Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbilwiki

Startet av oven, søndag 24. mai 2009, klokken 23:10

« forrige - neste »

hens

Jeg har lest gjennom beskrivelsen for Think BMS, og den sier i hovedsak følgende:
Etter opplading (til terskelspenning ca 150V, temperaturavhengig) reduseres ladingen til 5 A, og fortsetter til batteriet har fått 15% av ladingen som overlading etter terskelspenningen.
Hvis ladingen avbrytes, vil laderen huske hvor mye etterlading som mangler, og gi 50% av dette ved neste lading, dersom ladingen ikke avbrytes. Maksimal overlading vil stoppes ved 30Ah, uansett hvor mye laderen "husker".

Med Revneboksen vil det derfor aldri bli mer enn 30 % overlading når den hver 10. gang løper helt ut. Eller 12-15 % mer enn det vil bli hver gang ved fullført lading. Når den avbryter ladingen 9 av 10 ganger vil dette redusere vannforbruket betraktelig, svakheten er at en må fylle før bilen varsler!

Terskelspenningen som benyttes som mål på når batteriet er fulladet, vil ikke bli riktig når batteriene eldes. Da minker motspenningen i batteriet, og batteriet trenger mer lading før terskelspenningen oppnås. Dette vil først gi mer lading, og deretter mer overlading. Vannforbruket øker.

Eneste måten å komme unna dette, er å avbryte ladingen, enten manuelt, med koblingsur eller Revneboks.  Selv har jeg benyttet koblingsur, og en gang i mellom lar jeg den løpe helt ut.
Dette tilsvarer omtrent det samme som skjer med Revneboksen, og nå har jeg kjørt 93 000 km. uten å røre batteriet.  Men jeg fyller naturligvis vann ved ca 5000 kilometer! Det tilsvarer 500Ah med mitt kjøre/lademønster. Og jeg unngår flatt jern i lange motbakker. Varmeapparat er bannlyst!

Historien om hvorfor overladingen på Think er unødvendig høy, kan være at bilen først ble laget med 20 blokker. Dette ble senere redusert til 19 for å gi plass til BMS'en i batterikassen.
Og jeg har en mistanke om at det ikke ble gjort noen endring på overladingen etter dette. Jeg har selv kjørt 15 000 kilometer med en 20 blokkspakke og 19blokks lader, denne brukte 10 liter når den varslet vannfylling ved ca 4800 kilometer.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

#31
Sitat fra: Ken på fredag 29. mai 2009, klokken 17:44
En annen poeng er at Think var konstruert for flere blokker som betyr  høyere spenning ved fulladet batteripakke og tidligere overgang til overladingsfasen som betyr mindre overlading totalt.

Historien vil ha det slik, men terskelspenning for overgang til til overlading er beregnet på 19 blokker, og ikke 20. ( 20 blokkers PSA har ca 160V terskelspenning mot Thinks ca.153 V )

Når det er sagt, vil en ekstra blokk medføre mindre overlading slik Hens beskriver, og også mere kapasitet.  ( 1/20 mer ) Etter mitt skjønn en vinn vinn situasjon, og en modifikasjon som er forestående for Thinken min.

Ulempen er flytting av BMS, og høyspenning ut av batterikassen, og til fronten av bilen. Noe som forøvrig kan gjøres uten å måtte skjøte ledninger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

#32
Dere må definere batteritemp. ved terskelspenning. 8.45 V per blokk ved 0 grader og 7.78V ved 35 grader. Verdi ved 10 grader er normal siden koeffisient under 10 grader er dobbelt så stor enn den brukt over 10 grader etter SAFT sin anbefalinger. Dette tilsvarer 8,15 volt per blokk.

19 blokker gir 155 V og 20 gir 163 V ved 10 grader.

En fordel å ha en ektra blokk montert i en lett tilgjengelig sted i en Think er at den kan brukes som ombord batteritester. Mens  benk utsyr vil trekke typisk 50A  eller opp mot 100 A ved ekstra inkjøp, Kan Think teste de på 180 A strømtrekk. Jeg har selv en blokk som opføre seg pen opp mot 50A, men spenningen kollapser ved 100A.

Jeg skal sjekke terskelspenning i Think ved neste vannfylling.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på lørdag 30. mai 2009, klokken 10:09
Jeg skal sjekke terskelspenning i Think ved neste vannfylling.

Terskelspenning målt på egen Think er 153,3V ved ca 10C. På PSA er den omtrent alltid 160V

Se ladekurve på Think fra 15% vedlagt. Den viser også funksjonen til siste Revneboksen som avslutter overladingen før batteriene har nådd topp spenning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Greie kurver.

Ser ut som terskelspenning stemmer her.

Jeg miste det øyeblikket akkurat når lading sank til 5 A men var ikke langt unnå. Energimåler viste 95% som er vanlig.
138 V ved 24 grader som er alt for lavt etter mine regninger skulle det være nesten 151 V.
Kan det være at hvis ikke terskel spenning har blitt nådd ved 95% så går ladingen ned til 5A uansett?

Mens overlading pågår er det vanlig at temperaturen stiger kraftig og beregnet overlading er feil og muligens for høy . Batteripakken i dette tilfelle begynte på 19 grader og var 60% ladet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på lørdag 30. mai 2009, klokken 15:04
Kan det være at hvis ikke terskel spenning har blitt nådd ved 95% så går ladingen ned til 5A uansett?

Nei. Laderen vil forsøke å oppnå terskelspenning.

Du har rett i at der er en sekundær sikkerhet. Laderen forventer å måtte tilføre noenlunde like mange Ahr som den har dratt ut av batteriet, og dersom der går vesentlig mye mer inn, vil den stoppe på Ahr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Nå har jeg prøvd å finne terskel spenning om igjen og nå viste den 154 V som stemmer godt med Elektrolux sin målinger. Vet ikke hvorfor jeg fikk en lavere måling forrige gang.

Vi må begynne å legge inn dette info i Wikien
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

danandersson

Med utgangspunktet at denne tråden handler om Elbilwiki - hvilket er et meget positivt tiltak - så husk at sånne som meg er avhengig av å få en del ting inn med teskje ... Derfor bør dere henvise videre til egen artikkel om "serviceinstrumentet" i artikkelen om prosedyre for vannfylling her: http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Think:Prosedyre_for_vannservice.
Ikke ta for gitt at jeg vet hva et serviceinstrument er, selv om jeg kanskje burde vite det :)
Igjen - veldig positivt!

Elmo

#38
Ja det var jo egentlig meningen at denne tråden skulle omhandle "hjelp til og diskusjoner om editering på Elbilwiki", men så er det dessverre ikke uvanlig at tråder her på forumet tar av i litt feil rettning i forhold til overskriften :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

cra

Overskriftene på trådene her i forumet kan best sammenlignes med den røde "du er her" prikken på diverse kart-tavler og denslags. Den viser utgangspunktet ditt "her og nå", men sier ingen ting om hvor du kommer til å ende opp. :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

#40
Hvis noen kunne hjelpe meg med teskje metoden hvordan man oppretter nye sider og lenker til den vil jeg vurderer å være behjelpelig med serviceinstrument opplysninger. (:

Hvis en kunne opprette lenkene så ville det være lett å klikke på de og begynne å skrive noe om emnet.

På forhånd, takk.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hkaspenberg

Sitat fra: Ken på mandag 01. juni 2009, klokken 22:12
Hvis noen kunne hjelpe meg med teskje metoden hvordan man oppretter nye sider og lenker til den vil jeg vurderer å være behjelpelig med serviceinstrument opplysninger. (:

Hvis en kunne opprette lenkene så ville det være lett å klikke på de og begynne å skrive noe om emnet.

På forhånd, takk.

Hvis du nå går inn på siden http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Think:Prosedyre_for_vannservice så har jeg lagt inn link på ordet "serviceinstrumentet". Velg fanen "Rediger" over siden for å se på teksten i redigeringsmodus, da ser du hvordan linken ser ut. Velg bare "tilbake" i nettleseren for å komme ut av redigeringsmodus uten å gjøre noen endringer.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Det var jo kjempebra guide.

Oppdaget en mulig feil:

Vedl.lading ferdig. Enten utført ved 50 Ah ved gammel BMS 111 eller 40Ah ved B116 eller trekk ut ladekabel selv.

Har selv målt at B116 lader med 7A i 7 timer, noe som gir 49 Ahr etter min kalkulator. Må dobbelskjekke at dette gjelder ved vannservice.

Selv avslutter ladingen, og fyller vann så snart vanntemperaturen er over 25 C og spenningen er fallende. Dette oppnås gjerne etter ca 25 Ahr overlading.

Har også måttet sette på ekstra overlading etter normal servicelading på en bil, som hadde spesielt kald pakke for å oppfylle mine vannfyllekriterier.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

#43
Jeg begynner å lure på hvor mange BMS versjoner det finnes der ute. B116 versjon 2 osv. Har noen kommet bort i B107? Jeg har og oppstarts prosedyr er helt anderledes. Man fløler at bilen har dødd når man vri nøkkelen til start posisjon og så kommer bilen langsom til livs. Den var en eks Amerikansk Think også.

Husker at det var 42Ah overlading ved B116, men forrige gang så ventet jeg for automatisk ladestopp som aldri skjedde. 7/ 8 A effekt er riktig. Det er vanskelig for tiden å fullføre service ladinger siden batteriene begynner på over 20 grader og laderen stopper ved 40 grader. Lurt å sette bilen på et kjølig sted et par dager før vedlikeholdslading settes i gang..

Har du sjekket elektrolytt nivået under overlading og bekreftet at nivået er på maks da totalspenning er på vei ned? Ved fjernet kjølevannkappe er det lett å kontrollere nivået. Når noen blokker drikker mindre enn en desiliter per blokk under vannfylling er det viktig at vi sikre at nivået er på alle høyest.

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hkaspenberg

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 02. juni 2009, klokken 09:10
Det var jo kjempebra guide.

Oppdaget en mulig feil:

Vedl.lading ferdig. Enten utført ved 50 Ah ved gammel BMS 111 eller 40Ah ved B116 eller trekk ut ladekabel selv.

Har selv målt at B116 lader med 7A i 7 timer, noe som gir 49 Ahr etter min kalkulator. Må dobbelskjekke at dette gjelder ved vannservice.

Selv avslutter ladingen, og fyller vann så snart vanntemperaturen er over 25 C og spenningen er fallende. Dette oppnås gjerne etter ca 25 Ahr overlading.

Har også måttet sette på ekstra overlading etter normal servicelading på en bil, som hadde spesielt kald pakke for å oppfylle mine vannfyllekriterier.

Etter foreskrevne antall miles (nå omregnet til km) lånte jeg diagnoseapparat av "hens" for å foreta vannfylling på Tupper i helgen. Alt gikk ikke helt etter  "boka". Laderen overladet til 29Ah var talt opp og da nådde den 40 grader og kuttet dermed ut. Batteritemperaturen var da 34 grader. Etter litt krigsråd med "hens" besluttet jeg allikevel å fylle vann, og det gikk bare på rundt 1 til 1.5 liter per rekke, med 0.5 liter overløp, ergo bare 1dl per blokk. Vannet i overløpet var klart og fint uten noen tegn til lutrester. Bilen ble morgenen etter kjørt ned til 60% og satt til ny lading for å se om alt var Ok, og det ser slik ut. Laderen gikk med bulk-lading til 97% og gikk deretter ned til 5A (raskt blink) et par timer til før den sa seg fornøyd. Ingen fuktighet ved overløsniplene.

I dag tidlig var blokkene fremdeles rimelig varme, og viftene kom på på fullt i det samme jeg satte på tenning og var på hele veien (15km) til jobben. Utetemperaturen var bare 15 grader. Er dette normalt?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA