Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida

Startet av Aage M., mandag 11. august 2014, klokken 10:38

« forrige - neste »

laumb

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 31. august 2014, klokken 20:09
Blir lettere neste år å ta seg ned  ;D

Sommeren er her og vi reiser snart nedover - kan ikke dy meg ved å hoste opp denne gamle tråden til nytte for de som kan ha nytte av den.

Enklere i Spania ser det umiddelbart ikke ut som det blir. :)

Teslanewbie

Skall komme SC ned til Gibraltar . Skulle ha vært ferdig til nå men skall være ferdig ila 2015 hørte jeg og det er også dette som er angitt på teslas sider .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

bb

Sitat fra: GeirHM på søndag 17. august 2014, klokken 20:17
Jeg så en av disse flotte videoene Bjørn her på forumet har lagt ut fra sin reise til syd i Frankrike men hvor jeg sjokkert så at han allerede før han kom til Larvik hadde lagt inn ladestopp på tre timer! Men det er vel en video fra i fjor hvor det var mye lengre mellom superladerne enn det er i dag.
Jeg kjørte en omvei via Moss og Tønsberg for å levere noe småting. Derfor ble den ruten 195 km i stedet for 135 km hvis man skulle kjørt direkte fra Oslo til Larvik. Det hadde gått fint an å kjøre til Randers (Hjørring var ikke oppe da) uten å lade, men da måtte jeg nok ligget i 80-90 km/t på motorveien. Siden vi allikevel måtte ut tidlig for å rekke leveranseavtalene ble vi derfor stående på den røde kontakten i noen timer mens vi spiste og slacket.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

TeslaPirat

Jeg har leid hus i Spania og må lade fra huset. Noen som vet om jeg kan jeg bruke vanlig norsk schuko til dette?
Using Tapatalk

Kristian O

To SC nordaust i Spania som er merket som "coming soon" no. Nokon som veit om dei har stått slik lenge, eller har det skjedd no nylig?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

GeirHM

Sitat fra: bb på fredag 05. juni 2015, klokken 10:49
Sitat fra: GeirHM på søndag 17. august 2014, klokken 20:17
Jeg så en av disse flotte videoene Bjørn her på forumet har lagt ut fra sin reise til syd i Frankrike men hvor jeg sjokkert så at han allerede før han kom til Larvik hadde lagt inn ladestopp på tre timer! Men det er vel en video fra i fjor hvor det var mye lengre mellom superladerne enn det er i dag.
Jeg kjørte en omvei via Moss og Tønsberg for å levere noe småting. Derfor ble den ruten 195 km i stedet for 135 km hvis man skulle kjørt direkte fra Oslo til Larvik. Det hadde gått fint an å kjøre til Randers (Hjørring var ikke oppe da) uten å lade, men da måtte jeg nok ligget i 80-90 km/t på motorveien. Siden vi allikevel måtte ut tidlig for å rekke leveranseavtalene ble vi derfor stående på den røde kontakten i noen timer mens vi spiste og slacket.

Jeg skrev dette akkurat i det jeg hadde bekreftet min bestilling av ny bil i august i fjor. Jeg lurte på hva jeg hadde begitt meg ut på. Tre timer lading på Stokke, hallo! Noe av det første jeg opplevde i ny bil 28 mars i år var at vi begge (min ko-driver og jeg) sovnet mens vi lada på en forblåst lader i Alvdal over midnatt. Da følte jeg meg et øyeblikk som veldig autentisk hardcore elbilsjåfør. Men sannheten er jo at verden har gått videre. Heldigvis. Nå har jeg snart 13 000 km med wattpedal og ladingen går som en drøm. Superladere over alt. I dag har jeg brukt 50kWt og kjørt opp og ned til Skien (fra Hurum) og for det betaler jeg 30 kr, eller altså det samme som for to liter blybensin. For jeg foretrekker å lade hjemme.

Jejl

Sitat fra: Kristian O på mandag 08. juni 2015, klokken 20:32
To SC nordaust i Spania som er merket som "coming soon" no. Nokon som veit om dei har stått slik lenge, eller har det skjedd no nylig?
Ca et år siden de kom mener jeg.

Kristian O

Sitat fra: Jejl på mandag 08. juni 2015, klokken 21:13
Sitat fra: Kristian O på mandag 08. juni 2015, klokken 20:32
To SC nordaust i Spania som er merket som "coming soon" no. Nokon som veit om dei har stått slik lenge, eller har det skjedd no nylig?
Ca et år siden de kom mener jeg.

Såpass ja. Da er dei vel så godt som ferdig  :D
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

dosmont

Sitat fra: Kristian O på mandag 08. juni 2015, klokken 21:19
Sitat fra: Jejl på mandag 08. juni 2015, klokken 21:13
Sitat fra: Kristian O på mandag 08. juni 2015, klokken 20:32
To SC nordaust i Spania som er merket som "coming soon" no. Nokon som veit om dei har stått slik lenge, eller har det skjedd no nylig?
Ca et år siden de kom mener jeg.

Såpass ja. Da er dei vel så godt som ferdig  :D
I følge http://supercharge.info så er det ikke engang søkt om byggetillatelse, så der står det tydeligvis stille.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

GeirHM

Fergebillett er innkjøpt. Min aller første seriøse langtur i elektrisk transport er tidfestet. Jeg kjører fra Hirtshals på torsdag kveld den 22 oktober med Alfaz de Pi, Spania som destinasjon. Jeg gjennomfører årsservice hos Tesla i Hamburg på fredag den 23 og planlegger å kjøre derfra mer eller mindre direkte til Costa Blanca. Det er jo nå mulig å gjøre denne turen uten å kjøre via Sveits. Det er faktisk to alternativer, via Luxembourg eller via Freiburg. Jeg velger nok det siste alternativet. Det er litt lengre men det er generelt kortere mellom SC'ene. Og jeg kommer meg altså helt til Tarragona uten å forlate SCnettverket. Det er jo imponerende. Jeg har noen enkle spørsmål til de av dere med erfaringer på dette strekket.

1. Er det noe nytt omkring lademulighetene sør for Tarragona? I denne tråden finnes det referanser til Renaults lademulighet i Castellón og Hotel Balneario i Valencia (begge type 2 med 22kWt). Men er det dukket opp noen flere?
2. Lar det seg gjøre å kjøre strekningen Hamburg - Costa Blanca i ett strekk?
3. Og hvis ikke, er det noen som har tips om trivelige og rimelige overnattingsmuligheter omkring grensa mellom Frankrike og Spania?
4. Andre forhold en elbilist bør vite om på strekningen?

Jeg regner med at turen vil koste omlag 132 euro i bompenger (en vei).

Jejl

1. Vil anbefale hotellet, hvis du må lade. Vi prøvde å lade med chademo-adapteret i Valencia, men laderen var i ustand.
Det beste er bare å droppe dette ladestoppet. Vi kjørte disse 40 milene i sommer hjem igjen med cc på 88-105km/t.
Start med cc på 88km/t (gjerne bak en semitrailer), og øk farten etterhvert hvis du ser at du kommer frem med for mye strøm.
2. Ja, ikke noe problem med to sjåfører.
3.-
4. Ikke noe spesielt, men det hadde vært kjekt hvis du kunne skrive ned detaljert kjøretid på kjørestrekningen via Freiburg, for å sammenligne om den er raskere enn via Luxemburg.

GeirHM

Hei Jejl, takk for svar! Hvor lenge er det siden du var nedover sist? Jeg spør fordi www.electromaps.com viser at det etterhvert er ganske mange hurtige lademuligheter på strekningen mellom Tarragona og Alicante! Du finner mange Renault og Nissan ladepunkter. Jeg ser fra brukertilbakemeldingene at disse fungerer veldig bra! Så vidt jeg kan forstå har Nissan Chademopunkter som er operative både i Castellon og i Valencia. I tillegg har Renault flere type2 22kWt punkter i samme område. Begge er forøvrig også tilstede i Alicante med Chademo og Type2. Det er jo også knallbra!

Når det gjelder rutealternativene gjennom Tyskland og Frankrike så landet jeg på den over Freiburg fordi det er skrekkelig langt mellom SC Kamen og SC Mënsbech på den ruta som tar deg via Luxembourg. Og jeg vil gjerne unngå sakte økonomisk kjøring mens jeg er på den tyske autobahn, fordi det er så urkjedelig.

Det siste gjelder jo også strekningen mellom Tarragona og Benidorm/Alicante. Jeg tar gjerne et ekstra ladestopp så jeg kan kjøre i normal rask hastighet. Jeg har dessuten ikke noe sikkert ladealternativ på min destinasjon.   

Jejl

Vi kjørte nedover i midten av juli og tilbake i midten av august. Vi prøvde flere ladere i Valencia uten hell. Nissan kan du bare glemme, da jeg har hørt om flere som har prøvd. Vi prøvde først den eneste chademo-laderen i Valencia. Vi hadde ringt noen timer i før for å forsikre oss om at den var iorden noe de bekreftet, men det sto error på stasjonen da vi kom frem. Forsøkte så hos Renault uten hell(låste ladeluker og stengt butikk)Prøvde så noen type 2 som jeg hadde funnet på electromaps. Den første var innegjæret på en byggeplass, og neste plass var det 4 helt nye ladebokser, men vi fikk ikke noen av dem til å virke (eieren av p-huset fikk dem heller ikke til å virke). Vi kjørte så til et parkeringshus med et stort elbilskilt. Alle 6 elbil-plassene var opptatt av fossiler, men eieren av p-huset som også hadde parkert på elbilparkeringen flyttet så sin bil og vi ladet litt på en 13A kontakt. Etter en stund kjørte vi til Hotel Balneario, og ladet der til vi hadde nok strøm til å komme frem til Alfaz.

Hjem igjen kjørte vi direkte fra Alfaz del Pi til den nye laderen i Tarragona.

GeirHM

I Castellon som er 190 km sør for SC Tarragona er det en Chademo eiet av Nissan (men drevet fra BP bensinstasjonen) hvor du betaler, men bare for selve strømforbruket. Her er siste positive brukmelding fra september (electromaps). En annen chademo i Valencia er eiet av Repsol, så der er det vel to, for jeg mener jeg fant en Nissan der også. I tillegg er det flere type2 plasser. Mitt mål vil være å forlate Valencia med så mye strøm på batteriet jeg greier. For det er fortsatt 150 km til Benidorm og usikre lademuligheter på min destinasjon. (Men jeg har Carrefour i Finestrat som backup.)

Jejl

Sitat fra: GeirHM på søndag 11. oktober 2015, klokken 15:42


Når det gjelder rutealternativene gjennom Tyskland og Frankrike så landet jeg på den over Freiburg fordi det er skrekkelig langt mellom SC Kamen og SC Mënsbech på den ruta som tar deg via Luxembourg. Og jeg vil gjerne unngå sakte økonomisk kjøring mens jeg er på den tyske autobahn, fordi det er så urkjedelig.

Det siste gjelder jo også strekningen mellom Tarragona og Benidorm/Alicante. Jeg tar gjerne et ekstra ladestopp så jeg kan kjøre i normal rask hastighet. Jeg har dessuten ikke noe sikkert ladealternativ på min destinasjon.
Fant frem notatene fra turen. Mellom SC Kamen og SC Mënsbech brukte vi 2 timer og 44 minutt og 93% av batteriet på 291km. Det er veldig mye 70-80 og 90 soner på dette strekket, så vi lå ikke under fartsgrensene i det hele tatt, helst litt over, og rundt 160 på autobahnen.
Vår erfaring er at det skal endel til for å hente inn en lengre kjørestrekning i form av kortere avstand mellom ladestoppene. Og det kan også være greit å ha noen få lengre ladepauser på rundt en time på en så lang tur.

Hvis du skal kjøre strekket Tarragona - Alfaz del Pi må du regne ca 4,5 timers kjøring uten lading. Tror ikke du kommer fortere frem med et ekstra ladestopp i Valencia, og i tillegg har du (ihvertfall etter vår erfaring) nokså stor sjanse for å ikke få ladet der du ønsker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA