Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbilwiki

Startet av oven, søndag 24. mai 2009, klokken 23:10

« forrige - neste »

Elmo

Joda, den løsningen tenkte jeg også på, men det må da være mulig at selve linken ikke har eksakt samme tekst som link-ordet i teksten ??  Slik at samme ord i to ulike tekster kan peke til to forskjellinge steder.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

oven

Dersom man vil ha en side om think sin bms og en om psa sin bms, så er løsningen å kalle siden Think:BMS og PSA:BMS. For å få den teksten man vil ha på lenken, lenker man slik [[Think:BMS|think sin BMS]] eller noe i den stilen.

Faktisk så skal alle sider som har med Think å gjøre begynne med "Think:", etterfulgt av sidens tittel, med stor forbokstav. F.eks. [[Think:Batteripakke]], [[Think:Kjøring og lading]], etc.

Dette er allerede gjennomført på wikien, så det er bare å følge eksemplene. Jeg ser det har glippet på lenken til BMS, så det har jeg rettet opp.

Jeg er litt usikker på dette med avbrutt lading, om det skal være egne sider for PSA og Think på dette. Det er jo et generelt konsept med tidsur og sånt. Det er selvsagt ingenting i veien for at det kan komme egne avsnitt om PSA og Think på samme side. Teksten som står på avbrutt lading nå trenger litt mer bearbeiding for å få frem essensen i hva praksisen går ut på og hvordan det praktiseres. Det står litt om bakgrunnen for praksisen (minsket vannforbruk), så dette må arbeides inn i konteksten.

Det er veldig gledelig å se at det begynner å komme innhold allerede! Godt jobbet, folkens! Listen over deler til Think og vannfyllingsprosedyren begynner allerede å bli veldig nyttig. Hvis vi klarer å få inn halvparten av det som finnes av opparbeidet erfaring her på forumet, så har vi et glimrende oppslagsverk.
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

Elmo

Sitat fra: oven på tirsdag 26. mai 2009, klokken 23:32
Jeg er litt usikker på dette med avbrutt lading, ...

Nå er jeg på ingen måte noen ekspert på dette, men såvidt jeg har forstått er avbrudt lading mindre aktuellt på PSA en på Think fordi PSAene har et mere avanserte ladeprogrammer.
Men jeg har også forstått at flere PSA-eiere allikevel praktiserer avbrudt ladring, så jeg er ikke rett person til så skrive noe om dette på Wiki.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Ut fra avlesning fra Robometeret, ser det ut som om også PSA tar igjen menglende overlading.

Dermed må avbrudt lading praktiseres med varsomhet også på PSA.

Fullført overlading etter et antall avbrudte oppladinger blir brutal.

Det beste er å la bilen gjøre sitt. Think overlader ikke mer enn PSA, og det er ikke overladingen som er problemet med NiCd batteriene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Vi hadde tenkt at PSA biler overlader mindre enn Think litt pga flere havarier ved tørre blokker. Dine målinger avbekrefter dette? Jeg husker at det var en diskusjon om hvor nøye Think følgte SAFT sin ambefalinger i forhold til lading og overlading.

Hva synes du er problemet med NiCads.

Gjerne tilføye din erfaringene på Wiki. Det er plass til flere synspunkter.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Problemet er ikke med NiCd, men med bruk og service.

Tror NiCd framdeles er den beste teknologien når en tenker levetid, pris, og motstand mot missbruk.

Fyll vann i tide, og ikke trekk for mye strøm over lang tid, så går det bra.

Think kan trekke 275 A  :o. Målte det med Think EV meteret nylig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

#21
Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. mai 2009, klokken 12:14


Think kan trekke 275 A  :o. Målte det med Think EV meteret nylig.

Kraftig lydanlegg du har  Elektrolux..

Jeg har vært i dialog med BauDemo over hva er en akseptabel strømtrekk før hans Palm display viser rødt.
Jeg foreslo 130A.
Think kan trekke mye øyeblikkelig, men er begrenset til 180A nesten med en gang. Husker ikke om varmeapparatet kan plusses på. Det bør slåes av ved høy strømtrekk.

Jeg kom bort i en Revne boks i dag. 4000 km kjørt og bare 170 Ah overladet. Det betyr at man i teori kunne kjøre 25000 km mellom vannfyllinger etter Thinks anbefalinger!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

oven

Vil det si at avbrutt lading ikke lenger anbefales? Det må vi i så fall skrive på wikien.
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

Elmo

Nå burde vel dette hatt en egen tråd, men - men
Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. mai 2009, klokken 07:57
Ut fra avlesning fra Robometeret, ser det ut som om også PSA tar igjen menglende overlading.
Dermed må avbrudt lading praktiseres med varsomhet også på PSA.
Fullført overlading etter et antall avbrudte oppladinger blir brutal.
Det beste er å la bilen gjøre sitt. Think overlader ikke mer enn PSA, og det er ikke overladingen som er problemet med NiCd batteriene.
Sitat fra: oven på torsdag 28. mai 2009, klokken 19:40
Vil det si at avbrutt lading ikke lenger anbefales? Det må vi i så fall skrive på wikien
Elektrolux. Er det ikke nettopp avbrudt lading "Revne-boksen" omtalt bla i denne tråden gjør automatisk ???
http://parat24.com/forum/index.php?topic=1685.msg13035#msg13035

Lett å bli forvirret her :o 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Stemmer det at Revneboksen er avbrudt lading satt i system.

Med gamle Revneboksen, ville bilens lader bli stoppet før den hadde fullført ladesyklussen. Etter et gitt antal slike oppladinger, ville den gamle Revneboksen tillate at bilens lader fullførte en overlading, og dermed tok den igjen det noe av den kansellerte overladingen, og fikk ballansert, og trimmet opp batteripakken. ( PSA gjør dette ved å overlade 25 Ahr  i stede for 15% av bulk for hver 1000 Ahr utladet strøm)

Dersom en selv avbryter ladingen, må en være veldig konsekvent, og gjøre dette på en uttenkt måte. Avbryter en f.eks annenhver gang, er dette verre enn at bilen selv får styre ladinga i fred. Tapt overlading fra sist lading vil nå legges på ved neste annledning, og det er varmgangen i slutten av overladinga som er skadelig. Lader en fra f.eks 50% kommer en ikke opp i så mye overlading at varmgang er et tema, men ved avbrudt lading vil en ved første fullading gjøre det.

Nye Revneboksen er konstruert noe anderledes, og avbryter ladingen på samme antal Ahr overlading uansett. Et prisipp jeg er meget skeptisk til, og som er grunnen til at jeg valgte å ikke montere HR boksen jeg i sin tid kjøpte.
Jeg er redd dette kan medføre manglende ballansering, og dermed fare for reversering av celler ved tomkjøring av bilen.

Overlading som medfører varmgang, gir økt selvutlading, og også økt fare for desynkronisering av cellene. Derfor mener jeg at det er best å stole på ingeniørene hos Saft sine anbefalte lademetoder. Noe som både Think og PSA har gjort, og implementert i sine ladere.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. mai 2009, klokken 23:07
Derfor mener jeg at det er best å stole på ingeniørene hos Saft sine anbefalte lademetoder. Noe som både Think og PSA har gjort, og implementert i sine ladere.
Først, takk for god forklaring (virkelig noe å kopiere til Wiki).
Men et par ting til jeg håper du kan kommentere/korrigere.
Ut fra hva jeg har lest i forumet tidligere mener jeg å huske at noen har sagt at Think i en tidlig fase hadde mange batteri-problemer, mens PSA hadde langt mindre (ingen?). Og at dette igjen kom av at PSA har bedre ladelogikk enn Think har (eller hadde i starten).
Revneboksen er vel primært laget for Think ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Har logget Både Think og PSA opplading, og begge ser veldig like ut.

Vet ikke om Think praktiserer utligningsbiten etter 1000 Ahr, eller om den kun basserer seg på å ta igjen "tapt" overlading. ( med en øvre grense på ca 40% overlading)

Hovedgrunnen til batteriproblemene skyldes nok at Think er mye mer brutal på strømuttaket, mangler ecometer, og oppgir vannfylleintervall som er dobbelt så lange som de burde være. PSA justerte underveis sine serviceintervaller fra 1050 Ahr overladet til 870 Ahr. I dag anses 500 Ahr overlading før vannservice som fornuftig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

oven

Med andre ord så burde noen prøve å modifisere BMS-en til Think til å komme med "Maintenance Charge required" etter 500 Ah overlading.

Takk for god forklaring ang avbrutt lading.
2014 Leaf tekna, bor i Bergen

oven

2014 Leaf tekna, bor i Bergen

Ken

Ja, god og konsis beskrivelse av problematikken Elektrolux.

Jeg ha ikke kommet bort i den ekstra utjevning i Think biler. Man skulle tro at det ville ha stått noe om det i Think literatur.

En annen poeng er at Think var konstruert for flere blokker som betyr  høyere spenning ved fulladet batteripakke og tidligere overgang til overladingsfasen som betyr mindre overlading totalt.

Jeg synes at Think skulle ha vært mindre bedrevitende og mer behjelpelig ved innstilling til mindre overladet Ah før vannservice melding vises. Jeg selv fikk en BMS oppgradering, men tror ikke at det var noen endring i dette.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA