Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min første vinter i i-MiEV og fornøyd!

Startet av FrkMia, fredag 15. januar 2016, klokken 23:07

« forrige - neste »

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. januar 2016, klokken 20:19
Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. januar 2016, klokken 19:02
Holder på å pønske ut en ny diff-test. :D Hva om jeg bygger opp under den ene akslingen slik at ett hjul henger fritt? Ingen åpen diff i verden vil komme seg løs da.
Da gjorde jeg det. Bygde opp en rampe av våt snø og rygget opp på den slik at bilen hvilte på snøen med hjulet hengende mer eller mindre fritt. Hva skjedde? TADA! ...jeg bøyer mitt hode i skam og vanære. ;D Den sto bom fast og spant på ett hjul, og det andre rikket seg ikke. Bastabom, med eller uten esp. Det er altså en helt vanlig åpen diff. Har tydeligvis bra sommerdekk også jeg da... :D

Hadde forøvrig et såre strev med å grave den fram igjen da. Alt for forskningen. :D

Forøvrig demonstrerte jeg også nå hvor dårlig esp'en er. Den burde jo låst hjulet som spant slik at det frie hjulet kunne dra bilen fram. Istedet kvalte den bare all framdrift.

Bra jobba! Da kan vi alle falle til ro med enighet om at det ikke finnes annet i den girkassa enn en åpen simpel og enkel differensial...! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: erik e på tirsdag 26. januar 2016, klokken 20:59
Erik e gjorde også det samme idag. "Løftet" det ene hjulet over bakken,slo av ESP.
Bra jobba Erik E! :D

Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. januar 2016, klokken 20:19
Forøvrig demonstrerte jeg også nå hvor dårlig esp'en er. Den burde jo låst hjulet som spant slik at det frie hjulet kunne dra bilen fram. Istedet kvalte den bare all framdrift.
Dvs. esp'en prøvde litt, for det var spinnespor på det andre hjulet også. Men så snart det andre hjulet spinner litt så bremser vel esp'en begge...  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Kan også konkludere mer om hvordan man bør bruke esp i daglig vinterkjøring med trilling.

Antispinn fungerer tydeligvis best når hjulene har ulik friksjon, dvs. når det finnes avtinte barflekker av asfalt/grus eller det er strødd med sand.

Dersom det er like glatt på begge bakhjul bør man slå av esp. For om begge hjul spinner, bremses jo begge hjul av antispinn og man mister dyrebar fart. Avslått esp blir bedre her, for selv om ett hjul da spinner vil hele den lille friksjonen dette har overføres via differensialet til det andre hjulet (jfr sommerdekktesten min).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TB

Sitat fra: noGas på tirsdag 26. januar 2016, klokken 16:38
Mange av dere snakker varmt om iMiev som vinterbil - jeg har en C-Zero og er totalt uenig.
Den "gode" vinter bilen..:
- Har ekstremt dårlige kjøre egenskaper på glatt føre - mulig jeg må bytte dekk altså, men den setter seg fast for et godt ord. Det eneste positive er å leke seg uten antispinn.
Bytta sist veke frå originale vinterdekk (Kumho) til Conti Winter Contact 6 - ny bil!
Mindre hjulstøy, den sklir ikkje ut i rundkjøyring som før, meir presis styring, og betre grep.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

psyfoon

Bra jobba tomrh og Erik e! Da kom vi iallefall til bunns i denne saken  :D
Det logiske seiret, og uansett om vi må godta det nederlaget at trilling ikke har sperrediff så er jo de fleste iallefall enige om at det er en likandes vinterbil med gode vinterdekk  ;)
Jeg har ikke stått fast en eneste gang i vinter, og har kjørt både på slaps, blankis og i dyp snø. Tilogmed fruen er fornøyd og hun har klaget mye på div eldre BMW'er jeg har eid før. Kanskje noe har skjedd med utviklingen av en normal åpen diff i løpet av de siste 20årene, og at dette kombinert med tvillinges konstruksjon gir positivt utslag på vinteregenskapene?

Jeg har iallefall utelukkende positivt inntrykk hittil i min første vinter som elbilist og gleder meg til sommeren kommer for å se hvordan rekkevidde og kjøreegenskaper på trillingen blir da  8)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

tomrh

Sitat fra: psyfoon på mandag 25. januar 2016, klokken 00:21
...rygget Hiacen mot trappa og lastet av og skulle kjøre ut av gårdsplassen, men det gikk dårlig gitt! Selv med 1år gamle piggdekk ble jeg stående å spinne på 1 bakhjul. Måtte ha sand under hjulet som spant samt dyttehjelp for å komme  meg løs. For moro skyld rygget jeg i-mieven i samme posisjon (ikke på grusen jeg strødde selvfølgelig) og fikk kona til å observere. Slo av antispinn og den spant på begge bakhjulene men kom seg lett opp kneika, og det med piggfridekk  :D
Hvordan kan vi forklare dette da? En Hiace med ett år gamle piggdekk taper mot i-MiEV med piggfri? Begge har åpen diff, og piggdekk har nærmest dobbelt så høy friksjon på glatt føre som piggfritt. Hiacen burde vunnet duellen.

Ulik vektdistribusjon? (Hiacen har motor foran)
Andre forslag?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

PionerThink

Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. januar 2016, klokken 22:00
Dersom det er like glatt på begge bakhjul bør man slå av esp. For om begge hjul spinner, bremses jo begge hjul av antispinn og man mister dyrebar fart. Avslått esp blir bedre her, for selv om ett hjul da spinner vil hele den lille friksjonen dette har overføres via differensialet til det andre hjulet (jfr sommerdekktesten min).
Jeg tror personlig at en Hiace uten last har en fryktelig dårlig vektfordeling mtp fremkommelighet på glatta! (litt sånn som de gamle Ford Taunus/Granada og Datsun bakhjulstrekkerne der vi måtte ha sandsekker baki :o)

Ref ovenfor tekst der du skriver om ESP avslått og hvor mye bedre Trillingen blir på glatta så deler jeg dette inntrykket med deg. Ta også i betraktning at den har en mye gunstigere vektfordeling enn Hiacen så tror jeg dette er svaret.(at den kanskje har en nyere og litt annerledes type diff enn Hiacen som gjør at den driver begge hjulene fremover som vist på de ulike videoene, inntill et visst pådrag, er jo også et lite bidrag kanskje?)
Enkelt og greit er vel Trillingen bedre enn Hiacen på glatta ;D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

kaiat

Min mor kjørte Renault 8 med hekkmotor i sin ungdom og påstår hun ikke har hatt noen bil som var bedre til å ta seg fram på vinterføre før hun fikk sin første firehjulstrekker. :) Det blir vel mye det samme med trilling, motoren sitter der bak og gir godt trykk på bakhjulene som driver. På biler med fremhjulstrekk er et gammelt triks å rygge opp bakken, det blir jo mye det samme prinsippet.

erik e

I-Miever ikke så "baktung" som vi tror. Ca 50-50 . Bilen er nok for stiv og mye dreiemoment fra noe ufølsom gass følelse. ???
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

pwb

Var i Midstulia/Midstubakken (hoppbakkene) i dag, og for å si det slik, lurte på om jeg ville komme opp igjen når jeg kjørte ned og ABSen stort sett var på hele tiden. Men kom opp og kan vel si som så at det ikke er noen sperre nei men det er utrolig hva den bilen klarer. Dette er med orginale piggfrie dekk som er på 2 vinteren.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Sitat fra: erik e på fredag 29. januar 2016, klokken 06:06
Sitat fra: tomrh på onsdag 27. januar 2016, klokken 22:25
55-45
Ja , det er jo ikke "baktung".
Baken er (55-45)*100/45 = 22% tyngre enn fronten. Merkbart det da. Nok til at dekkene har tilsvarende ulik bredde, bakdekkene er (175-145)*100/145 = 21% bredere enn framdekkene.
Når et fotballag har ball posession 55-45 så dominerer de virkelig kampen. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

pwb

Sitat fra: tomrh på fredag 29. januar 2016, klokken 08:35
Sitat fra: erik e på fredag 29. januar 2016, klokken 06:06
Sitat fra: tomrh på onsdag 27. januar 2016, klokken 22:25
55-45
Ja , det er jo ikke "baktung".
Baken er (55-45)*100/45 = 22% tyngre enn fronten. Merkbart det da. Nok til at dekkene har tilsvarende ulik bredde, bakdekkene er (175-145)*100/145 = 21% bredere enn framdekkene.
Når et fotballag har ball posession 55-45 så dominerer de virkelig kampen. ;)

Jepp, absolutt merkbart. Alle har vel vært i en situasjon hvor man har fått noen til å sitte på panseret eller stå på hengerfeste for å komme seg løs/opp. Det er da snakk om kun 70-80 kg som gjør en STOR forskjell. Før så la man jo gjerne en sandsekk bak i bilen om vinteren for å få litt vekt på hjula. Så det skal ikke så mye til så at disse bilene kommer seg godt frem sier seg jo selv. Det er jo også gjerne slik at det er i motbakker og ikke nedover man blir overrasket over fremkommeligheten og når det er drift bak og mest vekt bak så hjelper det utrolig mye. Så jo dette selv når jeg kom opp fra Midtstulia i går kveld på orginale piggfrie dekk.

tomrh

Sitat fra: pwb på fredag 29. januar 2016, klokken 08:52
Sitat fra: tomrh på fredag 29. januar 2016, klokken 08:35
Baken er (55-45)*100/45 = 22% tyngre enn fronten.
Alle har vel vært i en situasjon hvor man har fått noen til å sitte på panseret eller stå på hengerfeste for å komme seg løs/opp. Det er da snakk om kun 70-80 kg som gjør en STOR forskjell.
Jepp, og her snakker vi om 1110 kg * 0,22 = hele 240 kg eller tre voksne personer som står på hekken.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA