Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla som min neste taxibil. Nå i drosjedrift!

Startet av Jan Henrik, søndag 07. februar 2016, klokken 20:54

« forrige - neste »

o.b.lix

Jeg fikk først 32A stikk. Senere utvidet jeg til boks fra jkirkbo, slik at jeg slipper å pakke ut og inn ladekabel hver gang. Har ikke angret på det.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

petersv

Hvis det er et nytt hus, sjekk om det er TN eller IT-nett. Er det TN kan du sette opp rød 16A trefasstikk.

Muffinman

Han skriver at det er IT-nett. Og det hender jo også at selv om det er TN er kun N og Lx trukket inn.

Hvis han har 50 IT trefase er det ihvertfall null problem. Fortrinnsvis bør ladekursen i så fall stå mest mulig alene på en av fasene.

Jan Henrik

TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

Jan Henrik

Fikk bare feilmelding, når jeg prøvde med alle 3 bildene i samme post...
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

lunitiks

Tips fjern navn og adresse på din landlord  :-X
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turku

Lei av å bli viftet etter med Mercedes, støtter ikke Tesla som taxi   ;D
P85D, panorama, luftfjæring, techpakke, next gen svarte, dobbellader, spoiler, vinterpakke

Jan Henrik

Sitat fra: lunitiks på torsdag 10. mars 2016, klokken 14:58
Tips fjern navn og adresse på din landlord  :-X
Ække min lænlård... men fixed! :)
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

Jan Henrik

Forstår jeg rett, at det er B-vern (som det kreves) allerede her?
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

Jan Henrik

Sitat fra: turku på torsdag 10. mars 2016, klokken 15:20
Lei av å bli viftet etter med Mercedes, støtter ikke Tesla som taxi   ;D
Hehe, du blir det ja. Jeg blir det i Priusn i dag. :)
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

Muffinman

Her har du 3x230 til rådighet. Det blir nærmere 20kW hvis fasefordelingen er jevn. Be om at elektrikeren setter ladekursen på en fase for seg selv, eller i det minste flytter litt større forbrukere på de andre. Da går dette fint uten at du trenger å ta spesielle hensyn.

Samme som jeg har i enebolig btw. Flyttet to kurser (vaskerom og bad) vekk fra "ladefasen" slik at det bare står igjen noe smårusk, og ting surrer og går. Handlet et tangamperemeter til 299 på Jula for å lære meg hvordan anlegget oppfører seg, og så langt ser det veldig bra ut. De hundrelappene er godt investerte kroner for å finne ut hva som går og hva som ikke går. Veldig surt hvis sikringen går noen timer utpå natta.

thilo

Sitat fra: Jan Henrik på torsdag 10. mars 2016, klokken 01:32Kan jeg da få 32A blått stikk, tror dere?

Bare en ting å tenke på, UMC har ikke rykte at den tåler mye vann på sikt, tror jeg hadde vurdert type2.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Jan Henrik

Sitat fra: thilo på torsdag 10. mars 2016, klokken 17:40
Sitat fra: Jan Henrik på torsdag 10. mars 2016, klokken 01:32Kan jeg da få 32A blått stikk, tror dere?

Bare en ting å tenke på, UMC har ikke rykte at den tåler mye vann på sikt, tror jeg hadde vurdert type2.
Ja, kanskje det er like greit ja. Da er den kompatibel med andre elbiler også..?
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

petersv

Med IT-nett er det ikke så lett å fordele lasten, man må bruke to av lederne uansett. Maks last på to komponenter på selv på forskjellige faser vil uansett ha én felles leder.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på torsdag 10. mars 2016, klokken 20:58
Med IT-nett er det ikke så lett å fordele lasten, man må bruke to av lederne uansett. Maks last på to komponenter på selv på forskjellige faser vil uansett ha én felles leder.

Ja, en faseleder vil belastet maks, men med 32A 3-fase og en 22kW ladestasjon belaster man to faser hver med 18,5A istedenfor 32A på én fase. Det gjør det mye lettere å lade på høy hastighet om man har litt lite inntak. Som en tommelfingerregel vil jeg si at med 1-fase lading bør man ikke lade med mer enn halvparten av en fase på et 3-fase IT inntak. Altså har du 3x63A er 1x32A greit, med 3x50A bør man ned på 1x25A. Men om lasten fordeles på to faser bør man kunne lade med til sammen 37A på 3x50A inntak. Ihvertfall om man sørger for at komfyren står på den siste fasen som ikke benyttes til lading.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA