Software 7.0 - 7.1

Startet av dosmont, lørdag 04. juli 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

Haldenser

Dæven døtte... Får virkelig håpe dette stemmer og at de har klart å omgå regelverket i UN 79 uten å begrense funksjonene for mye. Kan være de releaser med "hands on" for Autosteer i påvente av regelverket er fullstendig på plass.
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

lunitiks

Nederlandske RWD rapporterer i 3 tweets:

Parkeerhulp is toegestaan tot maximaal 12 km/h en zonder handen aan het 1/3 ^MR
Google Translate:
Parkering assistanse er tillatt opp til 12 km / t og uten hender på 1/3 ^ MR

stuur. Dit is iets anders dan bestuurdersondersteunende stuurinrichting. 2/3 ^MR
Google Translate:
styret. Dette er forskjellig noe annet enn driver bistand styring. MR 2/3 ^

Daarbij moeten de handen aan het stuur blijven. 3/3 ^MR
Google Translate:
I tillegg må hendene forblir på hjulet. 3/3 ^ MR
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

Sitat fra: amund på torsdag 22. oktober 2015, klokken 08:38
Eller kanskje dere som har kjøpt autopilot (jeg var dessverre for tidlig ute) ikke får noe autopilot likevel?  :o Og havner i samme situasjon som P85D-eiere.

Jeg er klar til å saksøke siden det ser ut som jeg ikke får autopilot-software0.

Eller vent litt - når dette ble lansert ble det sagt "on selected roads" - så jeg bestilte i den tro at det var bare TACC jeg virkelig fikk nytte av, for selected roads var neppe kjerreveiene her på vestlandet...?

Men det kommer jeg aldri til å innrømme!

(sarkasme)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

lunitiks

Elon twitrer igjen! Han kan det der med å få opp folks forhåpninger og forventninger!!! Nå "lover" han hele verden 7.0 på fredag. FALLHØYDE!!!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Torpedo Ted

Tror folk overdriver litt her nå. Det blir litt naivt å tro at Tesla har annonsert en lanseringsdato for autopilot, uten å har sjekket opp i regelverket for EU etc.

Jeg mener det kun er to sannsynlige situasjoner her:

1. Det kreves en egen godkjenning for automatisk styring, men dette var klarert at var OK på forhånd, og ville bare være en formalitet. Er vel ikke helt utenkelig at det likevel tar et par uker i papirmøllen, hvis godkjenningen ikke kunne gis før den ferdige versjonen var bygget (som jeg tipper skjedde kun få dager før release i USA).

2. Alle SW oppdateringer krever en godkjenning uavhengig av autopilot etc, og i dette tilfellet har de hatt så hastverk med å få ut 7.0 at den ikke har rukket å få godkjenningen på forhånd, slik en må anta de har fått på alle andre oppdateringer (vi får jo omtrent alltid oppdateringene flere uker etter).

Jeg tror egentlig det siste alternativet er mest sannsynlig. Jeg har rett og slett vanskelig for å tro at Tesla kan være så dum at de lanserer autopilot med brask og bram, uten å ha godkjenning allerede klar.

cstromme

Fikk sitte på med en bil med autopilot i Norge i dag. Virket veldig betryggende. :D
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Guybrush

Sitat fra: cstromme på torsdag 22. oktober 2015, klokken 13:20
Fikk sitte på med en bil med autopilot i Norge i dag. Virket veldig betryggende. :D

Bevis! Eller så har det aldri skjedd!  ::)

cstromme

Sitat fra: Guybrush på torsdag 22. oktober 2015, klokken 13:30
Sitat fra: cstromme på torsdag 22. oktober 2015, klokken 13:20

Bevis! Eller så har det aldri skjedd!  ::)

Tror ikke det hadde blitt satt så stor pris på. :)

Dag A.

Sitat fra: lunitiks på torsdag 22. oktober 2015, klokken 12:34
Elon twitrer igjen! Han kan det der med å få opp folks forhåpninger og forventninger!!! Nå "lover" han hele verden 7.0 på fredag. FALLHØYDE!!!

Engelsk oversettelse:

Lover = Promise
Håper = Hoping

:)
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

vnm

En på FB-gruppen til TOCN skrev nylig følgende:
"Tesla Trondheim sa at 7.0 hadde kommet i demobilene sine idag..."

Henter bilen min om to timer! Kan jeg ha griseflaks?  :o
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

cstromme

Sitat fra: vnm på torsdag 22. oktober 2015, klokken 13:59
Henter bilen min om to timer! Kan jeg ha griseflaks?  :o

Kun et fåtall av demobilene som har fått den, og det er Amerikansk versjon av 7.0. (Mulig den norske har endringer basert på hva de får igjennom)

Dag A.

Finner det litt rart at Tesla skal få problemer etter UN-79 ettersom Mercedes har drevet med dette i flere år.

Mercedes har, såvidt meg bekjent, 2 program gående for selvgående biler.
Ett som kalles Autonomus 2025, det andre Autonomus 2035.

Det første gjelder tungtransport, altså vogntog, og her har Mercedes en lastebil som har vært vist rundt på lastebilshow rundt hele europa i flere år allerede.
Det finnes mangfoldige videoer på youtube av denne, men de jeg finner nå er stort sett på lukket bane så det er ikke relevant.  Jeg har tidligere sett, men kan ikke nå finne, en video hvor dette vogntoget kjører på autobahn.
Men her er en link fra 2014 som beskriver vogntoget kjørende langs A-14 i Tyskland.

http://media.daimler.com/dcmedia/0-921-614232-1-1716096-1-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0.html

Hvor man finner følgende tekst i siste del av første avsnitt under ingressen:

"The truck is equipped with the extremely intelligent Highway Pilot assistance system, which enables it to drive completely autonomously at speeds of up to 85 km/h. Daimler Trucks today demonstrated the vehicle on a trip along a section of the A14 autobahn near the city of Magdeburg, in which the Future Truck drove itself in completely realistic driving situations."

Det andre programmet ser ut til å gjelde mer for personbiler, og der ligger det også ute endel videoer, bl.a denne
https://www.youtube.com/watch?v=4jW0fJ80VG8
som viser en Mercedes som kjører på europeisk motorvei.  Skiltene man ser ca 30 sek inn i videoen er fra ett eller annet sted i Europa (iallefall ikke USA), og det kan se ut som om det står "Hamburg" på skiltet.

Eller denne:

https://www.youtube.com/watch?v=hIJeqD3Ax40
Hvor demonstrasjonskjøringen tydelig befinner seg i et bysentrum i hastigheter over 10km/t.  Det er såpass lite biler på veiene at man kan nesten lure på om byen er avsperret for demonstrasjonen skyld, men utover i filmen så virker det som det er nok biler til at det kan være realistisk allikevel.

Spørsmålet blir da:  Hvorfor kan Mercedes etter denne UN 79, hvis ikke Tesla kan.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

lunitiks

Sitat fra: Dag A. på torsdag 22. oktober 2015, klokken 14:20
Spørsmålet blir da:  Hvorfor kan Mercedes etter denne UN 79, hvis ikke Tesla kan.

Tesla er ikke på noen som helst måte "Autonomous", slik definisjonen lyder i R79:

2.3.3. "Autonomous Steering System" means a system that incorporates a function within a
complex electronic control system that causes the vehicle to follow a defined path or
to alter its path in response to signals initiated and transmitted from off-board the
vehicle. The driver will not necessarily be in primary control of the vehicle.

Når det gjelder Mercedes' kjøretøy, så antar jeg at dette er prototyper med helt spesielle tillatelser direkte fra staten. Prototyper står nemlig i en særstilling, og kan få særskilte dispensasjoner også etter f.eks. norsk forskriftsverk.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jazzwheel

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 21:22
Sitat fra: mj på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 21:02
Det er vel ingen grunn til å vente med 7.0 for oss som ikke har AP ?

P modellene med rwd får angivelig bedre aksellerasjon og er mer effektive . Torque sleep innføres .

Gjelder visst bare RWD biler med AP i følge USA-forumet...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA