Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida

Startet av Aage M., mandag 11. august 2014, klokken 10:38

« forrige - neste »

Aage M.

Kjører til Spania den 28. aug. Kommer meg greit til Barcelona vha. Teslas superladere. Skal videre til La Manga, 15 mil sør for Alicante. Trenger tips om lademulgheter på hotell og offentlige ladestasjoner. Har lest reise-innlegg her på forumet, og reiseblogger, men håper på flere anbefalinger. (Har Kirkebøes adaptersett, Type 2 kabel, skjøteledninger, rødt og blått adapter, og UMC / Scuko-Pig tail. Trenger jeg mer?).

Aage M.


Muffinman

#1
Denne ruta er potensiell for min del også, tid ikke bestemt. Har fastboende slekt 20 minutter sør for Alicante, og må ha minst en god opplading etter siste SC for å nå fram.

Er generelt skeptisk på å lade fra den jevne husholdningskontakten i Spania, mye av installasjonene ser ut som kråkereir uten noe forhold til skikkelige koblinger eller dimensjonering. Akkurat nå har jeg ikke andre tips til deg enn å være ekstra årvåken når du lader fra "ukjente" kilder.

EDIT: Men regner med at dette er en sti som fort blir gått opp av nordmenn med tilknytning til området.

laumb

Høres ut som jeg burde sette opp en 22kW stolpe med betalingsløsning utenfor huset foreldrene mine har litt sør for Torrevieja...

tstens

Hei
Var nylig litt syd for Torrevieja på ferie(uten Tesla).Så ikke noe til offentlig lading.Eneste jeg så var på 2 kjøpesentre.
Habaneras i Torrevieja,med en eller anne form for RFID/nøkkeltilgang.Lite info på boksen,dette var en Shuko.
Elles så så det bedre ut på La Zenia Boulevard(nytt shopping senter syd for Torrevieja)hadde egen P plass for lading i P huset i kjelleren.Fikk ikke sett nærmere ,da jeg så den tilfeldigvis i det vi reiste ut derfra for siste gang.Men som sagt nytt senter og da nytt utstyr som mest sannsynlig er lite i bruk.De har jo en nettside som man sikkert kan kontakte senteret .
Terje
P85,White

Teslanewbie

ha ha , ja ser potensial i å sette opp en ladestolpe utenfor oss på Benissa/Calpe, nord for alicante :-)

Ellers har jeg feriert mye  Lamanga/ Cala flores / Cabo, bodde nesten helt  til grensen av Cal Blanque, flott sted.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

tstens

Du kan jo se litt på openchargemap.org ,der er det listet etpar i Murcia.En Chademo og en Mennekes type2 også.
Det er jo ikke den store omveien.
Terje
P85,White

Cirion

Sitat fra: tstens på mandag 11. august 2014, klokken 11:51
Du kan jo se litt på openchargemap.org ,der er det listet etpar i Murcia.En Chademo og en Mennekes type2 også.
Det er jo ikke den store omveien.
Terje
Er du gal? Neida, ikke vondt ment, men for all del, du kan overhodet ikke stole på openchargemap, chargemap, plugshare, lemnet osv osv i Spania.

Eneste siden jeg har funnet som har oppdatert og sann informasjon er electromaps.com. Det er en spansk side oppdatert av spanioler.

I en annen tråd, nevner jeg blant annet at jeg kjørte rundt i Barcelona i 5t uten å finne en eneste av de 128 punktene chargemap har i Barcelona. Det er de samme punktene som oppgis på de andre sidene.

Sitat fra: Aage M. på mandag 11. august 2014, klokken 10:38
Kjører til Spania den 28. aug. Kommer meg greit til Barcelona vha. Teslas superladere. Skal videre til La Manga, 15 mil sør for Alicante. Trenger tips om lademulgheter på hotell og offentlige ladestasjoner. Har lest reise-innlegg her på forumet, og reiseblogger, men håper på flere anbefalinger. (Har Kirkebøes adaptersett, Type 2 kabel, skjøteledninger, rødt og blått adapter, og UMC / Scuko-Pig tail. Trenger jeg mer?).

Aage M.
Her er noen punkter jeg brukte:

Barcelona Type2 43kW:
http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7236_gasolinera-repsol-ronda-litoral
43kW AC stolpe gratis å bruke, usikker på om den funket uten rfid, da jeg dro rfid fra fortum først. Trykket start og satte inn kabel.

Reus har mange parkeringshus med 32A enfas Type2, disse er gratis å bruke, samt at det er gratis å parkere for elbil fram til November.

Castellón Type2 22kW:
http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7384_plz-espana-castellon-renault-retail
Denne trenger kort fra Renault som ligger like i nærheten, Renault har også 2stk Type2 43kW stolper utenfor. Spør pent og de lar deg lade gratis.

Valencia Type2 22kW:
http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7220_hotel-santos-las-arenas-22kw
Her måtte jeg betale 20€ for å lade, samt at de tar seg betalt for parkering. Trekk lapp når du kjører inn, spør om å aktivere lading i resepsjonen.

Alicante Type2 32A enfas:
http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7043_supercor-lalbufereta
Det står 16A i beskrivelsen men jeg fikk 32A. Her så vakta meg plugge inn og lurte på hva jeg drev med. Når jeg fortalte at jeg ønsket å lade bilen ble han litt blek. Hadde ikke helt forståelse for at bilen min var en elbil, men det værste var at han hadde jobbet der 4 år og hadde aldri sett ladestolpen.

Lengre sør enn Alicante var jeg aldri. Men med disse stolpene bør du ha nok til å nå Lamanga.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

I nøden anbefaler jeg å finne nermeste Carrefour, SuperCor eller aller best en Renault forhandler. Da disse som regel har lademulighet. Renault setter opp 22 eller 43kW stolper for sin Zoe.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

fredag

Forslag: Kan dere middelhavs-farere legge de ladepunktene som dere har brukt inn på http://uppladdning.nu/ ? Altså ikke hoteller, men offentlig ladestasjoner. Husk å legge inn informasjon om ladehastighet (feks 22kW), og hvordan skaffe seg tilgang, evt pris.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Aage M.

Takk for verdifulle innspill. Jeg vil legge inn de offentlige ladepunktene jeg finner på http://uppladdning.nu/
Turen sydover starter den 28.d.m., og jeg kan jo håpe på at flere muligheter dukker opp innen den tid.

Aage M.

Teslanewbie

#10
Jeg kjøpte en ekstra UMC . Greit å ha med seg hvis den ene konker ut..  Koster 3900 hos tesla ..

Ellers er det kanskje greit å ta med reservedekk 19" i frunken ? Vansklig å finne dekk som passer i Spania og kan spare mye frustrasjon . Ikke glem jekk og hevarm.
Kjøpte også Teslas wheel-lock som jeg synes er i overkant dyre (500kr)

Teslas punkterings-kitt med lim og kompressor kan og være grei og dekkplugg fra Biltema hvis du vil reparere mindre skader på veien. Kan spare mye frustrasjon.. ( fungerer fint, en venn med en BMW 630 med 21" dekk punkterte i Spania og brukte dette kitt og kjørte flere hundre km innen han byttet dekk )

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-og-slange/Reparasjonssett-dekk-82573/

Ikke glem gul vest som er påbudt å ha i bilen  i Spania.

En annen sak, ta med brannvarsler til stedet du ska bo på .. Færreste hus i Spania har dette .. Har reddet meg en gang , tar altid med egne brannvarslere på reise i Spania koster de skjorta og er ikke like effektive. Festes med sjelvklebende borrelås. Billige forsikring .

Ikke glem forstehjelpskrin da tesla mangler dette som standard utstyr ..

Kommer ikke på mer per nå... :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Refleksvest er påbudt i Norge også ;)

Det er ikke tilstrekkelig at den ligger i frunken slik som levert fra Tesla, den skal kunne tas på uten å gå ut av bilen.

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lover-og-regler/pabud-om-refleksvest-i-bilen/

Teslanewbie

#12
Sitat fra: Muffinman på mandag 11. august 2014, klokken 21:57
Refleksvest er påbudt i Norge også ;)

Det er ikke tilstrekkelig at den ligger i frunken slik som levert fra Tesla, den skal kunne tas på uten å gå ut av bilen.

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lover-og-regler/pabud-om-refleksvest-i-bilen/

Ja du har rett .. Husker bare dette ekstra gott grunnet at. jeg ble stoppet av en rabiat Guardia Civil som krevde at jeg viste han refleksvesten.. Dette var en av de eldre garden , trolig en dinosaur fra francotiden.. :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Hehe, ja de gutta der kødder man ikke med. Husker en hendelse på 90-tallet hvor en i reisefølget ble tatt i fartskontroll på MC - tur. Han betalte kontant til en morsk refleksgris mens kollegaen bivånet det hele - med en streng mine og hånda hvilende på pistolskjeftet...

laumb

Sitat fra: tstens på mandag 11. august 2014, klokken 11:38
Elles så så det bedre ut på La Zenia Boulevard(nytt shopping senter syd for Torrevieja)hadde egen P plass for lading i P huset i kjelleren.

De har også en Schuko på uteplassen, rett utenfor hagesenteret. Pent markert for elbil.
Dette senteret er forøvrig kun 3 km fra den nevnte leiligheten. "Los Dolses".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA