Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min første vinter i i-MiEV og fornøyd!

Startet av FrkMia, fredag 15. januar 2016, klokken 23:07

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: psyfoon på mandag 25. januar 2016, klokken 00:21
...lånte fars 1996 Hiace 2WD. Gårdsplassen vår har en liten kneik opp mot veien, rygget Hiacen mot trappa og lastet av og skulle kjøre ut av gårdsplassen, men det gikk dårlig gitt! Selv med 1år gamle piggdekk ble jeg stående å spinne på 1 bakhjul. Måtte ha sand under hjulet som spant samt dyttehjelp for å komme  meg løs. For moro skyld rygget jeg i-mieven i samme posisjon (ikke på grusen jeg strødde selvfølgelig) og fikk kona til å observere. Slo av antispinn og den spant på begge bakhjulene men kom seg lett opp kneika, og det med piggfridekk  :D
Da jeg googlet litt etter positraction kom jeg over denne på youtube. Ikke akkurat vinterlig der da, fyren bruker gjørme for å få til å spinne. Likevel drar jeg kjensel på oppførselen. Den første bilen minner meg om de fleste biler jeg har kjørt, de spinner på ett hjul. Den andre, Exploreren, minner mer om slik i-MiEV oppfører seg uten esp: Den tar løs ved å spinne på begge hjula.


https://www.youtube.com/watch?v=rEAHAdxDffk
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

psyfoon

Sitat fra: erik e på mandag 25. januar 2016, klokken 19:57
OK. Er det noen som tror i-MiEV har diff.brems?

Tror og tror.. Den oppfører seg iallefall helt annerledes enn andre bakhjulstrekkere jeg har eid og kjørt med åpen diff så i forhold til den erfaringen virker det som det er en form for diff.brems på den. Samtidig er jo dette en billig bil til og med uten utetemp.måler som jo ikke er utviklet spesielt for markeder med kaldt klima så all sunn fornuft og de tekniske bevisene som sprengskisser av diff o.l tilsier jo at den ikke har det. Men noe har iallefall denne bilen som normale rwd med åpne differ ikke har  8)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

tomrh

Sitat fra: erik e på mandag 25. januar 2016, klokken 19:57
OK. Er det noen som tror i-MiEV har diff.brems?
Jeg stoler ihvertfall mer på min egen praktiske test med sommer+vinterdekk enn alt annet som måtte serveres her. Min bil har ikke en helt vanlig åpen diff ihvertfall. Prøv selv da Erik E.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

pwb

Alt annet enn en helt vanlig åpen diff på den bilen er umulig. Jeg vil tippe at den smale hjulvidden og smale dekk sammen med ett ok dreiemoment gjør at den oppfører seg som den gjør. Hvorfor man skulle man prioritere diffsperre og ikke klokke inni bilen når bilen ikke er ment for slike forhold i det hele tatt?

turfsurf

Sitat fra: erik e på mandag 25. januar 2016, klokken 06:01
Se der ja. BMW i3. Noen som har kjørt både BMW og i-Miev ? (trilling )
Nå har jeg ikke kjørt trilling men har i3. i3en stopper omtrent tvert når det glatt og "traction" ikke er slått på. Slår man på traction (dvs redusert dsc) så kommer i3en seg veldig godt frem, tillater hjulspinn og en viss mengde sladd . Kjørte ut fra ubrøytet gårdsplass og 150m med ubrøytet vei med 30cm snø her en morgen, og i3en tygde seg frem. Forskjellen på i3 og trilling i så måte er at i3 har "normal" sporvidde og vesentlig større diameter på hjulene, som har mye å si for fremkommelighet og komfort. i3en er vel den nest beste tohjulstrekkeren jeg har hatt frem til nå når det gjelder fremkommelighet, kun slått av en 2011 Mini. Det eneste jeg kjenner til av trilling er en kamerats, og den blir stående hjemme ganske fort når det er litt mye snø.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tomrh

#96
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. januar 2016, klokken 07:41
i3en stopper omtrent tvert når det glatt og "traction" ikke er slått på. Slår man på traction (dvs redusert dsc) så kommer i3en seg veldig godt frem, tillater hjulspinn og en viss mengde sladd .
Bra du bidrar i denne tråden turfsurf! :)
Kan det hende at i-MiEV også har noe som ligner i3's "traction", er mer lydløs og er alltid på? Siden i3's "traction" tillater hjulspinn og sladd mener jeg. For det gjør jo ikke en trilling med ESP påslått. Og i-MiEV stopper ikke tvert med ESP av, tvert imot blir den jo imo bare bedre.

Sitat fra: Mr.Zero på søndag 24. januar 2016, klokken 16:07
Sitat fra: tomrh på søndag 24. januar 2016, klokken 12:18
Jeg begynner å tro at ESP-knappen bare kobler ut antiskrens men ikke antispinn. Gjør den det så rimer tingene litt bedre.
Når antispinn jobber, hører man det i en trilling. I hvert fall gjør jeg det.. ;D
Er det ikke antiskrens man hører som den klaprende lyden? Kommer jo alltid på når man spinner fordi bakenden slår ut ganske umiddelbart.
Jeg tror egentlig ikke at i-MiEV har en mekanisk diffsperre, men at den kan ha noe ekstra traction control elektronikk som ikke kan slås av vha ESP-knappen? "Noe" har den ekstra ihvertfall.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

pwb

Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. januar 2016, klokken 09:01

Er det ikke antiskrens man hører som den klaprende lyden? Kommer jo alltid på når man spinner fordi bakenden slår ut ganske umiddelbart.
Jeg tror egentlig ikke at i-MiEV har en mekanisk diffsperre, men at den kan ha noe ekstra traction control elektronikk som ikke kan slås av vha ESP-knappen? "Noe" har den ekstra ihvertfall.

Jo, det er nok antiskrens man hører klaprer. Hvis man står rett frem og holder rattet rett frem helt dønn stille så merker man at antispinn fungerer uten den klapringen.
Nei, den har nok ikke "noe" ekstra og når ESP er avslått så er antispinn og antiskrens avslått.

Stjerneglis

#98
Sitat fra: pwb på tirsdag 26. januar 2016, klokken 10:30
Nei, den har nok ikke "noe" ekstra og når ESP er avslått så er antispinn og antiskrens avslått.

Enig med siste taler. trillingene har ikke diffbrems.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

noGas

Hei,

Mange av dere snakker varmt om iMiev som vinterbil - jeg har en C-Zero og er totalt uenig.
Den "gode" vinter bilen..:

- Må skrapes på innsiden av vinduene
- Blir "aldri" varm i kupeen.
- Sluker hele batteriet på 2-4 mils kjøring i kulda.
- Har ekstremt dårlige kjøre egenskaper på glatt føre - mulig jeg må bytte dekk altså, men den setter seg fast for et godt ord. Det eneste positive er å leke seg uten antispinn.

Sånn, have at it! Defend! Hva gjør jeg galt?



Beamer Screamer

Sitat fra: noGas på tirsdag 26. januar 2016, klokken 16:38
Hei,

Mange av dere snakker varmt om iMiev som vinterbil - jeg har en C-Zero og er totalt uenig.
Den "gode" vinter bilen..:

- Må skrapes på innsiden av vinduene
- Blir "aldri" varm i kupeen.
- Sluker hele batteriet på 2-4 mils kjøring i kulda.
- Har ekstremt dårlige kjøre egenskaper på glatt føre - mulig jeg må bytte dekk altså, men den setter seg fast for et godt ord. Det eneste positive er å leke seg uten antispinn.

Sånn, have at it! Defend! Hva gjør jeg galt?

Du skal jobbe ganske hardt for å presse rekkevidden så lavt som 20-40 km! Enten står du da stille i kø med varmen på fullt eller du kjører på Rudskogen - eller det er noe galt med bilen din.

Nøkkelen til en lykkelig vinter i trilling tror jeg ligger i forvarming. Da har varmen "satt seg" i kupeen og bilen klarer fint selv å opprettholde en fin temperatur selv i -10 eller kaldere. Pluss at rutene er isfrie og interiøret tørker opp.

Jeg tror mange glemmer dekkene når de snakker om hvor bra eller dårlig en bil er på vinterføre. Med mine ett år gamle Conti Winter Contact 6 synes jeg egenskapene på både snø, is og asfalt er bra, og jeg er enig med flere andre her at fremkommeligheten på snø er mye bedre enn forventet.

Forleden lånte jeg en ur-miev med originaldekk fra 2011 - Continental av nordisk type bak og av europeisk type foran - med det resultat at jeg dro rett ut i første grøftekant. Dette var i egen oppkjørsel, dvs. et sted jeg har kjørt tusen ganger og som min egen trilling takler på en helt annen måte.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Mr.Zero

Nå er det bare mjauen som kan forvarmes av trillingene. Har selv en defavifte i min som brukes ved behov. Jeg har lite dugg i bilen når jeg kjører alene, men når noen sitter på, ja da dugger det - særlig bak. Jeg er ekstremt nøye på å ikke ta med meg en snøhaug hver gang jeg setter meg i bilen. Dette får mine passasjerer også beskjed om.. Tørr bil gir lite dugg.
I dag var det fantstisk trilling-temp. 2 varmegrader - ga ca 10 mil uten varmeapparat. Jeg kler heller på meg varmeapparatet fremfor å stresse med å måtte lade ekstra.
I 13 kalde, hovedvei i 50-80 og varme på max, brukte jeg 9-10 streker på 33 km. Hadde da ca 18 varme i kupeen ved ankomst. Ubehagelig varmt.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Framkommeligheten er jo helt konge med hakka 8 pigg da. 8) Men pigg er nok bare forbeholdt de som bor og jobber på landsbygda, er så mye bråk rundt det i byene. ;)

Holder på å pønske ut en ny diff-test. :D Hva om jeg bygger opp under den ene akslingen slik at ett hjul henger fritt? Ingen åpen diff i verden vil komme seg løs da. Men så frykter jeg at hvis det er bare en ørliten promille med sperre så kommer den seg fram likevel og klossen/jekken/bukken eller hva jeg nå bruker vil velte og skade bilen idet den faller ned. Noen ide om hvordan jeg kan rigge meg til slik at jeg ikke ødelegger noe?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#103
Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. januar 2016, klokken 19:02
Holder på å pønske ut en ny diff-test. :D Hva om jeg bygger opp under den ene akslingen slik at ett hjul henger fritt? Ingen åpen diff i verden vil komme seg løs da.
Da gjorde jeg det. Bygde opp en rampe av våt snø og rygget opp på den slik at bilen hvilte på snøen med hjulet hengende mer eller mindre fritt. Hva skjedde? TADA! ...jeg bøyer mitt hode i skam og vanære. ;D Den sto bom fast og spant på ett hjul, og det andre rikket seg ikke. Bastabom, med eller uten esp. Det er altså en helt vanlig åpen diff. Har tydeligvis bra sommerdekk også jeg da... :D

Hadde forøvrig et såre strev med å grave den fram igjen da. Alt for forskningen. :D

Forøvrig demonstrerte jeg også nå hvor dårlig esp'en er. Den burde jo låst hjulet som spant slik at det frie hjulet kunne dra bilen fram. Istedet kvalte den bare all framdrift.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

erik e

Erik e gjorde også det samme idag. "Løftet" det ene hjulet over bakken,slo av ESP. Det andre hjulet gikk med dobbel hastighet ved bare og slippe brems i D. Løftet begge hjul i P dreiet v. hjul rundt, h. hjul roterte motsatt vei helt fritt.  Bare is på veien i kveld,slo av ESP. Et hjul spinner og kan gjøre det til diffen skjærer seg.   Ikke diff.brems men noe "annet".???  Glemmer aldri min BMW 325 e 30 med diff. brems 25%, i speilet så det ut som 2 snøfresere jobbet på full " fres"
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA