Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overfakturering ved hurtiglading?

Startet av AmocoCadiz, torsdag 28. mai 2015, klokken 01:33

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: emil på fredag 29. mai 2015, klokken 19:20
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 29. mai 2015, klokken 18:40
Dette må da være et lite problem sammenlignet med at hurtiglading for X km koster betydelig mer enn å fylle diesel for X km.

For det betyr de ca 60% i Norge og ca 70% globalt som ikke har adgang til hjemmeladning, vil få dyrere kjøring med elbil enn med fossil sådan selv etter at usubsidiert salgspris for elbil har blitt konkurransedyktig.

Dette hører hjemme i en helt annen tråd, men løsningen på manglende hjemmelading er ikke billigere hurtiglading. Løsningen der er mye flere sakteladingsplasser.

Jepp. Åpenbart er det allerede mange elbil-eiere som bor i blokk i Oslo, og som således egentlig skulle tilhøre gruppen som ikke kan lade hjemme. Dette løses av sakteladings-punkter montert gatelangs. Kontinuerlig utbygging av ladestolper (og eksempelvis strømuttak på alle lyktestolper) er veien å gå for å sørge for at de som ikke har parkeringsplass med strøm, og som ikke kan eller ønsker å betale for parkeringsplass med strøm, relativt enkelt kan saktelade sin bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AmocoCadiz

Sjekket nå mine hurtigladinger fra Grønn Kontakt, og de runder konsekvent av nedover, sympatisk!

Men her var det enda en forunderlig ting, halvparten av datone stemmer ikke!

Dobbeltsjekket enda en gang med min dokumentasjon, og ca halvparten av ladingene har feil dato, så på den samme kjøreturen er det rapportert inn  (fra forskjellige ladere) forskjellige dager.

Dette har vel ikke vesentlig betydning, men fremstår  for meg som hurtiglader systemene er programmert /satt opp/ nettverkssammenkoblet lite nøyaktig. Greit nok at dette er utviklingsarbeid, men hvor vansklig programmeringsmessig er det å sende nøyaktige tider på sekundet for lading og sende riktig dato for ladingene? Står det en gammel minipc med windows XP embedded i stolpene som "drifter" tidsmessig inni en hurtiglader til en halv million....?

pwb

Sitat fra: emil på torsdag 28. mai 2015, klokken 20:14

Synes det er helt greit å betale for tiden med opp/nedkobling

Tro om folk hadde reagert hvis bensinpumpa startet å telle før man trykket på pistolen? Merkelig holdning.

emil

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 30. mai 2015, klokken 11:24
Sjekket nå mine hurtigladinger fra Grønn Kontakt, og de runder konsekvent av nedover, sympatisk!

Men her var det enda en forunderlig ting, halvparten av datone stemmer ikke!

Dobbeltsjekket enda en gang med min dokumentasjon, og ca halvparten av ladingene har feil dato, så på den samme kjøreturen er det rapportert inn  (fra forskjellige ladere) forskjellige dager.

Dette kommenterte jeg i min post her om GrønnKontakt ladingene. Det ser ut som om de bytter til neste døgn klokken 12:00 og ikke klokken 24:00. At noen hos GrønnKontakt rett og slett satte en eller annen tidsinstilling fel på AM/PM

emil

Sitat fra: pwb på lørdag 30. mai 2015, klokken 11:31
Sitat fra: emil på torsdag 28. mai 2015, klokken 20:14

Synes det er helt greit å betale for tiden med opp/nedkobling

Tro om folk hadde reagert hvis bensinpumpa startet å telle før man trykket på pistolen? Merkelig holdning.

Og jeg synes det er en merkelig holding å betale mer for en kjøretur ved å velge dieselkjærra bare fordi man ikke vil betale for en hurtiglading som dekker en liten del av strekningen mens resten av turen dekkes av tilnærmet gratis saktelading. Folk er forskjellige. Heldigvis!

Leon

Helt enig! :)

Som et eksempel kjører jeg stadig vekk rundt 300 km på en dag. Dette regner jeg som en relativt lang tur. Nå med vår/sommer temperatur behøves 2*20 minutter hurtiglading, og med opplading til 100% igjen hjemme kommer dette på 110-120 kr. Dette tilsvarer ca 10 liter med diesel, og krever et forbruk på 0,33 l/mil for å matche.

På vinterstid øker kanskje prisen med ca 50 kr, men da vil nok også dieselforbruket øke.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Ole Henrik Hannisdahl

Hei,

Mye spennende lesning her. Kun en kjapp kommentar fra min side til dato / tid for ladinger. Det er helt riktig at tidspunktet for ladingene p.t vises ca 11 timer feil. Dette skyldes flytting av data fra en testserver i én tidssone, til en produksjonsserver i en annen tidssone. Vi retter dette i løpet av mandag.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Panduck

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på søndag 31. mai 2015, klokken 21:39
Mye spennende lesning her. Kun en kjapp kommentar fra min side til dato / tid for ladinger. Det er helt riktig at tidspunktet for ladingene p.t vises ca 11 timer feil. Dette skyldes flytting av data fra en testserver i én tidssone, til en produksjonsserver i en annen tidssone. Vi retter dette i løpet av mandag.

Vil dere også gi mulighet til minuttbetaling ved bruk av SMS / App, eller vil det bli "fastpris" fremover, og minuttpris reservert til de som har kort hos dere? Jeg har kort, men det er jo optimalt for meg (og de fleste andre) at folk ikke står lengre enn de trenger.

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: Panduck på tirsdag 02. juni 2015, klokken 08:49

Vil dere også gi mulighet til minuttbetaling ved bruk av SMS / App, eller vil det bli "fastpris" fremover, og minuttpris reservert til de som har kort hos dere? Jeg har kort, men det er jo optimalt for meg (og de fleste andre) at folk ikke står lengre enn de trenger.

Vi holder på å utviklen en splitter ny app. For å unngå å selge skinn før bjørner etc, skal jeg ikke si så mye om hva som kommer i den appen nå. Men generelt ønsker vi å gi kundene våre incentiv til å flytte bilen sin når de er ferdige med lading, fortrinnsvis gjennom prismodellen vår.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

zbk

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på onsdag 03. juni 2015, klokken 08:27
Sitat fra: Panduck på tirsdag 02. juni 2015, klokken 08:49

Vil dere også gi mulighet til minuttbetaling ved bruk av SMS / App, eller vil det bli "fastpris" fremover, og minuttpris reservert til de som har kort hos dere? Jeg har kort, men det er jo optimalt for meg (og de fleste andre) at folk ikke står lengre enn de trenger.

Vi holder på å utviklen en splitter ny app. For å unngå å selge skinn før bjørner etc, skal jeg ikke si så mye om hva som kommer i den appen nå. Men generelt ønsker vi å gi kundene våre incentiv til å flytte bilen sin når de er ferdige med lading, fortrinnsvis gjennom prismodellen vår.

Mvh Ole Henrik

Vær så snill å ikke begrens app-bruk til kun iPhone/Android. Lag i det minste en nettside som kan brukes om man ikke har "rette" telefonen eller vurder støtte for Windows Phone i tillegg.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Panduck

Sitat fra: zbk på onsdag 03. juni 2015, klokken 09:00
Vær så snill å ikke begrens app-bruk til kun iPhone/Android. Lag i det minste en nettside som kan brukes om man ikke har "rette" telefonen eller vurder støtte for Windows Phone i tillegg.

+ SMS støtte.
Men du har rett. Websider for denne type tjenester er mye enklere å utvikle enn en app, fungerer uansett hva slags OS man har i bunnen, vil være langt mindre kostbart å utvikle. De fleste telefoner vil og kunne gi "shortcut" til websiden, slik at det fungerer omtrent som en app. GrønnKontakt ville gjøre lurt i å droppe app-tanken, og utvikle en "mobil-webside" for dette.

HoeggenEL

Sjekket siste faktura fra Fortum da jeg reagerte på uventet høy regning.
Det viser seg at jeg er fakturert for 234 minutter (585kr) for lading ved Lade Arena Trondheim en kveld i februar. Husker godt kvelden, og tviler på at jeg sto der lengre enn ca 15 (+/- 5) minutter. Avsluttet ladingen i henhold til instruksjonene, så dette er så graverende som det kan bli!!! Har selvfølgelig sendt melding til Fortum, men jeg er nok ikke den eneste som har blitt overfakturert. Jeg skal iallfall finlese både gamle og fremtidige fakturaer, samt dokumentere ladinger med bilder og/eller LeafSpy framover. >:(
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

AmocoCadiz

Ja det er fortsatt en svakhet i hurtigladesystemene, at en ikke kan få en kvittering hverken på skjerm på lader eller på mail eller sms etter avsluttet ladesesjon.
De fleste tjenester som bibliotek, tannleger, altinn osv. klarer å sende en kvittering på mail eller sms hvis man ønsker det.

Nuvolari

Sitat fra: HoeggenEL på søndag 27. mars 2016, klokken 00:32
Sjekket siste faktura fra Fortum da jeg reagerte på uventet høy regning.
Det viser seg at jeg er fakturert for 234 minutter (585kr) for lading ved Lade Arena Trondheim en kveld i februar. Husker godt kvelden, og tviler på at jeg sto der lengre enn ca 15 (+/- 5) minutter. Avsluttet ladingen i henhold til instruksjonene, så dette er så graverende som det kan bli!!! Har selvfølgelig sendt melding til Fortum, men jeg er nok ikke den eneste som har blitt overfakturert. Jeg skal iallfall finlese både gamle og fremtidige fakturaer, samt dokumentere ladinger med bilder og/eller LeafSpy framover. >:(

Samme skjedde med meg da jeg ladet på fortum type2 på McD Gardemoen. Ladet 15-20min ble fakturert for 167minutter. Ringte fortum og de slettet fakturaen i sin helhet.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 27. mars 2016, klokken 01:20
Ja det er fortsatt en svakhet i hurtigladesystemene, at en ikke kan få en kvittering hverken på skjerm på lader eller på mail eller sms etter avsluttet ladesesjon.
De fleste tjenester som bibliotek, tannleger, altinn osv. klarer å sende en kvittering på mail eller sms hvis man ønsker det.

Hos Fortum kan man logge seg på og sjekke kvitteringer på lading. Forutsetter dog bruk av ladebrikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA