Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla som min neste taxibil. Nå i drosjedrift!

Startet av Jan Henrik, søndag 07. februar 2016, klokken 20:54

« forrige - neste »

Kristian O

Det hørest ut som at det vil lønne seg for deg å få et eget 22 kW ladepunkt som du er sikker på aldri er opptatt av andre, som du risikerer om du bruker offentlig ladestasjon.
Er det eit alternativ?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

petersv

Da må han vel ta med ettermontering av dobbeltlader i regnestykket, som koster minst ett år med Statoil-strøm.

Batteritralla

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 20. februar 2016, klokken 18:40
Sitat fra: Jan Henrik på lørdag 20. februar 2016, klokken 15:51
Har ikke prøvd å lade hjemme, men man regner vel borti 1mil i timen på 16A schuko..? 10t lading hjemme pr døgn, samt 2 ladinger på Statoil = ca 30mil lading i døgnet.

Man kan regne (på 220v) ca 1km/t pr ampere, så ved 10A = 10 km/t.
På schuko er det mulig å lade 13A, men da blir koblinger varme, jeg tør aldri mer enn 10A der.

Har du 16A, kan du legge opp CEE kontakt (de blå). Har du mulighet, legg opp 32A 1-fase, det er snadder, da får du over 30km pr time, dvs omtrent all lading kan skje hjemme.

Dette er vel det beste poenget jeg har sett i dene tråd`en

Lad med den beste hastigheten du kan hjemme, uten å legge ut store summer på en stor innstallasjon.

Se hva du får til med det som følger med bilen (UMC), og de mulighetene den gir deg.

Tenk på besparelsen du har med å komme ut til en fulladet/mest mulig oppladet bil kontra å bruke tid på å lade/vente ila arbeidsdagen.

Om du klarer å komme deg litt opp i strømstyrke, så vil dette også bidra til at batteripakken får litt lunk av ladinga ila natta.

Og du kan varme opp bilen mens den står tilkoplet strøm hjemme.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Jan Henrik

Sitat fra: Batteritralla på søndag 21. februar 2016, klokken 10:45
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 20. februar 2016, klokken 18:40
Sitat fra: Jan Henrik på lørdag 20. februar 2016, klokken 15:51
Har ikke prøvd å lade hjemme, men man regner vel borti 1mil i timen på 16A schuko..? 10t lading hjemme pr døgn, samt 2 ladinger på Statoil = ca 30mil lading i døgnet.

Man kan regne (på 220v) ca 1km/t pr ampere, så ved 10A = 10 km/t.
På schuko er det mulig å lade 13A, men da blir koblinger varme, jeg tør aldri mer enn 10A der.

Har du 16A, kan du legge opp CEE kontakt (de blå). Har du mulighet, legg opp 32A 1-fase, det er snadder, da får du over 30km pr time, dvs omtrent all lading kan skje hjemme.

Dette er vel det beste poenget jeg har sett i dene tråd`en

Lad med den beste hastigheten du kan hjemme, uten å legge ut store summer på en stor innstallasjon.

Se hva du får til med det som følger med bilen (UMC), og de mulighetene den gir deg.

Tenk på besparelsen du har med å komme ut til en fulladet/mest mulig oppladet bil kontra å bruke tid på å lade/vente ila arbeidsdagen.

Om du klarer å komme deg litt opp i strømstyrke, så vil dette også bidra til at batteripakken får litt lunk av ladinga ila natta.

Og du kan varme opp bilen mens den står tilkoplet strøm hjemme.
Jeg begynner med 16A schuko hjemme og sjaddemo på Statoil, så får jeg avgjøre videre fortløpende. "Learning by doing". ;)
Jeg er kommet inni rutiner med kaffe-/matpauser, 3 ganger i døgnet (kl. 0600-ish, kl. 1000-ish og kl. 1400-ish -hvorpå jeg avslutter dagen 1600-ish og henter småen i barnehagen, før den stenger 1630).
Jeg får se hvordan jeg legger opp lading, i hvilke pauser. :)

Sitat fra: petersv på søndag 21. februar 2016, klokken 07:46
Da må han vel ta med ettermontering av dobbeltlader i regnestykket, som koster minst ett år med Statoil-strøm.
Sitat fra: Kristian O på lørdag 20. februar 2016, klokken 19:52
Det hørest ut som at det vil lønne seg for deg å få et eget 22 kW ladepunkt som du er sikker på aldri er opptatt av andre, som du risikerer om du bruker offentlig ladestasjon.
Er det eit alternativ?
Hjemmet, pr i dag, er leiet sokkelleilighet, så noe store installasjoner er uaktuelt å legge penger i. En midlertidig løsning kan jo være å sette opp noe jeg kan demontere og ta med, når vi engang flytter herfra, som ikke koster skjorta i montering. Det er ingen utvendig kontakt ute her, pr i dag, så dette må vel isåfall settes opp også.
Foreløpig venter jeg med dette, og ser det an etterhvert - når jeg kommer igang med elbil som taxi.
Hvis vi får fortsatt bo her, etter September, så kan jeg få en elektriker å legge opp en utvendig installasjon - av ettellerannet.
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

petersv

Hvis du skal sette opp nytt stikk velg 32A rundstift blå. Regner med huset har IT-nett, ikke TN.

Huseier burde være interessert i å bidra på installasjonen da det vil øke boligens verdi.

N00b

Støtter siste taler her. 32A er så uendelig mye bedre enn 16A (som bilen tar 13A fra)

Jan Henrik

Sitat fra: petersv på tirsdag 23. februar 2016, klokken 07:25
Hvis du skal sette opp nytt stikk velg 32A rundstift blå. Regner med huset har IT-nett, ikke TN.

Huseier burde være interessert i å bidra på installasjonen da det vil øke boligens verdi.
Sitat fra: N00b på tirsdag 23. februar 2016, klokken 07:41
Støtter siste taler her. 32A er så uendelig mye bedre enn 16A (som bilen tar 13A fra)

Huset er bygget 2009, med vannbåren gulvvarme og avtrekksviftesystem.
Litt usikker anngående IT/TN-nett.
Skal diskutere dette med huseier. Han er x-drosjesjåfør og en meget forståelsesfull mann.

Jeg ser jo fordelen med å kunne lade fortere enn 13Amp (1mil i timen) hjemme, men har liksom ikke ønsket å "være i veien" heller. 
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

o.b.lix

Hvis det er 400 volt inn til hus, er beste alternativet 3-fase 16A rød kontakt. Denne gir 50 km/t rekkevidde på lading.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

N00b

Det er veldig enkel matematikk. 13A = 14 Tkm rekkevidde pr time. 

Med 12t tilkoblet får du 168 Tkm rekkevidde tilført.  Det er ca 50% av de 320 Tkm rekkevidde bilen har på 90% lading som du trenger hver morgen.

Du MÅ ha mer strøm.  Har huset 400V anlegg er det beste løsning med ett rødt 16A stikk og om det er 230V så må du ha 32A. So ist das leben.

Muffinman

Tillater meg å være litt direkte. 70-batteri + taxibruk + 16(13A) lading = sjanseløst. Du vil kaste vekk mye tid og penger ved hurtigladeren, og sannsynligvis havne i situasjoner hvor du ikke tør ta turer pga rekkeviddeangst.

Skikkelig lading over natta er selve grunnlaget for at dette skal kunne lykkes!

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Jejl

Siden du leier leilighet, er det vel litt kjedelig å gjøre noen stor investering på ladingen hjemme.

Har du sjekket rundt i nabolaget om det er noen røde industrikontakter du kan få leid? Rundt her jeg bor har jeg oppdaget flere slike som står på plasser jeg ikke har tenkt på før, og som ikke er i bruk i det hele tatt.

Jan Henrik

Jeg har fått grønt lys på få montert utestikk, av huseier! Vi får også utvidet leiekontrakt! :)

Da tenker jeg ett blått stikk i egen kurs, og en schuko i egen kurs (for evt privat elbil) - siden jeg kun leier bolig nå. Noen meninger?

Hovedsikringen inn, i leiligheten,  er 50A (IT-nett). Kan jeg da få 32A blått stikk, tror dere?
Oppvarming går på huseier, da det er vannbåren gulvvarme i huset. Vi har ikke noe varmeovner utenom.
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

lunitiks

#103
Sitat fra: Jan Henrik på torsdag 10. mars 2016, klokken 01:32
Hovedsikringen inn, i leiligheten,  er 50A (IT-nett). Kan jeg da få 32A blått stikk, tror dere?
Oppvarming går på huseier, da det er vannbåren gulvvarme i huset. Vi har ikke noe varmeovner utenom.

Hvis du har en egen hovedsikring bare til din leiebolig så bør 32A gå helt fint. Siden du bruker denne til Tesla er det uansett ikke noe problem å justere ned strømstyrken på touch displayet i bilen.

Jeg har også 230v 50A hovedsikring til eneboligen, og 32A enfas til bilen. No problemo.

Rimeligste alternativet ditt er blått stikk, ja, og ikke noe fancy type2-boks (regner med du tar investeringskosten).


EDIT: Husk at elektrikeren din må inn med såkalt b-vern i skapet ditt i tillegg så det skal bli rundt 1500 (+/- 500) i tillegg til kabling, uttak, sikring og arb
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

GOS

Sitat fra: Jan Henrik på torsdag 10. mars 2016, klokken 01:32
Jeg har fått grønt lys på få montert utestikk, av huseier! Vi får også utvidet leiekontrakt! :)

Da tenker jeg ett blått stikk i egen kurs, og en schuko i egen kurs (for evt privat elbil) - siden jeg kun leier bolig nå. Noen meninger?

Hovedsikringen inn, i leiligheten,  er 50A (IT-nett). Kan jeg da få 32A blått stikk, tror dere?
Oppvarming går på huseier, da det er vannbåren gulvvarme i huset. Vi har ikke noe varmeovner utenom.
Egen varmvannsbereder?
Du har da bare 18A/ 4 kw til matlaging/varmtvannstank/lys/kaffekoker etc. Du må være bevist med hva annet du bruker strøm til, eventuelt skru ned ladehastighetene når du bruker for eksempel mange av platene til matlagingen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA