Drive unit failure

Startet av alex313, fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

Hyperstress

Har vi noen opptak på forumet av sirkelsaglyden?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

ellholt

Har heller ikke noe særlig klunk ( synes kanskje det er en liten en under gasspådrag/avdrag). Men brummingen er der siden ca 16000km, kjørt 20500 nå.
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017. Tesla solgt mai 2022. Kia EV6 AWD Exclusive, Forrest Green , bestilt

teslaman

Kommenterte dette på min nylige service 20k, hvor de også sendte lydfil! Har i mellomtiden testet bilen til kompis Høgis her på forumet! Han fikk byttet sin DU ganske raskt, men han mente den var værre enn min da han byttet! Han var bekymret for om bilen snart ville få de samme symtomene igjen og om DUene bare ville fortsette å ryke! Er det noen som vet om disse virkelig er forbedret nå eller må man bare bytte til like dårlige i redsel for havari? Ganske kjedelig, og mange timer brukes etterhvert på service inn og ut da! Men det er kanskje noe vi bare må leve med!:-)
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

TeslaK

Syns de burde gå ut med en recall på dette. At de ikke gjør det tyder kanskje på at de ikke har  kontroll på hvilke biler det gjelder eller at det gjelder alle og at de vil ta det som det kommer. Hadde i hvert fall vært fint med MER INFORMASJON!
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

boppus

Her er et enkelt skjema for å registrere feil på Drive Unit.

Du kan kun svare én gang, men du kan endre svaret ditt når du måtte ønske (eller når Drive Unit begynner å krangle). Du kan også se en oversikt over svarene.

Gi meg beskjed om endringer ønskes, eller om du vil overta hele skjemaet.

http://goo.gl/forms/MItF99rOpN

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Leaf_2014

Sitat fra: Boppus på torsdag 09. oktober 2014, klokken 15:09
Gi meg beskjed om endringer ønskes

Hva med en linje for om DU er byttet? Er det noen i Norge som har byttet mer enn en gang?
Med en linje på "Byttet etter km" kunne brukere legge inn en gang per DU med samme initial.
Leaf 2014
Tesla Model 3 sr+ 2021
VW ID.7 GTX tourer

Avh

Fikk gradvis "kneppelyd" på DU ved lave fartsendringer, særlig skifte revers / forover. Ble anbefalt å bruke Creep for å redusere belastningen på DU frem til avtalt time. Det drøyde vel halvannen måned til bytte og det er nettopp gjort på ca 40k. "Perfekt og myk" bil etter skifte av DU. Venter i spenning på om det vil dukke opp igjen..
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

NegativeElectrode

Sitat fra: Boppus på torsdag 09. oktober 2014, klokken 15:09
Gi meg beskjed om endringer ønskes, eller om du vil overta hele skjemaet.

Hvis det førte til havari, hadde det vært greit å fått med det også.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

boppus

Skjemaet er oppdatert, og her er link til svarene.

http://goo.gl/Gr4oBB

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

kseitzberg

Jeg har kørt 50kkm i min Signature nu - den er lige over 1 år gammel, og jeg har allerede fået skiftet DU 2 gange - først i marts i år - så i maj i år, og skal have skiftet DU igen om en måneds tid - der er åbentbart lang leveringstid på disse også i Danmark.

Min seneste DU begyndte at lave lyde i løbet af denne uge - virkelige høje skrige lyde og jeg ringede straks til Tesla i København, hvor Karen (Service advisor) sagtens kunne høre lyden over telefonen, og ny DU bestilt med det samme.

Første og anden DU havde også problemer med klonk lyde - det har den nuværende ikke (endnu).

Da jeg fik skiftet den første DU, havde denne også lavet fejl på akslerne samt nav på hjul, hvilket ikke blev fundet da DU blev skiftet første gang. Disse fejl fik så DU nummer 2 til også at blive defekt, hvorfor hele bagtøjet - DU, aksler, hjulnav og bremser hele vejen rundt blev skiftet. Men nu har denne DU altså kun holdt i 15.000 km så jeg håber virkeligt der er kommet styr på det. Bilen er nu over 1 år gammel, og jeg holder stadigvæk meget af at køre i den, men bliver det muligt at opgradere til AWD, så skal dette helt sikkert gøres, da det nok vil give en mindre belastning af de trækkende dele.?

Jimpec

Helt krise for Tesla at det ikke er mer informasjon og proaktiv innstilling til dette. Hundrevis eller flere kjører rundt i biler hvor man har fått beskjed om å vente til de blir verre... Samtidig som vi ukentlig kan lese om motorhavari langs veien.
Jeg har kjørt over 80 stk Model S (sikkert fler). Så og si alle har klunk til en viss grad. De nyere får det tidligere enn de eldre. Nå har det skjedd noe med start og stopp med v 6.0 slik at det er litt vanskeligere å merke dette.

Bare å skjerpe seg Tesla.
Uaktuelt å legge ut 850 lapper for noe P85D slik dette håndteres pr nå i alle fall.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

mortyeriksen

Jeg hadde min bil inne på service i uke 40. Før det hadde jeg merket meg sirkelsaglyd og ulyd/during i motoren fra 120 og oppover. På servicen bekreftet de klunkelyd (som jeg også hører nå), sirkelsaglyd og ulyden over 120. Det stod at DU skulle byttes. Bilen har gått 26k siden 20. nov i fjor.

Fikk tilbake bilen og spurte når jeg kan forvente bytting av DU også var svaret følgende:

"Det kommer nok ikke noe Drive Unit på en stund, men du vil bli kontaktet når det kommer."

Jeg var selvfølgelig ikke helt fornøyd med dette svaret. Sende mail hvor jeg skrev at jeg var bekymret for havari og lurte på når ny DU kommer. Fikk da følgende svar:

"Det blir sendt DU fra Usa om ca 2 uker, og når det er her er litt vanskelig og si."

2 tesla uker? Eller 2 vanlige uker?

Ny bekrymringsmail og følgende svar:

"Jeg har pratet med en teknikker om det. De fleste kundene som har byttet Drive Unit i det siste har kjørt med klikkelyd når man gir gass eller slipper gassen i 4-6 mnd før dem byttet.

De som har DU problem vil bli kontaktet så fort det kommer in DU her til oss."

De sparer vel de som er igjen til havari, så får vi håpe nye uten feil kommer snart.
Tesla Model S (#2923), Levert 20. nov, S85, rød med sort skinn, 19", pano, ekstra seter, tech, parksensor, luft, lys, lyd, pakkehylle

Philippo10

Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

El-boy

Sitat fra: Philippo10 på søndag 12. oktober 2014, klokken 00:38
Hva skjer ved havari?
Med det som er rapportert her: Økende ulyd og uling også: mekaniske mose lyder og null drift på hjula...
Jeg har kun ulyd ennå, uling ved høyere hastigheter og "klikk og klakk" ved kø-kjøring. Jeg kan sannsynligvis kjøre mange måneder med dette før havari.

El-boy

Sitat fra: Jimpec på lørdag 11. oktober 2014, klokken 23:10
Helt krise for Tesla at det ikke er mer informasjon og proaktiv innstilling til dette. Hundrevis eller flere kjører rundt i biler hvor man har fått beskjed om å vente til de blir verre... Samtidig som vi ukentlig kan lese om motorhavari langs veien.
Jeg har kjørt over 80 stk Model S (sikkert fler). Så og si alle har klunk til en viss grad. De nyere får det tidligere enn de eldre. Nå har det skjedd noe med start og stopp med v 6.0 slik at det er litt vanskeligere å merke dette.

Bare å skjerpe seg Tesla.
Uaktuelt å legge ut 850 lapper for noe P85D slik dette håndteres pr nå i alle fall.
Jeg er ganske opptatt av hva det er som er årsaken til disse problemene og havaria.
Jeg har fått vite at dette skyldes at ytter ringen på ett lager i Drive Unit begynner å roterer i lagerhuset og att det er årsaken til problemene. Så jeg lurer på om dette er en "Loose Fit, End Gap" problemstilling, (altså med "fittings" å gjøre). Eller er det rett og slett: Har at Tesla har tabbet seg ut med dimensjonering, eller kanskje det er manglende smøring og kjøling av lageret ???
Det bør jo egentlig være ett ganske enkelt lageroppsett på en entrinns 9.73:1 fast veksel ???
Er det brukt sporkulelager eller koniske rulle lager ??? Uansett så må slike lager ha en minimum last ved turtall for å overleve (om det ellers er riktig dimensjonert), null last får en ved "coasting" og for at lagerne skal overleve må de ha en minimum last spesielt ved høye hastigheter, da er det Tight-Fit, Pre-Load fittings som gjelder.
Du skriver at dette er verre på nyere biler enn eldre. Da tenker jeg at de kanskje har øket end-gap for å motvirke problemene ??? Det er det samme som å diagnostisere pasienten som blodfattig og årelating er kuren...
Tesla bør snarest få en second opinion fra en kulelagerfabrikk i Gøteborg på bearing fits og dimensjoneringen ellers...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA