Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alternativer for mode 3 ladekabel - type 2 til type 1

Startet av vbfg, mandag 22. oktober 2018, klokken 16:23

« forrige - neste »

vbfg

Har lest litt på dette forumet før i tiden, og det har vært en del til hjelp for en som er ny i markedet. Men nå må jeg opprette en egen tråd da jeg har havnet i en spesifikk problemstilling.

I garasjeanlegget har jeg en ladestasjon med type 2 uttak, mens bilen jeg eier har type 1 kontakt. Jeg trenger da en mode 3 kabel - type 2 til type 1. Egentlig ikke noe stress, men selve oppsettet på garasjeplassen byr på et lite problem. Jeg blir "tvunget" til å parkere på en måte som gjør at ladeuttaket på bilen havner lengst unna ladestasjonen. Derfor ser jeg etter en ladekabel som er over 5 meter lang. Videre er det 2 forskjellige problemstillinger jeg må forholde meg til:

Spiralkabel eller vanlig kabel - Hva er fordeler og ulemper her? Jeg tror jeg helst vil ha en spiralkabel slik at den slipper å subbe i bakken, men finner så og si ingen produkter som er lengre enn 5 meter. Er det noen spesiell grunn til dette?

16A eller 32A - Her lurer jeg også på hva som er fordeler og ulemper. Jeg ser egentlig etter en 16A kabel siden de er mer håndterbare (?), og bilen min kan uansett ikke lade med noen større effekt så jeg trenger egentlig ikke noe mer. Men gjør dette at jeg i verste fall ikke får brukt kabelen på enkelte stasjoner hvis jeg skal bruke den andre steder enn hjemme? (uansett ikke noe som kommer til å gjøres mye)

Kort oppsummert ser jeg etter en mode 3 type 2 til type 1 spiralkabel på 16 A, som har en lengde på over 5 meter, men finner ikke dette etter å ha lett en liten stund. Er dette ønsket så "snevert" at produktet rett og slett ikke finnes, og at jeg derfor må se etter noe annet?

_OE_

Bare en kommentar.... Det er noe ordentlig dritt at lade punktet elbiler ikke er mere standarisert Som Soul eier synes selvfølgelig at ladeinntak er best i front he he.... Ellers så burde jo ladeuttak et flyttes slik at det passer best til bilen med kortest mulig uttak... Synes at både Opel Ampera og Jaguar har håpløse plasseringer

hELgenen

Ja - alle har forskjellige meninger om hvor ladepunktet skal være - noen ønsker seg det sikkert under bilen også for å få trimmen de trenger hver morgen - noen liker sikkert taket for å sikre at det kommer seg opp om morgenen...
Venstre er vel der for Hareide wannabes - og høyresiden er vel for å understreke at en ikke trenger være høyre radikal bare fordi ladepunktet er på høyre side. Er usikker på hvorfor noen vil ha den i front eller bak - men det er sikkert noe lurt med det også........

Vollis47

Spiralkabel blir tyngre enn glatt kabel og når du trekker ut spiralen får du et strekk på endepunktene som kanskje ikke er så bra. Har selv en spiralkabel for en Kia Soul, men den står slik at bilens ladepunkt er mindre enn en meter fra ladeboksen.

Sats på en glatt enfase kabel.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

elektrolux

Du har neppe lyst på en spiral kabel som ligger inntil lakken framme og bak på bilen din.

Vi har kabler til Elbilhjelpen.no priser og i lengdene 5m, 7,5m og 10m.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elekTrond

Jeg ville ha spiral av samme grunn. Kjøpte derfor 4m 16A av siste taler til min trilling med ladekontakt bak på høyre side. Ble frarådet 32A spiral pga. vekt og håndterbarhet.

Når jeg får ladestasjonen bak og til venstre for bilen, legger spiralen seg ofte over støtfangern. Da passer jeg på å holde den litt ut fra lakken mens jeg kobler til. En sjelden gang havner den i strekk pga. håpløse parkeringsforhold. Med ladepunktet på samme riktig side, bør jeg stå en god meter ut fra veggen for at den nå litt slakke 4m spiralen ikke skal ta (for mye) nedi bakken. Hele poenget var jo nettopp å slippe å dra søle og skit inn i bilen. Hva man ikke gjør for forfengeligheten.  ::) 8)

Dostar(?) støpselene er fortsatt (litt vel) tighte og fine etter to års bruk. I type1 enden må jeg ofte ta i med begge lankene om angrepsvinkel og kroppsbalanse er mindre enn ideell. Både inn og ut. Personlig liker jeg pasningen til støpselet på OEM (Panasonic?) EVSE'n bedre. Den er alltid etthånds i grepet. Utløserknapp etc. av metall på originalstøpselet føles også mer industrielt og varig enn kina-plasten, uten at det nødvendigvis er sånn.

@Electrolux: En slags "hoppestrikk" knyttet inni spiralen ville gitt brukbar elastikk og muligens latt den trekke seg pent sammen etter bruk. Nå holder jeg støpselene i ene neven og tar tak midt på den to meter lange løkka, før jeg hiver bunten inn i bilen. Idéen kan du få av meg, helt gratis.  :laugh: :+1:
'13 Mjau

elektrolux

Takk for tipset. Vi er i ferd med å kjøpe inn en ny serie med svært korte spiralkabler. ( 2m max utstrekk). Disse er tett viklet og kun 30-40 cm lange før strekking og dermed ideelle der det er kort og rett strekk mellom ladepunkt og  bilpunkt.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elekTrond

Litt som disse hageslangene med tekstil-aktig overtrekk?  :laugh:

Vedlegger et ferskt bilde av en pent brukt firemetring i bruk:
'13 Mjau

Ingeniøren

Sitat fra: elekTrond på onsdag 24. oktober 2018, klokken 02:59
Litt som disse hageslangene med tekstil-aktig overtrekk?  :laugh:

Vedlegger et ferskt bilde av en pent brukt firemetring i bruk:

Fint konstruerte ladepunkt  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

vbfg

Takk for tilbakemeldinger på emnet. Slik jeg forstår det er det ikke noe stort marked for lange spiralkabler, siden de fort blir tunge og det har liten hensikt i at de legger seg på lakken til bilen (?).

For min egen del hadde nok ikke spiralkabelen lagt seg over bilen min selv om ladepunktet mitt er noen meter unna, men det er nok et spesielt tilfelle. Tror jeg ender opp med å bestille en lang glatt enfasekabel til min bruk, plassen er innendørs så da blir forhåpentligvis ikke ledningen altfor slitt og møkkete.

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

elekTrond

'13 Mjau

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Ingeniøren

Kjekt. Tilgang på alle sider uten å bli skitten på hender av kabler som subber
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA