Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida

Startet av Aage M., mandag 11. august 2014, klokken 10:38

« forrige - neste »

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. august 2014, klokken 22:03
Hehe, ja de gutta der kødder man ikke med. Husker en hendelse på 90-tallet hvor en i reisefølget ble tatt i fartskontroll på MC - tur. Han betalte kontant til en morsk refleksgris mens kollegaen bivånet det hele - med en streng mine og hånda hvilende på pistolskjeftet...

Ha ha , da veit du følelsen ..  :o
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Jejl

Det er en ladestolpe på Carrefour i Benidorm type 2 400V 32A.
Har ikke brukt den selv så vet ikke hvordan du får ladet på den.

jkirkebo

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 11. august 2014, klokken 21:41
Ikke glem forstehjelpskrin da tesla mangler dette som standard utstyr ..

Umm, det ligger i den avlange, røde pakken sammen med varseltrekanten og refleksvesten...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Teslanewbie

Ok , da har jeg lært meg noe nytt.. har ikke sjekket der..  ::) :-[ :-[
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Aage M.

Sitat fra: Cirion på mandag 11. august 2014, klokken 14:08
I nøden anbefaler jeg å finne nermeste Carrefour, SuperCor eller aller best en Renault forhandler. Da disse som regel har lademulighet. Renault setter opp 22 eller 43kW stolper for sin Zoe.

Vil jeg kunne benytte min Type2 type 2 kabel hos Renault-forhandlerne, eller trenger jeg en Type2 type3c?

hhartes

jeg mener at Parador de Tortosa, Castillo de la Zuda, s/n, 43500 Tortosa, Tarragona, Tarragona, Spania skal ha 22 kW (rød 32 A).

Samme med Parador de El Saler, Av los Pinares, 151, 46012, Valencia, Spania

Jeg har ikke testet disse selv, så ta en telefon først for å få det bekreftet. Så lenge man kjøper seg noe mat eller overnatter, er det som regel gratis å lade på paradorene. Jeg anbefaler å alltid avtale på forhånd, og be dem om å holde av parkeringsplassen, så du ikke risikerer å finne en bensinbil der.

I Spania er rødt adapter og overgang til 32 A og evt 63 A det viktigste ladeutstyret. I tillegg bør man ha en portabel wallbox for å utnytte kapasiteten på trefasen (kan leie min). Det finnes noen få type 2, men de jeg så hadde ikke 22 kW. Uansett behøves type 2 hvis du bruker wallbox. Type 3c kan jeg ikke tenke meg at du får bruk for i Spania. Jeg brukte heller aldri noe av det andre i adaptersettet i løpet av 3 måneder, utenom skjøteledning.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

jkirkebo

Sitat fra: hhartes på torsdag 14. august 2014, klokken 11:24
I Spania er rødt adapter og overgang til 32 A og evt 63 A det viktigste ladeutstyret. I tillegg bør man ha en portabel wallbox for å utnytte kapasiteten på trefasen (kan leie min). Det finnes noen få type 2, men de jeg så hadde ikke 22 kW. Uansett behøves type 2 hvis du bruker wallbox. Type 3c kan jeg ikke tenke meg at du får bruk for i Spania. Jeg brukte heller aldri noe av det andre i adaptersettet i løpet av 3 måneder, utenom skjøteledning.

Ja, det blir veldig forskjellig fra land til land hva man trenger. På turen vår rundt i Norge brukte jeg alt i adaptersettet + 63A blå, unntatt den røde 32A overgangen ;) Akkurat motsatt av Spania altså.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: Aage M. på torsdag 14. august 2014, klokken 10:17
Sitat fra: Cirion på mandag 11. august 2014, klokken 14:08
I nøden anbefaler jeg å finne nermeste Carrefour, SuperCor eller aller best en Renault forhandler. Da disse som regel har lademulighet. Renault setter opp 22 eller 43kW stolper for sin Zoe.

Vil jeg kunne benytte min Type2 type 2 kabel hos Renault-forhandlerne, eller trenger jeg en Type2 type3c?

Ladestasjoner med 43kW type2 har alltid integrert (tethered) type2-kabel.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Cirion

Sitat fra: Aage M. på torsdag 14. august 2014, klokken 10:17
Sitat fra: Cirion på mandag 11. august 2014, klokken 14:08
I nøden anbefaler jeg å finne nermeste Carrefour, SuperCor eller aller best en Renault forhandler. Da disse som regel har lademulighet. Renault setter opp 22 eller 43kW stolper for sin Zoe.

Vil jeg kunne benytte min Type2 type 2 kabel hos Renault-forhandlerne, eller trenger jeg en Type2 type3c?
Type2 kabel funker fint. Kun Frankrike som har 3c. Fikk låne 3c kabel hos Renault.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

Sitat fra: fredag på torsdag 14. august 2014, klokken 18:18
Sitat fra: Aage M. på torsdag 14. august 2014, klokken 10:17
Sitat fra: Cirion på mandag 11. august 2014, klokken 14:08
I nøden anbefaler jeg å finne nermeste Carrefour, SuperCor eller aller best en Renault forhandler. Da disse som regel har lademulighet. Renault setter opp 22 eller 43kW stolper for sin Zoe.

Vil jeg kunne benytte min Type2 type 2 kabel hos Renault-forhandlerne, eller trenger jeg en Type2 type3c?

Ladestasjoner med 43kW type2 har alltid integrert (tethered) type2-kabel.
Der tar du helt feil. Renault setter opp 43kW stolper uten kabel. Står at blilen lader 32A/63A.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Cirion på torsdag 14. august 2014, klokken 22:45
Der tar du helt feil. Renault setter opp 43kW stolper uten kabel. Står at blilen lader 32A/63A.

Det er i så fall en merkelig ting å gjøre, siden jeg ikke et eneste sted har sett løs Type 2 3x63A kabel til salgs. Med kabeldimensjon 5x16mm2 er det heller ikke noe man har lyst til å drive å kveile opp og legge i bagasjen.

Standarden tillater det, men det er altså en grunn til at omtrent alle 43kW stasjoner du finner har fast kabel...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aage M.

Betyr det at den fastmonterte kabelen jeg sansynlivis vil finne hos Renaultforhandlerne i Frankrike og Spania kan benyttes til Tesla, eller betyr det at den ikke kan benyttes, og at jeg derfor kan glemme Renault-forhandlerne?

no_way

#27
Sitat fra: Aage M. på fredag 15. august 2014, klokken 01:17
Betyr det at den fastmonterte kabelen jeg sansynlivis vil finne hos Renaultforhandlerne i Frankrike og Spania kan benyttes til Tesla, eller betyr det at den ikke kan benyttes, og at jeg derfor kan glemme Renault-forhandlerne?
Fastmontert 43kW-kabel er ikkje noko problem. Så lenge det er ein Type 2 ladestasjon, passar pluggen i Tesla'en. Eg har rektignok kun prøvd dette på ABB hurtigladaren i Eidfjord, men det fungerte (som forventa) problemfritt!
S85 med blå metallic lakk, dobbeltladar og stereoanlegg - utlevert sommaren 2014
VIN 396xx

jkirkebo

Sitat fra: no_way på fredag 15. august 2014, klokken 09:16
Sitat fra: Aage M. på fredag 15. august 2014, klokken 01:17
Betyr det at den fastmonterte kabelen jeg sansynlivis vil finne hos Renaultforhandlerne i Frankrike og Spania kan benyttes til Tesla, eller betyr det at den ikke kan benyttes, og at jeg derfor kan glemme Renault-forhandlerne?
Fastmontert 43kW-kabel er ikkje noko problem. Så lenge det er ein Type 2 lasestasjon, passar pluggen i Tesla'en. Eg har rektignok kun prøvd dette på ABB hurtigladaren i Eidfjord, men det fungerte (som forventa) problemfritt!

Jepp, null problem. Jeg har testet Lyse sin i Luravika i Sandnes. Fungerte som bare det. Bilen rapporterte 32/60A så den var ikke helt på 43kW. 41,4kW blir det vel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jorkus

Har kjøpt "hytte" i Torrevieja og leker med tanken på å kjøre nedover neste sommer. Etter det jeg kan se av Tesla's SC planer bør man da kunne kjøre med lading basert på SC hele veien. Dvs med unntak av stykket fra SC'en som skal ligge syd for Barcelona og ned til Torrevieja. Er det andre som har tenkt på dette og lagt opp rute?
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA