Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av dosmont, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

hgs

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 03. januar 2016, klokken 16:46
Sitat fra: hgs på søndag 03. januar 2016, klokken 16:26
Jeg kan ikke se at det lille vi har av empiri på dette området underbygger påstanden din ang risiko ved Teslas modell.

Risikoen ved forskuddsbetalte tjenester som skal ytes i opptil 20 år er betydelig. Dersom kjøperens innbetalte sum faktisk finansierer denne risikoen så er modellen skalerbar. I motsatt fall må Tesla helt uavhengig av EU gjøre grep for å sikre en bærekraftig finansiering. Ankomsten av Model 3 i antall som langt overskrider Model S vil være selve testen på hvorvidt denne modellen skalerer både teknisk og økonomisk.

Ingen har vel sagt at det ikke kan komme endringer for framtidige biler ettersom Tesla får erfaring. Det jeg er interessert i er om du kan vise til en betalingsmodell som fungerer bedre?

Det er en merkelig form for regulering å forsøke å stoppe en underdog som har en ladestrategi motsatt av det direktivet legger opp til når både kunde og produsent er fornøyd, og andre brukere ikke påføres ulem per.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

kos

Hvorfor bekymrer du deg for det problemet - det er utbygging av stasjonene som koster penger - enten så blir det som i dag et tesla foretak - som kun tesla eiere bruker - og som vil vokse med takten av tesla biler - og kan som det allerede har forskjellige tilknytninger.

Den andre muligheten som vi som kjører tesla selvsakt ønsker oss er flere andre bilprodusenter som tiltrer ordningen - dette vil uansett fortsette i takt med antall biler og på et tidspunkt være svært godt utbygget og da sitter vi igjen med kun en ting drift.

Om du fortsatt ser på nettet så er det forbeholdt langkjøring - det er vesentlig.

Om du ser på finansieringen så er det ingen som sier at det fortsatt skal ha samme pris - Om du kjøper en model 3 og ønsker deg tilgang så kan det fort ende i en + på 30 000 kroner.

Ingen har sakt at det er gratis å bygge ut eller å drifte et anlegg.

Men det som man bør mergke seg er hva tesla med et slikt system har fått til - og det vil ikke jeg være med å ødelegge.

Tenk en liten sak - min gamle tesla skal selges om 10 år  og jeg kløper en ny , med 50 000 i innskudd for tilgang SC- en student som studerer i byen og skal hjem - kjøper den.
Kan kjøre att og fram til studiested og mor og far - GRATIS - Ser du ikke hvilken fantastisk sak dette er.

Hvem tror du betaler strømmen hans da - han som skal bruke kladde lading eller jeg som kjøper en ny.

Undertegnede

Sitat fra: Elbil8 på søndag 03. januar 2016, klokken 16:59
Sitat fra: hgs på søndag 03. januar 2016, klokken 16:55

Ingen har vel sagt at det ikke kan komme endringer for framtidige biler ettersom Tesla får erfaring. Det jeg er interessert i er om du kan vise til en betalingsmodell som fungerer bedre?

Det er en merkelig form for regulering å forsøke å stoppe en underdog som har en ladestrategi motsatt av det direktivet legger opp til når både kunde og produsent er fornøyd, og andre brukere ikke påføres ulem per.

Betalingsmodellen "per minutt" fungerer nok bedre i fremtiden, for det reduserer antall bileiere som lader "til 110%" og bruker ladestasjonen som parkeringsplass, og det betyr at inntekter og utgifter for eieren henger bedre sammen.

Det er ikke noe i direktivet som går "mot" noen. Det er en stor forbedring for elbilsaken i Europa.

Den betalingsmodellen fungerer definitivt ikke bedre da dette ikke er nok til å fortsette utbyggingen av flere og nye ladeplasser til den forhåpentligvis økende elbil befolkningen.

Denne betalingsmodellen er nøyaktig hva den fossile industrien vil ha slik at elbil forblir noe for minoriteten og de kan fortsette og selge 95-98% fossile biler og oljen kan fortsatt flomme fritt.

Edit: skriveleif

Griffel

Sitat fra: Amoss på søndag 03. januar 2016, klokken 16:12
Å kreve at man selger adhoc og setter krav til hvilen pris man kan ta vil jeg mest sammenligne med å kreve av Chanal Digital at de måtte sende over gårsdagens analoge TV-nett og selge tilgang til enkeltfilmer til prisen det en gang kostet å leie en video, uten å kunne kreve kompensasjon for å dele ut decodere...
Dette er jo fullstendig feil, klart de skal tjene på dette. Kompensasjon betyr jo ikke nødvendigvis at du må kjøpe dekoder men leie den sammen med filmen og betale leie for film og dekoder.

Men det blir et konkuranse system ikke et system hvor en monopolleverandør kan sette pris og vilkår, de vil minst få dekket andel av utvikling, stasjon, husleie, vedlikehold, strøm osv, men en som kun en gang trenger noen kW vil nok betale en sikkelig pris men ikke et større engangsbeløp. Med Teslas forsprang bør de fint klare dette.

Her vil det bli ulike tilbud Tesla, noen abonnemet med gunstige vilkår, andre må betale en høyere stykkpris som dekker "leie av dekoder+fortjeneste". De med stort forbruk lønner det seg å kjøpe, de med nesten ikke forbruk lønner det seg å leie, leverandør tjener på begge ordninger.

Dersom alle må kjøpe seg i Teslas nett får de en monopolsituasjon, og vil bli satt under administrasjon styrt av myndigheter slik at de ikke får lov å tjene for mye. Det EU er redd for er et sterkt kartell Tesla/BMW/VW/GM som vil få for stor makt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Carl Anton Stenling

Det fine med den norske elbilsuksessen er jo at vi er et laboratorium for å teste ut betalingsmodeller. Vi kan ihvertfall slå fast at Grønn Kontakts og Arctic Roads forsøk med abonnementsbasert modell fungerte dårlig. Tesla har hatt suksess med et fastbeløp som er relativt lavt i forhold til den høye bilkjøpsprisen.

Defacto har minuttprising vist seg å fungere greit i dagens gryende marked for kortdistansebiler.

Jeg er skeptisk til store fastbeløp i bilkjøpsøyeblikket siden dette virker i feil retning i forhold til fossilbilene. Elbilens problem er at innkjøpsprisen er i utgangspunktet høy og variabel kostnad senere år lav, mens fossilbilen har motsatt mønster. Av denne grunn tror jeg det er fornuftig at langkjøringslading betales etterhert som den påløper. Det vil minske elbilens komparative ulemper.

Finansiering av ladenettverkene må i så fall gjøres av investorene og ikke av kundene. Da vil kundene betale kostnadene samt avkastning til investorene. Dersom kundene skulle ønske å bidra til finansiering av ladenettverkene så er det alltid mulighet for å kjøpe aksjer i en ladeoperatør uten at dette skal bindes sammen med et bilkjøp.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

kos

Så litt til pluggen til tesla som er en type 2 plugg. I dag står det tre elbiler på tunet - Zoe - Golf - Tesla - I garasjen står det en 11 kw lader og gir strøm med samme plugg til alle tre bilene. En plugg som er standard i EU direktivet - med et pennestrøk ville den være den eneste pluggen på alle stasjoner om tesla sin plugg hadde vært standard.

Hvorfor skal vi ha en plugg i garasjen og så et nytt vedheng eller en ny på offentlige ladeplasser - For meg er dette nesten like tullete som at man ikke kan selge bananer i EU uten en minste størrelse - noe som gjør at store bananprodusenter ikke kan levere - fordi deres banan type faktisk ikke vokser seg like store , men smaker fortreffelig bedre.

Vi er ikke medlem av EU - lobby istene i eu er alt annet enn noe vi trenger mer av - og i hvertfall ikke for elbilene da fossil gutta er langt større.

kos

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 03. januar 2016, klokken 17:08

Det fine med den norske elbilsuksessen er jo at vi er et laboratorium for å teste ut betalingsmodeller. Vi kan ihvertfall slå fast at Grønn Kontakts og Arctic Roads forsøk med abonnementsbasert modell fungerte dårlig. Tesla har hatt suksess med et fastbeløp som er relativt lavt i forhold til den høye bilkjøpsprisen.

Defacto har minuttprising vist seg å fungere greit i dagens gryende marked for kortdistansebiler.

Jeg er skeptisk til store fastbeløp i bilkjøpsøyeblikket siden dette virker i feil retning i forhold til fossilbilene. Elbilens problem er at innkjøpsprisen er i utgangspunktet høy og variabel kostnad senere år lav, mens fossilbilen har motsatt mønster. Av denne grunn tror jeg det er fornuftig at langkjøringslading betales etterhert som den påløper. Det vil minske elbilens komparative ulemper.

Finansiering av ladenettverkene må i så fall gjøres av investorene og ikke av kundene. Da vil kundene betale kostnadene samt avkastning til investorene.

Det er en ting jeg ikke forstår - Hvorfor må jeg reddes fra meg selv med et direktiv og dine økonomiske betraktninger når jeg selv klarer å telle hva jeg har i lommeboken og hva varen koster.

Om tesla  hadde hatt din filosofi ville verken bilen eller SC sett dagens lys - i lys av det bør du vurdere dine egne synspunkt på hva som utvikler elbilen - og ikke de samme mekanismene som i 100 år har sørget for at fossil økonomien har fått råde.

Undertegnede

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 03. januar 2016, klokken 17:08

Finansiering av ladenettverkene må i så fall gjøres av investorene og ikke av kundene. Da vil kundene betale kostnadene samt avkastning til investorene.

Det er jo nettopp derfor (sånn som jeg har forstått direktivet og håper de mener med det) at man prøver å tvinge EU landene til å sette opp ladere (sannsynligvis med strømselskaper eller andre egnede) subsidiert av statene for å fremme elbil i Europa. Slik man ser fortum, grønn kontakt osv i Norge.

Dette har ikke noe med at Tesla går forran å setter opp et eget privat nettverk for sine brukere som de finansierer selv. Elon har selv sagt at de måtte gjøre det for ingen andre gjorde det og det var essensielt for at man kunne bruke en elbil slik man bruker en fossil bil i dag.

Kan noen gi meg en link til noe i det hele tatt som tyder på at Tesla sine ladere er offentlig tilgjengelige (accessible for the public)? Da mener jeg altså fra produsenten av disse (altså Tesla). (Ikke clickbaite artikler, YouTube eller synsinger...)

Amoss

Sitat fra: Griffel på søndag 03. januar 2016, klokken 17:07
Dersom alle må kjøpe seg i Teslas nett får de en monopolsituasjon, ...

Eneste måten jeg kan se at de kan få noen "monopolsituasjon" på er dersom alle andre ladestasjoner blir lagt ned. Dersom du mener at de har monopol på langdistanselading, så er det kun fordi ingen andre har bygget det samme, og grunnen til det er at det idag ikke er regningssvarende dersom man ikke enten får tilstrekkelig offentlig støtte (og det kan jo myndighetene fikse uten å konfisker Teslas nettverk), eller bygger på samme premisser som Tesla gjør.

Sitat10. Member States shall ensure that prices charged by the operators of recharging points accessible to the public are reasonable, easily and clearly comparable, transparent and non-discriminatory."

Dette leser jeg som at statene skal påse at prisene skal være ca tilsvarende det andre aktører selger ladetilgangen for. Disse andre aktørene får til en stor grad offentlig støtte til å bygge infrastrukturen, og taper fortsatt til en stor grad penger på dette... Derfor er ikke denne modellen bærekraftig idag.

Når først volumet er tilstede så kan adhoc betaling kunne være regningssvarende selv uten offentlig støtte, men volumet kommer jo ikke før nettverket er på plass...  Minner meg litt om en viss høne og noe man spiser mye av i påsken ;)

Sitat fra: Griffel på søndag 03. januar 2016, klokken 17:07
Dette er jo fullstendig feil, klart de skal tjene på dette. Kompensasjon betyr jo ikke nødvendigvis at du må kjøpe dekoder men leie den sammen med filmen og betale leie for film og dekoder.

Nå skal man ikke legge for mye vekt i ett slikt illustrerende (dårlig) eksempel, men nå så jeg på decoderen som "infrastruktur".

Model S 85D

Carl Anton Stenling

Sitat fra: kos på søndag 03. januar 2016, klokken 17:17
Det er en ting jeg ikke forstår - Hvorfor må jeg reddes fra meg selv med et direktiv og dine økonomiske betraktninger når jeg selv klarer å telle hva jeg har i lommeboken og hva varen koster.

De fleste av oss som kommenterer her har allerede kjøpt elbil og behøver ikke reddes fra noe som helst.

Slaget står nå om de gjenstående 80 % av bilkjøperne - og en vesentlig andel av disse skal ikke kjøpe en premiumbil. Kr 15.000-20.000 ekstra på bilprisen for å finansiere et ladenettverk er neppe en god ide når bilprisen er en tredjedel av Model S/X. Dessuten vet vi ikke om kr 15.000-20.000 er faktisk kostnad for superladerne. Tesla henter mye kapital i aksjemarkedet og det er ikke godt å vite hva som er nåverdien av en forpliktelse om å levere superlading for en bils levetid.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

kos

Og det du faktisk ikke ser er at Tesla sin model for lang pendlere som i dag bruker fossil er inntjent allerede første året - min tesla er kjøpt etter det prinsippet og versus fossil er beløpet allerede nedbetalt.

Men så har jeg antagelig ikke greie på penger - heller ikke greie på bærekraftig økonomi. Men er helelektrisk i en storfamilie - bruker kun fornybare energi kilder og har en fortreffelig god økonomi som faktisk har sitt utgangspunkt i samme filosofi som Tesla.

Er undrende da de som motargumentere mot i denne tråden ikke har råd til en Tesla - burde vøre rom for det i en økonomi som er basert på fornybar energi - besparelsene jeg har er i størrelsesorden TESLA. Ser på den som en gratis bil da jeg begynte å se på grønn økonomi - men så har jeg tenkt grønn økonomi i 30 år. Uten at kvaliteten på velferden er på frysepunktet.

Hus - bil - båt - hytte alle har den samme filosofien - lave strøm utgifter - lave fyringsutgifter - lave hytte utgifter - lave transportutgifter - Kort sakt jeg bruker svært lite penger på energi - men sparer ikke.

Amoss

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 03. januar 2016, klokken 17:30
Dessuten vet vi ikke om kr 15.000-20.000 er faktisk kostnad for superladerne.

Vi vet vel egentlig at dette IKKE er prisen på superladerne. Dette er prisen for:
1. Hardware i bilen
2. Utbyggingen av Superladernettverket
3. Vedlikehold av Superladenettverket
4. Strøm for langturer "på livstid" (for bilen så klart....)

Slikt sett ingen upris, selv ikke på en betraktelig billigere bil. Hadde ikke nølt med å betale dette som tillegg ved kjøp av Model 3 (eller en tilsvarende elbil) når den kommer. Har ingen illusjon om at jeg faktisk vil lade for noe slikt beløp på disse laderne i løpet av livstiden til den bilen, det jeg betaler for er tryggheten av å vite at laderne er der og at jeg lett og greit har tilgang på dem når jeg skulle ha behov for dem, spesielt siden jeg da ikke behøver å tenke på ladepris når jeg er på tur (der disse laderne finnes).
Model S 85D

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Amoss på søndag 03. januar 2016, klokken 17:41
Slikt sett ingen upris, selv ikke på en betraktelig billigere bil. Hadde ikke nølt med å betale dette som tillegg ved kjøp av Model 3 (eller en tilsvarende elbil) når den kommer.

Jeg kan ikke så mye om markedsanalyse, men har lært såpass som at man ikke skal bruke seg selv som eksempel. F.eks. har jeg tidligere betalt mva. ved kjøp av elbil, men tror likevel det ikke hadde blitt solgt like mange Teslaer hvis vi legger på 25 %. Det vi må tenke på er altså hvilken virkning prismodellen har i kjøpsøyeblikket for de som i utgangspunktet er skeptiske til å velge elbil.

Det er min oppfatning at fri tilgang til superlading for bilens levetid mot forskuddsbetalt beløp har fungert fint i en oppbyggingstid for superladerne og i en situasjon hvor dette beløpet ikke er stort høyere enn vanlige tilvalg. Når vi nå skal igang med massemarkedet så er situasjonen litt annerledes.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Øyvind.h

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 03. januar 2016, klokken 17:30
Dessuten vet vi ikke om kr 15.000-20.000 er faktisk kostnad for superladerne.

Vi vet vel egentlig at dette IKKE er prisen på superladerne. Dette er prisen for:
1. Hardware i bilen
2. Utbyggingen av Superladernettverket
3. Vedlikehold av Superladenettverket
4. Strøm for langturer "på livstid" (for bilen så klart....)

Slikt sett ingen upris, selv ikke på en betraktelig billigere bil. Hadde ikke nølt med å betale dette som tillegg ved kjøp av Model 3

15.000,- tillegg i bilens pris er absolutt ingen upris.
Om kjøperen kan velge mellom problemfri lading/kjøring på kryss og tvers i europa, til kostnaden av ett års fossilt drivstoff-budsjett, kontra det frie marked som ikke vil ta igjen Tesla på minst 10 år+ er det ganske åpenbart hva som gir best fart i elbilmarkedet.
Valgfrihet (slik man først hadde med S60) er nok det beste, men det viktigste er rask utbygging av pan-europeisk ladenettverk med høy effekt og god brukervennlighet.
Der er ingen i nærheten av Tesla.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kos

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 03. januar 2016, klokken 17:56
Slikt sett ingen upris, selv ikke på en betraktelig billigere bil. Hadde ikke nølt med å betale dette som tillegg ved kjøp av Model 3 (eller en tilsvarende elbil) når den kommer.

Jeg kan ikke så mye om markedsanalyse, men har lært såpass som at man ikke skal bruke seg selv som eksempel. F.eks. har jeg tidligere betalt mva. ved kjøp av elbil, men tror likevel det ikke hadde blitt solgt like mange Teslaer hvis vi legger på 25 %. Det vi må tenke på er altså hvilken virkning prismodellen har i kjøpsøyeblikket for de som i utgangspunktet er skeptiske til å velge elbil.

Det er min oppfatning at fri tilgang til superlading for bilens levetid mot forskuddsbetalt beløp har fungert fint i en oppbyggingstid for superladerne og i en situasjon hvor dette beløpet ikke er stort høyere enn vanlige tilvalg. Når vi nå skal igang med massemarkedet så er situasjonen litt annerledes.

Som du ser av tråden min så har jeg noen biler til - og om jeg kunne så hadde jeg uten å tenke kjøpt en tilsvarende ordning for min Zoe om ladestasjonen var plassert med 10 mil mellomrom. Samme pris og samme filosofi.
Zoe er som du kjenner til en billig bil - en av de virkelig billige. Men selv der er 20 000 billig. Renault selger ladeplugg til omtrent samme prisen - hadde vært bedre å kjøpe lade tilgang. Og glemt hele pluggen - kjøpte en bøtte til den bilen også - har kun brukt den til å lade Teslaen med den - på gøy. Kjøpte adapter til teslaen 3500 kroner - nød laderen - har vel reddet flere tesla eiere enn jeg har hatt bruk for den selv. - men fortsatt er 20 000 en billig løsning selv for en bil til 200 000 kroner. Blir skuffet om model 3 ikke får tilgang til SC - mener bestemt at det bør være obligatorisk - om det ikke følger med model 3 har tesla skuslet vekk et kjempe fortrinn for seg selv.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA