Software 7.0 - 7.1

Startet av dosmont, lørdag 04. juli 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

cirys1

Det spekuleres videre over en lav sko, det er bra.. :P

Ser at mye av det samme går igjen og igjen, men kan noen forklare meg hvorfor MB selger et veldig lignende system i Norge??
Hvordan har de fått sitt system godkjent??

Den eneste forskjellen jeg klarer og se ut ifra de uttalige videoene jeg har sett er at Tesla sitt system ikke krever at du tar i rattet på lang tid, visst forhold tilsier det. Mens MB så må man ta i rattet jevnlig (men man må ikke holde i det hele tiden)

lunitiks

Som sagt: Auto vs corrective. Du har selv skjønt det, ut fra hva du skriver. FN-regulativet bruker bare mer fancy/tåkete ord og uttrykk om det
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

mr_Utopia

Sitat fra: Sandvika på onsdag 21. oktober 2015, klokken 20:23
Sitat fra: mr_Utopia på onsdag 21. oktober 2015, klokken 18:10
.  Communications får beskjed om å  forklare hvorfor. Etc.

Communications avdeling? Trodde bare Tesla hadde en løs kanon på Twitter..

Vel litt hypotetisk, men ikke alt bedrifter gjør er gjennomtenkt. Se på VW og NOX juks. Det var nok ikke planlagt! Jeg tenkte ikke bare på Tesla, men med bakgrunn av det jeg kjenner til av bedrifter... Det er en skog av regelverk. Umulig å vite alt som ingeniør og designer. De fleste bedrifter er organisert i avdelinger som kommuniserer mer eller mindre bra med hverandre... Tesla virker til å skyte litt fra hoften av og til. Da blir det litt bomskudd og. Men det or'ner seg tilslutt

mr_Utopia

Forresten har jeg tenkt på en ting. Kan det være at Tesla ikke har sensor som føler om man er borti rattet? (edit: uten å aktivt styre)

Så nettopp denne videoen av Mercedes S klasse.
m.youtube.com/watch?v=zXB82PfNucg
https://www.youtube.com/watch?v=zXB82PfNucg&app=desktop

Der virker det som det er en elektrostatisk sensor el.l. på rattet som føler når det er berørt uten å sktivt styre eller påføre moment på rattet.

Videoer av Tesla autosteer vider at man kan kjøre lenge uten å berøre rattet. Som han fyren som befinner seg i baksetet under kjøringen.

Da kan man sikkert ikke si at bilen er laget på en slik måte at føreren alltid har kontroll over bilen. Når man kan klatre i baksetet og lese avisen (på nettbrett siden det et 2015). Da er det mulighet for å argumentere det er et automomt system heller enn assistent.

m.youtube.com/watch?v=-okFVuHlxII

https://www.youtube.com/watch?v=-okFVuHlxII&app=desktop

EDIT: Linker

cirys1

Sitat fra: lunitiks på onsdag 21. oktober 2015, klokken 20:53
Som sagt: Auto vs corrective. Du har selv skjønt det, ut fra hva du skriver. FN-regulativet bruker bare mer fancy/tåkete ord og uttrykk om det

Slik som jeg tolker det så velger alle andre produsenter og kalle det fører "assisterende" systemer og ikke auto systemer i den forstand.

Jeg tror også Volvo har fått system godkjent "pilot assist" helt likt det og, men fungerer bare opp til 50km/h.

Bushy

Dette er jo akkurat dette jeg skrev om her for et par uker siden... :(
En venn som har bestilt seg ny Mercedes GLS ell no lignende. Autosteer greier funker opp 50 eller hva det var. Men klargjort opp til mye høyere. Men dette måtte han komme innom og aktivere når systemet var godkjent i Norge. I 2017....
Fikk han beskjed av fra selger. Time will show....
S75D sept. 17

lunitiks

Det er begrepene som forvirrer folk nå.

FN-regulativet snakker først om to systemer ("systems"), nemlig Autonomous steering og Advanced driver assistance:

1) "Autonomous steering system" er A.I.-Matrix-Men in black-StarWars-Minority Report, hvor sjåføren ikke har kommandoen, og hvor bilselskapet holdes ansvarlig ved en ulykke. Der er vi ikke, det har alle skjønt. Toppsjefen har for lengst bekreftet dette. Så bare glem Autonomous.

2) "Advanced driver assistance system" er der teknologien er i dag. Poenget her er at sjåføren faktisk er anvarlig for å overvåke systemet til enhver tid. Og kommer i fengsel hvis han kjører uaktsomt. Kun et hjelpemiddel, altså, dels begrunnet med økt komfort, dels økt sikkerhet.

Det som tydeligvis forvirrer folk, er at "Advanced driver assistance system" deles videre opp i 2 sub-funksjoner ("functions"); nemlig "Automatically commanded steering function" (ACSF), og "Corrective steering function".

Vent, ikke sovn! Dette er nemlig hele poenget.

2.1) ACSF innebærer at bilen har kontinuerlig kontroll over styringen for å hjelpe sjåføren å følge en bestemt strekning, dvs i teorien kan styre av seg selv, uavbrutt, i uendelig lang tid. Den regulatoriske begrensningen ligger her i at ACSF må slå seg av hvis hastigheten overstiger 10 km/t, eller vegmerkingen forsvinner. Mao er ACSF forbeholdt lave hastigheter.

2.2.) Corrective steering derimot, har ingen slik fartsbegrensning. Her er derimot begrensningen at bilen ikke kan ha kontinuerlig styringskontroll. I praksis betyr dette at systemet må skru seg selv av dersom den ikke får input fra sjåførens hender på rattet. Definisjonen på Corrective er altså at bilen har styringskontroll "for a limited duration", altså i en begrenset tidsperiode.

Kilde-sjekk gjerne utsagnene mine selv. De ovennevnte begrepene og skillet mellom disse fremgår svart på hvitt i R79 punkt 2.3.3 og 2.3.4. Lenken er her: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r079r2e.pdf

Her er en liste over land som har vedtatt R79 (se bildet under):
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

mr_Utopia

+1 lunitiks, meget informativt.

Men noe skuffende, for dette KAN tyde på at Tesla sin Autopilot kanskje muligens ikke nødvendigvis er 100% i tråd med regelverket..

amund

Sitat fra: mr_Utopia på torsdag 22. oktober 2015, klokken 07:42

Men noe skuffende, for dette KAN tyde på at Tesla sin Autopilot kanskje muligens ikke nødvendigvis er 100% i tråd med regelverket..

Eller kanskje dere som har kjøpt autopilot (jeg var dessverre for tidlig ute) ikke får noe autopilot likevel?  :o Og havner i samme situasjon som P85D-eiere.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

vnm

Veldig bra lunitiks! Fantastisk innsats og nyttige og informative bidrag fra deg. I mangel av bedre info fra Tesla er det er vel ingen grunn til å tro at det du skriver ikke er "spiker'n på hodet".

Da blir det spennende. Blir det et noe mer begrenset system (som vil kreve hendene på rattet) i Europa eller venter Tesla til regelendring er på plass? Og hvor lang tid tar det før vi får V7? Den som lever vil se :)

Henter bilen min i dag. T minus 6:26
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

btsvennes

Mens vi venter kan vi ihvertfall lese hvordan V7 skal virke:
https://www.youtube.com/watch?v=1dl3pKCwNcg
2023 Tesla Model Y Performance (til salgs)
2023 Tesla Model X Plaid
2015 Tesla Model S P85D(+) -> P85D(+) -> P90D(+) 677XX Solgt

Muffinman

Sitat fra: mr_Utopia på torsdag 22. oktober 2015, klokken 07:42

Ser jo at det er mye som tyder på nettopp det her, men jeg nekter å tro at det i det hele tatt er mulig at regelverket kommer som julekvelden på kjerringa like før utrulling. Noe slik ville vært så amatørmessig at det er utenkelig.

Ihvertfall i min verden.

cirys1

Sitat fra: Muffinman på torsdag 22. oktober 2015, klokken 09:50
Ser jo at det er mye som tyder på nettopp det her, men jeg nekter å tro at det i det hele tatt er mulig at regelverket kommer som julekvelden på kjerringa like før utrulling. Noe slik ville vært så amatørmessig at det er utenkelig.

Ihvertfall i min verden.

++++

Kunne ikke vært mer enig, kan umulig ha brukt over et år også finne ut at det ikke lar seg gjøre..

Gikk ifra world wide realese til a couple of weeks på en dag, de må ha sjekket opp i dette tidligere

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Spinner

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA