Software 7.0 - 7.1

Startet av dosmont, lørdag 04. juli 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

lunitiks

VELDIG enig med deg vnm. Inntil videre velger jeg å tro at Elon vet noe som vi ikke vet.

Edit: Nå føler jeg at jeg har bidratt nok til undersøkelser i FN-regulativer osv. i denne tråden. Veldig krevende. Nå lener jeg meg tilbake og venter på nyheter som avkrefter mine dystre mistanker. Blir sliten av dette
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

vnm

Sitat fra: lunitiks på onsdag 21. oktober 2015, klokken 13:40
Edit: Nå føler jeg at jeg har bidratt nok til undersøkelser i FN-regulativer osv. i denne tråden. Veldig krevende. Nå lener jeg meg tilbake og venter på nyheter som avkrefter mine dystre mistanker. Blir sliten av dette
Ha ha! Ja, innsatsen skal det ikke stå på.  :)

Selv skal jeg bare glede meg til å hente bilen i morgen og dra på tur i helgen! Får innfinne meg med at 7.0 (eller i alle fall autostyring slik Tesla har presentert det) ikke ser ut til å komme før tidligst helt på tampen av året. OK for meg om det kun virker på motorveier i første omgang. Så får vi bare håpe på en positiv beskjed i mellomtiden  :P
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

nagela

Ifølge en artikel i Wall Street Journal fra 14.10.15 så sier Tesla selv at Autopilot ikke er "hands free"
http://www.wsj.com/articles/tesla-releasing-autopilot-software-for-model-s-cars-1444862867
"The Palo Alto, Calif., luxury electric-car maker's software requires a driver to grab the steering wheel every 10 seconds or so to avoid having the vehicle slow."
Og i kommentarfeltet skriver en som har mottatt V7 at han må holde i rattet med ca 1min mellomrom (Kommer opp melding på skjerm)
Så virker som om det er implementert identisk med Mercedes/Audi, og derfor bør være ok også i Europa.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

cra

Sitat fra: vnm på onsdag 21. oktober 2015, klokken 12:53
Sitat fra: cra på onsdag 21. oktober 2015, klokken 12:27
Sitat fra: xderia på onsdag 21. oktober 2015, klokken 09:02Hvorfor svinger den da av seg selv kraftig til venstre?
Slitt veibane/hjulspor, feil lufttrykk etc. kan medføre at bilen trekker til den ene siden.
Ved autostyring tilfører bilen selv moment (altså "holder") i rattet

Nettopp. Så hvis da autopiloten skrur seg av vil den jo ikke holde i rattet, og bilen er prisgitt sporing, etc. Ment som en muligforklaring på hvorfor bilen plutselig svinger til venstre uten at den feiltolker hvilken bil den følger. (Posten jeg svarer på ligger på s.26, vmn lurer på hvorfor bilen svinger til venstre om det ikke er autopilot som følger møtende bil)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Porsgrunn

Tesla sitt Europeiske hovedkontor ligger jo i Nederland, de nederlandske trafikkmyndighetene RDW ser ut til å være aktive i saken.

SitatRDW ‏@RDWnl 4 t4 timer siden

@Lennart81 @vincente @Eddysoft Deze week bekijkt de RDW samen met Tesla of de verandering voldoet aan de EU-regelgeving. ^MR

Google translate
Denne uken ser RDW sammen med Tesla eller endringen er i samsvar med EUs regelverk

https://twitter.com/RDWnl/with_replies

De la i dag også ut en video om emnet generelt
https://www.youtube.com/watch?v=3B5G17UXrLY&feature=youtu.be

Noen som er bedre enn meg og kan finne noe her

lunitiks

Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 21. oktober 2015, klokken 14:21
Tesla sitt Europeiske hovedkontor ligger jo i Nederland, de nederlandske trafikkmyndighetene RDW ser ut til å være aktive i saken.

SitatRDW ‏@RDWnl 4 t4 timer siden

@Lennart81 @vincente @Eddysoft Deze week bekijkt de RDW samen met Tesla of de verandering voldoet aan de EU-regelgeving. ^MR

Google translate
Denne uken ser RDW sammen med Tesla eller endringen er i samsvar med EUs regelverk

https://twitter.com/RDWnl/with_replies

De la i dag også ut en video om emnet generelt
https://www.youtube.com/watch?v=3B5G17UXrLY&feature=youtu.be

Noen som er bedre enn meg og kan finne noe her

NÅ SNAKKER VI
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

De skrev også (google translate)

Dessverre, er det umulig å si når en endelig beslutning blir tatt. Med en gang den er kjent, vil RDW kommunisere dette.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

vnm

Sitat fra: cra på onsdag 21. oktober 2015, klokken 13:56
Sitat fra: vnm på onsdag 21. oktober 2015, klokken 12:53
Sitat fra: cra på onsdag 21. oktober 2015, klokken 12:27
Sitat fra: xderia på onsdag 21. oktober 2015, klokken 09:02Hvorfor svinger den da av seg selv kraftig til venstre?
Slitt veibane/hjulspor, feil lufttrykk etc. kan medføre at bilen trekker til den ene siden.
Ved autostyring tilfører bilen selv moment (altså "holder") i rattet

Nettopp. Så hvis da autopiloten skrur seg av vil den jo ikke holde i rattet, og bilen er prisgitt sporing, etc. Ment som en muligforklaring på hvorfor bilen plutselig svinger til venstre uten at den feiltolker hvilken bil den følger. (Posten jeg svarer på ligger på s.26, vmn lurer på hvorfor bilen svinger til venstre om det ikke er autopilot som følger møtende bil)
Da har vi rett og slett snakket forbi hverandre. Jeg oppfattet videoen slik at autopilot står på og at den  plutselig velger å svinge bilen til venstre (av en eller annen grunn). Jeg mente at dette ikke kunne skje pga. slitte hjul/veibane, da bilen selv "holder i rattet". Som jeg skjønner det nå mente du at bilen har svingt til venstre etter AP skrudde seg selv av. Dersom det er tilfelle, er jeg helt enig med deg.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.

lunitiks

Sitat fra: nagela på onsdag 21. oktober 2015, klokken 13:54
Ifølge en artikel i Wall Street Journal fra 14.10.15 så sier Tesla selv at Autopilot ikke er "hands free"
http://www.wsj.com/articles/tesla-releasing-autopilot-software-for-model-s-cars-1444862867
"The Palo Alto, Calif., luxury electric-car maker's software requires a driver to grab the steering wheel every 10 seconds or so to avoid having the vehicle slow."
Og i kommentarfeltet skriver en som har mottatt V7 at han må holde i rattet med ca 1min mellomrom (Kommer opp melding på skjerm)
Så virker som om det er implementert identisk med Mercedes/Audi, og derfor bør være ok også i Europa.

I så fall er dette stuerent. Dog ikke helt i samsvar med det jeg oppfattet at Auto skulle være, og hva diverse youtube videoer tyder på at faktisk er rullet ut...

Som jeg skrev tidligere her inne:

FN-regulativet punkt 2.3.4 skiller mellom "Automatically commanded steering function" og "Corrective steering function". Det første (Auto) innebærer at bilen har "continuous control", men tillater da kun kjøring i maks 10 km/t. Det andre (Corrective) innebærer at bilen har "discontinuous control" - det vil si kontroll i en "limited duration".

Vedder på at Teslas advokater nå sitter i Nederland og prosederer på hva som menes med "limited duration"...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

vnm

Sitat fra: nagela på onsdag 21. oktober 2015, klokken 13:54
Dette stemmer ikke med rapporter fra amerikanske kunder. De rapporterer at bilen ikke krever at du har hendene på rattet, så lenge bilen mener at det er 100 % utvilsomt hvor den skal styre. Denne tvilen oppstår med ulike mellomrom, derfor tror noen at den passer på at man har hendene på rattet (uavhengig av faktisk behov).

Bekreftes i denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=-DnftokTtxQ

Wangz

Hvordan kan norske betatestere ha 7.0 uten godkjenning?

nagela

Hvis versjonen som nå er sluppet kun krever "hands on" når Autosteer mener den har problemer, stemmer det dårlig med hva som står i WSJ artikkelen og kan også gi utfordringer i USA.

"Check-in feature" er her at man med jevne/korte mellomrom må holde i rattet.

"If the auto maker had not put the check-in feature in place, it likely would have run afoul with regulators in California, the company's largest market. California's Department of Motor Vehicles requires special licensing for autonomous vehicles and ranks them in stages; if it is fully autonomous, it needs special license to operate.Tesla didn't contact the California regulator about the new software download, the agency said. But an official said a check-in feature would likely keep the car under the level where special licensing is required.

Three other states have similar rules."
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

mr_Utopia

Det er også mulig at det er interne prosesser i Tesla som holder igjen. F.eks legal.

Må huske at store organisasjoner ikke alltid opptrer rasjonelt  og fornuftig, men ofte at forskjellige avdelinger jobber litt med sine egne prosjekter og ikke har sjekket alle regler og lover som gjelder.

Altså det kan tenkes at Software avdeling får i oppdrag å lage til programvare. Den er ferdig og går til legal. Ok sier de og har ikke en eller annen regel i fn eller lign. på listen. Så kommer intern kontra uavhengig av godkjennin i lokale markeder. Marked sier kjør på. Legal finner ut de har glemt noe og ringer til Operations om å holde igjen til de har fått avklart noe. Communications får beskjed om å  forklare hvorfor. Etc.

Nå er det jo mange som er inne på dette, men virker som alle tror det henger på eksterne prosesser...

lunitiks

mr_Utopia det er litt av en fremstilling du gir der, men jeg er sannelig ikke sikker på om jeg tør bestride den.

Faktum og status (eller, "siste nytt") synes i alle fall nå å være at Tesla INNEVÆRENDE UKE er i samtaler med Nederlandske vegmyndigheter om AP er i samsvar med gjeldende regelverk eller ei.

(Konkret, etter min vurdering: Om AP kvalifiserer som "Corrective Steering Function" ifølge R79.)

Gir Nederland tommelen opp til dette kan det godt være Tesla sier what the heck og kjører dette ut til alle. Hvis ikke... Daaamn

https://m.youtube.com/watch?v=Nf_PiH1791s
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Sandvika

Sitat fra: mr_Utopia på onsdag 21. oktober 2015, klokken 18:10
.  Communications får beskjed om å  forklare hvorfor. Etc.

Communications avdeling? Trodde bare Tesla hadde en løs kanon på Twitter..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA