Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt over ulike typer laderegulatorer (EVSE)

Startet av muggost, fredag 26. september 2014, klokken 11:44

« forrige - neste »

aurba

#15
Sitat fra: muggost på mandag 13. oktober 2014, klokken 22:43
Sitat fra: KjellG på mandag 13. oktober 2014, klokken 22:13
Det er vanskelig å få oversikt over hvordan dette med elbil "virker".

Enig.
Sitat fra: KjellG på mandag 13. oktober 2014, klokken 22:13
Denne tråden inneholder "hjemmelader", men innretningen det snakkes om er ikke en lader, men noe annet.  Burde elbilforum forsøke å få til en klarere måte å uttrykke seg på?

Jeg tenkte ikke så mye over bruk av uttrykket hjemmelader da jeg startet tråden, jeg bare tok det for gitt at folk skjønte hva jeg mente :-) Har du noen forslag til hva det i stedet kan kalles?

Må først gi ros til muggost for en super oversikt over "hjemmeladere".

Vedrørende navnet så er det vel teknisk sett et lagegrensesnitt, ser at det i SAE J1772 standarden kalles charging interface på engelsk. EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment) er vel også brukt, men det blir kanskje ikke så bra overastt til Norsk.

Om det er anvendelig i dagligtale er en annen sak.

Edit: Det er ikke så rart at hjemmelader blir brukt siden bilbransjen selv kaller det både "Vegglader" (VW) og "Hjemmelader" (Renault/Nissan).
Think City 2010, Lithium

muggost

Sitat fra: aurba på mandag 13. oktober 2014, klokken 22:56
Må først gi ros til muggost for en super oversikt over "hjemmeladere".

Takk :-)

Jeg har fått flere PM'er med meldinger om ladere som kan gå inn i lista. Dette er derimot ladekabler (eller hva vi nå skal kalle det). Jeg kan muligens ta på meg arbeidet med å lage en tilsvarende liste med disse, men det vil jo nødvendigvis være en mye større jobb (både første gang og vedlikeholdsmessig) så jeg vet ikke helt... Men kanskje jeg kan få noen frivillige sjeler å samarbeide med?

Det dukker stadig opp spørmål rundt dette med hjemmeladere og ladekabler, så kanskje det hadde vært nyttig?

@Moderator: Er det mulig å få en sticky på denne tråden?



cra

Sitat fra: muggost på onsdag 15. oktober 2014, klokken 13:23
Det dukker stadig opp spørmål rundt dette med hjemmeladere og ladekabler, så kanskje det hadde vært nyttig?

@Moderator: Er det mulig å få en sticky på denne tråden?

www.elbilwiki.no skulle vel være velegnet til dette. Flere kan være med på å redigere/vedlikeholde.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

muggost


muggost

#19
Sitat fra: KjellG på mandag 13. oktober 2014, klokken 22:13
Det er vanskelig å få oversikt over hvordan dette med elbil "virker".

Kom over denne (vedlegg) på Schneider Electric sine websider. Synes ikke den er så verst til å illustrere hvordan ting henger sammen. Dog er den nok laget for de som er interessert i dette...

EDIT: Vedlegget er for stort. Jeg klipper ut de aktuelle sidene og legger de ved JPG i stedet...

cstromme

Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)



muggost


Philippo10

Også fra; http://nofuel.tabetalt.no/

Hva med ladehjelpen er det noe anbefale? Ute etter ladeboks og ha ute, type 1
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

muggost

Hei,
listen har allerede ladebokser fra de kildene du angir. Jeg tar ikke med ladekabler, det er for mange produsenter og for mange typer til at jeg klarer å holde oversikten. I den første posten i denne tråden er det en lenke til et google spreadsheet som inneholder en liste over alle stasjonene jeg har funnet så langt. Bruk filter til å finne en med type 1 kontakt hvis du trenger det :-)

Philippo10

#26
Har sett at elbilhjelpen har en ok pris på for sin hjemmelader, men er den å anbefale?,

http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

muggost

Hei, jeg har ikke erfaring med noen ladere (enda), så du må nok finne ut selv hvilket forhold mellom funksjonalitet og pris som passer for deg. Jeg vet hvertfall at majoriteten av laderne jeg har listet opp i det dokumentet er "dumme" maskiner. Med det mener jeg at de gir strøm eller ikke strøm, men har så å si ingen andre funksjoner. Mange av dem kan du ikke engang lese av forbruket på.

Jeg akter å skaffe meg en litt mer avansert modell fra Etrel (www.billader.no), som har web grensesnitt og RFID leser. Den er litt dyrere enn andre ladere (ca 14000 tror jeg), men jeg gir meg hvertfall funskjoner jeg selv kommer til å benytte meg av.

Desverre finnes det ingen uavhengige "testere" av ladestasjoner (enda), så her er det nok mye opp til forbrukerme å finne ut av foreløpig. Jeg skulle gjerne vært tatt meg bryet med å lage sånne tester, men fritiden min er for tiden fyllt med nok av andre aktiviteter (les: små barn), så dette får noen andre ta på seg tror jeg :-)

bno

Muggost
Kom over denne lista her påmorgenkvisten. Må bare si at jegg synes dette initiativet er meget bra. Tusen takk. Har noe tid å avse så jeg skal dykke ned å dette å se hva jeg kan kunne bidra med. Tror at terminologi og kategorisering kunne være noe å gripe fatt slik at man kunne enes om et felles "språk" som en forutsetning, men jeg vet ikke. Får ta et dypdykk først.

Lynet

Kjempebra liste muggost  :)
Bare et forslag om en liten språkjustering:
I øverste linje står det "støttet strømstyrke" der bør det stå "støttet effekt"

Er ikke alle disse egentlig ladekabel, enten fast eller flyttbar?
Så mitt forslag til navn er ladekabel.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA