Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

emmern

Min delivery gikk greit i september!
Elsker bilen men så fort jeg hadde kjørt ut av hallen så merket jeg en klaprelyd foran. Nå viser det seg at det er luftfjæringene foran og de har ingen fix nå, så det var et skår i gleden.

Nå er jeg i drakamp med SC.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

JorEl

Hatt bilen S75D i ett par måneder, og har gledet meg til det blir snø og skikkelig glatt. Alle i nabolaget har problemer med ett par bakker. Men ikke jeg og Teslaen. Den er fantastisk i snø og sludd pluss at nå kan jeg rett og slett heve meg over problemene i veien(luftfjæring) :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

MissTesla

#1652
Hei verdens beste forum! Håper det er plass til damer her også? Fikk lyst til å skrike ut til verden: Jeg har jammen meg kjøpt meg en Tesla model S75d!! Oi oi oi for en bil! Det rattet MÅ være verdens beste tror jeg. Kjøpet kom litt brått på, men da slapp jeg hvertfall å gruglede meg i flere måneder og pint meg selv frem til levering. Nå skal jeg kose meg på forumet her fremover for gode tips og hjelp jeg sikkert kommer til å trenge... :angel: Men aller først: en liten kjøretur tenker jeg :D

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Elbil fundamentalist

#1654
Kansje litt off topic, men kom over denne videoen når Michael møter Kitt for første gang. Mange av de futuristiske egenskapene er nå «vanlig» i alle teslaene 😀.

Når han ser dashbordet sier Michael »what is this? Looks like Darth Waders bathroom»  ;D he-he

Fikk litt backflash fra når jeg fikk den første model S85D, og definitivt etter OTA og autopilot 1.

https://youtu.be/hfRiedxPQhs
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

OCSGAO

Tesla S Lr +. 2021 651 km

Fikk endelig testet min nye Tesla S på motorvei mellom Hirtshals og Scandinavian park.
Nedover med tom bil
Oppover med bil full av brus og øl.

GOS

Sitat fra: OCSGAO på tirsdag 17. august 2021, klokken 09:18
Tesla S Lr +. 2021 651 km

Fikk endelig testet min nye Tesla S på motorvei mellom Hirtshals og Scandinavian park.
Nedover med tom bil
Oppover med bil full av brus og øl.

Impoberende lavt forbruk i slik hastighet med så stor bil. :+1:

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

NightOwl

Jeg ser det er lenge siden noen har skrevet i denne tråden, men tar meg likevel friheten til å poste mine første erfaringer etter nesten 2 måneder med 2018 TMS.

Bor i midtnorge og kjøpte bilen sørpå. På turen hjem følte jeg at bilen var relativt god å kjøre, men lagret noen førsteinntrykk for eventuelt å få de bekreftet senere da det er lettere å sammenligne erfaringer på kjente veier. Noen av disse observasjonen var at TMS hadde ganske hard og stivt hjuloppheng som ikke kamuflerte ujevnheter i veien til de som sitter i bilen. Annet var at jeg syntes at temperaturen plutselig endret seg fra varmeapparatet. To-tre ganger i løpet av turen føltes det som om temperaturen falt raskt et par grader før den sakte men sikkert kom tilbake til normalen, dette er noe jeg aldri har opplevde med andre biler jeg har kjørt (det var overskyet, vindstille og lett snøfall hele turen). Da jeg kom til Berkåk for ladding begynte det å bli mørkt, og det var nesten helt mørk når jeg dro derifra og min første store overraskelse kom. Hva i all verden var det lysene på bilen?!! Helt ærlig trodde jeg det bare var parklys som stod på, så dårlig opplevde jeg nærlysene å være. Hadde tatt en neve med snø og tørket over lysene på Berkåk, så de var ikke skitne. Famlet litt på skjermen og fikk etter hvert bekreftet at det var nærlys som var på. Fjernlysene var ikke stort bedre, bortsett fra fargetemperaturen, tror jeg ikke at jeg har sett svakere/dårligere lys siden halogendagene. Helt ærlig, det første jeg gjorde da jeg kom heim, var å bestille en Lazer 18 LED-bar, som ankom etter noen få dager. Nå har bilen i hvert fall fjernlys den kan være stolt over.

Jeg har i mange år kjørt Audi A8, og den jeg har nå, sammen med TMS, er en 2006 modell med sportsunderstell. Liker et stramt oppsatt understell, men det må samtidig være komfortabelt, hvis ikke føles det litt ettermontert senkesett. Etter at jeg har kommet heim og kjørt TMS flere dager på kjente veier og Audien igjen flere dager, er jeg ikke det minste i tvil om at Audien overgår TMS på veldig mye og ikke minst har betydelig bedre fjæringskomfort. Med sportsunderstell er også Audien lav, hard og stiv, men svelger unna både små og store ujevnheter i veien med en helt annen eleganse enn TMS. 
Måtte faktisk le da jeg en kveld skulle justere lysstyrken på den store skjermen og oppdaget at man samtidig justerte lysstyrken på skjermen foran rattet og lyset i dørene! Hæ, et "teknoselskap" som Tesla og så ha dette på samme dimmer?! Selv i min gamle Audi kan man justere disse individuelt.
 
Andre underlige observasjoner jeg har gjort er lysene på bilen, noen ganger når jeg er ute og kjører midt på dagen er det ingen "lyssymboler" på skjermen foran rattet, andre ganger er det både park og nærlys. En annen ting som ser ut til å leve sitt eget liv er hev og senk av hjulopphenget, selv om jeg velger «alltid laveste posisjon», velger bilen helt vilkårlig til medium. En annen gang valgt jeg høyeste posisjon pga dårlig vei, og etter kort tid var den på medium, selv om jeg ikke kjørte over 26km/t eller hva det er for at den skal endre selv. En gang jeg parkerte i garasjen valgt jeg laveste innstilling, da jeg skulle kjøre neste gang var den satt til høy. Har slettet minne for automatisk høydejustering flere ganger, her er det tydelig at Tesla vet best, uavhengig av hva sjåføren måtte velge..

Man merker tydelig at TMS er en tung bil, spesielt på svingete veier hvor man legger merke til bilen blir litt vinglete hvis veien er litt ujevn i tillegg, trolig pga piggfridekkene. Men man merker også at den har et veldig lavt tyngdepunkt hvis svingene er jevne og fine. Sittekomforten passer meg godt, selv om setene bare har «halvparten» av justeringsmulighetene i forhold til Audien. Savner dog litt understøtte til lårene lenger frem og justering av nakkestøtten. Støydempingen føler jeg er på det jevne ved lavere hastigheter, spesielt med tanke på vei og hjulstøy, men ble litt overrasket at det var ganske mye vindstøy allerede ved 60km/t og den blir ganske tydelig når man passerer 90-100 km/t.

Når man snakker om hastighet, hvis man kjører med aktiv fartsholder, så slakker bilen av til "skarpe" svinger automatisk. Dette skjer veldig nervøst og hakkete, som om automatikken får motstridende informasjon. Den slakker også av unødig mye etter min mening. En annen ting med aktiv fartsholder er at den bremser midt i en bestemt tunnel hver gang selv når jeg er alene på veien, mulig fordi det er "kryssende" vei over tunellen? Et sted hvor jeg kjører ofte ble veien omlagt litt i forbindelse med en skarp sving, her slakker bilen av til 60 km/t hver gang begge veier, selv om omleggingen var ferdig rundt 3 år siden og nå er ikke svingen skarp i det hele tatt (mulig det er annen automatikk som forårsaker reduksjon av hastighet?).

Her om dagen hadde jeg en kjøretur over Dovre, og på tur heim møtte jeg en helt vanlig stor lastebil i en svak høyresving. Bilen bremset ganske hardt til tross for at vi begge var godt innenfor våre kjørefelt og det var tilnærmet perfekte kjøreforhold. Den kraftigste uforutsette oppbremsingen jeg har hatt i TMS skjedde på samme tur, mellom Oppdal og Berkåk, hvor bilen bremset det den var god for når jeg igjen møtte en helt vanlig lastebil. Oppbremsingen var så kraftig at jakken jeg hadde liggende i nabosete fløy ned på gulvet og jeg fikk vondt i nakken etterpå da oppbremsingen var så hard og uventet. Har ingenting imot teknologiske fremskritt, men når man føler man er med på alpha testing med helsa på spill, så er det kanskje bedre at akkurat det gjøres på lukket område av dertil egnede sjåfører? Jeg tørr hevde at automatisk nødbremsing i nåværende stadiet er ubrukbart på veier med møtende trafikk, dog fungerer det forholdsvis greit på veier med midtdeler hvor man ikke har møtende trafikk i nabofeltet. Og, automatisk nødbremsing kan selvsagt ikke deaktiveres permanent, men må gjøre det hver gang man starter bilen hvis man vil ha det av.

Selvkjøring har jeg ikke prøvd så veldig mye, men liker det absolutt ikke. Først og fremst fordi det er veldig hakkete på styring, men også at bilen hele tiden søker midt mellom kant- og midtlinje. F.eks hvis man kommer til en høyresving og bilen oppdager at den er litt langt ut mot kantlinjen, styrer bilen litt til venstre for å komme midt mellom linjene. Noe som medfører at bilen må svinge ganske skarpt til høyre igjen etterpå fordi det er en høyresving. Mine egne glidende bevegelser med rattet overgår denne automatikken med god margin.

Når man leser tester eller ser videoer på YT, så er det en repeterende gjennomgang av bilen. Litt rundt utvendig, vise frem lagringsplass foran og bak. Innvendig er det SKJERMEN som får all oppmerksomhet og alt man kan gjøre med den og så "vise frem" akselerasjonen. Og så noen ganger vise frem maks ladehastighet på en superladder. Hvordan bilen faktisk er å kjøre i det daglige glimrer med sitt fravær. Mulig jeg er den mest utypisk elbileier, men jeg sitter ikke og tafser på skjermen bortsett fra når jeg må for å endre en innstilling. Jeg tester heller ikke akselerasjonen ved enhver anledning og jeg kommer nesten aldri til å lade på en superladder. Jeg bruker bilen til å frakte meg rundt omkring som jeg tipper muligens de aller fleste andre gjør, og da er jeg mest opptatt av sitte- og kjørekomfort. Hvordan den generelle kjørekomforten er til daglig bruk, tror jeg nesten ikke jeg har sett omtalt i det hele tatt. Det gjenspeiler kanskje at mitt spørsmål på dette forumet om hvordan forskjellen mellom Smart Air Suspension og Adaptiv Air Suspension oppleves i praksis er ubesvart....?

Ting som imponerer meg med TMS:
Enkelheten med ladding og betaling med superladder.
Faste bremsekalippere foran.

Ting som skuffer og /eller irriterer meg med TMS:
Flere ting føles litt halvgjort.
Fjæringskomforten.
Hovedlys, både nær og fjern (form og styrke).
Leselyset blender litt, også det på høyre side.
Automatisk kjørelys slås av og på helt tilfeldig i dagslys.
Girspaken opp/frem er revers og ned/bak er forover (har kjørt et utall av gaffeltrucker og anleggsmaskiner og aldri opplevd at man må bevege spaken mot meg får å kjøre fremover og fra meg for å rygge).
Kan ikke justere nakkestøtten.
Man må løse ut ladekontakten når ladding er ferdig i egen garasje (skulle ha vært mulig å lage unntak), eventuelt at ladekontakten ble automatisk løst ut hvis ladding var ferdig og man ankom bilen.
Ikke sotet bakvindu.
Innstillinger kan bare gjøres midlertidig og ikke permanent, neste gang man starter bilen er det tilbake til det Tesla har bestemt.
Enkelte innstillinger må bilen stå i park for at de kan endres.
Skulle ha vært mulig å midlertidig slå av varsel om setebelte når man har noe, ikke noen, i baksete.

Ting jeg savner som min gamle Audi A8 har:
Adaptive hovedlys.
Styrke og form av både nær- og fjernlys.
Individuell justering av lysstyrke på skjermer og lys i dørene.
Justerbart lys i fotbrønn.
Svakt, justerbart lys under speilet som lyser ned på/i midtkonsollen.
Leselys plassert under speilet for begge sider foran slik at det ikke blender når det er mørkt.
Justerbare støtdempere og generell fjæringskomfort.
Ventilerte seter med massasje.
Justerbare nakkestøtter.
Gardiner i bakvindu og sidevinduene bak.

Nå ser det kanskje ut som om jeg slakter TMS, men når man nesten får nakkesleng «uten grunn», blir man fort litt kritisk til andre ting også. TMS er en veldig god bil på mange måter, men lider fortsatt av at Tesla har relativt kort erfaring med bygging av biler og skal man konkurrere sammen med tilsvarende klassifiserte biler, når ikke TMS helt opp. Jeg registrerer at det er mange som hevder at TMS er en såkalt premium bil på høyde med de beste Tyske. Etter et par måneder med TMS vil jeg helt uten videre si at Tesla fortsatt har en lang vei å gå før de på alle områder er på nivå med det jeg forbinder med en premium bil. Tesla og TMS er veldig gode på den elektriske siden av drivverket, men hjuloppheng, "automatikk", interiør og den generelle "finishen" både innvendig og utvendig er det fortsatt etter min mening langt unna "premium".
Med forbehold om at jeg blander og/eller misforstår terminologier og hva de gjør.

Hvordan blir veien videre, blir det fortsatt elbil, Tesla, eller blir det forbrenningsmotor igjen? Vel, jeg vil prøve å kjøre TMS med automatisk nødbremsing deaktivert for hver tur og se hvordan opplevelsen blir, men vil uansett se etter en passende fossilbil også, samtidig som jeg ønsker å prøve en TMS Adaptive Air Suspension for å se om fjæringskomforten er bedret.

Electric cars in Norway


alda

@NightOwl:

Fin oppsummering, håller med om mycket du skriver (gick från TMS 2016 facelift till BMW i4M50). Inte ens TMS i sin nyaste form kan kallas premiumbil, läs test av Plaid i Motor. Mycket knirk, støy, och dålig finish på den.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA