Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første inntrykk/opplevelse av Tesla P85D

Startet av Tesla P85D, fredag 13. februar 2015, klokken 20:53

« forrige - neste »

satheesh.net

Gratulerer så mye til alle nye D-eiere! :D

Jeg oppfordrer dere til og supplere med noen velvalgte ord i tråden: Mine første timer i min egen Model S!
;)

ArneS

Sitat fra: MartinP på onsdag 25. februar 2015, klokken 09:54
Fikk min utlevert i Drammen igår. Kjörte til Sverige og bilen går som en dröm. Ble litt svimmel av insane testene - er ikke vant til slikt utenfor typ Tusenfryd. Har med noen journalister fra Tek.no så der kommer mer stoff om bilen om ikke så altfor lenge.

Ja, det ligger nå inne noen bilder og video på tek.no (snapchat)
P85+ Signature (solgt)
P85DL

skywalker

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 24. februar 2015, klokken 20:54
Hvordan ser strømforbruket ut sammenholdt med tidl TMS?

Merker ikke noe forskjell ennå, men regen går helt til 60kw og den ser ut til å trenge kortere tid på forvarming av batteriet. Usikker på om dette gjør noe utslag.
2 stk Model 3 reservert 31.3.16
P85D rød P68018 levert 24.2.15
P85 levert 08.11.13(solgt)
Leaf tekna 2013 som #2
BMW 520 dat som nå er historie
Tidligere Think 65000km
Trondheim

snurrehue

Sitat fra: Thor2014 på mandag 23. februar 2015, klokken 09:28
Sitat fra: AndreS på mandag 23. februar 2015, klokken 09:03
rart, har ikke hørt om den humoren der på US forumet? skjer det noe hvis du trykker på knappene?
Photoshop

Mitt bilde dere mener er Photoshop? Da må jeg bare beklage. Såpass kunnskaper om Photoshop har jeg dessverre ikke. Om jeg ikke husker helt feil var dette firmware 6.1, versjon 2.2.140. Kan godt være at Tesla ville være humoristiske overfor prøvekjørere.

demov2

Herregud for en bil. jeg har siste året kjørt en p85, men å sette seg inn i en P85D var en helt annen bil. akkurat slik jeg forventet den. Det med at setene ikke kan slåes ned er løgn, jeg ser ikke forskjell på de nedslåtte setene. Adaptive cruise er noe jeg mener skulle vært på bilen fra dag en, men bedre sent enn aldri. Å sitte i setene var også en helt annen opplevelse, de var riktige i forhold til prisen nå. Jeg har hatt (har) hodepine fra helvete i dag, så har ikke fått testet aks. prøvde et kvart sekund, men kjente at egget (hodet) ble helt vrengt innvendig. Aks test kommer. Jeg har noen bilder men det er et sant ork å bruke min egen maskin når hodepina er så ekstrem, så bilder kommer senere. Til dere som ikke har hentet bilen deres enda. Gled dere!!
P85 P29711 - Solgt
Tar bussen fram til 26/02-2015
P85D P66280 - Levering 26 Februar

Dennis

#65
Fikk endelig prøvekjørt P85D skikkelig i går :)

Mine inntrykk av bilen.

Seter:
Veldig mye bedre enn tidligere, bra sidestøtte som holder deg godt på plass selv ved aktiv kjøring. Også comfor er bedre siden de føles mykere enn den gamle typen.

Resten av interiør:
Det meste utenom seter er veldig likt som bilene med autopilot hw har. Bilen jeg kjørte hadde sort alcantara tak, samt resten av interiør sort. Det ser veldig bra ut og alcantara i taket samt på dashbord øker premium følelsen i bilen.
Bilen var utstyrt med vinterpakke så varme i ratt var på plass. Måtte jo teste den også å i løpet av 5-10 sek kjenner man at rattet begynner å bli varmt og etter ca 30-40 sek er det oppe i behagelig temperatur.
Ellers så er det meste likt som før.

Ytelse/kjøreegenskaper
Var regnvær så fikk testet grepet og er mildt sakt veldig imponert. Er fra tidligere vant med spreke 4wd biler (dog uten antispinn osv). Men grepet helt i starten som man får på P85D har jeg aldri klart å være i nærheten av på våt asfalt. Selv på våt asfalt er det slik at man blir presset inn i setet og passasjerer blir stille :P Man merker at vinterdekka sliter litt med grepet i starten, men tc reagerer lynkjapt og bilen går til 100 på rett under 4 sek på vinterdekk og regn.
Ved aks fra ca 60 km/t merker man også at dekkene bak slipper litt og gjør man det i sving så legger bilen seg litt ut med bakenden før esp og tc trår inn ganske så kjapt.

Når det kommer til styring så føles bilen fast og fin og lite båt krenging igjennom svinger (selv på Hakka vinterdekk). Man merker enda at det er en ganske stor og tung bil , men 4wd samt endringer de har gjort på understell gjør nok veldig mye for å forbedre det.
Over 100 km/t føles den litt raskere enn tidligere, forskjellen er ikke veldig stor, så er ikke noe 700hk ytelser der. Håper på at den oppdateringen Tesla snakker om forbedrer det noe.
Så det var vel det eneste jeg var litt skuffet over etter prøvekjøring, siden jeg hadde forventet litt mer der.

Men skal jeg dra fram noe som er negativt med prøvekjøring av P85D er det at jeg nå gleder meg enda mer til å få min egen om noen uker 8)



D.O

Var det ingen som var på eventen som spurte om dette med angivelig 700hk og ett wattmeter sin viser kun 420kw på maks?

Hvordan var setene i størrelse, må man være amerikaner for at sidestøtten skal klemme eller funker det for en normal normann? Kom nakkestøtten langt ned mot ryggen? (Setene var største grunn for å gå for P versjonen, da jeg ikke liker de andre med høy nakkestøtte som kom etter -13mod)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Thor2014

Jeg synes setene var helt ok. Betydelig bedre enn de gamle.
Jeg er 186 og 84kg.

BMW850

Det jeg lurer litt på litt på, er sitteputene i forsetene lengre? I ett  innlegg på TMC kunne det virke som de IKKE var det. Dette er det største problemet mitt med de gamle setene. Ellers synes jeg de gamle er greie nok.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

jazzwheel

Er ikke sidestøttene på nextgensetene justerbare i bredden slik som på BMW?

Så vidt jeg har lest (husker ikke hvor) så er det ikke endringer i lengden nei. Det er også en ting BMW har som jeg savner i Tesla.

mr.rs4

Sitat fra: sangiovese på torsdag 26. februar 2015, klokken 01:16
Sitat fra: Thor2014 på mandag 23. februar 2015, klokken 09:28
Sitat fra: AndreS på mandag 23. februar 2015, klokken 09:03
rart, har ikke hørt om den humoren der på US forumet? skjer det noe hvis du trykker på knappene?
Photoshop

Mitt bilde dere mener er Photoshop? Da må jeg bare beklage. Såpass kunnskaper om Photoshop har jeg dessverre ikke. Om jeg ikke husker helt feil var dette firmware 6.1, versjon 2.2.140. Kan godt være at Tesla ville være humoristiske overfor prøvekjørere.
Nei det stemmer dette, det er et slik bilde i Tesla. Trykk noe 007 i en meny(husker ikke hvordan, men han Tesla selger viste meg det). Musk humor :-)
Det har vel noe med høyde justering på bilen.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

P85D

Sitat fra: jazzwheel på søndag 01. mars 2015, klokken 20:11
Er ikke sidestøttene på nextgensetene justerbare i bredden slik som på BMW?

Så vidt jeg har lest (husker ikke hvor) så er det ikke endringer i lengden nei. Det er også en ting BMW har som jeg savner i Tesla.
Har 2 BMW´er med sportsseter, og jeg må innrømme BMW setene er nok en tanke bedre.
Ingen lengdejustering på sittepute i Teslaen, og ingen justering i bredde på sidestøtte i seterygg som på BMW. Men, Teslaen har justerbar korsryggstøtte.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

mr.rs4

#72
Fikk endelig prøvekjørt P85D for et par dager siden(i Stavanger) :)
Har en BMW M5 E61 -08(med de beste setene, med 21 innstillinger!) til å sammenligne med, og har ikke hatt en Tesla før(kun 2x test turer på ca 30min).

Mine inntrykk av TMSP85D bilen.
Seter fremme:
De er bedre en de gamle setene til TMSP85, bedre en de fleste andre setene jeg har sittet i. MEN ikke bedre enn M5 sine seter(M5 har bedre seter, mer innstillinger og støtte her og der).
Mangler støtte under av fremre del av lår.
Kunne ha vært litt mer innstillinger på stolen, bl.a kunne justere den opp i frem kant(=mer støtte for lår).
Ellers MEGET gode seter, og skinnet lite jeg veldig godt.

Seter bak
Sitter litt for mye i 90graders vinkel, kunne ønsket at setene bak lente seg litt mer bakover.
Litt vanskelig å komme seg ut & inn, pga litt lav åpning i bildøren, de som er lengre enn meg(178cm+++) må vel slite for å komme seg ut & inn, om de ikke er akrobater(jeg hadde stiv nakke når jeg testet TMSP85D, og slet litt med dette).
Ellers greie seter bak, med side støtte, men for min del kunne det ha vært litt større(tviler på at mange vil likt det da...).
MEN det er jo ikke jeg som kommer til å sitte i bak setene, så slipper vel de problemene der(ihverfall til å gå inn og ut av bilen i bak setene). Så den vinkelen vil nok plage guttungen mest kanskje? Men det kan vel hjelpes med en liten pute? Guttungen er 8,5år med lengde på nesten 10år :)

Midtkonsol
Mellom rom mellom setene er litt større minus, men det kan man jo få fikset med å bestille en litt dyr midtkonsoll, men som gjør jobben greit nok(uten å sett den i virkeligheten og kun på bilder).

Resten av interiør/lyd/skjerm:
Skjermen er HELT RÅ, ingenting å si der, enkelt og greit BEST!

Litt dårlig lyd, men det er nok meg som liker litt mer dynamikk og bass enn de fleste andre, så anlegget er vel godt nok. MEN jeg kommer nok til å oppgradere det med ihvertfall en ekstra sub, kanskje mer.

Resten av interiøret var meget bra.

Ytelse/kjøreegenskaper:
Meget bra Ytelse/kjøreegenskaper, men ikke så bra som på M5`en(ja den TMSP85D er MYE raskere 0-100, men ikke ifra vel ca 70-120+).
Men denne TMSP85D er vel ikke en sports bil(det er vel strengt tatt ikke M5`en heller).
M5 har ikke AWD, noe som jeg setter pris på(har AWD før, og savnet det litt).

Utvendig
Veldig fin bil karosseri, kanskje en av de fineste?
Eneste litt dårlig lys(både fjern & nær lys), men her kommer jeg nok til å sette inn kraftigere pære(35W, kanskje mer?) og den 20" LED Ridget bar`en til ekstra fj.lys.

Så til min konklusjon
Er TMSP85D en bedre bil enn det jeg har i dag? Ja mener det.
Har faktisk tro på TMSP85D blir litt bedre ifra 70-120+ med senere oppdateringer og, selv om man ikke trenger det så mye da.
Setene tror jeg skal greie å leve med(de var jo gode i TMSP85D og :-) )
Ellers så er jeg en dibbedytt mann så liker mye data, se bilen her og der, koble til mobil(og gjøre kjekke ting som å varme bilen opp, starte bilen opp vis en har glemt nøkkelen osv...).
Og ikke minst litt billigere i drift kontra min BMW M5.

Skulle jeg ha forandret på noe på bilen, hadde det vært fremre seter kunne justert opp støtte for lår, litt bedre åpning ifra baksete, og vinkel på baksetene litt mer bakover(kun en liten tanke).
Og selvfølgelig mer støtte for strøm til bilen rundt omkring av høyere effekt(ChadeMo størrelse effekt) i Stavanger / Sandnes området(for det er det for lite av).
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

turbolurbo

Nå har jeg fått kjørt bilen 2-3 dager, og synes NG-setene passer meget godt til min kropp. (192 cm og ca. 0,1 tonn) Merker det godt på svingete vei i forhold til forrige gen. seter. Kjenner at man blir mer i ett med bilen.

Det som også imponerer med bilen er kjøreegenkapene, spesielt med tanke på svinggrep. Jeg kjører foreløpig på de originale 21" sommerdekkene Michelin PS2. Her har det vært 4-8 grader med relativt tørre veier. Dette er vel temperaturer utenfor det ideele området for disse dekkene, men bilen sitter imponerende! Jeg har kjørt P85+ i overkant av ett år, men det er ingen tvil om at P85D tar veigrepet et godt hakk opp. Firehjulstrekk og plussunderstell er en bra kombinasjon.

En annen ting som imponerer er bremseeffekten. Fra 80-100 km/t stopper bilen på en strekke som jeg ikke har opplevd tidligere, med unntak av baneriggede biler med slick/r-dekk.

2019 TM3P

mr.rs4

Sitat fra: turbolurbo på søndag 01. mars 2015, klokken 21:22
Nå har jeg fått kjørt bilen 2-3 dager, og synes NG-setene passer meget godt til min kropp. (192 cm og ca. 0,1 tonn) Merker det godt på svingete vei i forhold til forrige gen. seter. Kjenner at man blir mer i ett med bilen.
Hvordan mener du det er å gå ut og inn av bilen? Tenker på fremme og til baksetene?
Og hvor bra sitter du i bak sete?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA