Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt over ulike typer laderegulatorer (EVSE)

Startet av muggost, fredag 26. september 2014, klokken 11:44

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på lørdag 13. desember 2014, klokken 09:15
Kjempebra liste muggost  :)
Bare et forslag om en liten språkjustering:
I øverste linje står det "støttet strømstyrke" der bør det stå "støttet effekt"

Nei, strømstyrke er korrekt. Ladestasjonen begrenser strømstyrken, dvs. den signalerer til bilen hvor mange ampere som kan trekkes.

Effekten vil derimot variere med spenningen. For en 32A ladestasjon kan det være alt fra 6,9kW til 8,1kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Poenget var at i tabellen er det oppgitt kW, watt = effekt, strøm = ampere.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

muggost

Hei dere,
jeg er ikke fagutdannet, så jeg har brukt de betegnelser jeg trodde var korrekte etter å ha lest meg opp på forum, wikipedia og informasjon jeg har fått i min omgangskrets. Jeg må si at hele terminologi-greia rundt elbilkjøring er veldig forvirrende. Det er ikke rart at folk som bare skal ha en bil (men ikke ønsker å sette seg inn i alt mulig) blir forvirra. Det verste er vel at bilforhandlerne faktisk er de som vet minst... Men jeg vil helst ikke diskutere det i denne tråden, det kan vi sikkert gjøre et annet sted.

Jeg setter pris på alle innspill og initiativ som kan bidra til å gjøre regnearket mer lesbart og mer korrekt, osv! Dere må gjerne foreslå endringer, også på layout.

I regnearket har jeg valgt å ikke ta med portable ladekabler. Det er et veldig stort utvalg av slike, og jeg klarer ikke å følge med på alle typene, leverandørene og prisene selv. Det er nok en jobb for Kelkoo :) Jeg har forstått det sånn at det riktige begrepet på disse ladestasjonene egentlig er EVSE (electrical vehicle supply equipment), men jeg har altså valgt å ikke bruke det begrepet for ikke å forvirre folk... Joda, jeg ser paradokset :)

For øvrig har jeg gjennom arbeidet med lista lært mye og ender sannsynligvis opp med å bestille en Etrel lader fra www.billader.no i Sandefjord. Den er ganske dyr, men jeg har fått helt suveren service der! Kan anbefale på det sterkeste å handle der.

Rio

Hei Muggost,

Jeg har skrevet en "introduksjon" som kanskje svarer på noen spørsmål du har, og jeg har startet en tråd om det her:

"Alt du vil vite om elbillading, men var redd for å spørre om"


http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18391.0.html

Veldig fint hvis du (og alle andre) kunne komme med tilbakemelding på dokumentet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

muggost

Hei, ja jeg har allerede lest den :-) Jeg så at det var mange andre engasjerte, så jeg har ikke så mye å tilføye, men bra tiltak!

Rio

Takk!

Kan jeg foreslår du redigerer tittelen i denne tråden, hvis du kan det?
(Fordi jeg tror en del blir forvirret av "hjemmelader" når det ikke er en lader, men en hjemmeladeregulator.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

muggost

Hehe, ja jeg hadde tenkt til det nå når jeg logget meg på, men så så jeg at dere ikke var helt enige om det skulle hete laderegulator heller...

Men kan jeg bruke det? Laderegulator?

Rio

Som jeg skriver litt om i det dokumentet, så blir "hjemmelader" (som mange bruker) i hvert fall feil.

Jeg foreslår laderegulator, selv om det ikke er perfekt, for det er i hvert fall mye bedre enn å bruke "lader". Det viktige er å skille mellom lader og laderegulator/ladekladd/EVSE, for man kjøper ikke en lader.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

muggost

Sitat fra: Rio på mandag 15. desember 2014, klokken 19:20
Jeg foreslår laderegulator, selv om det ikke er perfekt, for det er i hvert fall mye bedre enn å bruke "lader". Det viktige er å skille mellom lader og laderegulator/ladekladd/EVSE, for man kjøper ikke en lader.

Da går jeg for "Laderegulator / EVSE"

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Kan nå bekrefte at samtlige Ratio ladestasjoner kan leveres med forbruks måler mot pristillegg.

700 kr for enfase og 1500 kr for 3 fase

31350 bør legges inn som en 16A 3 fase model til 7000 kr, mens 31351 er 32A versjonen.

Og ja; Vi trosser kronekollaps og senker prisene på utvalgte varer i 2015.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

muggost

Takk for info. Har oppdatert arket.
Jeg har ingen kolonne for 1fas/3fas, jeg tenkte det var tilstrekkelig med 230V/400V og jeg tror jeg har det riktig i hht websidene deres...?

muggost

#42
Har i dag lagt til ladestasjoner fra Grønne Mil og Ladefabrikken.no

EDIT: Har også lagt til ladestasjoner fra Billader.no


aronesen

Kjempebra oversikt, muggost.
Setter pris på det arbeidet du har lagt ned i dette.  8)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA