Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DIY - tråden

Startet av Muffinman, lørdag 19. september 2015, klokken 16:23

« forrige - neste »

Muffinman

Det må du bare rapportere tilbake på når du får testet :)

Har selv et DIY-prosjekt på gang. Vil sjekke ut om det er forsvarlig, gjennomførbart og økonomisk lønnsomt å bytte foringer/bærekuler på understellsarmer og har noen jeg allerede har slitt ut liggende. I tillegg frister det å se om det går an å modifisere camberarmen bak for å muliggjøre justering av camber. Har sett den eksentriske foringen som selges til frisk pris, men synes den ser litt sped ut. Finnes det andre løsninger?

Tips til verktøy, metodikk og foringer/kuler mottas med takk :)

alda

Sitat fra: e-tron 2018 på fredag 11. januar 2019, klokken 11:47
Hei.
Eg bestilte dette settet på ebay. Har fått det men ikkje brukt det enda.
https://www.ebay.com/itm/Tesla-Model-S-Midnight-Silver-Pearl-Met-PMNG-Touch-Up-Paint/163179420025?hash=item25fe405979:m:mAs8pXqqTGbcmBrf7FjYx0Q:rk:1:pf:0&var=462354154235
Tack för tips!
Fin packe det där med allt man behöver, och till en mycket bra pris! Ser att det finns til "deep blue Pearl metallic" oxå - det måste ju vara dagens deep blue metallic...? Ska nog ta chansen på att beställa ett kit....
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)


Powerflux

Sitat fra: Muffinman på fredag 11. januar 2019, klokken 12:24bytte foringer/bærekuler på understellsarmer
Vet du om det er mulig å få tak i foringer eller bærekuler på ettermarkedet?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Muffinman

#140
Har funnet noe ja, men det er høyt priset. Et kit med de "vanligste" delene som bør ende på rundt 8000 levert, men mangler flere som var utslitt hos oss.  Ser også at 2 "vanlige" bærekuler til camberarmene foran ender fort på samme prisen som en komplett arm, og da mangler man fortsatt to store foringer og to små.

Skulle hatt foringer til de bakre camberarmene også, og helst eksentrisk i ene enden så det blir justeringsmuligheter.  Evtuning har, men de jobber med V3 eller V4 nå siden de første tydeligvis ikke var gode nok. De selger 2 eksentriske foringer med nødvendig verktøy for pressing til nærmere 400 bucks, og da ender du fort på 6000 ferdig tollet. Det er for mye, spesielt siden man ikke vet noe om holdbarheten eller pris for de delene som må skiftes når foringen blir slitt.

https://evtuning.com/products/adjustable-camber-bushings-for-tesla-model-s-and-x

https://www.ebay.com/itm/TESLA-MODEL-S-SUSPENSION-CONTROL-ARM-BALL-JOINTS-KIT-GMS-GaleMotorSport/152999530809?hash=item239f7b9139:g:o0sAAOSw5FJa5Lmw:rk:1:pf:0&vxp=mtr

https://www.ebay.com/itm/New-Tesla-Model-S-Lower-Ball-Joint-Kit-Pair-2012-2016-2-Pieces/292011796742?fits=Make%3ATesla&epid=21004541793&hash=item43fd426906:g:t7sAAOSwLEtYi3W~:rk:3:pf:0&vxp=mtr

Finner også diverse selvlagede varianter av den bakre camberarmen; blant annet todelt med gjengestag mellom. Usikker på hvor mye jeg ville lagt til i svingene med noe slikt i bakenden...Så har jo den godeste lolachampcar maskinert nye, faste stag som er 0,210 tommer lengre for 1 grad reduksjon var negativ camber. Det er ingen dum løsning, men ikke noe hvermannsen klarer å få til. 0,210 skulle vel tilsvare ca. 5,3mm.

Det jeg har funnet av prosjekter som har tatt for seg reduksjon av camber bak legger seg på ca -1 grad, med 0,1 toe in (enkelthjul). Spesifikasjonen tillater så vidt jeg ser -0,75 til -2,75 (metrisk) og target er 0,2 (grader, minutter) toe in (enkelhjul). Flere rapporterer om lavere dekkstøy og mindre forbruk, i tillegg til at rekkene slites jevnt med disse endringene.

Verdt å merke seg at når man endrer på camberstaget får luftfjæringen annen input, og bakenden vil heve seg. Det kan korrigeres hos Tesla ved vanlig hjulvinkeljustering, men har man justerbare senkestag på bilen blir det selvfølgelig mulig å gjøre selv. Men viktig å ha med seg at toe endrer seg om man endrer camber.

Min bil ligger nå på -2/-2,30 (=2/2,5 metrisk) med 25mm senk. Toe in 0,2 pr hjul. Ikke helt sikker på at det vil fungere mår de 10,5 brede bakfelgene kommer på, så her må det tenkes ut noe for å få redusert den negative camberen.





Muffinman

#141
En kjapp DIY på bremseservice.

Bremsene på Model S er svært lette å mekke på, men ta høyde for at du kan støte på klosser som sitter fast eller andre utfordringer. Denne guiden tar for seg demontering, rengjøring, oppsmøring og remontering av bremser som faktisk er i orden, og lar seg demontere. Jeg tar også utgangspunkt i at du allerede har jekket opp og sikret bilen, og tatt av hjulet. På denne bilen skilte jeg antiskrikplatene fra klossene og påførte kobberpasta ved forrige service og det så fremdeles bra ut, så det ble urørt denne gangen. Jeg bruker ikke kobberpasta mellom stempel og antiskrikplate da jeg ikke er sikker på hvordan det blir når kobber og alu kommer i kontakt med hverandre. Bremsene er uansett lydløse.

Foruten bremseservice er det lurt å rengjøre anleggsflaten mellom skive og felg, og eventuelt rengjøre understellsdeler og detaile bremsekaliperen når man først er i gang. Sannsynligvis skal du på med sommerhjulene når du gjør dette, og da er det greit at det skinner når du er ferdig.

DISCLAIMER: Jeg er ikke profesjonell mekaniker og denne oppskriften er kanskje ikke 100% etter boka, men bremsene fungerer og ser bra ut når jeg demonterer for ny service et år etter. Så da er det sikkert greit.

OBS! Husk verneutstyr. Sjekk datablad på kjemikaliene du bruker, og vernebriller er alltid påkrevet når man jobber med trykkluft og spray.

Du trenger:

1. Hammer og dor
2. Flatt skrujern
3. Tang (telefontang er grei)
4. Bremserens - jeg foretrekker spraykanne fremfor sprayboks da strålen får større mengde og skyller smusset bedre vekk
5. Kaliperfett. Biltema er greit.


1. Bruk dor/hammer og bank låsepinnene forsiktig tilbake. Pass på å ikke gå for langt med doren hvis den er kon.

2. Trekk ut låsepinnene. På forhjul sitter den første litt ekstra pga låseklipset har ganske bra spenn, men om du trykker klipset godt ned og tar av spennet lar pinnen seg trekke ut lett med tang. Klipset faller ut når første pinne er ute. Da er den siste pinnen temmelig løs og kan lett tas ut.

3. Legg pinner og klips et sted hvor det går an å "grise".

4. Bruk skrujernet til å lage litt klaring mellom skive, klosser og stempler. Dette kan gjøres ved å bende forsiktig mellom kanten av skiva og øret på klossen. Gjør dette på flere steder. Bruk tanga på øret til klossen og bend sideveis for å lage mer klaring slik at klossen blir løs. OBS: Ikke bruk mye makt, og ikke press mellom belegg og skive.

5. Trekk ut klossene med tanga. Kan hende du må bevege litt fram og tilbake før de kommer om de er i ferd med å feste seg, men det finner du ut av.

6. Bruk flatjernet til å skrape forsiktig over anleggsflatene på siden mellom kaliper og klosse, inni kaliperen. Dette skal fjerne skitt og eventuell antydning til korrosjon mellom stål og aluminium. På vår 2013 så det helt fint ut foran, mens to år gamle kalipere bak hadde små antydninger til korrosjon på disse flatene.

7. Bruk trykkluft til å blåse ut løs skitt. Reguler trykket etter behov, ikke kjør på med full guffe ukritisk. Usikker på om det går an å skade stempelpakningene, så de skal ikke utsettes for blåsespiss i fri dressur.

8. Dynk skikkelig med bremserens. Vent noen sekunder mens det virker, og pøs på mer for å skylle ut det som løses opp før bremserensen fordunster. Fargen på avrenningen forteller deg når det begynner å bli bra, men ta også en titt.

9. Rengjør kantene på klossene med stålbørste. Skyll av med rikelig bremserens. Gjenta til det er rent.

10. Rengjør pinner og klips. Samme fremgangsmåte. Pass på å ikke skade pinnene med stålbørsta, men de tåler litt. Veldig hardt metall.

11. Legg kaliperfett på sidene av klossen som vist på bildet. Merk at jeg klomset til og fikk litt på siden av belegget før bildet ble tatt; det har sannsynligvis lite å si men jeg fjernet fettet og la på nytt slik at kun stålet var dekket.

12. Påfør fett på pinnene. Dette forsvinner sannsynligvis fort, men hjelper litt ved monteringen og beskytter vel kanskje ei stund.

13. Remonter. OBS! Pass på at låseklipset settes på rett vei. Det skal monteres slik at det blir størst spenn, dvs presse hardest mot klossene. Pinnene må helt på plass; legg merke til hvordan de er før du demonterer så vet du når de er på plass.

14. Det viktigste punktet. Du har nå presset stemplene i alle fire kalipere et godt stykke bak, og bilen vil være HELT bremseløs inntil du har pumpet et godt antall ganger på pedalen. La bilen stå med parkbremsen og pump til du kjenner at motstanden er normal. Vær også forsiktig når du starter å kjøre og test bremsene gradvis til du er 100% sikker på at de virker som de skal.


Tidsforbruk: 10 minutter pr hjørne når hjulet allerede er av, og du begynner å få dette i fingerspissene.



BMW850

En viktig ting som forsåvidt er dekket av at du nevner verneutstyr, men det skader ikke å påpeke. Støvmaske er spesielt viktig, særlig når du bruker trykkluft. Dette støvet er ikke noe du vil ha inn i lungene dine :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

nortrahof

Man bør også ha en enradet (smal) stålbørste tilgjengelig. Dette for å skrape ut rust og "forsteinet" fett i caliperen. - Ikke forvent at bremserengjøring gjør "hele jobben" - også "mekanisk arbeid" er nødvendig.
Det er også greit å smøre anleggsflatene/"sporene" i caliperen med fett. Det holder rusten borte. Bruk en utrangert tannbørste til dette.
Smøre også pinnene og særlig låsen  - så blir det lettere å få løs neste gang. (Låsen/fjæren til pinnene ruster.)
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Stig O

Er det greit og bruke kobberpasta til smøring?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Muffinman

Ville ikke tatt sjansen. Kobber står over aluminium på spenningsrekka, og da risikerer du at aluminiumet "ofrer" seg når man får saltsuppe på. Kaliperene er i aluminium.

JLie

Flott guide! Jeg har akkurat gjort jobben på min egen. Lurte også på om jeg skulle ha kobberpasta mellom klosser og calipper og fant den offisielle manualen til Tesla her:

https://fixmyev.com/v1/tesla/models/servicemanual/tmsr-4NlQ7b589w.html

Der står det at man skal bruke kopperpasta i hvert fall.
Tesla Model S 90d - 2016

JLie

Hm. Leste manualen en gang til og det står ordrett:

"Apply an even layer of copper paste between the shim and the backing plate."

Har jeg tolka det riktig når jeg har lagt fettet på baksiden av klossen mot innsiden av caliperen? Eller er "shim" noe som ligger utenpå klossens bakside?
Tesla Model S 90d - 2016

Muffinman

#148
Ser ut som Tesla har brukt det mellom skrikplate og klosser på min bil, men ikke mot stemplene. Jeg ville ikke brukt kobberpasta rett på noen deler av kaliperen selv om det sannsynligvis går greit.

SitatSmøre også pinnene og særlig låsen  - så blir det lettere å få løs neste gang. (Låsen/fjæren til pinnene ruster.)

Dette er viktig. Ser ikke ut som Tesla, som byttet klosser bak på 85D`en sist i forbindelse med bytte av skiver mm etter parkbremsehavari -  har brukt fett på pinnene. Det ble veldig krevende å få pinnene ut da de hadde irret fast. Ingen rust å se, men irr med grønt innslag. Måtte faktisk fjerne grader på pinnene før jeg satte dem på plass igjen, så de fikk litt juling før de løsnet. Første doren min "eksploderte" til slutt av all hamringen uten at pinnen hadde rikket seg.

Men det ble greit til slutt. Klossene var ihvertfall såpass løse at de var funksjonelle.

JLie

Da tror jeg at jeg peller løs, renser og monterer på nytt. Er i hvert fall enklere nå som alt er smurt opp. Så du legger med andre ord ikke noe fett av noe slag mellom calipper og kloss?
Tesla Model S 90d - 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA