Elbilforum.no

Entusiastens egen side. => Meg og min elbil => Emne startet av: oven på søndag 24. mai 2009, klokken 23:10

Tittel: Elbilwiki
Skrevet av: ovensøndag 24. mai 2009, klokken 23:10
Hei,

jeg synes vi trenger en wiki, så jeg har laget en: http://elbilwiki.nipen.no/

Hensikten med denne er å samle lister over deler, prosedyrer, tips, erfaringer og annet som ligger strødd utover i forumet. Wikien er for alle bilmerker.

Diskusjon om hvordan man bruker wikien kan vi ta her :)
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: ovensøndag 24. mai 2009, klokken 23:18
Sitat fra: Elmo på søndag 24. mai 2009, klokken 22:56
Et par ting jeg ikke forstår - enda.
1) Når jeg fulgte Think-dele linken din ser jeg dem og kan komme opp til hoved-Think., men vannfyllingen finner jeg ikke uten direkte linken du sendte.

Det var fordi jeg ikke hadde laget lenke fra forsiden til siden om vannfylling. Det er ordnet nå.

Sitat fra: Elmo på søndag 24. mai 2009, klokken 22:56
2) hvordan oppretter man nye temaer _

Hvis man redigerer en side og lager en lenke til en side som ikke ennå finnes, så vil man få tilbud om å opprette siden når man klikker på lenken. Foreløpig har vi litt å gjøre med å fylle ut mer komplett informasjon på de sidene som allerede er der. Jeg tror vi må planlegge litt hvilke sider vi faktisk oppretter.

Jeg foreslår at vi lager en konvensjon hvor man skriver "Think: " i tittelen på sider som er spesifikke for Think, "PSA: " i tittelen på sider som er spesifikke for psa-biler, etc, for å unngå navnekollisjoner. F.eks. er det stor forskjell på "Think: prosedyre for vannservice" og "PSA: prosedyre for vannservice".

Sitat fra: Elmo på søndag 24. mai 2009, klokken 22:56
3) antar man må logge inn for å skrive ? Hvor hvordan?

Nei, men du kan lage deg en konto oppe i høyre hjørne. Det er nok å klikke på "rediger" på den siden du vil endre.

Dette er forøvrig nøyaktig samme system som brukes på wikipedia. Jeg anbefaler brukermanualen:

http://meta.wikimedia.org/wiki/Help:Contents (http://meta.wikimedia.org/wiki/Help:Contents)

Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: ovenmandag 25. mai 2009, klokken 07:50
Flytter diskusjon fra http://parat24.com/forum/index.php?topic=2019.30

Sitat fra: Ken på mandag 25. mai 2009, klokken 00:03
Vannfyllingskjema sendt på E-post til deg.

Takk! Jeg legger det ut på wikien så snart jeg kan.

Sitat fra: Ken på mandag 25. mai 2009, klokken 00:03
Kan hvem som helst gå inn og begynne og endre på ting? Blir ikke info ødelagt av elbilfiendlige tullinger?
De er vi som samler dette info etter våre erfaringer og jeg synes at redigeringsrettigheter bør begrenses til medlemmer.

Ja, hvem som helst kan endre på ting, men gamle versjoner blir liggende og det er enkelt å forkaste en endring. Dette er samme prinsipp som wikipedia bruker, og det ser ut til å fungere. Dersom det blir et reelt problem kan vi vurdere å begrense tilgangen.

Sitat fra: Ken på mandag 25. mai 2009, klokken 00:03
Info om SAFT blokker finnes ikke lenger. Jeg har noen filer liggendes på data.

Du kan gjerne skrive noe om disse blokkene på http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Think:Batteripakke
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: cramandag 25. mai 2009, klokken 08:42
På generelt grunnlag så anbefaler jeg å sette opp slik at de som vil endre/legge til innhold må logge seg inn, og hvis mulig så gjerne på en slik måte at man må registrere seg med en fungerende e-postadresse. Da ligger man et hakk i forkant av de som evt. vil lage kvalm og sabotere. Lesing av dataene bør selvfølgelig (i internets sanne ånd) være fritt tilgjengelig for alle - innlogget eller ikke.

Ellers er dette et flott tiltak, og jeg ser fram til å se innholdet vokse seg stort og nyttig :)
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenmandag 25. mai 2009, klokken 10:37
Kan du opprette lenken til SAFT NiCads. Jeg må lære Wiki først og er redd for å ødelegge sidene.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: ovenmandag 25. mai 2009, klokken 13:07
Sitat fra: Ken på mandag 25. mai 2009, klokken 10:37
Kan du opprette lenken til SAFT NiCads. Jeg må lære Wiki først og er redd for å ødelegge sidene.

Jeg foreslår du går inn på http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Think:Batteripakke og velger rediger på toppen av siden. Så skriver du det du vil om batteriene, f.eks. rett etter setningen "Batteripakken i Think består av 19 blokker av vannkjølte Saft NiCd. " Det hadde for eksempel vært nyttig å vite modellnummeret på disse batteriene, hva som skiller dem fra de som brukes i PSA-biler, osv.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: ovenmandag 25. mai 2009, klokken 20:00
Jeg trenger litt hjelp med prosedyre for vannservice. Kan noen som er kjent med prosedyren gå inn på http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Think:Prosedyre_for_vannservice og lese gjennom det som står der?

Det står:
Sitat
Vannfylling tips: Mellom 0,7 og 1 liter i minuttet. Mål hastighet ved overløp av og til

Betyr dette at jeg skal måle påfyllingshastigheten dersom det løper over, eller skal jeg måle noe ved overløpsslangen?
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenmandag 25. mai 2009, klokken 20:13
Hei Oven.
Det med hastigheten er at man kan justere den etter høyden av dunken over vann niplene. Den egentlig hastighet er målt ved overløpsslanger men vi har en begrenset mulighet til det dvs bare under selv vannfylling. Man kjører minst en halv liter ekstra gjennom hver rekke og det er lurt å registrere hvor lang tid den halv/ et liter tar å løpe gjennom i en målemugge.

Jeg prøvd å tilføye litt under batteripakke og vannservice. Det kom opp med en boks rundt det hele mitt innlegg. Er det riktig?
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: ovenmandag 25. mai 2009, klokken 20:32
Sitat fra: Ken på mandag 25. mai 2009, klokken 20:13
Hei Oven.
Det med hastigheten er at man kan justere den etter høyden av dunken over vann niplene. Den egentlig hastighet er målt ved overløpsslanger men vi har en begrenset mulighet til det dvs bare under selv vannfylling. Man kjører minst en halv liter ekstra gjennom hver rekke og det er lurt å registrere hvor lang tid den halv/ et liter tar å løpe gjennom i en målemugge.

Ah, jeg skjønner. Jeg skal forsøke å formulere det på en lur måte :)

Sitat fra: Ken på mandag 25. mai 2009, klokken 20:13
Jeg prøvd å tilføye litt under batteripakke og vannservice. Det kom opp med en boks rundt det hele mitt innlegg. Er det riktig?

Veldig bra. Grunnen til at det kom opp en boks rundt noe av det du skrev var at du begynte på en ny linje med et mellomrom først. Da oppfattes det som innrykk, som betyr at det er et sitat. Du kan lese om formatering på wiki på http://www.mediawiki.org/wiki/Help:Formatting

Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: ovenmandag 25. mai 2009, klokken 20:36
Forresten, kan man ikke måle fyllehastigheten underveis ved å sette dunken på en badevekt under hele fylleprosessen og notere hvor mye lettere den blir i løpet av et minutt?
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: hkaspenbergmandag 25. mai 2009, klokken 22:35
Sitat fra: oven på søndag 24. mai 2009, klokken 23:10
Hei,

jeg synes vi trenger en wiki, så jeg har laget en: http://elbilwiki.nipen.no/

Hensikten med denne er å samle lister over deler, prosedyrer, tips, erfaringer og annet som ligger strødd utover i forumet. Wikien er for alle bilmerker.

Diskusjon om hvordan man bruker wikien kan vi ta her :)

Et ekstremt bra tiltak! Jeg skal bidra med det jeg kan der jeg kan.

;-D Hans
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenmandag 25. mai 2009, klokken 23:36
Oven, man kan egentlig det. Å måle en halv kilo på en vanlig badevekt er ikke så presis.

Med overløp metode må man hive den første halvliteren pga bobler og måle den neste.

Andre bruker veldige forskjellige metoder og det er opp til dem å beskrive dem.

Takk for Wiki tips.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: cratirsdag 26. mai 2009, klokken 08:53
Jeg har en liten "bukk" jeg bruker hver gang, slik at høyden på tanken er den samme hele tida (bruker en 1,5l flaske med hull i siden som "trakt"). Da er det ganske grei skuring å strupe slangen slik at hastigheten blir riktig. Kontrolmåler på overløpet når vannet begynner å renne. (Har en gjennomsiktig plastboks med merke for hver dl, og tar tida til det når 5dl)
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Elmotirsdag 26. mai 2009, klokken 09:12
Hvordan forhinderer vi sammenblanding av linkene mellom ulike biler?
Jeg har lånt noen av stantdardtekstene i Think delen og skrevet dem om til PSA. 
Eksempel på problemet jeg adresserer er for eksempel "BMS" og "Avbrudt lading" som ikke nødvendigvis skal henvise til samme tekst for de to biltypene.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: hkaspenbergtirsdag 26. mai 2009, klokken 09:29
Sitat fra: Elmo på tirsdag 26. mai 2009, klokken 09:12
Hvordan forhinderer vi sammenblanding av linkene mellom ulike biler?
Jeg har lånt noen av stantdardtekstene i Think delen og skrevet dem om til PSA. 
Eksempel på problemet jeg adresserer er for eksempel "BMS" og "Avbrudt lading" som ikke nødvendigvis skal henvise til samme tekst for de to biltypene.

Enkelt. Når man oppretter en artikkel, eller linker til en artikkel må man bare gi den riktig tittel. Hvis "BMS" allerede er laget og beskriver Think, må man lage en "BMS_psa" e.l. og linke til denne når man skal beskrive for PSA.

;-D Hans
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Elmotirsdag 26. mai 2009, klokken 20:14
Joda, den løsningen tenkte jeg også på, men det må da være mulig at selve linken ikke har eksakt samme tekst som link-ordet i teksten ??  Slik at samme ord i to ulike tekster kan peke til to forskjellinge steder.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: oventirsdag 26. mai 2009, klokken 23:32
Dersom man vil ha en side om think sin bms og en om psa sin bms, så er løsningen å kalle siden Think:BMS og PSA:BMS. For å få den teksten man vil ha på lenken, lenker man slik [[Think:BMS|think sin BMS]] eller noe i den stilen.

Faktisk så skal alle sider som har med Think å gjøre begynne med "Think:", etterfulgt av sidens tittel, med stor forbokstav. F.eks. [[Think:Batteripakke]], [[Think:Kjøring og lading]], etc.

Dette er allerede gjennomført på wikien, så det er bare å følge eksemplene. Jeg ser det har glippet på lenken til BMS, så det har jeg rettet opp.

Jeg er litt usikker på dette med avbrutt lading, om det skal være egne sider for PSA og Think på dette. Det er jo et generelt konsept med tidsur og sånt. Det er selvsagt ingenting i veien for at det kan komme egne avsnitt om PSA og Think på samme side. Teksten som står på avbrutt lading nå trenger litt mer bearbeiding for å få frem essensen i hva praksisen går ut på og hvordan det praktiseres. Det står litt om bakgrunnen for praksisen (minsket vannforbruk), så dette må arbeides inn i konteksten.

Det er veldig gledelig å se at det begynner å komme innhold allerede! Godt jobbet, folkens! Listen over deler til Think og vannfyllingsprosedyren begynner allerede å bli veldig nyttig. Hvis vi klarer å få inn halvparten av det som finnes av opparbeidet erfaring her på forumet, så har vi et glimrende oppslagsverk.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Elmoonsdag 27. mai 2009, klokken 00:37
Sitat fra: oven på tirsdag 26. mai 2009, klokken 23:32
Jeg er litt usikker på dette med avbrutt lading, ...

Nå er jeg på ingen måte noen ekspert på dette, men såvidt jeg har forstått er avbrudt lading mindre aktuellt på PSA en på Think fordi PSAene har et mere avanserte ladeprogrammer.
Men jeg har også forstått at flere PSA-eiere allikevel praktiserer avbrudt ladring, så jeg er ikke rett person til så skrive noe om dette på Wiki.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxonsdag 27. mai 2009, klokken 07:57
Ut fra avlesning fra Robometeret, ser det ut som om også PSA tar igjen menglende overlading.

Dermed må avbrudt lading praktiseres med varsomhet også på PSA.

Fullført overlading etter et antall avbrudte oppladinger blir brutal.

Det beste er å la bilen gjøre sitt. Think overlader ikke mer enn PSA, og det er ikke overladingen som er problemet med NiCd batteriene.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenonsdag 27. mai 2009, klokken 10:22
Vi hadde tenkt at PSA biler overlader mindre enn Think litt pga flere havarier ved tørre blokker. Dine målinger avbekrefter dette? Jeg husker at det var en diskusjon om hvor nøye Think følgte SAFT sin ambefalinger i forhold til lading og overlading.

Hva synes du er problemet med NiCads.

Gjerne tilføye din erfaringene på Wiki. Det er plass til flere synspunkter.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxonsdag 27. mai 2009, klokken 12:14
Problemet er ikke med NiCd, men med bruk og service.

Tror NiCd framdeles er den beste teknologien når en tenker levetid, pris, og motstand mot missbruk.

Fyll vann i tide, og ikke trekk for mye strøm over lang tid, så går det bra.

Think kan trekke 275 A  :o. Målte det med Think EV meteret nylig.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kentorsdag 28. mai 2009, klokken 00:15
Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. mai 2009, klokken 12:14


Think kan trekke 275 A  :o. Målte det med Think EV meteret nylig.

Kraftig lydanlegg du har  Elektrolux..

Jeg har vært i dialog med BauDemo over hva er en akseptabel strømtrekk før hans Palm display viser rødt.
Jeg foreslo 130A.
Think kan trekke mye øyeblikkelig, men er begrenset til 180A nesten med en gang. Husker ikke om varmeapparatet kan plusses på. Det bør slåes av ved høy strømtrekk.

Jeg kom bort i en Revne boks i dag. 4000 km kjørt og bare 170 Ah overladet. Det betyr at man i teori kunne kjøre 25000 km mellom vannfyllinger etter Thinks anbefalinger!
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: oventorsdag 28. mai 2009, klokken 19:40
Vil det si at avbrutt lading ikke lenger anbefales? Det må vi i så fall skrive på wikien.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Elmotorsdag 28. mai 2009, klokken 21:28
Nå burde vel dette hatt en egen tråd, men - men
Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. mai 2009, klokken 07:57
Ut fra avlesning fra Robometeret, ser det ut som om også PSA tar igjen menglende overlading.
Dermed må avbrudt lading praktiseres med varsomhet også på PSA.
Fullført overlading etter et antall avbrudte oppladinger blir brutal.
Det beste er å la bilen gjøre sitt. Think overlader ikke mer enn PSA, og det er ikke overladingen som er problemet med NiCd batteriene.
Sitat fra: oven på torsdag 28. mai 2009, klokken 19:40
Vil det si at avbrutt lading ikke lenger anbefales? Det må vi i så fall skrive på wikien
Elektrolux. Er det ikke nettopp avbrudt lading "Revne-boksen" omtalt bla i denne tråden gjør automatisk ???
http://parat24.com/forum/index.php?topic=1685.msg13035#msg13035 (http://parat24.com/forum/index.php?topic=1685.msg13035#msg13035)

Lett å bli forvirret her :o 
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxtorsdag 28. mai 2009, klokken 23:07
Stemmer det at Revneboksen er avbrudt lading satt i system.

Med gamle Revneboksen, ville bilens lader bli stoppet før den hadde fullført ladesyklussen. Etter et gitt antal slike oppladinger, ville den gamle Revneboksen tillate at bilens lader fullførte en overlading, og dermed tok den igjen det noe av den kansellerte overladingen, og fikk ballansert, og trimmet opp batteripakken. ( PSA gjør dette ved å overlade 25 Ahr  i stede for 15% av bulk for hver 1000 Ahr utladet strøm)

Dersom en selv avbryter ladingen, må en være veldig konsekvent, og gjøre dette på en uttenkt måte. Avbryter en f.eks annenhver gang, er dette verre enn at bilen selv får styre ladinga i fred. Tapt overlading fra sist lading vil nå legges på ved neste annledning, og det er varmgangen i slutten av overladinga som er skadelig. Lader en fra f.eks 50% kommer en ikke opp i så mye overlading at varmgang er et tema, men ved avbrudt lading vil en ved første fullading gjøre det.

Nye Revneboksen er konstruert noe anderledes, og avbryter ladingen på samme antal Ahr overlading uansett. Et prisipp jeg er meget skeptisk til, og som er grunnen til at jeg valgte å ikke montere HR boksen jeg i sin tid kjøpte.
Jeg er redd dette kan medføre manglende ballansering, og dermed fare for reversering av celler ved tomkjøring av bilen.

Overlading som medfører varmgang, gir økt selvutlading, og også økt fare for desynkronisering av cellene. Derfor mener jeg at det er best å stole på ingeniørene hos Saft sine anbefalte lademetoder. Noe som både Think og PSA har gjort, og implementert i sine ladere.

Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Elmotorsdag 28. mai 2009, klokken 23:47
Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. mai 2009, klokken 23:07
Derfor mener jeg at det er best å stole på ingeniørene hos Saft sine anbefalte lademetoder. Noe som både Think og PSA har gjort, og implementert i sine ladere.
Først, takk for god forklaring (virkelig noe å kopiere til Wiki).
Men et par ting til jeg håper du kan kommentere/korrigere.
Ut fra hva jeg har lest i forumet tidligere mener jeg å huske at noen har sagt at Think i en tidlig fase hadde mange batteri-problemer, mens PSA hadde langt mindre (ingen?). Og at dette igjen kom av at PSA har bedre ladelogikk enn Think har (eller hadde i starten).
Revneboksen er vel primært laget for Think ??
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxfredag 29. mai 2009, klokken 11:20
Har logget Både Think og PSA opplading, og begge ser veldig like ut.

Vet ikke om Think praktiserer utligningsbiten etter 1000 Ahr, eller om den kun basserer seg på å ta igjen "tapt" overlading. ( med en øvre grense på ca 40% overlading)

Hovedgrunnen til batteriproblemene skyldes nok at Think er mye mer brutal på strømuttaket, mangler ecometer, og oppgir vannfylleintervall som er dobbelt så lange som de burde være. PSA justerte underveis sine serviceintervaller fra 1050 Ahr overladet til 870 Ahr. I dag anses 500 Ahr overlading før vannservice som fornuftig.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: ovenfredag 29. mai 2009, klokken 16:33
Med andre ord så burde noen prøve å modifisere BMS-en til Think til å komme med "Maintenance Charge required" etter 500 Ah overlading.

Takk for god forklaring ang avbrutt lading.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: ovenfredag 29. mai 2009, klokken 17:18
Da har jeg oppdatert http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Avbrutt_lading med siste innspill :)
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenfredag 29. mai 2009, klokken 17:44
Ja, god og konsis beskrivelse av problematikken Elektrolux.

Jeg ha ikke kommet bort i den ekstra utjevning i Think biler. Man skulle tro at det ville ha stått noe om det i Think literatur.

En annen poeng er at Think var konstruert for flere blokker som betyr  høyere spenning ved fulladet batteripakke og tidligere overgang til overladingsfasen som betyr mindre overlading totalt.

Jeg synes at Think skulle ha vært mindre bedrevitende og mer behjelpelig ved innstilling til mindre overladet Ah før vannservice melding vises. Jeg selv fikk en BMS oppgradering, men tror ikke at det var noen endring i dette.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: hensfredag 29. mai 2009, klokken 22:03
Jeg har lest gjennom beskrivelsen for Think BMS, og den sier i hovedsak følgende:
Etter opplading (til terskelspenning ca 150V, temperaturavhengig) reduseres ladingen til 5 A, og fortsetter til batteriet har fått 15% av ladingen som overlading etter terskelspenningen.
Hvis ladingen avbrytes, vil laderen huske hvor mye etterlading som mangler, og gi 50% av dette ved neste lading, dersom ladingen ikke avbrytes. Maksimal overlading vil stoppes ved 30Ah, uansett hvor mye laderen "husker".

Med Revneboksen vil det derfor aldri bli mer enn 30 % overlading når den hver 10. gang løper helt ut. Eller 12-15 % mer enn det vil bli hver gang ved fullført lading. Når den avbryter ladingen 9 av 10 ganger vil dette redusere vannforbruket betraktelig, svakheten er at en må fylle før bilen varsler!

Terskelspenningen som benyttes som mål på når batteriet er fulladet, vil ikke bli riktig når batteriene eldes. Da minker motspenningen i batteriet, og batteriet trenger mer lading før terskelspenningen oppnås. Dette vil først gi mer lading, og deretter mer overlading. Vannforbruket øker.

Eneste måten å komme unna dette, er å avbryte ladingen, enten manuelt, med koblingsur eller Revneboks.  Selv har jeg benyttet koblingsur, og en gang i mellom lar jeg den løpe helt ut.
Dette tilsvarer omtrent det samme som skjer med Revneboksen, og nå har jeg kjørt 93 000 km. uten å røre batteriet.  Men jeg fyller naturligvis vann ved ca 5000 kilometer! Det tilsvarer 500Ah med mitt kjøre/lademønster. Og jeg unngår flatt jern i lange motbakker. Varmeapparat er bannlyst!

Historien om hvorfor overladingen på Think er unødvendig høy, kan være at bilen først ble laget med 20 blokker. Dette ble senere redusert til 19 for å gi plass til BMS'en i batterikassen.
Og jeg har en mistanke om at det ikke ble gjort noen endring på overladingen etter dette. Jeg har selv kjørt 15 000 kilometer med en 20 blokkspakke og 19blokks lader, denne brukte 10 liter når den varslet vannfylling ved ca 4800 kilometer.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxlørdag 30. mai 2009, klokken 00:25
Sitat fra: Ken på fredag 29. mai 2009, klokken 17:44
En annen poeng er at Think var konstruert for flere blokker som betyr  høyere spenning ved fulladet batteripakke og tidligere overgang til overladingsfasen som betyr mindre overlading totalt.

Historien vil ha det slik, men terskelspenning for overgang til til overlading er beregnet på 19 blokker, og ikke 20. ( 20 blokkers PSA har ca 160V terskelspenning mot Thinks ca.153 V )

Når det er sagt, vil en ekstra blokk medføre mindre overlading slik Hens beskriver, og også mere kapasitet.  ( 1/20 mer ) Etter mitt skjønn en vinn vinn situasjon, og en modifikasjon som er forestående for Thinken min.

Ulempen er flytting av BMS, og høyspenning ut av batterikassen, og til fronten av bilen. Noe som forøvrig kan gjøres uten å måtte skjøte ledninger.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenlørdag 30. mai 2009, klokken 10:09
Dere må definere batteritemp. ved terskelspenning. 8.45 V per blokk ved 0 grader og 7.78V ved 35 grader. Verdi ved 10 grader er normal siden koeffisient under 10 grader er dobbelt så stor enn den brukt over 10 grader etter SAFT sin anbefalinger. Dette tilsvarer 8,15 volt per blokk.

19 blokker gir 155 V og 20 gir 163 V ved 10 grader.

En fordel å ha en ektra blokk montert i en lett tilgjengelig sted i en Think er at den kan brukes som ombord batteritester. Mens  benk utsyr vil trekke typisk 50A  eller opp mot 100 A ved ekstra inkjøp, Kan Think teste de på 180 A strømtrekk. Jeg har selv en blokk som opføre seg pen opp mot 50A, men spenningen kollapser ved 100A.

Jeg skal sjekke terskelspenning i Think ved neste vannfylling.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxlørdag 30. mai 2009, klokken 12:20
Sitat fra: Ken på lørdag 30. mai 2009, klokken 10:09
Jeg skal sjekke terskelspenning i Think ved neste vannfylling.

Terskelspenning målt på egen Think er 153,3V ved ca 10C. På PSA er den omtrent alltid 160V

Se ladekurve på Think fra 15% vedlagt. Den viser også funksjonen til siste Revneboksen som avslutter overladingen før batteriene har nådd topp spenning.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenlørdag 30. mai 2009, klokken 15:04
Greie kurver.

Ser ut som terskelspenning stemmer her.

Jeg miste det øyeblikket akkurat når lading sank til 5 A men var ikke langt unnå. Energimåler viste 95% som er vanlig.
138 V ved 24 grader som er alt for lavt etter mine regninger skulle det være nesten 151 V.
Kan det være at hvis ikke terskel spenning har blitt nådd ved 95% så går ladingen ned til 5A uansett?

Mens overlading pågår er det vanlig at temperaturen stiger kraftig og beregnet overlading er feil og muligens for høy . Batteripakken i dette tilfelle begynte på 19 grader og var 60% ladet.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxlørdag 30. mai 2009, klokken 19:29
Sitat fra: Ken på lørdag 30. mai 2009, klokken 15:04
Kan det være at hvis ikke terskel spenning har blitt nådd ved 95% så går ladingen ned til 5A uansett?

Nei. Laderen vil forsøke å oppnå terskelspenning.

Du har rett i at der er en sekundær sikkerhet. Laderen forventer å måtte tilføre noenlunde like mange Ahr som den har dratt ut av batteriet, og dersom der går vesentlig mye mer inn, vil den stoppe på Ahr.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kensøndag 31. mai 2009, klokken 14:58
Nå har jeg prøvd å finne terskel spenning om igjen og nå viste den 154 V som stemmer godt med Elektrolux sin målinger. Vet ikke hvorfor jeg fikk en lavere måling forrige gang.

Vi må begynne å legge inn dette info i Wikien
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: dananderssonsøndag 31. mai 2009, klokken 21:41
Med utgangspunktet at denne tråden handler om Elbilwiki - hvilket er et meget positivt tiltak - så husk at sånne som meg er avhengig av å få en del ting inn med teskje ... Derfor bør dere henvise videre til egen artikkel om "serviceinstrumentet" i artikkelen om prosedyre for vannfylling her: http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Think:Prosedyre_for_vannservice.
Ikke ta for gitt at jeg vet hva et serviceinstrument er, selv om jeg kanskje burde vite det :)
Igjen - veldig positivt!
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Elmomandag 01. juni 2009, klokken 18:41
Ja det var jo egentlig meningen at denne tråden skulle omhandle "hjelp til og diskusjoner om editering på Elbilwiki (http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Hovedside)", men så er det dessverre ikke uvanlig at tråder her på forumet tar av i litt feil rettning i forhold til overskriften :o
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: cramandag 01. juni 2009, klokken 21:50
Overskriftene på trådene her i forumet kan best sammenlignes med den røde "du er her" prikken på diverse kart-tavler og denslags. Den viser utgangspunktet ditt "her og nå", men sier ingen ting om hvor du kommer til å ende opp. :D
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenmandag 01. juni 2009, klokken 22:12
Hvis noen kunne hjelpe meg med teskje metoden hvordan man oppretter nye sider og lenker til den vil jeg vurderer å være behjelpelig med serviceinstrument opplysninger. (:

Hvis en kunne opprette lenkene så ville det være lett å klikke på de og begynne å skrive noe om emnet.

På forhånd, takk.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: hkaspenbergtirsdag 02. juni 2009, klokken 08:25
Sitat fra: Ken på mandag 01. juni 2009, klokken 22:12
Hvis noen kunne hjelpe meg med teskje metoden hvordan man oppretter nye sider og lenker til den vil jeg vurderer å være behjelpelig med serviceinstrument opplysninger. (:

Hvis en kunne opprette lenkene så ville det være lett å klikke på de og begynne å skrive noe om emnet.

På forhånd, takk.

Hvis du nå går inn på siden http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Think:Prosedyre_for_vannservice så har jeg lagt inn link på ordet "serviceinstrumentet". Velg fanen "Rediger" over siden for å se på teksten i redigeringsmodus, da ser du hvordan linken ser ut. Velg bare "tilbake" i nettleseren for å komme ut av redigeringsmodus uten å gjøre noen endringer.

;-D Hans
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxtirsdag 02. juni 2009, klokken 09:10
Det var jo kjempebra guide.

Oppdaget en mulig feil:

Vedl.lading ferdig. Enten utført ved 50 Ah ved gammel BMS 111 eller 40Ah ved B116 eller trekk ut ladekabel selv.

Har selv målt at B116 lader med 7A i 7 timer, noe som gir 49 Ahr etter min kalkulator. Må dobbelskjekke at dette gjelder ved vannservice.

Selv avslutter ladingen, og fyller vann så snart vanntemperaturen er over 25 C og spenningen er fallende. Dette oppnås gjerne etter ca 25 Ahr overlading.

Har også måttet sette på ekstra overlading etter normal servicelading på en bil, som hadde spesielt kald pakke for å oppfylle mine vannfyllekriterier.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kentirsdag 02. juni 2009, klokken 10:03
Jeg begynner å lure på hvor mange BMS versjoner det finnes der ute. B116 versjon 2 osv. Har noen kommet bort i B107? Jeg har og oppstarts prosedyr er helt anderledes. Man fløler at bilen har dødd når man vri nøkkelen til start posisjon og så kommer bilen langsom til livs. Den var en eks Amerikansk Think også.

Husker at det var 42Ah overlading ved B116, men forrige gang så ventet jeg for automatisk ladestopp som aldri skjedde. 7/ 8 A effekt er riktig. Det er vanskelig for tiden å fullføre service ladinger siden batteriene begynner på over 20 grader og laderen stopper ved 40 grader. Lurt å sette bilen på et kjølig sted et par dager før vedlikeholdslading settes i gang..

Har du sjekket elektrolytt nivået under overlading og bekreftet at nivået er på maks da totalspenning er på vei ned? Ved fjernet kjølevannkappe er det lett å kontrollere nivået. Når noen blokker drikker mindre enn en desiliter per blokk under vannfylling er det viktig at vi sikre at nivået er på alle høyest.

Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: hkaspenbergtirsdag 02. juni 2009, klokken 12:00
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 02. juni 2009, klokken 09:10
Det var jo kjempebra guide.

Oppdaget en mulig feil:

Vedl.lading ferdig. Enten utført ved 50 Ah ved gammel BMS 111 eller 40Ah ved B116 eller trekk ut ladekabel selv.

Har selv målt at B116 lader med 7A i 7 timer, noe som gir 49 Ahr etter min kalkulator. Må dobbelskjekke at dette gjelder ved vannservice.

Selv avslutter ladingen, og fyller vann så snart vanntemperaturen er over 25 C og spenningen er fallende. Dette oppnås gjerne etter ca 25 Ahr overlading.

Har også måttet sette på ekstra overlading etter normal servicelading på en bil, som hadde spesielt kald pakke for å oppfylle mine vannfyllekriterier.

Etter foreskrevne antall miles (nå omregnet til km) lånte jeg diagnoseapparat av "hens" for å foreta vannfylling på Tupper i helgen. Alt gikk ikke helt etter  "boka". Laderen overladet til 29Ah var talt opp og da nådde den 40 grader og kuttet dermed ut. Batteritemperaturen var da 34 grader. Etter litt krigsråd med "hens" besluttet jeg allikevel å fylle vann, og det gikk bare på rundt 1 til 1.5 liter per rekke, med 0.5 liter overløp, ergo bare 1dl per blokk. Vannet i overløpet var klart og fint uten noen tegn til lutrester. Bilen ble morgenen etter kjørt ned til 60% og satt til ny lading for å se om alt var Ok, og det ser slik ut. Laderen gikk med bulk-lading til 97% og gikk deretter ned til 5A (raskt blink) et par timer til før den sa seg fornøyd. Ingen fuktighet ved overløsniplene.

I dag tidlig var blokkene fremdeles rimelig varme, og viftene kom på på fullt i det samme jeg satte på tenning og var på hele veien (15km) til jobben. Utetemperaturen var bare 15 grader. Er dette normalt?

;-D Hans
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kentirsdag 02. juni 2009, klokken 12:22
Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 02. juni 2009, klokken 12:00
[

I dag tidlig var blokkene fremdeles rimelig varme, og viftene kom på på fullt i det samme jeg satte på tenning og var på hele veien (15km) til jobben. Utetemperaturen var bare 15 grader. Er dette normalt?

;-D Hans

Ja det er nokså vanlig. Ser ut som den temp.føler i motoren er mer følsom enn de i batteripakken. Ofte hvis man slutte å kjøre så stoppe viftene.

Du sier at du klarte ikke å komme op mot 40 grader da ladingen avbrøt. bare 34. Det er ikke vanlig. Temp av laderviftere kan overstige 50 grader men lading tillates når batterietsgjennomsnit temp. overskreder 40.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: hkaspenbergtirsdag 02. juni 2009, klokken 12:52
Sitat fra: Ken på tirsdag 02. juni 2009, klokken 12:22

Du sier at du klarte ikke å komme op mot 40 grader da ladingen avbrøt. bare 34. Det er ikke vanlig. Temp av laderviftere kan overstige 50 grader men lading tillates når batterietsgjennomsnit temp. overskreder 40.


No pun intended, men kan du presisere litt hva du mente å skrive her?

;-D Hans
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxtirsdag 02. juni 2009, klokken 14:47
Batteripakken i Hans sin bil har stor varmeutvikling ved overlading, og det er en fordel å avbryte serviceladingen tidligere enn det bilen selv vil.

Dette var også grunnen til at jeg ville montere Harald Revne boks i denne bilen. Desverre virket ikke HR boksen etter hensikten, og ble utelatt.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kentirsdag 02. juni 2009, klokken 16:10
Jeg bare lurte på hvorfor du ikke la bilen lade så mye som mulig. Du sa, Hans, at laderen kuttet ut ved 40 grader og rett etter at batteripakken var 34 grader!?

Det finnes mange batteripakker som utvikler mye varme under servicelading og noen av disse trenger mye vann mens andre nesten ingenting. Vi trenger bedre kjøling.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: hkaspenbergtirsdag 02. juni 2009, klokken 18:53
Sitat fra: Ken på tirsdag 02. juni 2009, klokken 16:10
Jeg bare lurte på hvorfor du ikke la bilen lade så mye som mulig. Du sa, Hans, at laderen kuttet ut ved 40 grader og rett etter at batteripakken var 34 grader!?

Det finnes mange batteripakker som utvikler mye varme under servicelading og noen av disse trenger mye vann mens andre nesten ingenting. Vi trenger bedre kjøling.

Ok, laderen kuttet ut fordi den var for varm og ville ikke starte igjen. Etter å ha konferert med "hens", så fyllte jeg vann. Temperaturen på batteripakka viste da 34 grader. Det var rundt 25 grader i omgivelsene i garasjen, sikkert derfor at laderen gav opp. Hens lurte på om kanskje kjøleviftene på laderen burde sees over evt. skiftes, men mulig at man rett og slett bør gjøre vannservice når det er kaldere i været, og det pleier jo skjelden være noe problem her til lands.  ;D

Idag har bilen oppført seg som normalt. Ved kjøring hjemover kom kjølevifta på der den pleier, midt i Kongsveien, en 120 meter jevn stigning over 1.5 km med 70 sone som jeg pleier å kjøre i 50-55 km/h og derved samle litt kø, men skitt au, livet til batteriene er viktigere enn travelheten til de bakenforkjørende.  ;D

;-D Hans
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxonsdag 03. juni 2009, klokken 08:15
Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 02. juni 2009, klokken 18:53
livet til batteriene er viktigere enn travelheten til de bakenforkjørende.  ;D

Helt enig, og ikke bare fordi jeg har garantiansvar for pakken din ;)

Hadde du brukt Nikometeret: http://parat24.com/forum/index.php?topic=2045.0
på Thinken din hadde du fått sjokk.  Å forsøke å holde en Think under 100A er omtrent umulig, og 200+ dras ut omtrent hver gang en akselererer.

Ut fra det, kan en kanskje kjøre PSA opp på orange litt mer enn jeg har trodd.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: hkaspenbergonsdag 03. juni 2009, klokken 08:39
Sitat fra: elektrolux på onsdag 03. juni 2009, klokken 08:15
Hadde du brukt Nikometeret: http://parat24.com/forum/index.php?topic=2045.0
på Thinken din hadde du fått sjokk.  Å forsøke å holde en Think under 100A er omtrent umulig, og 200+ dras ut omtrent hver gang en akselererer.

Hadde sikkert vært kjekt å ha, men jeg venter (fremdeles) på et tilsvarende instrument fra Arne Magnus.

;-D Hans
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Boogieonsdag 03. juni 2009, klokken 10:37
Sitat fra: elektrolux på onsdag 03. juni 2009, klokken 08:15
Ut fra det, kan en kanskje kjøre PSA opp på orange litt mer enn jeg har trodd.

Burde ikke være noe problem. Batteriene tåler det, men det gjør muligens ikke motoren...
Men er man i fart, så betyr det lite. Bare vær sikker på at høyhastighetsdelen av kjølevifta til motoren er funksjonell.
Har oppdaget mange biler hvor denne ikke er i orden lenger.
Kan sjekkes med Elit instrumentet eller tilsvarende.

En bil jeg sjekket for en stund siden hadde problemer med at sikringen til kjølevifta (heavy duty) gikk hele tiden. Det viste seg å være gummihylsen mellom vifte og motor som ikke stod riktig på. Disse viftene er av sentrifugaltypen, og når de går uten begrensning "arbeider" de på fullt. Dette vil si mer enn 20A! Med hylsa på plass ble motstanden "passe" og forbruket sank til 17A. Med full stengt vifte lå forbruket på 6-7A.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenonsdag 03. juni 2009, klokken 11:06
Jeg venter fremdeles for Arne Magnus sin instrument også og leveringsfristen nærmer seg.

Siden jeg har en av Nikolay sin Palm EV monitor i min besittelse har jeg vurdert å kanselere den men jeg er litt nysgjerrig og vi trenger noe til å avlaste den Actia Think instrument i Agder klubben.

100 Ah er for lite ja men det går an å ikke overstride 130 Ah f.eks.

Det er mulig at den neste utgave av Nikometer kan stilles inn til å få rød på ønsket maks Ah.

Morsomt utstyr dette og takk til Nikolay.
Tittel: Sv: Elbilwiki - bilder ??
Skrevet av: Elmotorsdag 04. juni 2009, klokken 18:10
Hvordan kan jeg få disse fire bil(d)ene på samme linje?

http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA (http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA)
Tittel: Sv: Elbilwiki - bilder ??
Skrevet av: hkaspenbergtorsdag 04. juni 2009, klokken 22:48
Sitat fra: Elmo på torsdag 04. juni 2009, klokken 18:10
Hvordan kan jeg få disse fire bil(d)ene på samme linje?

http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA (http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA)

Nei, si det. Nå står de under hverandre takket være mitt "håndverk".

;-D Hans
Tittel: Sv: Elbilwiki - bilder ??
Skrevet av: Elmotorsdag 04. juni 2009, klokken 23:37
Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 04. juni 2009, klokken 22:48
Nå står de under hverandre ...

Det fikk jeg til også, både på venstre og høyre side  :-\
Who's next ???
   :
   :
En drøy halvtimes tid senere ............. På linje  ;D
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenfredag 05. juni 2009, klokken 14:42
Når trenger vi noen Think bilder!
Jeg har lagt inn en god del generell info på Think sider så bare lage lenker til de eller rediger først etter bilmerke.

Takk for alle inslag og lenker til verstedsboka. Om flere har den lagret hjemme er vi trygge.
Jeg har opprettet en side tip tips og tricks i tillegg fordi Thinkboka er så dårlig. Husk å skiv opp noe her etter utført rep. før du glemmer alt! (etter personlig erfaring).
Det går bedre med lenker og redigering nå. Dette blir STORT.
Håper at den være EVig  :)
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: hkaspenbergfredag 05. juni 2009, klokken 14:55
Sitat fra: Ken på fredag 05. juni 2009, klokken 14:42
:
:
Takk for alle inslag og lenker til verstedsboka.
:
:

Ligger trygt lagret på one.net i Danmark.

;-D Hans
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxonsdag 29. juli 2009, klokken 15:03
Måtte søke her på gamleforumet for å finne Elbilwikiet'

Ville bare berømme Oven for dette tiltaket.

Wikipediet begynner virkelig å bli bra, og jeg har begynt å sende link til det til alle som viser interresse for Elbiler.

Slik det nå framstår, besvarer det de aller fleste spørsmål nye og gamle Elbil interreserte har, samtidig som det erstatter/utfyller dette forumet ved at det gir brukere gode råd om riktig bruk av bilene samt reperasjonstips

Selv trenger jeg å lære å sette inn bilder, da et bilde både gjør siden mer interresant å se på, og også hjelper ved forklaring av framgangsmåte på enkelte reperasjoner.

Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenonsdag 29. juli 2009, klokken 23:08
Det tar ikke mange litt engasjerte menesker til å bygge noe som Wikien nokså rask.
Takk til alle.
Jeg venter også tips om å laste opp bilder.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Elmotorsdag 30. juli 2009, klokken 12:25
Laste opp bilder er enkelt. Se vedlagte bilde og trykk på den markerte linken. Resten er ganske selvforklarende. Står tilogmed litt forklaring (kodeeksempel) på opplastningssiden. Du må være innlogget.
Når du henviser til bildet i en tekst må filnavnet være helt likt - inkl store/små bokstaver. Mellomrom i filnanvet bør unngås.

Det er muligheter for å velge (begrense) størrelse på bildetsom vises i teksten.
Et godt tips hvis det er noe du ønsker å få til er å finne et annet sted på sidene hvor det er gjort slik du ønsker det, og så trykke "rediger" og kopiere teksten.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. juli 2009, klokken 15:03
Måtte søke her på gamleforumet for å finne Elbilwikiet'
Jeg har etterpurt webmaster på de nye www.elbil.no om link til Elbilwiki, men han har ikke respondert.
Hadde selv vanskelig for å finne det fra en "ny" PC i ferien, og endte med å Google "elbilwiki".  FULLTREFF (http://www.google.no/search?hl=no&q=elbilwiki&btnG=Google-s%C3%B8k&meta=&aq=f&oq=) på første side ;D
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Elmotorsdag 30. juli 2009, klokken 13:16
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. juli 2009, klokken 15:03
Selv trenger jeg å lære å sette inn bilder ....
Ser nå at du fikk det til igår.
Jeg tok med den frihet å fikse bittelitt på "bildekoden" (linken til Thunderteam).

Trykk "Siste endringer" på hovedsiden og så "(diff)" på den aktuelle endringen om du vil se hva jeg gjorde.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenmandag 10. august 2009, klokken 15:06
Hvordan sletter man opplastet filer?
Alle filer kan skues på
http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Spesial:Nye_bilder (http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Spesial:Nye_bilder)
Jeg har en kopi som må slettes. Den uten "Lenker hit"
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxmandag 24. august 2009, klokken 12:44
Har ønske om en ny underavdeling til PSA, og for så vidt til Think også.

Teknisk:

Her kan info om bilens systemer legges inn.

Vil f.eks legge inn følgende:

PSA-Sagembox

"Motorstyredelen på Partner / Berlingo og Saxo / P106 er like og ombyttbare.

DC-DC er ikke like da en ved bruk av Partner / Berlingo DC-DC i Saxo / P106 vil miste lading av 12V batteri når spenningen på traksjonsbatteriet synker under et visst nivå.
Motsatt vil DC-DC en til Saxo / P106 slutte å lade 12V batteriet i slutten av oppladefasen på Berlingo / Partner grunnet overspenning inn til DC-DC

Laderene er også forskjellige, og ikke ombyttbare.

Sagemboxer serie 1000 og 2000 har ikke temperatursensor under lader, og er avhengige av fungerende kjølesystem for å ikke overopphetes. Pass på at vannpumpen byttes for hver 25000 Km på biler med slike styrebokser.

Serie 3000 og 4000 fikk temperatursensor, og vil avslutte lading ved overtemperatur. Dersom vannpumpen svikter på en bil utstyrt med en slik styreboks, vil brukeren oppdage dette ved at bilen ikke lar seg fullade. På disse bilene er bytte av vannpumpa i rett tid noe mindre kritisk.

V.3.5 CPU er universell, og kan omprogrameres til bruk i enten Pertner / Berlingo, eller Saxo / P106
Tildligere versjoner er spesifikke for biltypen. (batterimengden)"

Dette kan være en fin start på teknisk avsnitt. Forhåpentligvis kan dette være måten å samle i hop detaljert dybdeinfo om bilene våre, og kunne fungere som et oppslagsverk når hukommelsen svikter.

I Think sin tekniske avdeling vil jeg nevne:

BMS leveres med bl.a. B111 og B 116 program

B 116 avviker fra B111 ved at vannservice lading har fått en vedlikeholdsfunksjon lik PSA. Dermed kan vannfylling skje fra ladeprosessen er fullført og i inntil 72 timer etter det.

Øvrige ladefunksjoner er uendret mellom versjonene.   
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Elmomandag 24. august 2009, klokken 16:26
Det oppretter du enkelt selv Elektrolux.

Når du står på PSA-hovedsiden trykker du på "Rediger" fliken på toppen av siden og legger inn en ny avdeling. Så lagrer du og trykker på den nye bulleten som kommer på hovedsiden.

Nå har jeg opprettet den på PSA (men ikke lagt inn teksten din) , så kan du prøve selv på Think.  Kanskje Sagembox ikke er det mest forklarende ordet?  Hva med "motorstyring" eller "Elektronikkboks" ?  (men navnet som vises på hovedsiden kan byttes senere)
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kentirsdag 25. august 2009, klokken 11:55
Noe forskjell mellom B111 og B 116 finnes allerede under lenken "BMS" i batteri avdelingen til Think. Kan lage lenke til den.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxtirsdag 25. august 2009, klokken 12:31
Det stemmer det.

Vi kan kanskje til og med flytte det over, da ide'en er å ha en side som går i detaljer på virkemåten.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kentirsdag 25. august 2009, klokken 20:37
Vi har muligheten å diskutere alle sider men det er ikke synlig eller særlig brukt. Synes det er OK å ha lenker som forklarer på en enkel vis og andre med mer dybde. Det vil være noe rot her og dobling av info. Jeg glemmer ofte å skrive Think: (tittel) til lenker. Det er OK hvis info gjelder flere biltyper.

Her skrevet noe i dag under teknikk som var gjemt i det gamle forumet.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 26. august 2009, klokken 15:17
Sitat
DC-DC er ikke like da en ved bruk av Partner / Berlingo DC-DC i Saxo / P106 vil miste lading av 12V batteri når spenningen på traksjonsbatteriet synker under et visst nivå.
Motsatt vil DC-DC en til Saxo / P106 slutte å lade 12V batteriet i slutten av oppladefasen på Berlingo / Partner grunnet overspenning inn til DC-DC

Laderene er også forskjellige, og ikke ombyttbare.
Prater du av egen erfaring eller har du identifisert noen forskjeller Elektrolux ?

Har selv benyttet en Partner boks i en AX uten problemer, bare byttet over computeren.

Arne Magnus
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxtorsdag 27. august 2009, klokken 08:43
Opplysningene er samlet sammen fra forskjellige kvalifiserte kilder og over lang tid. Har bare aldri hatt en så fin plass som Wikien til å notere det ned.

En må selvfølgelig sile ut det som virker troverdig, og det som ikke virker troverdig.

Når to uavhengige personer som reparerer laderene, og DC-DC, spesifikt viser til forskjellene på laderen, og DC-DC en, betrakter jeg dette som såpass troverdig at jeg føler at det kan legges ut på Wiki'en.

Selv kjører nå partneren min med Saxo motorstyring, så det er bassert på personlig erfaring i tillegg til info fra leverandør. Desverre sliter jeg med at Partner laderen oppi den ikke starter. Håper at dette er noe så enkelt som en løs forbindelse oppi boksen.

Skulle du eller andre resurspersoner ha utfyllende/korrigerende info bør dette selvfølgelig inkluderes i Wiki'en.

Alle som bruker Wiki'en bør gjøre seg kjent med hvordan Wiki virker. Info der er lagt inn av hvem som helst, og kan derfor inneholde feil. Over tid vil likevel det meste bli korrigert til fakta, og vil virke som en relativt trygg kilde til informasjon.

Når det gjelder DC-DC infoen, er dette ikke bekreftet, men jeg valgte bevist å forklare hvordan "feil" DC-DC vil oppføre seg i "feil" bil. Dermed vet en som forsøker å bruke "feil" DC-DC hva han skal se spesielt etter. Ev. kan han bytte de gjeldende motstandene, ( som jeg ikke kan spesifisere) og dermed bygge om DC-DC'en

Når det gjelder bruk av Partner box i AX, er du ikke alene om å påstå at boksene faktisk er like. Jeg velger å tro at det kanskje går bra slik du sier, men at det ikke ville fungert motsatt. På gjeldende bil; Har du sjekket DC-DC funksjon når batterispenningen på traksjonsbatteriet er lav?



Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: hkaspenbergtorsdag 27. august 2009, klokken 09:17
Vil bare nevne at det går an å ha diskusjostråder på wiki-artikler i wiki'en selv slik at vi har alt på en plass hvis vi ønsker det.

;-D Hans
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Elmotorsdag 27. august 2009, klokken 13:17
Den muligheten er visst ikke så kjent, men jeg tror det ville være en fordel om vi begynner å bruke den. Har selv brukt den ved et par tilfeller.

Mens "hvordan får jeg til ditt og datt i Wiki (dvs editorielle spørsmål)" , og evt diskusjoner om hovedoppsettet i Wiki'n når det måtte komme, kan vi fortsatt holde her.

Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenfredag 28. august 2009, klokken 21:07
Da prøver vi å diskutere hver enkelte side på selv Wikien når vi jobber fram til konsensus om faktene. Det er fornuftig. Her kan vi diskutere mer abstrakte konsepter og ha litt kos.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenlørdag 29. august 2009, klokken 23:28
Har lagd en eksterne lenke fra den norske Wikipedia til elbilwiki. Et par minutter senere var alle eksterne lenker borte fordi en bruker hadde bestemt at de var ikke nødvendig.
Jeg opprettet en side fra "Se også" hvor en ekstern lenke til oss var opprettet. Skal se om den vare litt lenger!

Siste nytt. Pga overvåkning av siden fikk jeg rask et varsel om sletting: "Denne artikkelen omtaler et emne som kan ha tvilsom leksikonverdighet. Artikkelen bør endres slik at det fremkommer hvorfor emnet bør omtales i Wikipedia, ellers kan artikkelen bli slettet".
Har dere noen forslag til hvordan ElbilWiki blir sett med alvor her?
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxsøndag 30. august 2009, klokken 10:25
Sitat fra: Ken på lørdag 29. august 2009, klokken 23:28
Har lagd en eksterne lenke fra den norske Wikipedia til elbilwiki. Et par minutter senere var alle eksterne lenker borte fordi en bruker hadde bestemt at de var ikke nødvendig.

Hmmm.

Hva kan motivet til det være?

Er der noen der ute som ikke liker ElbilWikiet?

Foreslår at vi passer på at der ligger en lenke der. Det er fort gjort, og tilslutt blir vel han som sletter lenken lei av å slette den.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxsøndag 30. august 2009, klokken 10:28
Fant dette på nye forumet:

"Jeg har kjøpt en Think 2002 og har egentlig litt lite peiling. Trodde det det skulle være fryd og gammen å kjøre elbil. Forje eier hadde skiftet 4 seller og bilen skulle være ok. Henter den heim får kjørt 20 mil så går det hull i et batteri (selle) får tak i en brukt selle ford setter blien i sammen igjen så er det feil igjen batterikassen må ned igjen. Etterpå klok skap:regner med de fleste sellene er like gamle som bilen. Er det noen råd for å friske opp sellene som jeg kan gjøre selv eller er neste utvei nye som koster sjorta. For ford hvet hva de skal. Er ikke redd for å skru. Bor i Stavanger området"

Er der virkelig ingen på nye forumet som kan hjelpe denne stakkaren? >:(

I det minste burde han få en lenke til Elbilwikiet. Og selvfølgelig ønsker jeg å hjelpe han, men kan ikke med nye forumet.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Griffelsøndag 30. august 2009, klokken 11:17
Hvorfor kan du ikke i det nye forumet? Det nye forumet er kanske ikke så oversiktlig som det gamle, men det er uproblematisk å registrere seg.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Elmosøndag 30. august 2009, klokken 11:58
Sitat fra: elektrolux på søndag 30. august 2009, klokken 10:28
Fant dette på nye forumet:
Er der virkelig ingen på nye forumet som kan hjelpe denne stakkaren?
I det minste burde han få en lenke til Elbilwikiet. Og selvfølgelig ønsker jeg å hjelpe han, men kan ikke med nye forumet.
Skulle til å henvise til deg allerede igår, men så tenkte jeg at deg kan du vel få gjøre selv.
Men nå har jeg henvist til deg og Wiki.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Elmosøndag 30. august 2009, klokken 12:07
Sitat fra: Ken på lørdag 29. august 2009, klokken 23:28
Har dere noen forslag til hvordan ElbilWiki blir sett med alvor her?
Ser ut som klageren primært syns at henvisningen til elbil-wiki ikke har leksikon-verdi.
Kanskje en liten faktasetning over tabellen med "Elbiler som ikke lenger er i produksjon" er tingen. Noe om at når bilene går ut av produksjon og service så overlever de ved at det oppstår entusiastmiljøer som tar vare på dem.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kensøndag 30. august 2009, klokken 12:33
Her kan dere følge med diskusjonen rundt problematikken. Gjerne bidra selv. Ser ut som vi har litt a gran støtte her også.
http://no.wikipedia.org/wiki/Diskusjon:ElbilWiki (http://no.wikipedia.org/wiki/Diskusjon:ElbilWiki)
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kensøndag 30. august 2009, klokken 22:28
Nå har en slettet ElbilWiki siden og beklager seg fordi han lest ikke diskusjonen rundt det. Det er ikke oss som ikke har leksikon verdi!

Hvordan kan vi kvalitetssikre noe av informasjonen som vises?
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: svedmanmandag 31. august 2009, klokken 14:03
Du vil aldri kunne legge informasjon på Wikipedia om elbiler som ikke kan bekreftes i form av forskning, nyhetsartikler eller andre uavhengige kilder.

Personlig erfaring hører ikke hjemme på Wikipedia, men det kan vi legge på en egen elbil-wiki.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Elmomandag 31. august 2009, klokken 14:26
Ja det er vil vel alle enige om.
Det vi ønsker i Wikipedia er (sannheten) om at det finnes et entusistmiljø for elbiler, og at de har en egen elbilwiki for informasjon primært om elbiler som er gått ut av produksjon.

Sannheten (at vi finnes) er vel allment interessant (for de som søker seg til elbilsidene i Wikipedia) og behøver vel ikke bekreftes i form av forskning, nyhetsartikler eller andre uavhengige kilder.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenmandag 31. august 2009, klokken 16:04
Hvem har tid egentlig å sette seg inn på alle de reglementer i Wikimedia. Skulle bare ha en lenke til ElbilWiki. Ser ikke ut som de har sett den engang. Hmm, gjerne komme med noe gode grunn til hvorfor vi skal lenkes til. Ikke Norstart er interessert engang.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: svedmanmandag 31. august 2009, klokken 16:10
Det som blir korrekt, slik jeg oppfatter det, er å lage en elbil-wiki på en egen server, altså http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Hovedside og linke til denne under "Se også" på http://no.wikipedia.org/wiki/Elbil

Det blir feil å lage en artikkel på Wikipedia.org som heter "Elbilwiki".
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: hkaspenbergmandag 31. august 2009, klokken 21:41
Ser ut som vi (den som satte opp wiki'en) må begrense adgang slik at man må være innlogget for å endre eller legge til artikler. Hvis man ser på http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Spesial:Siste_endringer så ser man at en bot har vært innom og lagt til uheldige søkeord. Ikke alvorlig nå, men det kan bli det på sikt.

;-D Hans
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenmandag 31. august 2009, klokken 22:52
Helt enig Hans. Det var et spørsmål om tid før noen skulle prøve å ødelegge her. Nå få vi melding at vi bør logge inn så at IP adresse er ikke synlig. Vi må sette krav at alle må være innlogget og muligheten til å blokkere på plass. Ikke rører robotene. De vil ha IP adressene dine og låte som vakre kvinner som vil gifte seg med dere. Antagelig Nigerianske menn som ligge bak!

Gjerne skrive noe selv på http://no.wikipedia.org/wiki/Diskusjon:ElbilWiki. Dette er ikke "min" sak. Godt at "vi" er flere i like måter som "dem" som argumenterer mot en lenke.
Kom med noe de ikke kan nekter og så kjører vi på alle sammen til alle er ekskludert fra Norges Wiki!

Svedman: det er ikke galt å nevne at ElbilWiki eksisterer. Det er begrenset ansvar for lenker etter reglene. Vi bør selvsagt linker til elbil delen av NorgesWiki.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: hkaspenbergtirsdag 01. september 2009, klokken 08:32
Sitat fra: svedman på mandag 31. august 2009, klokken 16:10
Det som blir korrekt, slik jeg oppfatter det, er å lage en elbil-wiki på en egen server, altså http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Hovedside og linke til denne under "Se også" på http://no.wikipedia.org/wiki/Elbil

Det blir feil å lage en artikkel på Wikipedia.org som heter "Elbilwiki".

Har nå retta opp i http://no.wikipedia.org/wiki/Elbil til å peke på "vår" wiki så får vi se hvor lenge det holder.

;-D Hans
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: svedmantirsdag 01. september 2009, klokken 10:37
Sitat fra: Ken på mandag 31. august 2009, klokken 22:52
Svedman: det er ikke galt å nevne at ElbilWiki eksisterer. Det er begrenset ansvar for lenker etter reglene. Vi bør selvsagt linker til elbil delen av NorgesWiki.

Overhodet ikke galt å nevne at det eksisterer, jeg støtter dette prosjektet 100% - jeg bare vet litt om hvordan Wikipedia fungerer og hva de liker. :)
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Elmotirsdag 01. september 2009, klokken 20:15
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 31. august 2009, klokken 21:41
Ser ut som vi (den som satte opp wiki'en) må begrense adgang slik at man må være innlogget for å endre eller legge til artikler.
Snakket såvidt med Ove om det. Han skulle se om han fikk tid til å sette det opp.

Sitat fra: hkaspenberg på mandag 31. august 2009, klokken 21:41
Hvis man ser på http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Spesial:Siste_endringer så ser man at en bot har vært innom og lagt til uheldige søkeord. Ikke alvorlig nå, men det kan bli det på sikt.
Jeg strøk det alt sammen jeg. Så ut som det ene innlegget tiltrakk seg flere (ulike IPer) så jeg tenkte det var godt å få det bort.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kentirsdag 01. september 2009, klokken 22:04
Godt å ha litt "insider information" Svedman ;) Hvis man lese gjennom reglene oppfatter man at det er mye høyde under taket. Ikke full så mye i praksis.

Vi bør opparbeide noe administrativ rettigheter så at vi kan fjerne uønsket innlegg. Lest et krav om 2mndr aktivitet og at man må være aktiv i mer enn ett område.

Hans: etter at du endret lenken til elbilWiki har diskusjonen rundt lenken forsvunnet. Finnes i tidligere historikk antagelig.
Hvis lenken holder så er det greit nok!
red. fant diskusjonen og har limt den i diskusjonssiden på http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Hovedside

Den mangler funksjonaliteten  av originalen.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: svedmantirsdag 01. september 2009, klokken 23:09
Ja, Wikipedia er et hardt miljø. Ganske lukket, selv om de prøver å være åpne.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxonsdag 02. september 2009, klokken 06:08
Fant i dag ingen link til Elbilwikiet på Wikipediet, så jeg la inn dette:

Entusiaster og miljø rundt bilene [rediger]
Brukte Elbiler har i dag et aktivt miljø av entusiaster som drifter og vedlikeholder biler bygget rundt tusenårskiftet. Der finnes 2 brukerforum http://parat24.com/forum/ og http://norstart.ning.com/forum, samt et eget Elbilwiki http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Hovedside for å komunisere og utveksle informasjon rundt disse bilene.

Så får vi se hvor lenge det holder.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenonsdag 02. september 2009, klokken 10:25
Nå har vi fått 2 lenker! Godt at admin må forholde seg til flere av oss og vil forhåpentligvis gi opp. May the force be with you.
Smart å koble vårt miljø til miljøet for øvrige.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxonsdag 02. september 2009, klokken 13:41
Da er selve lenkene fjernet, men teksten består.

Kanskje vi skal være fornøyd med det.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: svedmanonsdag 02. september 2009, klokken 14:02
Jeg tror lenkene ble slettet grunnet brudd på disse reglene:

"Lenker til nettsteder du selv eier eller vedlikeholder bør du ikke selv legge inn. Du kan eventuelt legge inn informasjon om nettstedet ditt på diskusjonssiden, slik at andre kan se på den."

"Ikke lenk til sider som innholder faktafeil og/eller uverifisert originalforskning, herunder sider som bare inneholder privatpersoners meninger."

http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Retningslinjer_for_eksterne_lenker#Lenker_som_b.C3.B8r_unng.C3.A5s (http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Retningslinjer_for_eksterne_lenker#Lenker_som_b.C3.B8r_unng.C3.A5s)
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kentorsdag 03. september 2009, klokken 00:33
Vi har fremdeles lenken til elbilWiki under "Se også" vi få se hvor langt den værer. Norges wiki trenger litt oppdatering om vi få en gjensidige avtale ;)
Tittel: Sv: Elbilwiki - nå er SPAM-krisa er faktum
Skrevet av: Elmomandag 21. september 2009, klokken 07:29
Nå har vi fått SPAM på vanlige sider også.
Så nå nå vi finne ut hvodan man avviser drittinnlegene og bakker til det som vaqr der før.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: cramandag 21. september 2009, klokken 07:51
JEg foreslår at det umiddelbart legges opp til at man må være registrert og innlogget for å gjøre enderinger, og at man må verifisere med captcha for å kunne registrere seg. Og/eller at man må bekrefte innmelding i link man får tilsendt via mail. Har selv et nettsted der dette har vist seg å være effektivt. Man bør også kunne registrere en mailadresse bare en gang.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxmandag 21. september 2009, klokken 08:58
Ser ut som hackerene har klart å ødelegge Elbilwikiet.

Forsøkte å gå på diff og gjennopprette noen sider, men kom til kort.

Håper andre med bedre datakunskaper klarer å redde all den verdifulle infoen som vi gjennom flere måneder har samlet sammen.

Dette er en trist dag. :'(
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenmandag 21. september 2009, klokken 09:23
Tror vi kan rette opp endringer. Se Spesielle Sider og siste endringer. Foreldreløs sider viser de som har ikke lenker lenger.

Først må vi låse Wikien. De som kan det bør gjør det. Send E-post med passord, det er ikke mange av oss egentlig.
Ser ut som han har erfaring med å ødelegge Wikier fra før.
Vi kunne be om hjelp fra admin i Norges Wiki.
Lykke til
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: hkaspenbergmandag 21. september 2009, klokken 09:25
Sitat fra: elektrolux på mandag 21. september 2009, klokken 08:58
Ser ut som hackerene har klart å ødelegge Elbilwikiet.

Forsøkte å gå på diff og gjennopprette noen sider, men kom til kort.

Håper andre med bedre datakunskaper klarer å redde all den verdifulle infoen som vi gjennom flere måneder har samlet sammen.

Dette er en trist dag. :'(

Siden Wikien lagrer all historikk er det ikke noen vanskelig, men tidkrevende  jobb å gjenopprette sidene. Jeg har nå tatt hovedsiden og et par andre og vil fortsette arbeidet i kveld. Men: Den som opprinnelig satte opp siden må nå set til å sperre redigering for ikke godkjente brukere. Hvis ikke vil alt gå tapt.

;-D Hans
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: svedmanmandag 21. september 2009, klokken 09:27
Jeg tror det er automatisk herværk vi er vitne til på Wikien, ikke at det står et målrettet angrep bak.

Første skritt er å kreve registrering på brukere før de kan endre sidene, e-postadresser må bekreftes, og CAPTCHA må også brukes ved registrering. Da er 99,9% av vandalene stengt ute.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Kenmandag 21. september 2009, klokken 09:33
Se på IP adresser til de endringer. De er forskellige så det er ikke bare en hacker som står bak. Eller noe automatisk greie som Svedman sier.
Lås nå
Ser at Hans jobber som en terrier med saken, bravo.
Hvordan låser vi sidene mot uregistrert brukere?
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: hkaspenbergmandag 21. september 2009, klokken 09:38
Sitat fra: Ken på mandag 21. september 2009, klokken 09:33
Se på IP adresser til de endringer. De er forskellige så det er ikke bare en hacker som står bak. Eller noe automatisk greie som Svedman sier.
Lås nå

Det er ingen tvil om at en automat har vært på ferde. Det finnes mange slike, og de vil komme igjen dersom wikien ikke låses.

Jobben med å gjenopprette sidene var ikke så tidkrevende som jeg trodde. Alt er nå på plass igjen.

;-D Hans
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: elektroluxmandag 21. september 2009, klokken 09:53
Man against mashine.

Godt jobba Hans.
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Elmomandag 21. september 2009, klokken 11:21
Sitat fra: Ken på mandag 21. september 2009, klokken 09:23
Vi kunne be om hjelp fra admin i Norges Wiki.
Jeg har sendt mail til Ove som eier Nipen.no
Tittel: Sv: Elbilwiki - faren over
Skrevet av: Elmomandag 21. september 2009, klokken 11:56
Svar fra Ove (WikiAdmin):
"Ja, nå må man være innlogget for å editere, og man kan ikke opprette bruker på egenhånd. Du (Elmo) er lagt inn som administrator. Jeg legger inn en melding på forsiden om at dette er gjort, og at folk må ta kontakt med deg for å få konto."
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Elmomandag 21. september 2009, klokken 19:36
Til info - fordi jeg har fått to henvendelser om bruker og passord på epost.

De som allerede har registert seg kan fortsette som før med samme brukernavn og passord.
Login kreves for å editere, men ikke for å lese.
Bare nye brukere som ønsker å editere må gjennom godkjenning.

Så får vi håpe ikke SPAM-robotene har registert seg allerede :o  men det ser vi
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: hkaspenbergmandag 21. september 2009, klokken 19:48
Jeg har også kommunisert med Ove idag, men jeg tror at Wikien ennå  ikke er sikret så langt det lar seg gjøre. Uregistrerte brukere kan fremdeles:

# Opprette diskusjonssider (createtalk)
# Opprette sider (som ikke er diskusjonssider) (createpage)
# Redigere via API (writeapi)

De bør kun ha

# Se sider (read)

Listen over registrerte brukere kan forøvrig sees her: http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Spesial:Brukerliste

;-D Hans
Tittel: Sv: Elbilwiki
Skrevet av: Boogiemandag 21. september 2009, klokken 20:04
Utrolig bra at vi har klart å redde ElbilWiki.
Takk skal dere ha for god innsats.