Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: DIY - tråden  (Lest 113644 ganger)

Rasmus.B

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 747
    • Vis profil
Sv: DIY - tråden
« Svar #165 på: Lørdag 11. Mai 2019, klokken 17:14 »
Du får nye hos Tesla eller fra EBay.
Når du har nye kan du kappe de gamle

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Thor2014

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1394
  • P85D
    • Vis profil
Sv: DIY - tråden
« Svar #166 på: Tirsdag 14. Mai 2019, klokken 21:00 »
Er det noen som har lakkert innsiden av hovedlyktene på en 2015 modell?
Lar det seg gjøre, eller er dette "umulig" for en vanlig hobby-mekaniker?

Det ser sååå mye bedre ut  8)
https://youtu.be/pYGD6ZUARjA

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12440
    • Vis profil
Sv: DIY - tråden
« Svar #167 på: Tirsdag 14. Mai 2019, klokken 21:18 »
Ja, det skriker veldig fra lyktene spesielt på mørke biler så dette er en god mod. Men ikke helt sikker på at dette er første DIY-prosjektet på lista akkurat nå. Korrigering av lakk og ny chromedelete står nok høyere, og med min timeplan tar det dessverre lenge før det er unnagjort. Spesielt når det er to biler som skal gjennom mølla.

Thor2014

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1394
  • P85D
    • Vis profil
Sv: DIY - tråden
« Svar #168 på: Tirsdag 14. Mai 2019, klokken 22:24 »
Tar du vekk chrome selv, hvordan gjør du event. det?

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12440
    • Vis profil
Sv: DIY - tråden
« Svar #169 på: Onsdag 15. Mai 2019, klokken 09:01 »
Blir vel rubberspray denne gangen også. Holdt 2-3 år nå og det er på tide å fornye da den gamle ikke er like fin lenger. Tenker å la den gamle bare være på når jeg polerer så den kan fungere som maskering, så flekker jeg av og legger nytt når det er unnagjort.

Stig O

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 798
    • Vis profil
Sv: DIY - tråden
« Svar #170 på: Mandag 03. Juni 2019, klokken 19:57 »
Noen som har erfaring med bremseklosser fra Brakes.no?
kr.1070 bak og kr.1683 foran.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2339
    • Vis profil
Sv: DIY - tråden
« Svar #171 på: Onsdag 09. Oktober 2019, klokken 14:59 »
Denne trykker du på om du vil se en modelS-motor bli plukket fra hverandre.
https://www.teslarati.com/tesla-model-s-motor-iron-man-electronics-video/

alda

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 792
    • Vis profil
Sv: DIY - tråden
« Svar #172 på: Mandag 04. November 2019, klokken 09:25 »
Om du vill ha bättre ljus i fotbrunn fram (och bak), kan man köpa ett set med led-lampor som är enkla att installera (plug and play). Priset för 4 st. är det samma som du betaler för en (1) i norsk nätbutik, så har man inte bråttom med leveransen kan detta rekommenderas.

Mycket enkelt att installera, största problemet är faktiskt att få ut existerande lampor, i mitt tillfälle satt de mycket hårt fast. Var tvungen att lirka ganska mycket med en flat skruvmejsel för att få ut dom (ligger videor på Youtube som visar hur man går fram).

https://www.ebay.com/itm/4X-Car-Door-Blue-LED-Trunk-Boot-Foot-Well-Glove-Box-Lights-For-TESLA-MODEL-X-S-3/283631054227?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649 [ You are not allowed to view attachments ]
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

rovervest

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 69
    • Vis profil
Sv: DIY - tråden
« Svar #173 på: Tirsdag 10. Desember 2019, klokken 13:14 »
Tenkte jeg kunne svare på denne tråden selv om den er litt gammel.
Noen som har erfaring med bremseklosser fra Brakes.no?
kr.1070 bak og kr.1683 foran.

Jeg byttet både klosser og skiver foran til EBC sine standard bremser. Har brukt EBC tidligere på mine biler og må si at dette var meget bra greier. Bremsene har meget bra bitt og er perfekt progressiv, en oppgradering som kan anbefales.
Det som ikke anbefales er å bytte skiver selv med mindre man har alle fasiliteter for å få ut skårne bolter. På begge sider var nedre bolt på caliper som sveist fast, det gikk mange timer med w40 før de kom ut.


Powerflux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1205
    • Vis profil
Sv: DIY - tråden
« Svar #174 på: Tirsdag 10. Desember 2019, klokken 13:30 »
Det som ikke anbefales er å bytte skiver selv med mindre man har alle fasiliteter for å få ut skårne bolter. På begge sider var nedre bolt på caliper som sveist fast, det gikk mange timer med w40 før de kom ut.
Åpnebart stor forskjell fra bil til bil og hvor de kjøres! Bremseservice hver vår har ihvertfall gjort dette til et ikke-tema....overhode ikke noe problem med bolter som sitter som sveiset fast :+1:
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

rovervest

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 69
    • Vis profil
Sv: DIY - tråden
« Svar #175 på: Tirsdag 10. Desember 2019, klokken 17:32 »
Bremse service er viktig ja, men er vel ikke så vanlig å demontere bolter på caliper når man smører opp.

Powerflux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1205
    • Vis profil
Sv: DIY - tråden
« Svar #176 på: Tirsdag 10. Desember 2019, klokken 19:58 »
Bremse service er viktig ja, men er vel ikke så vanlig å demontere bolter på caliper når man smører opp.
Bremeseklossene sitter ofte så hard fast at de ikke lar seg trekke ut fra Caliper. Da er det lettere å bare ta av caliper og vippe ut klossene.
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

kodax

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 995
    • Vis profil
Sv: DIY - tråden
« Svar #177 på: Torsdag 19. Desember 2019, klokken 22:58 »
En halv Litex-plate, filt og lim, og vips så er det mulig å komme til ekstrarommet i X-en uten å ta ut hundeburet.
(Men skulle jeg gjort det på nytt, så hadde jeg sikkert bare skåret i plata som allerede var der. Jeg tenkte det var dumt å ødelegge den ifm evt. salg senere, men den kan sikkert kjøpes ny til ikke så mye mer enn materialkostnadene.)

 [ You are not allowed to view attachments ]

 [ You are not allowed to view attachments ]

 [ You are not allowed to view attachments ]
« Siste redigering: Fredag 20. Desember 2019, klokken 09:09 av kodax »
Tesla Model X 75D 7-seter - Januar 2019

Skoda Vision iV - kønr. 1XX
Tesla Model Y - tidlig bestilt

BMW850

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2001
    • Vis profil
Sv: DIY - tråden
« Svar #178 på: Fredag 20. Desember 2019, klokken 09:35 »
Bremse service er viktig ja, men er vel ikke så vanlig å demontere bolter på caliper når man smører opp.
Bremeseklossene sitter ofte så hard fast at de ikke lar seg trekke ut fra Caliper. Da er det lettere å bare ta av caliper og vippe ut klossene.

Har ett stempelverktøy fra tidligere bremsejobber som er ment for å presse stemplene i kaliperen tilbake. Presser litt på ørene slik at stemplet går noe inn. Da er det ingen problem å ta klossene ut :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12440
    • Vis profil
Sv: DIY - tråden
« Svar #179 på: Fredag 20. Desember 2019, klokken 09:50 »
Det hjelper ikke mye mot denne problemstillingen. Det er ikke trykk mellom skive/stempler som lager krøll når det er slik, men at kantene har kilt seg fast inne i kaliperen. Har overflatebehandlingen på klossene slippe og legge seg i doblinger slik at det blir svært krevende å trekke dem ut selv om det er god klaring på stemplene.