Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av dosmont, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

kos

Detfinnes kun en skeptisk gruppe som er reell for elbiler og det er de som er redd for rekkeviddeangst og de har faktisk grunn til det.

Amoss

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 03. januar 2016, klokken 17:56
Jeg kan ikke så mye om markedsanalyse, men har lært såpass som at man ikke skal bruke seg selv som eksempel.

Hehe, det har du jo så klart helt rett i :)  Men nå driver altså ikke jeg med hverken markedsanalyser eller markedsføring på noe seriøst/profesjonelt plan... Men sånn rent instinktivt så ser "Kjøp bil, få fritt drivstoff på alle langturer i bilens levetid inkludert" svært forlokkende ut for enhver (fossilbil)eier, uavhengig av prisen på bilen, selv om man velger det som ett tilvalg til den skisserte tilvalgsprisen.

Apropos så ser jeg flere som bekoster betraktelig mer bare på å få på plass en ladeplass hjemme...

F.eks. har jeg tidligere betalt mva. ved kjøp av elbil, men tror likevel det ikke hadde blitt solgt like mange Teslaer hvis vi legger på 25 %.

Sant nok. Men på den annen side har vel bilen nå steget med ikke så langt fra 25% fra lanseringen, og de selges så vidt jeg vet fortsatt?  Men klart, ikke helt i samme volum som i starten...

Det er min oppfatning at fri tilgang til superlading for bilens levetid mot forskuddsbetalt beløp har fungert fint i en oppbyggingstid for superladerne og i en situasjon hvor dette beløpet ikke er stort høyere enn vanlige tilvalg. Når vi nå skal igang med massemarkedet så er situasjonen litt annerledes.

Er ikke helt overbevist om at det blir så veldig anderledes når man kommer opp i massemarkedet?  Greit, når man snakker om lavere prisede biler så snakker man også ofte om mer prisbeviste kunder. Ett slikt tillegg vil jo da bli vanskeligere å svelge, men "gratis drivstoff" desto bedre argument. Dette vil jeg personlig tro at mer enn oppveier hverandre...

... en annen sak er at når så Tesla kommer med volummodellen er kanskje nettverket mer eller mindre ferdig utbygget? Burde i alle fall være ett mål for Tesla å ha det så ferdig som mulig når Model 3 slippes. Så da er det kanskje på tide med en politikkendring? Lavere engangsbeløp evnt. kombinert med en lav minuttpris for kjøpere av massemarked-bilen?  Som jeg har vært inne på før i denne tråden så tror jeg ikke denne modellen de har i dag er bærekraftig på lang sikt, men nå i oppbyggingsfasen er det så langt jeg kan se den eneste bærekraftige modellen som aktivt kan bidra til å øke salget av elbiler som kan erstatte fossilbilene også for de som idag er skeptiske til elbiler.
Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på søndag 03. januar 2016, klokken 18:46
Sant nok. Men på den annen side har vel bilen nå steget med ikke så langt fra 25% fra lanseringen, og de selges så vidt jeg vet fortsatt?  Men klart, ikke helt i samme volum som i starten...

Selger faktisk overraskende bra fortsatt :)

Sitat fra: MrBacardi på søndag 03. januar 2016, klokken 17:53
Slik ble status for hele 2015:

4069 nyregistrerte
(i 2014 ble det registrert 4058 stk, så det er veldig likt. Siden starten i 2013 har det totalt pr. 31. des 2015 blitt registrert 10102 stk i Norge)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Carl Anton Stenling

Hvordan skal man så forstå EU-direktivet i forhold til prismodell?

Først og fremst ser det ut til at direktivet ikke hovedsaklig er innrettet mot å regulere prismodell. Slik regulering ser mer ut til å være tatt med for å unngå tilpasninger som i praksis deler inn infrastrukturen på en lite effektiv måte. Man ønsker altså å unngå at det bygges opp unødvendig parallell infrastruktur (et nett for Tesla, et for VAG og et for Renault etc.) pga. at innmeldingsavgiften blir urimelig høy.

Tesla står jo fritt til fortsatt å legge på en sum for å dekke superlading. Dette går i så fall inn i kjøpsprisen. Imidlertid ser det ut til at man fra 2018 ikke har anledning til generelt å kreve samme startavgift for å tillate lading og at man ikke kan nekte ad hoc lading mot betaling.

Dersom bruksprisen for lading er null for nye Tesla-kjøpere så kan man neppe kreve betaling av andre, jfr. kravet om ikke-diskriminerende prising.

En mer sannsynlig håndtering er derfor at for Model 3 kan man fra 2018 velge å kjøpe et antall minutter, kWh el.l. til en gunstig pakkepris. Alternativt at man får disse minuttene på kjøpet. Eiere av øvrige bilmerker kan da enten kjøpe samme pakke eller betale en høyere minuttpris el.l. for ad hoc-ladinger. Kanskje kan Tesla legge minuttprisen såpass høyt (kr 5?) at det er kun bilene som virkelig kan utnytte effekten som ser hensikt i å bruke superladerne?

En alternativ løsning er at Tesla oppgir en pris for fri livsvarig lading og at denne prisen vil være tilgjengelig for kjøp fra andre samt gi grunnlag for å regne ut en fair ad hoc-pris. Så lenge man ikke krever en høy fast pris for i det hele tatt å gi tilgang så oppfylles nok direktivets bestemmelser.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elbil8

Når man blir utvist, er det ikke greit å bytte draktnummer, for så å spille videre.

Her har RIO logget seg inn med ny bruker, til tross for at han er bortvist fra forumet, grunnet personhets.

Rio er nå utestengt frem til 1.7.2016 også dersom han registrerer nye brukere.

Lars
Forum admin
Nissan Leaf 2014
Peugeot iOn 2012
Akershus

kos

Nå er det heldigvis tesla som skal avgjøre deres strategi og pris for varene og ikke et direktiv som ikke mener noe som helst om det. SC er ikke en urban ladestrategi men ment for lang kjøring - som for model s60 var dette en valgbar løsning - men har vist seg i etterkant å være dårlig butikk for de som valgte det bort.

Så kan vi andre som sitter her og lurer - men er ikke helt sikkert konstantere at SC nettet står der i dag og vil faktisk være der i 2020 - med samme filosofi som i dag - er laget for langkjøring - noe annet blir det aldri og da er inngangsbiletten satt til hele SC nettet er utbygget - og om dere kikker litt på kartet så er det fortsatt store flekker på globusen - og tro ikke at EU kan stoppe den utviklingen - muligens teslas sterke tromf kort for videre drift med sammme filosofi. Til nå er det ingen biler utenom tesla som kan bruke nettet. Og ingen har signalisert en tilsvarende bil , utenom noen få produsenter av ekstremt dyre biler som neppe blir noe annet enn en sjeldenhet med interesse på SC ladeplassene. Etter 2020 vil biler som tesla model s bli ekstremt dyre og nettet vil muligens bli overtatt av billigere merker når det gjelder finansiering - men da i et mye større volum - men prinsippet for utbygging stopper ikke med dagens kart - til det er det altfor mangen plasser på kloden å selge en model 3.

lunitiks

Sitat fra: Elbil8 på søndag 03. januar 2016, klokken 19:50
Jeg håper (pga køer) at det blir per minutt, og ikke per kWh.

Kan bli en kombinasjon. At du betaler mer for høyere charging rate, men samtidig som du blir "straffet" for å beslaglegge ladestasjonen i evigheter.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Griffel

«Riktig prising» for tilfeldige ad_hoc brukere vil være en kWh pris + en minuttpris. Men den kan selvfølgelig forenkles til en minuttpris som inkluderer begge, av hensyn til kunder som synes dette blir vanskelig å forstå.
Direktivet sikrer at ladetilbyder ikke er bundet til en strømleverandør, men kan kjøpe strøm av den han vil slik vi kan.

Dersom en konkurerende tilbydere får støtte må selvfølgelig alle få det. EU er i sin hovedfilosofi opptatt av reell konkuranse.

Sammenligning med bensin har ikke hensyn til at tiden en bruker bensipumpe er kort. Så på bensin er det enkles å inkluder minuttprisen i drivstoffet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kos

Ja - den modellen vil jo være noe å tenke på - 200 kroner i åpning og 5 kroner minuttet. Tilsvarer omtrent det samme som en tank bensin. Men i denne tråden har dere glemt noe helt annet som noen av dere faktisk ikke har sett og fått med dere. Hele SC nettet blir nedlagt i 2020 - hvorfor ? Har dere ikke fått med dere at Tesla model S ikke er avhengig av lade stasjoner - Bytter batteri på 90 sekunder. Den første av disse stasjonene er åpen i USA.

Så muligens dere får mer rett en hva jeg ser i dag - nettet går over til batteri stasjoner: med skifte av batterier ved langkjøring - da er hele tesla sitt nettverk egentlig overflødig. Og det er det ingen direktiver som begrenser tesla sin bateriskifte.  https://www.teslamotors.com/videos/battery-swap-event

Carl Anton Stenling

Sitat fra: kos på søndag 03. januar 2016, klokken 20:23
Ja - den modellen vil jo være noe å tenke på - 200 kroner i åpning og 5 kroner minuttet.

Du bør få deg jobb i Arctic Roads  :D

Batteribytte ser ikke ut til å bli noen suksess og er neppe noe vi vil se på fremtidens ladestasjon. Da har jeg mer tro på robotarmer for lading.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Griffel

Sitat fra: kos på søndag 03. januar 2016, klokken 20:23
Og det er det ingen direktiver som begrenser tesla sin bateriskifte.  https://www.teslamotors.com/videos/battery-swap-event
Det er ingen direktiver som begrenser hverken batteriskifte eller som degrenser SC. Batteriskiftstasjoner er forøvrig også med i direktivet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kos

Det direktivet har ingenting å si for tesla - man går vekk fra ladestasjoner til rene stengte private Tesla Stasjoner -for det dere mener er at alle andre skal har gratis tilgang - glem det - direktivet sier ingenting om det og er bare tull alt sammen. Direktivet er allerede oppfylt og ingen signaler er gitt om at det ikke gjør det - så for de som drømmer om gratis tesla lading på bakgrunn av et direktiv blir skuffet.

Elbil8

Når man blir utvist, er det ikke greit å bytte draktnummer, for så å spille videre.

Her har RIO logget seg inn med ny bruker, til tross for at han er bortvist fra forumet, grunnet personhets.

Rio er nå utestengt frem til 1.7.2016 også dersom han registrerer nye brukere.

Lars
Forum admin
Nissan Leaf 2014
Peugeot iOn 2012
Akershus

kos

Feil det er privat - kun for tesla eiere - beviset er at ingen andre lader der eller vil få tilgang utenom tesla sin inngangsbilett.

Amoss

Så nå har vi altså ett direktiv som krever at en privat aktør som ikke har mottatt offentlig støtte for å etablere ett ladenettverk skal bli pålagt å:
1. Endre teknologien som brukes (DC-high (CCS) istedet for modifisert DC-mid)
2. Endre betalingmodell fra kun "abonnement" til å etablere en adhoc betalingmodell (noe som vil kreve store investeringer - enten i betalingsterminaler eller annen "kontant" betaling - Nei, RFID-kort eller annen forhåndsavtale er ikke "adhoc"! - og jada, direktivet hindrer dem ikke i OGSÅ selge en "abonnements ordning").
3. Endre pris til hva "myndighetene" til en hver tid og i ett hvert land finner det for godt. Sitatet under kan gi myndighetene rimelige vide tøyler til å selv definere hva "rimelig pris" er.

Sitat10. Member States shall ensure that prices charged by the operators of recharging points accessible to the public are reasonable, easily and clearly comparable, transparent and non-discriminatory."

Og dette er det folk her som forsvarer? :O

Ja, myndighetene har rett til å sette enkelte *rimelige* krav, men dette ser i alle fall jeg på som ett kraftig overtramp. Jada, hadde de mottatt direkte offentlig støtte til å bygge opp dette nettverket så kunne dette vært rimelige gjenkrav. Men slik er det altså ikke. Tesla og Teslas kunder har finnansiert og satt opp dette nettverket selv for å dekke ett bestemt behov, og nå skal altså EU fortelle hvordan de skal dekke hvilket behov for hvem til hvilken pris?  Horribelt!  Heldigvis er dette evnt. ikke første gang ett EU-direktiv har blitt lagt stille nederst i skuffen etter å ha blitt dømt ulovlig....  Det skjer vel neppe her, men det må nok gjennom noen redigeringer som viser litt mer respekt for privat eiendom er jeg redd.
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA