Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overfakturering ved hurtiglading?

Startet av AmocoCadiz, torsdag 28. mai 2015, klokken 01:33

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: emil på fredag 29. mai 2015, klokken 00:07
Tror ikke det er en bevisst handling fra Fortum for å øke inntjeningen, men rett og slett en utfordring når man skal koble opp flere forskjellige ladere med ulik oppførsel mot sitt eget backend system. Hvis det viser seg at enkelte ladere faktisk bruker mye lengre tid på start/stopp prosedyren enn andre kan Fortum nok legge inn et "gratisminutt" på disse laderene i sitt system på samme måte som de har gjort med nymonterte Kiwi-ladere og 20-minutter gratis lading.

Spørsmålet hva treghet i systemet kan medføre. Kan noen oppleve 10min? Hva skal godttas? Og fortum bør uansett IKKE svare at "man okkuperer plassen så ingen andre kan lade" som en forklaring på dette, men heller si at det er noe de jobber med å løse (og forhåpentligvis faktisk gjøre det). Uansett er jeg helt for minuttprising, men den diskusjonen er jo totalt umulig å komme til enighet med hverandre om, men jeg tror de ferreste har lyst til å betale for flere minutter enn man bruker.

Lader burde kunne rapportere start-tid og slutt-tid innebakt i meldingene den sender tilbake.

Men. Man snakker om målt tidsforbruk vs hva de fakturerer. Får man spesifisert faktura, i såfall, hvordan? Jeg får kun beløp jeg skylder og hvor jeg skal betale. Vil gjerne ha en oversikt over hva jeg faktisk betaler for.

emil

Sitat fra: Panduck på fredag 29. mai 2015, klokken 07:52
Men. Man snakker om målt tidsforbruk vs hva de fakturerer. Får man spesifisert faktura, i såfall, hvordan? Jeg får kun beløp jeg skylder og hvor jeg skal betale. Vil gjerne ha en oversikt over hva jeg faktisk betaler for.

Fortum fakturaen inneholder ladested, dato og sum. Så må man selv hvis man har behov finne ut hvor mange minutter hver lading er og har man ladet flere ganger på en lader på en dag må man også finne ut hvilken som her hvilken av disse. De listes kronologisk på dato, men innenfor samme dato er det litt mer tilfeldig hvordan de listes opp.

emil

#17
Da har GrønnKontakt passende nok endelig lansert en "min side" sak der man kan sjekke ladingene sine, så nå kan jeg jo ta og sjekke disse opp mot egne registreringer også.

Edit:

Sjekket tre ladinger, alle på ABB-ladere

Kristiansand : Ladet 9m 46s, fakturert 10m
Lyngdal : Ladet 29m 29s, fakturert 29m
Arendal : Ladet 6m 24s, fakturert 6m

Her ser det ut som om GrønnKontakt er fornuftige nok til å ta hensyn til faktisk ladetid uten oppkoblingstid og så runder av opp eller ned til nærmeste hele minutt.

Ellers er det en liten bug i systemet deres på "min side" saken der jeg lurer på om noen har bommet på når døgnet bytter på AM/PM siden et par ladinger jeg vet jeg foretok etter 12:00 har blitt registrert på neste dag, mens ladinger jeg foretok før 12:00 samme dag har blitt registrert riktig.

Panduck

Sitat fra: emil på fredag 29. mai 2015, klokken 08:03
Fortum fakturaen inneholder ladested, dato og sum. Så må man selv hvis man har behov finne ut hvor mange minutter hver lading er og har man ladet flere ganger på en lader på en dag må man også finne ut hvilken som her hvilken av disse. De listes kronologisk på dato, men innenfor samme dato er det litt mer tilfeldig hvordan de listes opp.

Jeg får jo bare faktura på SMS. Jeg må vel sjekke opp litt :P

emil

Sitat fra: Panduck på fredag 29. mai 2015, klokken 12:22
Sitat fra: emil på fredag 29. mai 2015, klokken 08:03
Fortum fakturaen inneholder ladested, dato og sum. Så må man selv hvis man har behov finne ut hvor mange minutter hver lading er og har man ladet flere ganger på en lader på en dag må man også finne ut hvilken som her hvilken av disse. De listes kronologisk på dato, men innenfor samme dato er det litt mer tilfeldig hvordan de listes opp.

Jeg får jo bare faktura på SMS. Jeg må vel sjekke opp litt :P

Får betalingsdetaljer på epost, og fullverdig detaljert faktura som PDF-vedlegg.

Panduck

Flott at GK også har "mine sider" nå. Men det er virkelig merkelig måten de informerer, eller ikke informerer, om hva det kan koste å lade. På de laderene jeg har brukt står det hva pris er ved SMS og lading fra App. Men da er det IKKE minuttpris. Det står ingenting om muligheten til å skaffe seg kort og lade til 2.5kr pr minutt. Lurer litt på hvorfor. Og brude det ikke gå å ha en app som ga 2.5kr pr minutt? Eller på SMS?

Greit nok, nå kommer det ikke til å være mye kø på laderen i Lillestrøm, og jeg har litt mer mulighet for å få noen få kW for å komme meg hjem om jeg trenger det.

Og, selv om det er småpenger, 35 minutter til 2.5 er 87.50, ikke 88. Det er ingen poeng å runde opp på individuelle betalinger, som skal betales via faktura :P

Leon

Da har jeg også vært inne og sjekket minesider hos Grønn Kontakt. I motsetning til Fortum, som ser ut til å runde av oppover, så har Grønn Kontakt konsekvent rundet av nedover. :D Da ser jeg ingen grunn til å klage på at de har rundet opp hver lading til nærmeste hele krone, selv om jeg er prinsipielt enig i at dette er litt merkelig.

Både for Fortum og Grønn Kontakt har jeg brukt tida som rapporteres på laderen, og har ofte stått til det nærmer seg et nytt minutt.

Har 21 ladinger hos Grønn Kontakt hittil i år, hvorav 11 på Notodden. Hadde omtrent like mange gratis ladinger på Notodden fra de åpnet i september i fjor, til de begynte å ta betalt for ladingen her i slutten av januar i år, så jeg føler jeg har kommet godt ut av det. :D

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

hsa77

Prinsipielt er jeg enig i at man ikke skal betale for mer en man har brukt. Jeg er imidlertid redd det vil være en kostbar affære for Fortum og Grønn Kontakt å få det til å stemme nøyaktig på øret - en kostnad som må legges på prisen på lading. Dette dreier seg jo kun om småpenger, og kostnaden med å få dette til å stemme på øret vil neppe stå i forhold til de få kronene man eventuelt betaler for mye. I og med at det foreløpig ikke er mulig å tjene noen penger på å selge lading - bør vi vel egentlig bare være glad det er noen selskaper som gidder å starte opp en butikk som ikke kommer til å gi avkastning før om mange år...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

emil

Sitat fra: hsa77 på fredag 29. mai 2015, klokken 17:05
Prinsipielt er jeg enig i at man ikke skal betale for mer en man har brukt. Jeg er imidlertid redd det vil være en kostbar affære for Fortum og Grønn Kontakt å få det til å stemme nøyaktig på øret - en kostnad som må legges på prisen på lading. Dette dreier seg jo kun om småpenger, og kostnaden med å få dette til å stemme på øret vil neppe stå i forhold til de få kronene man eventuelt betaler for mye. I og med at det foreløpig ikke er mulig å tjene noen penger på å selge lading - bør vi vel egentlig bare være glad det er noen selskaper som gidder å starte opp en butikk som ikke kommer til å gi avkastning før om mange år...

Det er vel sånn ca der jeg også står. Men viser det seg at enkelte ladere (DBT) som i tillegg lader litt saktere enn andre (ABB) i tillegg fakturerer et minutt ekstra så er det greit å vite hvis man kan velge mellom disse. Som f.eks Kiwi Heistad eller Lasses som ligger ganske nærme hverandre.


hsa77

Sitat fra: emil på fredag 29. mai 2015, klokken 17:17
Sitat fra: hsa77 på fredag 29. mai 2015, klokken 17:05
Prinsipielt er jeg enig i at man ikke skal betale for mer en man har brukt. Jeg er imidlertid redd det vil være en kostbar affære for Fortum og Grønn Kontakt å få det til å stemme nøyaktig på øret - en kostnad som må legges på prisen på lading. Dette dreier seg jo kun om småpenger, og kostnaden med å få dette til å stemme på øret vil neppe stå i forhold til de få kronene man eventuelt betaler for mye. I og med at det foreløpig ikke er mulig å tjene noen penger på å selge lading - bør vi vel egentlig bare være glad det er noen selskaper som gidder å starte opp en butikk som ikke kommer til å gi avkastning før om mange år...

Det er vel sånn ca der jeg også står. Men viser det seg at enkelte ladere (DBT) som i tillegg lader litt saktere enn andre (ABB) i tillegg fakturerer et minutt ekstra så er det greit å vite hvis man kan velge mellom disse. Som f.eks Kiwi Heistad eller Lasses som ligger ganske nærme hverandre.

Dersom du som storforbruker av hurtiglading har en del data som kan underbygge påstanden om at DBT laderne konsekvent overfakturerer et minutt eller to, så kan det jo være verdt å sende det til Fortum. Det kan jo hende at det går an for Fortum å programmere back-end systemet sitt til å trekke fra et minutt eller to på lading foretatt på disse laderne.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

jkirkebo

Sitat fra: Leon på fredag 29. mai 2015, klokken 15:53
Da har jeg også vært inne og sjekket minesider hos Grønn Kontakt. I motsetning til Fortum, som ser ut til å runde av oppover, så har Grønn Kontakt konsekvent rundet av nedover. :D Da ser jeg ingen grunn til å klage på at de har rundet opp hver lading til nærmeste hele krone, selv om jeg er prinsipielt enig i at dette er litt merkelig.

Tja, for flexiladingen jeg har brukt (22kW AC) har de rundet av oppover til nærmeste time. Ladet sist 26 minutter og ble fakturert 47 kroner. Det koster 49,- pr. time på 22kW, jeg hadde kun litt over 21kW i snitt og fikk derfor et par kroner i rabatt.

Foretrekker Fortums minuttprising, men GK er jo mye billigere for min del da. Ihvertfall så lenge jeg lader over 20 minutter og under 60.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hsa77

Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. mai 2015, klokken 17:38
Sitat fra: Leon på fredag 29. mai 2015, klokken 15:53
Da har jeg også vært inne og sjekket minesider hos Grønn Kontakt. I motsetning til Fortum, som ser ut til å runde av oppover, så har Grønn Kontakt konsekvent rundet av nedover. :D Da ser jeg ingen grunn til å klage på at de har rundet opp hver lading til nærmeste hele krone, selv om jeg er prinsipielt enig i at dette er litt merkelig.

Tja, for flexiladingen jeg har brukt (22kW AC) har de rundet av oppover til nærmeste time. Ladet sist 26 minutter og ble fakturert 47 kroner. Det koster 49,- pr. time på 22kW, jeg hadde kun litt over 21kW i snitt og fikk derfor et par kroner i rabatt.

Foretrekker Fortums minuttprising, men GK er jo mye billigere for min del da. Ihvertfall så lenge jeg lader over 20 minutter og under 60.
Det går jo klart frem av prislisten til GK at de fakturerer flex-lading (AC inntil 22kw) for hver påbegynte time. Da har de jo forsåvidt sitt på det tørre. En annen sak er jo hvor fornuftig det er å fakturere for hver påbegynte time, det oppfordrer jo til å stå hele timen man har betalt for. Det vil faktisk også bli billigere! GK beregner jo "gjennomsnittsfarta" på ladingen og fakturerer etter den. Bilen min står på 99% og utjevner batteriet i en liten evighet før den avslutter ladingen, dersom jeg lar den holde på slik en stund vil "gjennomsnittsfarta" avta og jeg sparer penger - snakk om tullete prising!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

timingbeltkiller

Dette må da være et lite problem sammenlignet med at hurtiglading for X km
koster betydelig mer enn å fylle diesel for X km.

For det betyr de ca 60% i Norge og ca 70% globalt som ikke har adgang til hjemmeladning,
vil få dyrere kjøring med elbil enn med fossil sådan selv etter at usubsidiert salgspris for elbil har blitt konkurransedyktig.

Med mindre de fleste elbilprodusentene stjeler ideen til TM og inkluderer i salgsprisen
gratis hurtiglading i hele bilens levetid.

Rent bortsett fra lading er en volumleveranse. Og følgelig bør og skal selges i volumenheter.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

emil

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 29. mai 2015, klokken 18:40
Dette må da være et lite problem sammenlignet med at hurtiglading for X km koster betydelig mer enn å fylle diesel for X km.

For det betyr de ca 60% i Norge og ca 70% globalt som ikke har adgang til hjemmeladning, vil få dyrere kjøring med elbil enn med fossil sådan selv etter at usubsidiert salgspris for elbil har blitt konkurransedyktig.

Dette hører hjemme i en helt annen tråd, men løsningen på manglende hjemmelading er ikke billigere hurtiglading. Løsningen der er mye flere sakteladingsplasser.

Og her snakker jeg av erfaring etter snart to år som elbilist uten lademulighet hjemme og jeg har spart ganske mange tusenlappene på å skrote fossilbilen og heller kjøre elektrisk.

AmocoCadiz

#29
Sitat fra: Panduck på fredag 29. mai 2015, klokken 07:52

Spørsmålet hva treghet i systemet kan medføre. Kan noen oppleve 10min? Hva skal godttas? Og fortum bør uansett IKKE svare at "man okkuperer plassen så ingen andre kan lade" som en forklaring på dette, men heller si at det er noe de jobber med å løse (og forhåpentligvis faktisk gjøre det). Uansett er jeg helt for minuttprising, men den diskusjonen er jo totalt umulig å komme til enighet med hverandre om, men jeg tror de ferreste har lyst til å betale for flere minutter enn man bruker.

Lader burde kunne rapportere start-tid og slutt-tid innebakt i meldingene den sender tilbake.


Jeg mener også det er mest riktig og oversiktltig å kunne få en umiddelbar ( og korrekt ) kvittering etter endt lading på totalt forbruk i tid. Teknisk sett kan det umulig være spesielt vansklig å sende en sluttid/ sum sammen med den meldingen backend systemet som sier at laderen er frigitt. Som Fortum sier selv starter de en tidstelling fra begynnelse ved bruk av laderen før overføring av strøm til ferdig overføring av strøm, kabel er hektet på lader og den har fått oversendt ferdigsignal fra laderen.

Ellers virker det som Grønn kontakt har vært så greie å ta høyde fordenne tidsforsinkelsen ved nettverksoverføringer før og etter lading, og enkelt og greit avrunder NEDover, et positivt signal til oss brukere av dette nye hurtigladesystemet.
Dette kan vi brukere også melde om til Fortum hvis vi synes dette er riktig.
Særlig fordi Fortum i sitt svar klart sier at " praksisen vil fortsatt bestå videre."

Og ja det er småpenger, men sist jeg hurtigladet på Kiwi kom jeg ut med en pose hvor det står "en krone her og en krone der....."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA