Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt over ulike typer laderegulatorer (EVSE)

Startet av muggost, fredag 26. september 2014, klokken 11:44

« forrige - neste »

muggost

Hei,
Har nå samlet en del informasjon om laderegulatorer (EVSE) til hjemmebruk i et google docs regneark. Jeg tenkte det kunne være praktisk for de som ønsker å kjøpe dette men ikke vet hva eller hvor de kan skaffe det.

Kommenter gjerne dersom det finnes feil i listen, eller om det dukker opp nye typer laderegulatorer som bør inn (eller gamle som bør ut). Hvis noen kan hjelpe meg med de punktene der det står "ukjent" hadde jeg satt pris på det.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/18y5cONyQboJbWg8Yr7gzSU3DH58VdnkBo-6TCiuIrX4/edit?usp=sharing

EDIT 14.11.2015: Lagt til modeller fra NRGkick.
EDIT 02.08.2015: Lagt til modeller fra Chargepoint og Stromox (wall-b). Oppdatert modeller fra nofuel.no.
EDIT 17.05.2015: Lagt til modeller fra Garo
EDIT 08.05.2015: Lagt til modeller fra e-station store og Automobile ProPre
EDIT 27.02.2015: Lagt til modeller fra e-driver.net
EDIT 19.02.2015: Lagt til modeller fra Grønne Mil, Ladefabrikken.no og Billader.no
EDIT 29.12.2014: Oppdatert Elbilhjelpens laderegulatorer.
EDIT 15.12.2014: Endret tittel og benevnelse fra "hjemmeladere" til "laderegulatorer (EVSE)"
EDIT 24.11.2014: Lagt til ladestasjoner fra Siemens / KCL.
EDIT 24.10.2014: Lagt til nye leverandører av laderegulatorer.
EDIT 23.10.2014: Lagt til nye leverandører av laderegulatorer.
EDIT 22.10.2014: Oppdatert ZapTechs laderegulator (kommer 2015)
EDIT 15.10.2014: Oppdatert Elbilhjelpens laderegulatorer. Lagt til 'Merknad' i kolonne W som forklarer bokstavene i kolonnen "Forbruksmåler."
EDIT 04.10.2014: Oversikten er ferdig. Layout er forhåpentligvis tilfredstillende.
EDIT 26.09.2014: Første utkast er klart.


muggost

#1
Bump.

Listen er oppdatert. Setter pris på tilbakemeldinger... Og om noen synes det er nyttig, eller om dette er noe jeg gjør kun for egen interesse :-)

For øvrig kan det være praktisk å bruke "Filtervisninger" for å sortere / filtrere data du trenger eller ikke trenger. Se vedlagt bilde for info.

Flips

På "Slimbox", rad 32, kan du skrive under "merknader" at den har en bug som gjør at man ikke kan bruke den med en 16A kabel.

muggost

Utført.

Vet du om slimboksen kommer med rød/blå industrikontakt eller krever den fast installasjon?

heidu

Utrolig bra jobbet. Setter veldig pris på oversikten i hvert fall :)
Keep up the good work!

telecaster

____________
Kia Soul EV

elektrolux

#6
Bra oversikt. Alle Ratio sine produkter kan brukes på både 230V og 400V. Vi bytter nemlig støpsel eller bygger adapter kabel etter kundemasse. Ellers er Ratio sin 31350 en 16A 400V 3 fase ladestasjon, mens 31351 er  32A utgaven av samme og beregnet på bl.a Tesla og Renault Zoe.

Mot et pristillegg på 700 kr leveres Ratio sine 1 fase ladestasjoner med forbruksmåler, og mot pristillegg på 1500 kr leveres forbruksmåler til 3 fase ladestasjonene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

muggost

Sitat fra: elektrolux på fredag 10. oktober 2014, klokken 15:37
Bra oversikt. Alle Ratio sine produkter kan brukes på både 230V og 400V. Vi bytter nemlig støpsel eller bygger adapter kabel etter kundemasse. Ellers er Ratio sin 31350 en 16A 400V 3 fase ladestasjon, mens 31351 er  32A utgaven av samme og beregnet på bl.a Tesla og Renault Zoe.

Mot et pristillegg på 700 kr leveres Ratio sine 1 fase ladestajoner med forbruksmåler.

Takk, har korrigert arket nå. Ratios 31350, støtter den 11 KW lading? Er ikke helt stø på dette med faser og ampere, men er det sånn at det er kun 16A laderne dere kan levere med forbruksmåler?

elektrolux

I og med at alle ledestasjonene fra elbilhjelpen.no er såkalte semiportable har de innebygde sikringer og jordeilvern.

Det betyr igjen at de ikke er avhengig av foranstående sikringer. F.eks kan en godt legge ut en 20A kurs, og koble til en 16A eller en 32A ladestasjon. I første tilfellet vil 16A ladestasjonen begrense ladestyrken, og i andre tilfellet vil 20A sikringen på kursen være begrensningen og bil / ladestasjon vil føre til at denne tripper ved lading på f.eks 24A.

kW telleren er beregnet på opp til 32A, så den skal kunne leveres også på 32A ladestasjonene. Må få dette bekreftet av Ratio før jeg legger det ut på hjemmesiden vår.

Ratio sin 31350 er en 400V 3 fase 16A/11 kW utgave av 31351 som er 32A / 22 kW versjonen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

moonbuggy

Elektrolux:
Jeg ser at elbilhjelpen levererer 32 A semiportable ladere med Blå CEE. Er de tillatt med 32 A ?

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

moonbuggy

Når jeg prøver å kjøpe disse ser jeg at de er merket 16 A ?
Hva er forskjellen fysisk på en 16A og 32 amperes ?

KjellG

Det er vanskelig å få oversikt over hvordan dette med elbil "virker".

Denne tråden inneholder "hjemmelader", men innretningen det snakkes om er ikke en lader, men noe annet.

Burde elbilforum forsøke å få til en klarere måte å uttrykke seg på?

elektrolux

Sitat fra: moonbuggy på mandag 13. oktober 2014, klokken 17:03
Når jeg prøver å kjøpe disse ser jeg at de er merket 16 A ?
Hva er forskjellen fysisk på en 16A og 32 amperes ?

16A ladestasjonene styrer bilens lader opp til 16A, mens 32A ladestasjonene styrer bilens lader opp til 32A. Forutsatt at bilen har 32A lader.

Ladestasjonene har innebygget sikringer og kan derfor tilsluttet sterkere kretser enn de er påstemplet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

muggost

Sitat fra: KjellG på mandag 13. oktober 2014, klokken 22:13
Det er vanskelig å få oversikt over hvordan dette med elbil "virker".

Enig.
Sitat fra: KjellG på mandag 13. oktober 2014, klokken 22:13
Denne tråden inneholder "hjemmelader", men innretningen det snakkes om er ikke en lader, men noe annet.  Burde elbilforum forsøke å få til en klarere måte å uttrykke seg på?

Jeg tenkte ikke så mye over bruk av uttrykket hjemmelader da jeg startet tråden, jeg bare tok det for gitt at folk skjønte hva jeg mente :-) Har du noen forslag til hva det i stedet kan kalles?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA