Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overfakturering ved hurtiglading?

Startet av AmocoCadiz, torsdag 28. mai 2015, klokken 01:33

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Har mottatt første faktura fra hurtiglading fra Fortum. Siden jeg ikke har brukt dette før, har jeg fulgt med litt på dette konseptet, med minuttprising av fremdriftsenergi istedenfor tradisjonel prising av volum i form av perlLiter fossilbrensel. At det ikke opereres med kvitteringer fra hurtiglader forundrer meg en del ( alle vanlige bensinpumper har miniskriver som kan lage kvittering hvis ønskelig ) , og ofte kvitteres ikke engang forbruk i displayet på laderen. De ganger laderen har meldt om forbruk og tid i displayet, har jeg dokumentert det.

Til min store forundring stemmer ikke fakturans oppgitte tidsforbruk med mine bildedokumentasjoner fra hurtigladene, fakturan er overfakturert med opptil 25% per lading !
Er det andre som også har oppdaget dette?

Tidsenhet for hvert ladetilfelle var 2-3 min tileggsfakturert.
Kjører man elbil med noe mindre batteri må man bruke strategien med oftere og kortere ladinger for å sikre nok strøm, da det ofte er for langt mellom ladere og batteriet ikke kan fylles mer. I tilegg kommer virkelighetens realiteter med hurtigladere som plutselig er ute av drift, værforandringer med regn og snø, trafikale situasjoner som ulykker, veiarbeid med omkjøringer osv osv. Ikke noe sak med fossilbil, men med knappe marginer i elbil kan det resultere i tomt batteri og stress fra medpassasjerer.

Jeg kontaktet Fortum kundeservice om spørsmål vedrørende denne forskjellen og vedla dokumentasjon.
Svaret som kom idag er jeg ikke enig i er spesielt logisk eller gyldig,

Fortum hevder å ikke ha teknisk kontroll over telematikken til laderne, slik at avhengig av telmatikknettets kontinuerlig varierende kapasitet gjør at laderen ikke kobler av før en stund etter avsluttett hurtiglading, og de fortsetter å fakturere disse som brukte minutter,  altså går "tellerskrittene" til datamaskinene har gjort seg ferdig etter lading (og du t.o.m. har forlatt ladestasjonen). Alle vet at internet og telematikk kan ha mange nettverksutfordringer med nedetid, og hvor utstyr må gjøre gjentatte forsøk på kontakt før alt som skal overføres  er ferdig og bekreftet.
I tilegg argumenterer Fortum for at man " blokkerer stolpen, dvs, da ingen andre kan lade, og ikke basert på hvor lenge eller hvor mye man lader. "

Argumentet med at laderen er opptatt etter avsluttet lading stemmer også dårlig, da det i realiteten er snakk om sekunder å hekte en kabel fra bil tilbake til lader og frigi plassen. Kø har det hittil vært sjelden, og en 10-20 sekunders venting på å frigi plassen kan man ikke fakturere 4 minutters fullpris for de sekundene.
( Skal Statoil begynne ta betalt for tiden det tar å gå inn å betale i butikken, mens fossilbilen står og blokkerer pumpa....?)

Ved tradisjonell fossilfylling er avvik av målevolum på pumpa en alvorlig ting, noe Justervesenet kontrollerer jevnlig ( Justervesenet er et direktorat for måleteknikk underlagt Nærings- og Fiskeridepartementet. Justervesenet har ansvaret for at Norge har en måleteknisk infrastruktur som både har nasjonal og internasjonal tillit.)

At en tilsvarende energioverførings pumpe for el, ikke stopper telleverket etter endt overføring fremstår for meg som urimelig og en svært dårlig teknisk løsning som ikke brukeren skal rammes av. Hvis det er større tekniske nettverksproblemer og forsinkelser , skal brukeren også betale for denne delen til full kostnad? Siden det sjelden gis kvittering er det vansklig å ha en oversikt av faktisk forbruk.
For alle oss med elbiler med små batterier, er man nødt å hurtiglade oftere og mindre av gangen, da batteriene ikke kan fylles mer og det blir for langt til neste hurtiglader ( som i tilegg svært ofte er ute av drift )

Vi som ønsker å ha mulighet å kunne bruke elbilen også til lengre miljøvennlige transporter, forutsetter et ladesystem som oppfattes som rettferdig og logisk. Hvis hurtigladersystemet er fair, bruker vi ladenettverket mer, noe som bedrer inntekten til hurtigladeselskapene og investeringsviljen. Et stort og tett hurtigladenettverk er viktig del av strategien for en miljøvennlig måte å drive transport fremover. Men det er nå vi legger premissene for et slikt nytt transport energisystem, jeg mener det er lurt å diskutere hva som er den optimale løsningen og gi hurtigladeselkapene konstruktiv tilbakemelding på hva vi som faktisk fortsatt er pionerer med elbil transport.
Ellers er som vanlig alternativet både rimeligere og enklere ved å fortsette bruke i fossibilen, noe som selvsagt er en mye dårligere løsning mener jeg. Er det slik vi ønsker at transporten skal foregå også fremover?

emil

#1
Uten å gå på den ustoppelige diskusjonen om fakturering pr tidsenhet for hurtiglading har jeg ikke merket noen forskjeller mellom opplevd ladetid og fakturert ladetid hos Fortum, har ennå tilgode å få min første minuttsregning fra GrønnKontakt siden jeg har hatt klipp til overs på klippekortet mitt fram til ganske nylig.

Det er ikke alle ladinger jeg gidder å lagre nøyaktig ladetid på, men ofte lagrerer jeg screenshot av LeafSpy sine grafer over effekten på hurtigladingen og går jeg tilbake der og sammenligner med faktura ser alt ut til å stemme. Pleier også å avslutte ladingene på runde tall, ser jeg at jeg har nok strøm etter 19 minutter med lading tar jeg ofte det siste minuttet til 20.

Jeg kan eventuellt dykke dypere i rådata på disse grafene der jeg har lagret dette og se om det er noe som skiller seg ut. Jeg bør ha nok hurtigladinger til å kunne danne meg et godt bilde over nøyaktid tidsbruk og sammenlige med Fortumfakturaene for å se om det blir noen merkbare forskjeller.

Synes ellers det høres merkelig ut at laderen skal fortsette å måle tid etter at ladingen er avsluttet, og hvis det er tilfelle med en eller flere ladere må dette ordnes opp i ASAP og alle som har brukt disse få kreditert X-antall minutter

Hvilke av Fortum sine hurtigladere er det du har brukt?

Edit:
Det blir litt mye arbeid å gå igjennom ladeloggene manuellt, så jeg får ta og automagisere det en dag jeg har tid/lyst, men jeg har sjekket et par manuellt nå og det kan set ut som om det til en viss grad kan se ut som om det ligger noe i det du skriver:


StedLadetid fakturertLadetid målt
Kleivbrottet
33m
31m 27s
Kleivbrottet
32m
30m 47s
Lasses
20m
19m 23s
Heistad
16m
14m 47s

Hadde tallene vært rundet av opp til nærmeste minutt hadde jeg ikke sett på det som noe problem, men når man legger på et minutt ekstra begynner det å skurre.

Hvis det nå er sånn at de måler ladetid i fakturasystemet fra de mottar oppstart melding fra lader frem til de mottar avslutt, og ikke at laderen sender tiden den har målt på ladingen blir det veldig feil. Særlig hvis det er større forsinkelser på sendingene.

Nå har jeg ikke hentet fram noe veldig stort datagrunnlag til å kunne si noe bastant, og det kan være litt unøyaktigheter i tidsmålingene til LeafSpy også. ABB-laderen på Lasses der jeg har ladet mye ser ut til å oppføre seg som jeg forventer. Kanskje dette er enda et problem relatert til DBT-laderene på Kiwi?

AmocoCadiz

Dette gjelder Fortums hurtiglader på Vestby, de andre i Sarpsborg osv. melder ikke tidsforbruk, kun energioverføring og batteriprosent. ( noe jeg undrer meg over siden man betaler i tidsforbruk..)

KjellG

Uansett mulig overfakturering, så synes jeg en burde etterspørre Justervesenets kommentar til overnevnte. De kontrollerer vekter og fossilpumper, da bør de ha en tanke om ev (fremtidig) kontroll av "strømsalgpumper" også.

Ad utsagnet om at tidsregning starter og stopper avhengig av overføringstid i datanettet er sært og uholdbart. Kvittering burde en også få. Nå kan det være et vedlikeholds/serviceproblem med ubetjent skriver. Hva med å sende kvittering på epost e.l.? Du er jo kjent jfr betaler.

Eksempel, Har kjøpt smågodt i butikken: 'Ja, taksametertet går, går, går..... mens vi venter på data'n! Ble dyr smågodtpose det.

Panduck

Dette høres ikke bra ut, flott at noen faktisk sjekker opp dette. Argumentasjonen fra Fortum er hårreisende. Lader jeg i 14 minutter og 17 sekunder skal jeg iallefall ikke betale mer enn for 15 minutter!

Dette bør de få ordnet opp i så fort som mulig...

Ferry

Jeg har ikke lagt merke til noe overfakturering, men jeg har ikke sjekka veldig nøye. Det er uansett ikke langt unna riktig. Men oppi mitt enkle hode tenker jeg: Hva er så mye vanskeligere med å oversende ladetid i minutter og sekunder enn bare start og stopptidspunkt? Begge deler er bittelitt data som skal over. Seinere kan serveren sende kvittering på e-post. 

Leon

Sjekket mine ladinger fra Fortum på siste faktura, tre på Sokna, en på Noresund og en på Kjellstad, og fant ingen uoverstemmelser. Alle var rundet opp til nærmeste minutt. :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Når det gjelder mulige feilkilder med LeafSpy-målingene så ser det ut som om den tar målinger hvert 3. sekund gjennom ladetiden, så i teorien kan man "miste" nesten 6 sekunder registrert ladetid hvis man er uheldig. I tillegg måler LeafSpy kun tiden det går strøm, laderen måler nok tiden fra du trykker start og all sikkerhet skal sjekkes frem til ladekontakten løses ut. kan vel fort gå 10-15s i hver ende der også. Da er man ikke langt unna at 31m 27s ladingen min har blit målt som 32m 1s av ladestasjonen og dermed blitt fakturert som en 33m lading.

Hvis jeg derimot finner Xminutter og noen få sekunder som rundes opp nesten to minutter vil jeg bli mer skeptisk, også hvis det er enkelte ladestasjoner som peker seg ut i den ene eller andre retningen.

AmocoCadiz

Noen konkrete hurtigladinger med bildedokumentasjon fra ladedisplay er på 6min og 7min.
Dette skal bli kr 32.50 tilsammen. Faktura kom på kr 42.50 og er et prosentvis stort avvik.

Svar fra Fortum ang. avviket er bl.a. "så trenger laderen ekstra tid før den får gitt beskjed til backend systemet om at ladingen er avsluttet, og laderen er klar for ny bruker. Forenklet sett så betales det da for den tiden man blokkerer stolpen, dvs, da ingen andre kan lade, og ikke basert på hvor lenge eller hvor mye man lader.

Du betaler fra systemet sender laderen beskjed om å starte til laderen har sendt bekreftelse til systemet om at ladingen er avsluttet. På ladestolper for energi / strøm betaler man ikke for mottatt effekt, man betaler for hvor lenge man opptar plassen."


Men 5kr ekstra per lading betyr fakturert 2minutters ekstra "blokkering av ladestolpe". Hvem bruker 2 minutter på å hekte tilbake ladekabel og kjøre vekk fra en ladeplass?

( Og ja det er småpenger og korte hurtigladinger, men dreier seg om en prinsipiell problemstilling som slår spesielt ut på hyppige korte bruk av hurtiglading.
Med flere elbilturer med nødvendlig og fungerende hurtiglader på utreise, hvor det noen timer seinere ved retur på samme lader plutselig er ute av drift, pluss uforutsette tilstander som f.eks. regnfall som ikke er varslet på YR gjør at man blir  stående med for lite strøm til å komme til neste (( fungerende?)) hurtiglader)

emil

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 28. mai 2015, klokken 16:28
Noen konkrete hurtigladinger med bildedokumentasjon fra ladedisplay er på 6min og 7min.
Dette skal bli kr 32.50 tilsammen. Faktura kom på kr 42.50 og er et prosentvis stort avvik.

Selvfølgelig blir det prosentvise avviket stort når det er snakk om få minutter lading hvis man "alltid" betaler for et minutt eller to med opp og nedkobling av systemene. Men på de få ladingene jeg hadde tatt fram er det en forskjell mellom ABB og DBT-ladere, og det hadde vært fint om andre her kunne sjekke om det er spesifikt for enkelte ladere. Ellers er nok formuleringen til Fortum kanskje litt unøyaktig i måten de skriver at man også betaler for tiden opp/nedkoibling av ladingen tar.

Men det er en viktig problemstilling å ta opp, og vi må få klarhet i hvor mye ekstra tid vi eventuellt betaler for.

Electrix

Utfra det som står her vil jeg tro at Fortum fakturerer hele påbegynte minutter fra du aktiverer lading til du har avsluttet mens selve laderen bare summerer tidel selve overføringen har vært aktiv. Hvis kommunikasjonen før og etter tilsammen tar ca 34 sek så passer vel dette bra med tallene? 
30:47 blir 31:21 altså 32 min.
19:23 blir 19:55 altså 20 min.

Dette er bare synsing,  men jeg er ganske sikker på at de regner påbegynte minutter, og da er det ikke så stort avvik lenger.

Problemet er nok heller dårlig tilpasning av grafikk og beskrivelse i displayet. Selve laderne er jeg generelt lite imponert over,  f.eks viser flere beskrivelse av hvordan man kobler til gammel type chademoplugg mens laderen har ny type. Veldig greit når man skal vise nye elbileiere at det ikke er så komplisert å hurtiglade...

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

emil

#11
Da har jeg gått igjennom litt flere ladinger og ting ser mer fornuftig ut.

Fem ladinger der målt tid med LeafSpy rundet opp til nærmeste minutt stemmer med fakturert tid

2x Lasses (ABB)
1x Sandvika (ABB laderen ved rådhuset)
1x Buskerud bilsenter (DBT)
1x Kiwi Kleivbrottet (DBT)

Men så er det en ny lading på Kiwi Kleivbrottet der fakturert tid er 2 minutter mer enn målt. Dette var riktignok mens det var 20 minutter gratis. Ladet i 24 minutter og ble fakturert for 6 minutter.

Synes det er helt greit å betale for tiden med opp/nedkobling, men fortsatt er det noe småskurr på enkelte ladinger. En av ladingene på Lasses var målt til X minutter og 54 sekunder og ble rundet av opp til nærmeste hele minutt på fakturaen, dvs  maks 6 sekunder på det som på andre ladere må ta over halvminuttet. Igjen greit å få en klarhet i om det er faktiske forskjeller på ABB og DBT laderene (og eventuellt SGTE) i hvordan disse rapporterer inn start/stopp.

Den greie ladingen på Kleibrottet var 25 minutter og 24 sekunder og jeg ble fakturert for 26 minutter.

sven erik

om de ikke greier å fakturere siklig må de ha per gang eller  at en kan betale per måned  å fri bruk

emil

Sitat fra: sven erik på torsdag 28. mai 2015, klokken 23:37
om de ikke greier å fakturere siklig må de ha per gang eller  at en kan betale per måned  å fri bruk

Stykkprislading eller fri bruk skaper etter min mening mye større utfordringer og problemer enn fakturering av et ekstra minutt i ny og ne.

Tror ikke det er en bevisst handling fra Fortum for å øke inntjeningen, men rett og slett en utfordring når man skal koble opp flere forskjellige ladere med ulik oppførsel mot sitt eget backend system. Hvis det viser seg at enkelte ladere faktisk bruker mye lengre tid på start/stopp prosedyren enn andre kan Fortum nok legge inn et "gratisminutt" på disse laderene i sitt system på samme måte som de har gjort med nymonterte Kiwi-ladere og 20-minutter gratis lading.

Men først må vi nok få en klarhet i om dette faktisk er et stort problem eller noe som skjer på enkelte ladere enkelte ganger.

AmocoCadiz

Vestby laderen som la på 2 minutter ekstra hver gang er en DBT lader.
Hvis det er et telematikk problem kan det vel også påvirkes av svak nettilgang frem til ladestasjon ( tynne kobberledninger, lange kabelstrekk og nettverksutstyr som ikke snakker godt sammen )
Men som Emil nevner, greit å vite omfanget av dette fenomenet og ev. hvilke hurtigladere som "sliter".

Uansett er det vel en prinsipiell sak om det er brukeren som skal betale for utstyrets bakenforliggende nettverkstekniske problemer. Alle nettverk kan bli ustabile og ha kommunikasjonsproblemer til tider, hva om backend systemet ikke får kontakt med hurtigladeren ved avsluttet lading og må gjøre retrysendinger over lengre tid som så bakes inn i fakturaen( 5 -10-20min), er det også greit?

Og hvorfor kan ikke i det minste displayet til laderen da informere om dette totale tidsforbruket, den får jo en melding fra backendsystemet når den er "frigitt" til neste kunde, virker som det fortsatt er mye igjen på å utvikle og designe gode tilbakemeldinger og informasjon på selve hurtigladerene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA