imgur.com/WqwAgs9.jpg)

Sammenlign gammel og ny pære. Legg merke til at den gamle pæren har et lite hakk som den nye pæren ikke har. Du må nå frese et lite spor i den nye pæren.
(http://i.imgur.com/jse4eK2.jpg)(http://i.imgur.com/BTIJaBP.jpg)

Ta fram Dremel/minisliper med en rett diamantstift. Merk cirka hvor du skal frese, dekk pæreglasset med noe (vi brukte tørkepapir)
(http://i.imgur.com/n6BBQvd.jpg)

Aldri på noe som helst tidspunkt skal du berøre glasset til pæren med fingrene. Det gir dårligere lys og levetid. Bruk gummihansker hvis du er redd for å komme borti.

Underveis i fresingen passer du på at du freser på rett plass. Det gjør ingenting om sporet du freser ut er større enn sporet i gammelpæren.

Nå er du klar til å installere den nye pæren og ballasten. Installasjonen beskrives ikke så detaljert da du på dette tidspunkt vet veldig godt hva du skal gjøre.

Fest svart låsering til ny pære og koble til den nye kabelen. Lirk pæren på plass og lås ved å rotere låsemekanismen. Pass på at kabelen er tilgjengelig på undersiden, der balasten skal skrus på plass.

På med gummihetten bak lykten. Koble til ballast og skru denne fast.

På dette tidspunkt er det lurt å teste at lyset fungerer som det skal

Vipp fram filten og inn med plastdekselet i hjulbuen. Bruk litt tid på plassere alt på rett plass, det er mange punkter som skal stemme. Ikke glem skruer og klips på undersiden av bilen.

Da er du ferdig på en side. Gjenta på den andre siden.

Resultat:
Vi tok noen bilder for å se om de nye pærene utgjorde noen forbedring. Det er vanskelig å ta gode bilder som viser forskjellen fra gammel og ny pære, men lyset blir mer intenst.

Nærlys med gamle pærer
(http://i.imgur.com/XNEjvFx.jpg)

Fjernlys med gamle pærer
(http://i.imgur.com/4r8uagO.jpg)

Nærlys med nye pærer
(http://i.imgur.com/60ARQRI.jpg)

Fjernlys med nye pærer
(http://i.imgur.com/yt3weUF.jpg)

Nærlys med nye pærer og gatelys
(http://i.imgur.com/F2CVQII.jpg)

Nærlys med nye pærer i mørket
(http://i.imgur.com/SyFRmNa.jpg)

Vi merket stor forbedring på både nær- og fjernlys. At nærlyset ble mye bedre er en stor fordel kontra ledbar da det kun forbedrer fjernlyset.

Alt i alt er vi kjempefornøyd med å ha gjort dette.

Link til album med alle bildene http://imgur.com/a/5mMmW (http://imgur.com/a/5mMmW)
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Muffinmanlørdag 12. mars 2016, klokken 20:54
Har oppdatert DIY-tråden.

Har en bil med denne modden, og en med en liten ledbar. Nærlyset er OK original, og så lenge man velger en ledbar som ikke er for stor blir løsningen totalt et godt hakk bedre enn oppgradering til 35W. Jeg har en 10" Rigid SR2 hypercombo. Med 20" synes jeg overgangen fra fjernlys til nærlys blir for stor, men fytterakkern så mye lys det blir på fjernlys. Faktisk blir man blendet av refleksjon fra trafikkskiltene...

35W oppgradering har en fordel over ledbar når det er snødrev, eller periodisk snødrev. Da klarer ikke ledbaren å holde seg snøfri og er blendet av etter kort tid slik at man i praksis står igjen med hovedlyktene. De holder seg snøfrie selv med 25W. Ledbaren blir i tillegg veldig lett svekket bare det legger seg et tynt lag med snø over, og lyset spres i alle retninger.

Oppsummert, en fornuftig ledbar-løsning kan slik jeg ser det bli bedre under optimale forhold enn en ren 35W oppgradering, men når forholdene blir krevende er sistnevnte alltid bedre.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Tarjenklørdag 12. mars 2016, klokken 22:41
Veldig gode poeng du kommer med Muffinman. Vi var inne på tanken med å installere ledbar, men valgte dette. Det man kanskje fortsatt savner etter 35W montering er en bredere lyskjegle på fjernlyset. Det vil ledbar kunne løse.

En annen utfordring med ekstra fjernlys er at de må installeres parvis (2, 4, 6 osv) for at det skal være lovlig. Ledlampene gir rett og slett ulovlig mye lys, slik at man med 2 i fronten omtrent ber om trøbbel med myndigehtene.

Hadde 2stk Rigid Dually på en Ford Focus før jeg kjøpte Tesla. Det gir som du sier ekstremt mye lys, men er følsomt for skitt, slaps og snø. På Ford'en ble overgangen fra fjern til nærlys for stor, den hadde halogen på nærlys. 
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: jodasøndag 13. mars 2016, klokken 00:17
Takk for en glimrende DIY guide til denne oppgaven!

Gjør dette litt lettere når jeg har tenkt å få utføre dette selv!  :)
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Havebigfunsøndag 13. mars 2016, klokken 09:42
For de som ikke orker/ gidder å demontere utstyret ved periodisk kjøretøykontroll eller salg og som ikke orker forhandlinger med Tesla om garantien er brudd grunnet montering av ekstrautstyr er bytte av ballast og pære sikkert det beste alternativ.
På den måten er også nær/fjernlys bedre tilpasset hverandre noe som er bedre for tilpasning av øyet til vekslende lysforhold. Å ha en knallsterk LED-bar som fjernlyssupplement samtidig som man har originale 25W nærlys er etter min mening ikke til å anbefale. Jo eldre man blir jo dårligere tilpasser man seg slike vekslinger.

Dessuten bør man huske på motgående trafikk- stakkars de som møter en bil med sterk påslått LEDbar som er delvis dekket av et tynt lag med snø.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Tarjenkmandag 14. mars 2016, klokken 13:30
Det var det du nevner Havebigfun og prisen på ledbar som gjorde at vi gikk for pære- og ballastbytte.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Arntivmandag 14. mars 2016, klokken 14:17
Hei, og takk for flott tråd. Jeg har halogen-pære, og generelt misfornøyd med lysbildet. Vil denne operasjonen la seg gjøre på min bil?
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Lynetmandag 14. mars 2016, klokken 15:19
Sitat fra: Arntiv på mandag 14. mars 2016, klokken 14:17
Hei, og takk for flott tråd. Jeg har halogen-pære, og generelt misfornøyd med lysbildet. Vil denne operasjonen la seg gjøre på min bil?
Nei. Du må bytte lykter. Kontroller om det er spenningsfall, det bør være minst 13,5V på pæra. 14,2V gir endra bedre lys, men kortere levetid. Du får også lovlige pærer som gir mer lys, super vision osv.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Muffinmanmandag 14. mars 2016, klokken 15:28
Sikker på det? Våren 2013 gikk det rykter om at det var samme lykta, men det er jo helt sikkert forskjeller der hvor pæra står. Så skal det jo være en ballast der også, men mulig det er et lokk der på biler med halogen? Uansett likheter eller ulikheter, begge lykter er projektorer.

Det burde i alle tilfelle la seg gjøre å ettermontere xenon-kit beregnet for halogensokler. Det burde gi godt resultat på en projektorlykt.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Tarjenkmandag 14. mars 2016, klokken 17:43
Xenon bruker vel i tillegg en annen reflektor vil jeg tro?

For de som ønsker å ta pærebytte et steg lengre  eller ønsker å lære litt mer om oppbyggingen av lyktene til Tesla anbefales denne tråden:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/64212-Optimized-Optics-High-Performance-Headlights-Improved-Output-Improved-Aesthetics (http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/64212-Optimized-Optics-High-Performance-Headlights-Improved-Output-Improved-Aesthetics)

Dette kunne jeg tenke meg å gjort, men det får vente litt...
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Muffinmanmandag 14. mars 2016, klokken 19:07
Sitat fra: Tarjenk på mandag 14. mars 2016, klokken 17:43
Xenon bruker vel i tillegg en annen reflektor vil jeg tro?
Projektorlamper har ikke reflektor i tradisjonell forstand.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Tarjenkmandag 14. mars 2016, klokken 20:34
Det stemmer, men er det rimelig å anta at reflektoren i projektorlyktene er forskjellig avhengig av om det benyttes xenon eller halogen?
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Powerfluxtirsdag 15. mars 2016, klokken 07:28
Supert med denne tråden  ;D
Om noen som har gjort dette via frunken kunne supplere med noen bilder også så hadde det vært suverent ;D
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Tarjenktirsdag 15. mars 2016, klokken 08:09
Mulig jeg er på tynn is, men å gå via frunk virker for oss vanskelig hvis man ikke løsner lyktene helt. Ballasten Er festet på undersiden av lyktene og det er ganske trangt.

Flott om noen kan bidra
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Powerfluxtirsdag 15. mars 2016, klokken 08:15
I en annen tråd sto det å lese at å gå via frunk på D modellene funker fint men ikke på RWD!!
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: pwbtirsdag 15. mars 2016, klokken 13:55
Sitat fra: Tarjenk på lørdag 12. mars 2016, klokken 22:41
En annen utfordring med ekstra fjernlys er at de må installeres parvis (2, 4, 6 osv) for at det skal være lovlig.

2 ekstra er lov på vanlig bil. Så med de som sitter på bilen orginalt så kan man sette på 2 til så man får 4 fjernlys totalt. Noen sier man kan fjerne pærene i de orginale og sette på 4 ekstra, men noen mener også at orginalt lys skal fungere så det er ikke lov. Men man kan uansett ikke ha mer enn 4 fjernlys totalt.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: E_Stirsdag 27. september 2016, klokken 12:28
Hvordan er det å gjøre dette på en D-modell? Enklest gjennom frunk eller som beskrevet her?
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: F_Ptirsdag 27. september 2016, klokken 15:12
Det går ikke å gjøre dette fra toppen. Eller, jeg skal aldri si aldri, men etter å ha ettermontert ca 10 slike sett på Model S så tviler jeg på at man sparer noe tid som helst på å forsøke fra toppen/frunk. Innerskjermen er mildt sagt i veien, og bør fjernes/løsnes uansett. På nyere biler er det dessuten mye mindre klips for å ta av innerskjermen = mindre jobb å ta det fra hjulbuen enn på eldre biler. Jeg klarer det på rett over 1t på en D med hjul av, skjerm halveis av, tilpasse pære og sette sammen igjen om jeg virkelig må dra opp tempoet.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Mariushtorsdag 12. oktober 2017, klokken 07:19
Noen som kan utføre dette i nærheten av Oslo-Askim? Ene pæra har gått og servicesenteret har ikke time før om 6(!!) uker...

Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Øggentorsdag 12. oktober 2017, klokken 10:28
Dette e strengt talt en feil som føre til kjøreforbud. Altså ganske primær feil. Det må det gå ann å prioritere ette mi meining.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: E_Storsdag 12. oktober 2017, klokken 15:50
Sitat fra: Mariush på torsdag 12. oktober 2017, klokken 07:19
Noen som kan utføre dette i nærheten av Oslo-Askim? Ene pæra har gått og servicesenteret har ikke time før om 6(!!) uker...

Tenker du på å bytte pære til en ny tilsvarende original (25W) eller oppgradere til 35W?
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: kristian86mandag 23. oktober 2017, klokken 14:25
Noen som monterer kittet fra bilkomponenter i Oslo/Omegn her?
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: petersvmandag 23. oktober 2017, klokken 20:20
Bilkomponenter aka Sondre monterer for deg.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: trykkertormandag 23. oktober 2017, klokken 20:43
Ser det ut til å være en rimelig rett frem prosedyre å skifte pære.
Men hvis en normalt leverer bilen til verksted for alt mulig smått, er det sikkert en barriere å prøve på dette selv.
https://www.youtube.com/watch?v=1HHZFJ3C_Vc
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: mthoringtirsdag 24. oktober 2017, klokken 10:03
Er dette en lovlig modifikasjon på Model S m/25w Xenon originalt?

Edit: beklager, ser det står nevnt i første post :-X
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Muffinmantirsdag 24. oktober 2017, klokken 10:14
Nei.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Teslaveslatorsdag 09. november 2017, klokken 10:46
Hvor er det blitt av Melkeveien? En 60-åring trenger 5 ganger mer lys enn en 20-åring. Jeg er veldig fornøyd med oppgradering fra 25 W til 35 W etter de første turene i høstmørket. Mange takk for en grundig instruksjon. Jeg vil bare minne om: 1) spray plastpluggene med litt silikon så er det mindre sjanse for at de går istykker når du vipper dem ut, 2) du trenger en 7 mm fastnøkkel for å komme til en av skruene som holder ballasten fast, 3) du kan erstatte en finger ved istedet å bruke en skrutrekker når du skal dreie på låseringen (mot klokka for å løsne).
Tar du deg god tid, må du regne med 2 timer per lyskaster. Ta vare på 25 W pærer og ballaster; man vet aldri hva som kommer ut av PKK. Kravet om 25 W virker merkelig, fordi lyskasterne er så aerodynamiske at det knapt nok legger seg skitt på dem.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Muffinmantorsdag 09. november 2017, klokken 13:55
Sitat fra: Teslavesla på torsdag 09. november 2017, klokken 10:46
lyskasterne er så aerodynamiske at det knapt nok legger seg skitt på dem.
På vei inn i min femte vinter med Model S kan jeg bare si at dette ikke stemmer.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: phingoclørdag 11. november 2017, klokken 19:54
Da er jeg ferdig med å montere 35w lys på bilen min. Jeg gikk for Osram night breaker pærer.. Veldig fornøyd kontra de gamle pærene.

På bildet er venstre 35w og høyre 25w.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Muffinmansøndag 12. november 2017, klokken 10:01
Hvordan opplever du forskjellen på veien?
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: phingocsøndag 12. november 2017, klokken 12:34
Sitat fra: Muffinman på søndag 12. november 2017, klokken 10:01
Hvordan opplever du forskjellen på veien?

Har ikke fått kjørt den i mørket enda. Orket ikke i går kveld. Skal over fjellet fra oslo til sogn og fjordane i kveld, og kjører fra oslo i 16 tiden, så det blir vel mørkt når jeg er i nærheten av gol. Gir dere oppdatering senere til uka :)
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: phingocsøndag 12. november 2017, klokken 19:05
Da har jeg kommet meg fra oslo til gol. Venter på at bilen lader litt her.

Konklusjon på lysene: det er som natt og dag. Bokstavelig talt. 25w var natt, og 35w er dag! Anbefaler alle å bygge om.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Muffinmansøndag 12. november 2017, klokken 20:56
Gikk fra alt for dårlige til absolutt gode nok her. Lysbildet ble bredere og veikanten lyses bedre opp. De rekker også litt lengre, og alt blir bedre opplyst. Det ble Phillips Extreme Vision pærer hos meg. Førerens alder spiller nok også inn mtp vurderingen; en 40-åring trenger dobbelt så mye lys som en 20-åring, og en 60 åring fem ganger så mye. Jeg er 45.

Sammenlignet med vår andre TMS som har orignal 25W xenon pluss en Rigid SR2 10" Hyperspot combo er det betydelig bedre lys på sistnevnte, men ledbaren clogges fort av smuss for eksempel ved kjøring bak tungtransport i sørpa, eller av snø.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: phingocsøndag 12. november 2017, klokken 21:31
Sitat fra: Muffinman på søndag 12. november 2017, klokken 20:56
Gikk fra alt for dårlige til absolutt gode nok her. Lysbildet ble bredere og veikanten lyses bedre opp. De rekker også litt lengre, og alt blir bedre opplyst. Det ble Phillips Extreme Vision pærer hos meg. Førerens alder spiller nok også inn mtp vurderingen; en 40-åring trenger dobbelt så mye lys som en 20-åring, og en 60 åring fem ganger så mye. Jeg er 45.

Sammenlignet med vår andre TMS som har orignal 25W xenon pluss en Rigid SR2 10" Hyperspot combo er det betydelig bedre lys på sistnevnte, men ledbaren clogges fort av smuss for eksempel ved kjøring bak tungtransport i sørpa, eller av snø.

Støtter det du sier om ledbar gir bedre lys, men hvordan går det når man har kjørt lenge i møtket med ledbar og plutselig må dimme ned for motgående? Blir man «blind i møtket» når man dimmer nee?
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Muffinmansøndag 12. november 2017, klokken 21:33
Ikke med oppsettet jeg har. Har bevisst justert baren slik at lyskjeglen ligger nedpå veien langt foran bilen slik at man ikke får en brå reduksjon av lysstyrke hvor nærlyset ligger. Men kan tenke meg at det kan skje med en kvassere bar. Min gir visstnok ca 4500 lumen, mens en 20" gir det doble. Da tenker jeg overgangen blir stor, og at man kanskje blendes noe av refleksen fra diverse veiskilt.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: janandre80tirsdag 25. september 2018, klokken 12:02
Hei! Flott post! Vil denne fremgangsmåten også fungere på en model s 75d 2018 modell?
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Muffinmantirsdag 25. september 2018, klokken 12:38
Nei, disse har ikke xenon men ledlys. De får du ikke gjort noe med. Men du kan installere ekstralys. Da trenger du en ekstra duppeditt for å hente ut styrestrøm fra lin/canbus. Bilkomponenter har det du trenger.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: janandre80tirsdag 25. september 2018, klokken 12:40
Takk for raskt svar!  :+1:
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Fredrik Pettersentirsdag 06. november 2018, klokken 10:30
Hei! Jeg har nettopp installert nye 35 watts pærer med nye ballaster og nye koblinger i mellom. Både nærlys og fjernlys fungerer fint i et drøyt minutt, deretter slukker begge pærene samtidig etter et par blink. Hvis jeg manuelt skrur lyset på igjen så varer det like lenge igjen før det slukker. Jeg har forsøkt å restarte bilen flere ganger, inkludert en factory reset, men problemet vedvarer. Finner dessverre ikke noe særlig relevant info på nettet. Noen som har tips på hva det kan være? Pærene skulle det ikke være noe problem med, så jeg heller mot at det er en software sak.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Muffinmantirsdag 06. november 2018, klokken 11:27
Sikker på at ballastene og pærene matcher da?
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Fredrik Pettersentirsdag 06. november 2018, klokken 12:54
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. november 2018, klokken 11:27
Sikker på at ballastene og pærene matcher da?
Ja, de skal matche de. Pærene er D3S, og det står at ballastene skal takle disse...
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Thor2014tirsdag 06. november 2018, klokken 15:28
Har noen erfaring med dette firma?
https://www.lysforbil.com/produkt.php?art=NO-OSRA66340XNB&gclid=Cj0KCQiAlIXfBRCpARIsAKvManxc3R4DkwxlwQiJKfZNecSrPq7S_GA_XwhQNOlhsU5Rl6xL66vSDdcaAo9bEALw_wcB
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: luggerudtorsdag 31. januar 2019, klokken 22:03
Kjøpte 35W kitet fra BilKomponenter og jeg meget fornøyd med lyset det gir. I etterkant av monteringen har det dukket opp et problem. Hver gang jeg bremser hardt skrur hovedlysene seg av i 0,5 sek før de tennes igjen. Hver gang lyset tenner igjen hører jeg en summe/brummelyd. Jeg mistenker at det kan være være noe feil med ballasten, men jeg famler i blinde her. Noen som har hatt samme problem eller vet hva som kan være feil?
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: SH aka F_Ptorsdag 31. januar 2019, klokken 23:07
Sitat fra: luggerud på torsdag 31. januar 2019, klokken 22:03
Kjøpte 35W kitet fra BilKomponenter og jeg meget fornøyd med lyset det gir. I etterkant av monteringen har det dukket opp et problem. Hver gang jeg bremser hardt skrur hovedlysene seg av i 0,5 sek før de tennes igjen. Hver gang lyset tenner igjen hører jeg en summe/brummelyd. Jeg mistenker at det kan være være noe feil med ballasten, men jeg famler i blinde her. Noen som har hatt samme problem eller vet hva som kan være feil?

Send oss en e-post på post@bilkomponenter.no med ordrenummeret ditt så fikser vi det. Vi fikk noen ballaster sist som krangler.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: luggerudmandag 22. februar 2021, klokken 09:19
Hei,

Har nå hatt denne oppgraderingen i over et år, men sliter fortsatt med at løsningen ikke er helt stabil. Det venstre lyset "brummer" fortsatt og det blinker endel (dvs skrur seg av og på), dette blir spesielt tydelig når det er kaldt. Har sendt et antall ballaster i retur og kjøpte nylig en ny ballast i håp om at dette skulle fikse problemet, men problemet vedvarer.

Er det noen andre som har hatt samme problem, eller vet hva dette kan skyldes? Nå er jeg såpass lei at jeg er ganske nær å reversere hele prosessen og sette inn de originale 25w pærene... Eneste jeg vet at ikke er helt på stell er temp.sensoren som sto på baksiden av hjulbuen/dekselet. Denne sensorsen ødela jeg ifm en av de utallige gangene jeg har tatt av dekselet for å komme til. Men problemet var tilstede også før jeg ødela denne sensoren så jeg antar at denne ikke har noe med saken å gjøre.   
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Muffinmanmandag 22. februar 2021, klokken 10:52
Det er ikke en sensor, men antennen til det gamle TPMS-systemet fra Baolong. Hvis Tesla har oppgradert bilen din til Continental-system er ikke den antennen lenger i bruk. Du ser om bilen er oppgradert om du kan lese av individuelt dekktrykk i instrumentclusteret.

Normalt klipper Tesla disse vekk når de oppgraderer.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: luggerudtirsdag 23. februar 2021, klokken 11:09
Sitat fra: Muffinman på mandag 22. februar 2021, klokken 10:52
Det er ikke en sensor, men antennen til det gamle TPMS-systemet fra Baolong. Hvis Tesla har oppgradert bilen din til Continental-system er ikke den antennen lenger i bruk. Du ser om bilen er oppgradert om du kan lese av individuelt dekktrykk i instrumentclusteret.

Normalt klipper Tesla disse vekk når de oppgraderer.

Takker! Da lærte jeg noe nytt.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: m1chaeltonsdag 07. juli 2021, klokken 13:44
Henter fram en gammel tråd her men, det får stå sin prøve.
Er det slik at kabelen mellom ballasten og pæren også må byttes når man oppgraderer fra 25W til 35W pærer?
Har ballast og pære klar, men ikke kabel. Regner med at det er grei skurring å få bestilt opp i så måte slik at der er jeg ikke stresset, men har plukket opp rykter om at en nødvendigvis ikke må bytte kabelen og at gjenbruk av min d8s kabel skal gå bra.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Muffinmanonsdag 07. juli 2021, klokken 14:49
Er en stund siden, men ganske sikker på at jeg måtte bytte kabelen. Viktig å få tak i en med rette vinkler på kontaktene om det skal gå.
Tittel: Sv: DIY Installere 35W pærer og ballast
Skrevet av: Solefredag 08. oktober 2021, klokken 08:18
Mulig jeg skulle opprettet en egen problemtråd på dette, men låner denne inntil videre.
Oppgraderingen fra 25W til 35W er nå forsøkt utført på min 85D preface (utlevert feb -16). Kjøpte komplett sett fra Lyshelten.
Det gikk greit å bytte på venstre side. På høyre side fikk jeg først ikke pluggen på kabelen fra bilens tilførsel inn i sokkelen på ballasten. Det viste seg etter mye spekulering å være pga. en plast-insert inni sokkelen som ikke skulle vært der, da jeg i samråd med butikken fikk dratt ut denne fikk jeg koblet i hop delene.
Ferdig koblet på bilen ville ikke pæra lyse. Når jeg koblet inn gamle 25W pæra mot 35W ballasten lyste denne, men ikke 35W pæra. Gikk tom for tid, så måtte sette tilbake gamle 25W pære/ballast permanent og pakke sammen.
Senere tok jeg med 35W pære og kabel på nærmeste verksted og fikk konstatert at begge tilsynelatende var i orden.
I går gikk jeg på jobben på nytt med friskt mot, og demonterte først venstre side, for å prøvemontere det problematiske pæresettet tiltenkt høyre side der. Og pæra lyser som aldri før. Lot den stå inne, mens det demonterte, beviselig fungerende 35W-settet fra venstre siden ble montert inn på høyre side. Lyser ikke! Gir opp nok en gang, og setter gammelt 25W sett inn igjen på høyre side, alt fungerer som før.
Så nå kjører jeg rundt med 35W på venstre side og 25W på høyre side, og spekulerer både på mulige årsaker og vei videre. Kan det være et softwaremessig fenomen, liker ikke bilen at det trekker 2 x 35W og stenger av den ene...? (I så fall skulle vel ikke 25W pære lyst da den ble matet fra 35W ballast heller...?)
Tar gjerne imot innspill!