Min første vinter i i-MiEV og fornøyd!

Startet av FrkMia, fre 15. jan 2016, kl. 23:07

« forrige - neste »

tomrh

Jeg postet min test på myimiev.com og spurte om noen visste. Se http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?p=25881#p25881

Forummedlem Aerowhatt svarer meg og mener å lest at i-MiEV har noe han kaller et "positraction" differensial. Samme som si at den har elektronisk antispinn, eller er det noe eget? ???
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

evole

Sitat fra: Beamer Screamer på lør 23. jan 2016, kl. 22:19
Noe helt annet: noen som vet om billige kjettinger som passer til trilling? Ikke at jeg har tenkt meg over Hardangervidda midtvinters akkurat, men et billig sett hadde vært greit å ha "just in case".
Jeg var på utkikk etter det samme i går.  :)

Biltema sine snøkjettinger passer ikke. De hadde tidligere en variant som passet, men den er utgått. Dette ifølge betjeningen på Biltema.

Jeg endte opp med å kjøpe "bilbrodder" på Jula. Jeg er mildt sagt skeptisk og har ikke testet dem, men ikke store utlegget og ikke minst enkle å oppbevare i bilen. Snøkjettinger tar en del plass, og de tar også lenger tid å montere på. Jeg er klar over broddene er en potensiell verdiløs mellomløsning, så dette er ikke ment som en anbefaling.

tomrh

Etter å ha sett psyfoons spinnevideo om igjen så ser vi at hjulene faktisk bremses mens de spinner. Dette sees tydelig rundt ca. 0:40. Zantas innlegg #43 om brake actuated limited slip differential, dvs antispinn, er kanskje det riktige likevel. Jeg begynner å tro at ESP-knappen bare kobler ut antiskrens men ikke antispinn. Gjør den det så rimer tingene litt bedre.
Stjørdal

Mr.Zero

Sitat fra: evole på søn 24. jan 2016, kl. 10:49
Sitat fra: Beamer Screamer på lør 23. jan 2016, kl. 22:19
Noe helt annet: noen som vet om billige kjettinger som passer til trilling? Ikke at jeg har tenkt meg over Hardangervidda midtvinters akkurat, men et billig sett hadde vært greit å ha "just in case".
Jeg var på utkikk etter det samme i går.  :)

Biltema sine snøkjettinger passer ikke. De hadde tidligere en variant som passet, men den er utgått. Dette ifølge betjeningen på Biltema.

Jeg endte opp med å kjøpe "bilbrodder" på Jula. Jeg er mildt sagt skeptisk og har ikke testet dem, men ikke store utlegget og ikke minst enkle å oppbevare i bilen. Snøkjettinger tar en del plass, og de tar også lenger tid å montere på. Jeg er klar over broddene er en potensiell verdiløs mellomløsning, så dette er ikke ment som en anbefaling.

Jeg kjøpte inn "snøsokker" til min. Har de liggende i bagasjerommet, men tviler vel på at jeg noen gang kommer til å få bruk for dem... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på søn 24. jan 2016, kl. 12:18
Etter å ha sett psyfoons spinnevideo om igjen så ser vi at hjulene faktisk bremses mens de spinner. Dette sees tydelig rundt ca. 0:40. Zantas innlegg #43 om brake actuated limited slip differential, dvs antispinn, er kanskje det riktige likevel. Jeg begynner å tro at ESP-knappen bare kobler ut antiskrens men ikke antispinn. Gjør den det så rimer tingene litt bedre.

Når antispinn jobber, hører man det i en trilling. I hvert fall gjør jeg det.. ;D Det at det ser ut som hjulet bremser, kan like godt skyldes at friksjonen øker. Da går hastigheten ned og hastigheten øker tilsvarende på motsatt hjul - som da trolig har lavere friksjon.
Jeg har med min franske drage stått helt stille med ESP av og hjulspinn på ett hjul. Kom meg så vidt ut av spinnehullet da jeg aktiviserte ESP. Det banker og slår såpass mye at en må ha AC/DC på maks skal en unngå å høre det.. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

psyfoon

Sitat fra: tomrh på søn 24. jan 2016, kl. 09:28
Jeg postet min test på myimiev.com og spurte om noen visste. Se http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?p=25881#p25881

Forummedlem Aerowhatt svarer meg og mener å lest at i-MiEV har noe han kaller et "positraction" differensial. Samme som si at den har elektronisk antispinn, eller er det noe eget? ???

Her er en Positraction differensial:

https://youtu.be/Or2vb0tFYu8

Forøvrig enig med Mr.Zero at hvis antispinn er aktiv høres det utrolig godt, derfor er jeg helt sikker på at når man slår av knappen så er alt helt av, både antispinn og ESP.

Forøvrig kunne jeg tenkt meg 4 trinn på antispinn/esp istedenfor 2:
#1: Alt innkoblet
#2: Antispinn utkoblet, ESP på.
#3: Antispinn innkoblet kun med bremseaktivering på bakhjulene uten å strupe motoreffekt.
#4: Alt av.

Jeg hadde en BMW som hadde 3 trinns antispinn, blant annet #3. Denne var helt genial i forhold til fremkommelighet, nesten som mekanisk diffbrems.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

runarh

Har fulgt diskusjon her, veldig interessant. Selv om min tekniske innsikt er en smule begrenset, har jeg i alle fått bekreftet at jeg har kjøpt en bil som er bra på vinterføre. Takk for all info så langt.
Opel Mocca-e ULTIMATE  2022
Skoda Fabia 2017
Larvik

Stjerneglis

Inspirert av diskusjonene her og Petter Solbergs video som spres på internett i disse dager, fant jeg en tom parkeringsplass, skudde av antiskrens og lagde masse piruetter. Det må være over 20 år siden sist og like moro idag. Eneste forskjell var mangelen av en brølende motor under sladdingen  ;D
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

erik e

Er vi enige, i-MiEV har ikke noen form for "diff. brems / sperre.  Den har "anti-spinn og stablistedskontroll".   Har åpnet en slik girkasse/ diff..    Jeg kan ikke komme på noen bil som er dårligere på vinterføre som er nyere enn 5 år. Kom gjerne med forslag.  Er på mitt 5. år med " fryseboksen".
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt

Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Beamer Screamer

Sitat fra: psyfoon på søn 24. jan 2016, kl. 17:13
Sitat fra: tomrh på søn 24. jan 2016, kl. 09:28

Her er en Positraction differensial:

Forøvrig enig med Mr.Zero at hvis antispinn er aktiv høres det utrolig godt, derfor er jeg helt sikker på at når man slår av knappen så er alt helt av, både antispinn og ESP.

Forøvrig kunne jeg tenkt meg 4 trinn på antispinn/esp istedenfor 2:
#1: Alt innkoblet
#2: Antispinn utkoblet, ESP på.
#3: Antispinn innkoblet kun med bremseaktivering på bakhjulene uten å strupe motoreffekt.
#4: Alt av.

Jeg hadde en BMW som hadde 3 trinns antispinn, blant annet #3. Denne var helt genial i forhold til fremkommelighet, nesten som mekanisk diffbrems.

Jeg klarer ikke å se hva som er forskjellen mellom den Positraction diffen i videoen og en vanlig diff. Noe jeg misser her?

Etter at antispinn/ESP har gjort sitt inntog har jeg sett flere eksempler på biler som er utstyrt med LSD/sperre i utstyrslister der dette i realiteten kun er vanlig antispinn. Dette simulerer jo også i stor grad en LSD, men like bra blir det jo ikke. Så det at trillingen er listet med LSD på en amerikansk webside er ikke garanti for noe som helst.

Når ESP først er installert så er jeg enig i at de kunne gjort mer ut av det ved ulike programmer slik du nevner. BMW har jo dette ved at et kort trykk gjør ESP'en adskillig mer liberal og et langt trykk slår den helt av. Et kort trykk (DTC) gjør faktisk veldig mye for fremkommeligheten og vanlige bakhjulsdrevne BMW'er tygger seg frem som bare det. Som en kuriositet kan også nevnes at jeg oppdaget at BMW har en burnoutautomatikk som automatisk deaktiverer antispinn når gass og brems holdes inne samtidig (men stabilitetskontrollen er fremdeles aktiv, noe man merker hvis man forsøker donuts).

2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Beamer Screamer

Sitat fra: Stjerneglis på søn 24. jan 2016, kl. 20:51
Inspirert av diskusjonene her og Petter Solbergs video som spres på internett i disse dager, fant jeg en tom parkeringsplass, skudde av antiskrens og lagde masse piruetter. Det må være over 20 år siden sist og like moro idag. Eneste forskjell var mangelen av en brølende motor under sladdingen  ;D

Ja, sånt er moro! Jeg har hatt lappen i 20 år og jeg sladder hver gang anledningen byr seg, enten på tomme parkeringsplasser eller på vanlig vei (der det er trygt og ikke til plage for andre selvsagt). Jeg er en av de som alltid har etterlyst vindusviskere på siderutene som ekstrautstyr  ;D Faktisk er det slik at det er uvant å ikke styre kontra ut av rundkjøringer når sommeren kommer.

Bakhjulsdrift har alltid vært et absolutt krav ved kjøp av bil da jeg ikke føler jeg har kontroll i FWD biler. Understyring er det lite man får gjort med - da må man bare sitte og vente på smellen. Overstyring er det derimot mulig å kontrollere uansett hvor "ille" det er så lenge man reagerer kjapt nok og ratter tilstrekkelig.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

tomrh

Sitat fra: Beamer Screamer på søn 24. jan 2016, kl. 22:14
Jeg klarer ikke å se hva som er forskjellen mellom den Positraction diffen i videoen og en vanlig diff. Noe jeg misser her?
Ikke jeg heller. Ser ut som et helt vanlig diff ja. Videoen har fått flere tomler ned enn opp.
Fant ut at "positraction" er noe GM kalte sin første LSD, disse termene brukes for det meste synonymt.
Vi får vel ikke svar før noen åpner og ser etter. Det eneste jeg vet er at å skru av esp har gitt meg en helt "ny" vinterbil! :D Litt synd at det er kona som har den nå. ;D
Stjørdal

psyfoon

Hadde en litt artig episode i dag. Det har begynt å regne og slått om til mildvær i Trøndelag så gårdsplassen begynte å bli isete i dag. Skulle hente en seng til junior og lånte fars 1996 Hiace 2WD. Gårdsplassen vår har en liten kneik opp mot veien, rygget Hiacen mot trappa og lastet av og skulle kjøre ut av gårdsplassen, men det gikk dårlig gitt! Selv med 1år gamle piggdekk ble jeg stående å spinne på 1 bakhjul. Måtte ha sand under hjulet som spant samt dyttehjelp for å komme  meg løs. For moro skyld rygget jeg i-mieven i samme posisjon (ikke på grusen jeg strødde selvfølgelig) og fikk kona til å observere. Slo av antispinn og den spant på begge bakhjulene men kom seg lett opp kneika, og det med piggfridekk  :D Sperre eller ei, fremkommeligheten har jeg ingenting å klage på når man tar biltypen med i betraktningen.

Erik e utfordrer på å komme med forslag til biler nyere enn 5år med dårligere fremkommelighet enn trilling. Jeg har ingen fasit der men en bekjent klager i allefall over elendig fremkommelighet og stabilitet på sin BMW i3. Men jeg har ikke kjørt den så det blir feil å konkludere med at den er dårligere, men tipper de er ganske like i og med at begge bilene har smale dekk, bakhjulsdrift, noenlunde samme vekt osv..
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

erik e

Se der ja. BMW i3. Noen som har kjørt både BMW og i-Miev ? (trilling )
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt

Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Man kan jo også studere denne tråden på i3-forumet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25935.0.html

Ellers så satt jeg fast med Leafen i sted da jeg skulle rygge inn på en slush-dekt P-plass. Den spant definitivt bare på ett hjul. Den er en god vinterbil så lenge man har bevegelse, men er dårligere enn i-MiEV når den har satt seg fast. Den har imidlertid forhjulstrekk da og er sånn sett ikke sammenlignbar.
Stjørdal

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA