Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Aage M. på mandag 11. august 2014, klokken 10:38

Tittel: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Aage M.mandag 11. august 2014, klokken 10:38
Kjører til Spania den 28. aug. Kommer meg greit til Barcelona vha. Teslas superladere. Skal videre til La Manga, 15 mil sør for Alicante. Trenger tips om lademulgheter på hotell og offentlige ladestasjoner. Har lest reise-innlegg her på forumet, og reiseblogger, men håper på flere anbefalinger. (Har Kirkebøes adaptersett, Type 2 kabel, skjøteledninger, rødt og blått adapter, og UMC / Scuko-Pig tail. Trenger jeg mer?).

Aage M.

Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Muffinmanmandag 11. august 2014, klokken 11:01
Denne ruta er potensiell for min del også, tid ikke bestemt. Har fastboende slekt 20 minutter sør for Alicante, og må ha minst en god opplading etter siste SC for å nå fram.

Er generelt skeptisk på å lade fra den jevne husholdningskontakten i Spania, mye av installasjonene ser ut som kråkereir uten noe forhold til skikkelige koblinger eller dimensjonering. Akkurat nå har jeg ikke andre tips til deg enn å være ekstra årvåken når du lader fra "ukjente" kilder.

EDIT: Men regner med at dette er en sti som fort blir gått opp av nordmenn med tilknytning til området.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: laumbmandag 11. august 2014, klokken 11:05
Høres ut som jeg burde sette opp en 22kW stolpe med betalingsløsning utenfor huset foreldrene mine har litt sør for Torrevieja...
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: tstensmandag 11. august 2014, klokken 11:38
Hei
Var nylig litt syd for Torrevieja på ferie(uten Tesla).Så ikke noe til offentlig lading.Eneste jeg så var på 2 kjøpesentre.
Habaneras i Torrevieja,med en eller anne form for RFID/nøkkeltilgang.Lite info på boksen,dette var en Shuko.
Elles så så det bedre ut på La Zenia Boulevard(nytt shopping senter syd for Torrevieja)hadde egen P plass for lading i P huset i kjelleren.Fikk ikke sett nærmere ,da jeg så den tilfeldigvis i det vi reiste ut derfra for siste gang.Men som sagt nytt senter og da nytt utstyr som mest sannsynlig er lite i bruk.De har jo en nettside som man sikkert kan kontakte senteret .
Terje
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Teslanewbiemandag 11. august 2014, klokken 11:41
ha ha , ja ser potensial i å sette opp en ladestolpe utenfor oss på Benissa/Calpe, nord for alicante :-)

Ellers har jeg feriert mye  Lamanga/ Cala flores / Cabo, bodde nesten helt  til grensen av Cal Blanque, flott sted.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: tstensmandag 11. august 2014, klokken 11:51
Du kan jo se litt på openchargemap.org ,der er det listet etpar i Murcia.En Chademo og en Mennekes type2 også.
Det er jo ikke den store omveien.
Terje
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Cirionmandag 11. august 2014, klokken 13:54
Sitat fra: tstens på mandag 11. august 2014, klokken 11:51
Du kan jo se litt på openchargemap.org ,der er det listet etpar i Murcia.En Chademo og en Mennekes type2 også.
Det er jo ikke den store omveien.
Terje
Er du gal? Neida, ikke vondt ment, men for all del, du kan overhodet ikke stole på openchargemap, chargemap, plugshare, lemnet osv osv i Spania.

Eneste siden jeg har funnet som har oppdatert og sann informasjon er electromaps.com. Det er en spansk side oppdatert av spanioler.

I en annen tråd, nevner jeg blant annet at jeg kjørte rundt i Barcelona i 5t uten å finne en eneste av de 128 punktene chargemap har i Barcelona. Det er de samme punktene som oppgis på de andre sidene.

Sitat fra: Aage M. på mandag 11. august 2014, klokken 10:38
Kjører til Spania den 28. aug. Kommer meg greit til Barcelona vha. Teslas superladere. Skal videre til La Manga, 15 mil sør for Alicante. Trenger tips om lademulgheter på hotell og offentlige ladestasjoner. Har lest reise-innlegg her på forumet, og reiseblogger, men håper på flere anbefalinger. (Har Kirkebøes adaptersett, Type 2 kabel, skjøteledninger, rødt og blått adapter, og UMC / Scuko-Pig tail. Trenger jeg mer?).

Aage M.
Her er noen punkter jeg brukte:

Barcelona Type2 43kW:
http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7236_gasolinera-repsol-ronda-litoral
43kW AC stolpe gratis å bruke, usikker på om den funket uten rfid, da jeg dro rfid fra fortum først. Trykket start og satte inn kabel.

Reus har mange parkeringshus med 32A enfas Type2, disse er gratis å bruke, samt at det er gratis å parkere for elbil fram til November.

Castellón Type2 22kW:
http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7384_plz-espana-castellon-renault-retail
Denne trenger kort fra Renault som ligger like i nærheten, Renault har også 2stk Type2 43kW stolper utenfor. Spør pent og de lar deg lade gratis.

Valencia Type2 22kW:
http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7220_hotel-santos-las-arenas-22kw
Her måtte jeg betale 20€ for å lade, samt at de tar seg betalt for parkering. Trekk lapp når du kjører inn, spør om å aktivere lading i resepsjonen.

Alicante Type2 32A enfas:
http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7043_supercor-lalbufereta
Det står 16A i beskrivelsen men jeg fikk 32A. Her så vakta meg plugge inn og lurte på hva jeg drev med. Når jeg fortalte at jeg ønsket å lade bilen ble han litt blek. Hadde ikke helt forståelse for at bilen min var en elbil, men det værste var at han hadde jobbet der 4 år og hadde aldri sett ladestolpen.

Lengre sør enn Alicante var jeg aldri. Men med disse stolpene bør du ha nok til å nå Lamanga.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Cirionmandag 11. august 2014, klokken 14:08
I nøden anbefaler jeg å finne nermeste Carrefour, SuperCor eller aller best en Renault forhandler. Da disse som regel har lademulighet. Renault setter opp 22 eller 43kW stolper for sin Zoe.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: fredagmandag 11. august 2014, klokken 14:16
Forslag: Kan dere middelhavs-farere legge de ladepunktene som dere har brukt inn på http://uppladdning.nu/ ? Altså ikke hoteller, men offentlig ladestasjoner. Husk å legge inn informasjon om ladehastighet (feks 22kW), og hvordan skaffe seg tilgang, evt pris.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Aage M.mandag 11. august 2014, klokken 18:07
Takk for verdifulle innspill. Jeg vil legge inn de offentlige ladepunktene jeg finner på http://uppladdning.nu/
Turen sydover starter den 28.d.m., og jeg kan jo håpe på at flere muligheter dukker opp innen den tid.

Aage M.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Teslanewbiemandag 11. august 2014, klokken 21:41
Jeg kjøpte en ekstra UMC . Greit å ha med seg hvis den ene konker ut..  Koster 3900 hos tesla ..

Ellers er det kanskje greit å ta med reservedekk 19" i frunken ? Vansklig å finne dekk som passer i Spania og kan spare mye frustrasjon . Ikke glem jekk og hevarm.
Kjøpte også Teslas wheel-lock som jeg synes er i overkant dyre (500kr)

Teslas punkterings-kitt med lim og kompressor kan og være grei og dekkplugg fra Biltema hvis du vil reparere mindre skader på veien. Kan spare mye frustrasjon.. ( fungerer fint, en venn med en BMW 630 med 21" dekk punkterte i Spania og brukte dette kitt og kjørte flere hundre km innen han byttet dekk )

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-og-slange/Reparasjonssett-dekk-82573/

Ikke glem gul vest som er påbudt å ha i bilen  i Spania.

En annen sak, ta med brannvarsler til stedet du ska bo på .. Færreste hus i Spania har dette .. Har reddet meg en gang , tar altid med egne brannvarslere på reise i Spania koster de skjorta og er ikke like effektive. Festes med sjelvklebende borrelås. Billige forsikring .

Ikke glem forstehjelpskrin da tesla mangler dette som standard utstyr ..

Kommer ikke på mer per nå... :-)
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Muffinmanmandag 11. august 2014, klokken 21:57
Refleksvest er påbudt i Norge også ;)

Det er ikke tilstrekkelig at den ligger i frunken slik som levert fra Tesla, den skal kunne tas på uten å gå ut av bilen.

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lover-og-regler/pabud-om-refleksvest-i-bilen/ (https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lover-og-regler/pabud-om-refleksvest-i-bilen/)
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Teslanewbiemandag 11. august 2014, klokken 21:58
Sitat fra: Muffinman på mandag 11. august 2014, klokken 21:57
Refleksvest er påbudt i Norge også ;)

Det er ikke tilstrekkelig at den ligger i frunken slik som levert fra Tesla, den skal kunne tas på uten å gå ut av bilen.

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lover-og-regler/pabud-om-refleksvest-i-bilen/ (https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lover-og-regler/pabud-om-refleksvest-i-bilen/)

Ja du har rett .. Husker bare dette ekstra gott grunnet at. jeg ble stoppet av en rabiat Guardia Civil som krevde at jeg viste han refleksvesten.. Dette var en av de eldre garden , trolig en dinosaur fra francotiden.. :-)
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Muffinmanmandag 11. august 2014, klokken 22:03
Hehe, ja de gutta der kødder man ikke med. Husker en hendelse på 90-tallet hvor en i reisefølget ble tatt i fartskontroll på MC - tur. Han betalte kontant til en morsk refleksgris mens kollegaen bivånet det hele - med en streng mine og hånda hvilende på pistolskjeftet...
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: laumbmandag 11. august 2014, klokken 22:05
Sitat fra: tstens på mandag 11. august 2014, klokken 11:38
Elles så så det bedre ut på La Zenia Boulevard(nytt shopping senter syd for Torrevieja)hadde egen P plass for lading i P huset i kjelleren.

De har også en Schuko på uteplassen, rett utenfor hagesenteret. Pent markert for elbil.
Dette senteret er forøvrig kun 3 km fra den nevnte leiligheten. "Los Dolses".
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Teslanewbiemandag 11. august 2014, klokken 22:06
Sitat fra: Muffinman på mandag 11. august 2014, klokken 22:03
Hehe, ja de gutta der kødder man ikke med. Husker en hendelse på 90-tallet hvor en i reisefølget ble tatt i fartskontroll på MC - tur. Han betalte kontant til en morsk refleksgris mens kollegaen bivånet det hele - med en streng mine og hånda hvilende på pistolskjeftet...

Ha ha , da veit du følelsen ..  :o
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Jejlmandag 11. august 2014, klokken 22:29
Det er en ladestolpe på Carrefour i Benidorm type 2 400V 32A.
Har ikke brukt den selv så vet ikke hvordan du får ladet på den.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: jkirkebomandag 11. august 2014, klokken 23:11
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 11. august 2014, klokken 21:41
Ikke glem forstehjelpskrin da tesla mangler dette som standard utstyr ..

Umm, det ligger i den avlange, røde pakken sammen med varseltrekanten og refleksvesten...
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Teslanewbietirsdag 12. august 2014, klokken 09:59
Ok , da har jeg lært meg noe nytt.. har ikke sjekket der..  ::) :-[ :-[
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Aage M.torsdag 14. august 2014, klokken 10:17
Sitat fra: Cirion på mandag 11. august 2014, klokken 14:08
I nøden anbefaler jeg å finne nermeste Carrefour, SuperCor eller aller best en Renault forhandler. Da disse som regel har lademulighet. Renault setter opp 22 eller 43kW stolper for sin Zoe.

Vil jeg kunne benytte min Type2 type 2 kabel hos Renault-forhandlerne, eller trenger jeg en Type2 type3c?
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: hhartestorsdag 14. august 2014, klokken 11:24
jeg mener at Parador de Tortosa, Castillo de la Zuda, s/n, 43500 Tortosa, Tarragona, Tarragona, Spania skal ha 22 kW (rød 32 A).

Samme med Parador de El Saler, Av los Pinares, 151, 46012, Valencia, Spania

Jeg har ikke testet disse selv, så ta en telefon først for å få det bekreftet. Så lenge man kjøper seg noe mat eller overnatter, er det som regel gratis å lade på paradorene. Jeg anbefaler å alltid avtale på forhånd, og be dem om å holde av parkeringsplassen, så du ikke risikerer å finne en bensinbil der.

I Spania er rødt adapter og overgang til 32 A og evt 63 A det viktigste ladeutstyret. I tillegg bør man ha en portabel wallbox for å utnytte kapasiteten på trefasen (kan leie min). Det finnes noen få type 2, men de jeg så hadde ikke 22 kW. Uansett behøves type 2 hvis du bruker wallbox. Type 3c kan jeg ikke tenke meg at du får bruk for i Spania. Jeg brukte heller aldri noe av det andre i adaptersettet i løpet av 3 måneder, utenom skjøteledning.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: jkirkebotorsdag 14. august 2014, klokken 14:02
Sitat fra: hhartes på torsdag 14. august 2014, klokken 11:24
I Spania er rødt adapter og overgang til 32 A og evt 63 A det viktigste ladeutstyret. I tillegg bør man ha en portabel wallbox for å utnytte kapasiteten på trefasen (kan leie min). Det finnes noen få type 2, men de jeg så hadde ikke 22 kW. Uansett behøves type 2 hvis du bruker wallbox. Type 3c kan jeg ikke tenke meg at du får bruk for i Spania. Jeg brukte heller aldri noe av det andre i adaptersettet i løpet av 3 måneder, utenom skjøteledning.

Ja, det blir veldig forskjellig fra land til land hva man trenger. På turen vår rundt i Norge brukte jeg alt i adaptersettet + 63A blå, unntatt den røde 32A overgangen ;) Akkurat motsatt av Spania altså.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: fredagtorsdag 14. august 2014, klokken 18:18
Sitat fra: Aage M. på torsdag 14. august 2014, klokken 10:17
Sitat fra: Cirion på mandag 11. august 2014, klokken 14:08
I nøden anbefaler jeg å finne nermeste Carrefour, SuperCor eller aller best en Renault forhandler. Da disse som regel har lademulighet. Renault setter opp 22 eller 43kW stolper for sin Zoe.

Vil jeg kunne benytte min Type2 type 2 kabel hos Renault-forhandlerne, eller trenger jeg en Type2 type3c?

Ladestasjoner med 43kW type2 har alltid integrert (tethered) type2-kabel.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Ciriontorsdag 14. august 2014, klokken 22:40
Sitat fra: Aage M. på torsdag 14. august 2014, klokken 10:17
Sitat fra: Cirion på mandag 11. august 2014, klokken 14:08
I nøden anbefaler jeg å finne nermeste Carrefour, SuperCor eller aller best en Renault forhandler. Da disse som regel har lademulighet. Renault setter opp 22 eller 43kW stolper for sin Zoe.

Vil jeg kunne benytte min Type2 type 2 kabel hos Renault-forhandlerne, eller trenger jeg en Type2 type3c?
Type2 kabel funker fint. Kun Frankrike som har 3c. Fikk låne 3c kabel hos Renault.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Ciriontorsdag 14. august 2014, klokken 22:45
Sitat fra: fredag på torsdag 14. august 2014, klokken 18:18
Sitat fra: Aage M. på torsdag 14. august 2014, klokken 10:17
Sitat fra: Cirion på mandag 11. august 2014, klokken 14:08
I nøden anbefaler jeg å finne nermeste Carrefour, SuperCor eller aller best en Renault forhandler. Da disse som regel har lademulighet. Renault setter opp 22 eller 43kW stolper for sin Zoe.

Vil jeg kunne benytte min Type2 type 2 kabel hos Renault-forhandlerne, eller trenger jeg en Type2 type3c?

Ladestasjoner med 43kW type2 har alltid integrert (tethered) type2-kabel.
Der tar du helt feil. Renault setter opp 43kW stolper uten kabel. Står at blilen lader 32A/63A.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: jkirkebotorsdag 14. august 2014, klokken 22:55
Sitat fra: Cirion på torsdag 14. august 2014, klokken 22:45
Der tar du helt feil. Renault setter opp 43kW stolper uten kabel. Står at blilen lader 32A/63A.

Det er i så fall en merkelig ting å gjøre, siden jeg ikke et eneste sted har sett løs Type 2 3x63A kabel til salgs. Med kabeldimensjon 5x16mm2 er det heller ikke noe man har lyst til å drive å kveile opp og legge i bagasjen.

Standarden tillater det, men det er altså en grunn til at omtrent alle 43kW stasjoner du finner har fast kabel...
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Aage M.fredag 15. august 2014, klokken 01:17
Betyr det at den fastmonterte kabelen jeg sansynlivis vil finne hos Renaultforhandlerne i Frankrike og Spania kan benyttes til Tesla, eller betyr det at den ikke kan benyttes, og at jeg derfor kan glemme Renault-forhandlerne?
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: no_wayfredag 15. august 2014, klokken 09:16
Sitat fra: Aage M. på fredag 15. august 2014, klokken 01:17
Betyr det at den fastmonterte kabelen jeg sansynlivis vil finne hos Renaultforhandlerne i Frankrike og Spania kan benyttes til Tesla, eller betyr det at den ikke kan benyttes, og at jeg derfor kan glemme Renault-forhandlerne?
Fastmontert 43kW-kabel er ikkje noko problem. Så lenge det er ein Type 2 ladestasjon, passar pluggen i Tesla'en. Eg har rektignok kun prøvd dette på ABB hurtigladaren i Eidfjord, men det fungerte (som forventa) problemfritt!
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: jkirkebofredag 15. august 2014, klokken 09:30
Sitat fra: no_way på fredag 15. august 2014, klokken 09:16
Sitat fra: Aage M. på fredag 15. august 2014, klokken 01:17
Betyr det at den fastmonterte kabelen jeg sansynlivis vil finne hos Renaultforhandlerne i Frankrike og Spania kan benyttes til Tesla, eller betyr det at den ikke kan benyttes, og at jeg derfor kan glemme Renault-forhandlerne?
Fastmontert 43kW-kabel er ikkje noko problem. Så lenge det er ein Type 2 lasestasjon, passar pluggen i Tesla'en. Eg har rektignok kun prøvd dette på ABB hurtigladaren i Eidfjord, men det fungerte (som forventa) problemfritt!

Jepp, null problem. Jeg har testet Lyse sin i Luravika i Sandnes. Fungerte som bare det. Bilen rapporterte 32/60A så den var ikke helt på 43kW. 41,4kW blir det vel.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: jorkusfredag 15. august 2014, klokken 13:51
Har kjøpt "hytte" i Torrevieja og leker med tanken på å kjøre nedover neste sommer. Etter det jeg kan se av Tesla's SC planer bør man da kunne kjøre med lading basert på SC hele veien. Dvs med unntak av stykket fra SC'en som skal ligge syd for Barcelona og ned til Torrevieja. Er det andre som har tenkt på dette og lagt opp rute?
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Aage M.fredag 15. august 2014, klokken 18:03
Sitat fra: jorkus på fredag 15. august 2014, klokken 13:51
Har kjøpt "hytte" i Torrevieja og leker med tanken på å kjøre nedover neste sommer. Etter det jeg kan se av Tesla's SC planer bør man da kunne kjøre med lading basert på SC hele veien. Dvs med unntak av stykket fra SC'en som skal ligge syd for Barcelona og ned til Torrevieja. Er det andre som har tenkt på dette og lagt opp rute?

Kjører sydover 28. august. Her følger foreløpig reiserute. (kan endres dersom det dukker opp to SCer i nord-Frankrike, slik at jeg kan velge en rute lenger vest, og spare ca 15 mil).:

28. august
Superspeed fra Larvik til Hirtshals. Hirtshals ca. kl.1200 (full tank)
Middelfart (lade full tank), eller så mye som mulig, og nå Tesla Hamburg før kl 1800
Hamburg (lade full tank)
Rhüden Lade full tank og overnatte.
Fremme i Rhüden ca. 2100
(76 mil - 9 timer) Normal hastighet.


29. august
Start Rhüden 0700 (full tank) til Neuberg 22 mil, ca 2 1/2 time
Neuberg (nesten full tank) til Bad Rappenau, 17 mil, ca 1 1/2 time
Rappenau (full tank) til Egerkingen Sveits. 30 mil, ca 3 1/2 timer med lav hast. 90 km/t i snitt.
Egerkingen (nesten full tank) til Lully, Sveits. 15 mil, ca 1 1/2 time
Lully, (full tank) til Vienne, Frankrike, 28 mil, 3 timer med 95 km/t i snitt
Overnatte Vienne. Fremme ca, kl 2000
(112 mil - 13 timer)

30. august
Start Vienne kl 0700. (full tank) til Nimes. 23 mil, 2 timer
Nimes (lade full tank) til Narbonne, 14 mil, 1 1/2 time
Narbonne (lade full tank) - Barcelona, 26 mil, 2 1/2" time. Lade i Barcelona, nok til å nå Tarragona.
Barcelona - Tarragona. 10 mil, en time
Overnatte i Tarragona. Lade på hotellet. Rødt 16/400. (ca. 5 mil/t, dvs full tank neste morgen)
(73 mil - 10 timer)

31. august
Start Tarragona kl 0700 (full tank) til Valencia, 26 mil, 2 1/2 time
Lade i Valencia, nok til å nå Alicante, (ca 3 timer Rødt 16/400).
Til Alicante 17 mil, 1 time og 45 min
Lade i Alicante, nok til å nå La Manga, (ca.2 timer Rødt 16/400).
Alicante - La Manga, 13 mil, 1 1/2 time
(56 mil. 6 timer kjøretid, +4 - 5 timer ladetid)
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: GeirHMfredag 15. august 2014, klokken 21:18
Hei Aaage M og dere andre tråddeltakere! Denne diskusjonen er jeg svært interessert i, jeg har klippet ut og arkivert all den nyttige informasjonen dere deler. Tusen takk! Men jeg har noen spørsmål til tiden dere bruker, eller planlegger å bruke på turen. Jeg har kjørt opp og ned mellom Spania og Norge mange ganger i hin unge dager. Ofte i biler som slapp inn i Frankrike kun fordi de ... vel var franske. Sånne som du kunne sjekke hvor den hvite midtstripen befant seg ved å se ned mellom beina i forsetet. Nuvel. I følge Google Maps bør jeg kunne kjøre strekningen Hirtshals til Alicante på 26 timer. Altså på litt over et døgn. Det er i underkant av 2900 km. Min gamle Renault greide aldri det. Men på to døgn hadde jeg forflytta meg fra Puerta del Sol til Karl Johan. Men dere planlegger ofte flere dager på turen. Og er det ferie og har man unger bak, så forstår jeg det. Men det interessante spørsmålet er: Er det praktisk mulig med Elon Musks vidunder å gjøre unna turen på 48 timer? Altså de 2900 km fra ferga i Hirtshals til brygga i sentrum av Alicante? Eller gjør ladeproblematikken det umulig? Jeg ser at det er et hull i det fantastiske superladernettverket i området Freiburg - Mulhouse på grensa mellom Tyskland og Frankrike. Og i tillegg må en altså finne løsninger hele veien fra sør i Frankrike (etter Narbonne) og hele veien via Barcelona over Valencia til Alicante. Men fra det Cirion skriver er det flere 22kw punkter på denne strekningen og som hhartes skriver kan vel disse utnyttes med bilens dobbeltlader om en har med jkirkebos semiportable wallpower slik at en får en ladefart på 110km i timen? Da må det være mulig å dramatisk redusere tiden brukt på lading og dermed få dette til om ikke på Google Maps 26 timer så i et hvert fall på de to døgnene det tok meg i min rustne franske bil å kjøre hjem til Oslo fra Madrid? (PS. Jeg venter på at Elon skal bygge akkurat min bil.)
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: jorkusfredag 15. august 2014, klokken 21:58
Etter det jeg kan se av de SC som skal komme innen neste sommer skal dekningen bli betydelig bedre, derfor har ikke jeg lagt en nøyaktig plan enda. Avventer det til jeg ser om alle SC-ene blir realitet, men planene til Aage M er imponerende!
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Cirionsøndag 17. august 2014, klokken 16:34
Jeg vil si at turen Alicante -> Slependen var mulig å kjøre på 5 dager (4 overnattinger). Kun en sjåfør og jeg trengte søvn... Er man flere sjåfører, og dropper overnattinger, og bruker de superchargerene som har kommet, så kuttes tiden drastisk! Må nesten legge til at jeg kjørte hele veien hjem via Sverige. Vi hadde et døgn i Barcelona og en dag på Ullared... Så jeg vil påstå at 3 dager med 2 overnattinger er mulig på det strekket.

Med 2 sjåfører, ingen overnattinger, og med antallet SuperChargers som har kommet nå, vil det være mulig å komme seg ned på under 48t.

Ruten jeg kjørte, var noe begrenset av treg lading i begynnelsen, i hamburg, og malmø.

Jeg hadde følgende rute (tar kun med ladere) på vei hjem:

Alicante -> Castelló - 283km
Castelló -> Barcelona - 280km
Barcelona -> Montpelliere - 344km (100km/t maks hastighet)
Montpelliere -> Nimes - 57km
Nimes -> Lyon (Vienne) - 221km
Lyon -> Lully - 281km
Lully -> Bad Rappenau 415km  (100km/t maks hastighet)
Bad Rappenau-> Gramschatzer Wald 139km
Gramschatzer Wald -> Lutterberg 206km
Lutterberg -> Rhüden 88km
Rhüden -> Tesla Hamburg 230km
Tesla Hamburg -> Middelfart 261km
Middelfart -> Malmø 241km
Malmø - Ullared -> 202km
Ullared -> Uddevalla 186km
Uddevalla -> Solli 141km
Solli -> Slependen 98km

Ser man på superladernettverket i dag, og skal fra Hirtshals -> Alicante på under 48t, så tror jeg det fungerer helt fint når man kjører i strekk og benytter seg av superchargerene. Det var kun 2 strekk som trengte 100% lading og begrensning på maks fart. Begge steder kom jeg fram med alt for mye på tanken.

Skulle jeg kjørt nå, ville jeg kun ladet til maks normal hele veien. Hamburg har nå superlader, så der er det ingen flaskehals lenger. Samme gjelder for Narbonne, så da skipper man Montpelliere. Veien til Barcelona er da mye kortere. Første stopp på Type2 stolpe vil da være i Barcelona, og med maks normal lading vil man rekke Castello, så Valencia og til slutt Alicante.

Det går fort å toppe til maks normal på superchargere, og man sparer en del tid på å ikke vente på 100%. Samme gjelder også 22kW Type2 stolper. De dabber av etter hvert de også. Dermed taper man kjøretid på å vente på 100%.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: hhartessøndag 17. august 2014, klokken 19:24
Kan vel regne ut sånn noenlunde hvor raskt man kan komme ned. 2900 km er raskeste. Hvis man legger til cirka 10% for omvei til SC er man oppe i 3200 km. Snittfart 80 - 120 km/t? Da har vi 27-40 timer kjøretid. Det er SC hele veien nå. Hvis vi lader med 320 km/t i gjennomsnitt går det 10 timer til lading. Dermed blir turen 37 - 50 timer. Og så er det tusen ting som kan dra opp eller ned, men 48 timer er travelt dog mulig.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: GeirHMsøndag 17. august 2014, klokken 20:17
Jeg så en av disse flotte videoene Bjørn her på forumet har lagt ut fra sin reise til syd i Frankrike men hvor jeg sjokkert så at han allerede før han kom til Larvik hadde lagt inn ladestopp på tre timer! Men det er vel en video fra i fjor hvor det var mye lengre mellom superladerne enn det er i dag. Og fra min lek med skyvelæret på Teslas kart er det klart at det blir tett mellom disse innen kort tid. Da bør det bli mulig å unngå Sveits. Og da hhartes nærmer vi oss 2900 km. Det var ellers svært nyttig Cirion å få en slik oversikt over hvor langt du kjørte mellom hver ladestasjon. Da gjenstår det bare en liten ting. Slik at jeg får testet hvor lang tid jeg vil bruke på distansen selv. Og det er å få utlevert bilen. :-)
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Gudmunnmandag 18. august 2014, klokken 00:18
Jeg kom nettopp hjem fra en tre ukers tur til Valencia. Hvis man ikke har en strikt tidsplan å følge så er det helt uproblematisk. Jeg gjorde ingen spesielle forberedelser, og planla en dag av gangen. Hadde med type 2-kabel og rødt/blått adapter til UMC. Hotell bestilte jeg fra bilen når jeg begynte å bli trøtt.

I Tyskland og Sveits fungerer superladernettverket veldig bra. I Frankrike hadde jeg mer blandede opplevelser. Laderen ved Lyon kom ikke opp i mer en 40 kw og ladingen ble avbrutt hvert 5. minutt. Tesla kjente til problemet, så det kan være fikset. Laderen i Nimes er plassert på en byggeplass som er avlåst på kvelden. Tesla hadde ingen løsning på dette da jeg var der.
Fra Nimes til Barcelona er det drøyt 400km, så det holdt så vidt. Nå har det kommet ny supercharger i Narbonne, så man kan kjøre i normalt tempo til Barcelona.

I Barcelona kan jeg anbefale SB Hotel Plaza Europa. Der har de ikke mindre enn 4 stk 22kw type 2-stasjoner i parkeringskjelleren. De var skuffet over at de var så lite i bruk, så jeg lovte å sende flere nordmenn nedover 8) Hotellet ligger ikke helt sentralt, men er ellers ganske bra med et lite svømmebasseng på taket.

I Valencia ser jeg at hotel Las Arenas er nevnt i tråden.
Ellers har jeg inntrykk av at i alle fall de større parkeringshusene har schuko-ladepunkter (se etter grønne felter) Noen steder er det fritt frem, mens det andre steder kreves en type abonnementskort. Disse parkeringshusene er imidlertid bemannet, og hvis man spør parkeringsvakten så har han ofte noen kort liggende. Spanjoler flest er veldig interessert i bilen, og var meget hjelpsomme.
Vær obs på at spanske p-hus kan være veldig trange/bratte!

På vei hjem tok jeg en tur innom Praha. Hotell KK Fenix har schuko ladestolpe i kjelleren. Jeg så flere type 2-ladestolper på kjøpesentre, men der kreves RFID-kode.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: petersvmandag 18. august 2014, klokken 11:37
Takk for gode innlegg folkens, får lyst til å ta en roadtrip til neste sommer :)
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Aage M.søndag 31. august 2014, klokken 19:36
Framme i Spania. Flott tur, i en bil bygget for motorveikjøring. Alle SCér fungerte som forventet, og var enkle å finne, bortsett fra den i Nimes, som var midlertidig plassert på en byggeplass. Skulle snart flyttes til hotellets parkeringsplass. Etter fulladet i Narbonne (380 typical), satte jeg kursen mot Tarragona i nord-Spania. Avstand var 340 km. Valgte å legge meg i 90 km/t bak en trailer. Forbruk 168. Hadde 80 km. igjen på tanken, etter kjørte 340 km. Kunne altså klart 420 / 430 km, og det er jo ikke ille med tanke på at jeg måtte forsére Pyreneene.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Teslanewbiesøndag 31. august 2014, klokken 20:09
Blir lettere neste år å ta seg ned  ;D

Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Aage M.søndag 31. august 2014, klokken 20:20
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 31. august 2014, klokken 20:09
Blir lettere neste år å ta seg ned  ;D

Ja, neste år er det SCér hele veien. Da velger jeg Franske motorveier fremfor tyske. Koster litt i form av bompenger, men de franske veiene har bedre strandard og mindre veiarbeid. Dessuten synes jeg franskmenn kjører mer fornuftig enn tyskere (hvor utrolig det enn høres).
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Muffinmanmandag 01. september 2014, klokken 20:46
Hva må man regne med av bompenger i Frankrike og Spania om man krysser grensen ved Freiburg og kjører tur retur Alicanteområdet? Er det formålstjenlig å kjøre noen strekninger utenom bomvei for å spare penger, eller tar det såpass mye lengre tid at det er eventuelle opplevelser som må telle om man velger disse?

Har vært passasjer på den bomfrie veien mellom Torrevieja og et godt stykke forbi Benidorm - den var veldig bra. Om veistykker med slik standard kan man jo bruke til transportetapper uten problemer.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: laumbtirsdag 02. september 2014, klokken 09:09
I hvert fall fra Alicante til Torrevieja og videre nedover mot Cartagena kjører jeg alltid N-332. Den er ofte befengt med noe mer kø, men er en utrolig mye hyggeligere vei å kjøre.
A7/AP7 blir bare slitsomme med høye fartsgrenser og lite spennende landskap. Også koster de penger i tillegg.
De få gangene jeg kjører motorveien fra Alicante (den går jo tross alt fortere) så svinger jeg av ved Quesada og kjører bakveiene til La Zenia.

Ikke kjørt med elbil, men vil tro at strømforbruket er VESENTLIG lavere på N322 enn A7/AP7.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: GeirHMtirsdag 02. september 2014, klokken 10:23
Skal du hurtigst mulig ned må du bruke motorveien og da må du betale bompenger. Og det er derfor det lønner seg å kjøre ned til Freiburg/Mulhose før du krysser inn i Frankrike. Jeg fant denne bompengekalkulatoren fram til grensa til Spania. http://www.autoroutes.fr/en/routes.htm?itiFrom=Freiburg+im+Breisgau%2C+Germany&itiTo= Billig er det jo ikke. I underkant av 90 euro. Og det er sikkert noe i nærhet av det samme derfra ned til Alicante.

Addendum: Kalkulatoren virker også i Spania, slik at turen fra Freiburg/Mulhose til Alicante koster 121,65 euro.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Muffinmantirsdag 02. september 2014, klokken 10:41
Må sikkert beregne rundt €500 til bompenger på en slik tur da. Så får det heller bli bonus om man kan kjøre bompengefritt deler av strekningen.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: laumbfredag 05. juni 2015, klokken 09:31
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 31. august 2014, klokken 20:09
Blir lettere neste år å ta seg ned  ;D

Sommeren er her og vi reiser snart nedover - kan ikke dy meg ved å hoste opp denne gamle tråden til nytte for de som kan ha nytte av den.

Enklere i Spania ser det umiddelbart ikke ut som det blir. :)
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Teslanewbiefredag 05. juni 2015, klokken 10:16
Skall komme SC ned til Gibraltar . Skulle ha vært ferdig til nå men skall være ferdig ila 2015 hørte jeg og det er også dette som er angitt på teslas sider .
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: bbfredag 05. juni 2015, klokken 10:49
Sitat fra: GeirHM på søndag 17. august 2014, klokken 20:17
Jeg så en av disse flotte videoene Bjørn her på forumet har lagt ut fra sin reise til syd i Frankrike men hvor jeg sjokkert så at han allerede før han kom til Larvik hadde lagt inn ladestopp på tre timer! Men det er vel en video fra i fjor hvor det var mye lengre mellom superladerne enn det er i dag.
Jeg kjørte en omvei via Moss og Tønsberg for å levere noe småting. Derfor ble den ruten 195 km i stedet for 135 km hvis man skulle kjørt direkte fra Oslo til Larvik. Det hadde gått fint an å kjøre til Randers (Hjørring var ikke oppe da) uten å lade, men da måtte jeg nok ligget i 80-90 km/t på motorveien. Siden vi allikevel måtte ut tidlig for å rekke leveranseavtalene ble vi derfor stående på den røde kontakten i noen timer mens vi spiste og slacket.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: TeslaPiratmandag 08. juni 2015, klokken 15:28
Jeg har leid hus i Spania og må lade fra huset. Noen som vet om jeg kan jeg bruke vanlig norsk schuko til dette?
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Kristian Omandag 08. juni 2015, klokken 20:32
To SC nordaust i Spania som er merket som "coming soon" no. Nokon som veit om dei har stått slik lenge, eller har det skjedd no nylig?
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: GeirHMmandag 08. juni 2015, klokken 21:08
Sitat fra: bb på fredag 05. juni 2015, klokken 10:49
Sitat fra: GeirHM på søndag 17. august 2014, klokken 20:17
Jeg så en av disse flotte videoene Bjørn her på forumet har lagt ut fra sin reise til syd i Frankrike men hvor jeg sjokkert så at han allerede før han kom til Larvik hadde lagt inn ladestopp på tre timer! Men det er vel en video fra i fjor hvor det var mye lengre mellom superladerne enn det er i dag.
Jeg kjørte en omvei via Moss og Tønsberg for å levere noe småting. Derfor ble den ruten 195 km i stedet for 135 km hvis man skulle kjørt direkte fra Oslo til Larvik. Det hadde gått fint an å kjøre til Randers (Hjørring var ikke oppe da) uten å lade, men da måtte jeg nok ligget i 80-90 km/t på motorveien. Siden vi allikevel måtte ut tidlig for å rekke leveranseavtalene ble vi derfor stående på den røde kontakten i noen timer mens vi spiste og slacket.

Jeg skrev dette akkurat i det jeg hadde bekreftet min bestilling av ny bil i august i fjor. Jeg lurte på hva jeg hadde begitt meg ut på. Tre timer lading på Stokke, hallo! Noe av det første jeg opplevde i ny bil 28 mars i år var at vi begge (min ko-driver og jeg) sovnet mens vi lada på en forblåst lader i Alvdal over midnatt. Da følte jeg meg et øyeblikk som veldig autentisk hardcore elbilsjåfør. Men sannheten er jo at verden har gått videre. Heldigvis. Nå har jeg snart 13 000 km med wattpedal og ladingen går som en drøm. Superladere over alt. I dag har jeg brukt 50kWt og kjørt opp og ned til Skien (fra Hurum) og for det betaler jeg 30 kr, eller altså det samme som for to liter blybensin. For jeg foretrekker å lade hjemme.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Jejlmandag 08. juni 2015, klokken 21:13
Sitat fra: Kristian O på mandag 08. juni 2015, klokken 20:32
To SC nordaust i Spania som er merket som "coming soon" no. Nokon som veit om dei har stått slik lenge, eller har det skjedd no nylig?
Ca et år siden de kom mener jeg.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Kristian Omandag 08. juni 2015, klokken 21:19
Sitat fra: Jejl på mandag 08. juni 2015, klokken 21:13
Sitat fra: Kristian O på mandag 08. juni 2015, klokken 20:32
To SC nordaust i Spania som er merket som "coming soon" no. Nokon som veit om dei har stått slik lenge, eller har det skjedd no nylig?
Ca et år siden de kom mener jeg.

Såpass ja. Da er dei vel så godt som ferdig  :D
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: dosmontonsdag 10. juni 2015, klokken 00:46
Sitat fra: Kristian O på mandag 08. juni 2015, klokken 21:19
Sitat fra: Jejl på mandag 08. juni 2015, klokken 21:13
Sitat fra: Kristian O på mandag 08. juni 2015, klokken 20:32
To SC nordaust i Spania som er merket som "coming soon" no. Nokon som veit om dei har stått slik lenge, eller har det skjedd no nylig?
Ca et år siden de kom mener jeg.

Såpass ja. Da er dei vel så godt som ferdig  :D
I følge http://supercharge.info så er det ikke engang søkt om byggetillatelse, så der står det tydeligvis stille.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: GeirHMtirsdag 06. oktober 2015, klokken 16:45
Fergebillett er innkjøpt. Min aller første seriøse langtur i elektrisk transport er tidfestet. Jeg kjører fra Hirtshals på torsdag kveld den 22 oktober med Alfaz de Pi, Spania som destinasjon. Jeg gjennomfører årsservice hos Tesla i Hamburg på fredag den 23 og planlegger å kjøre derfra mer eller mindre direkte til Costa Blanca. Det er jo nå mulig å gjøre denne turen uten å kjøre via Sveits. Det er faktisk to alternativer, via Luxembourg eller via Freiburg. Jeg velger nok det siste alternativet. Det er litt lengre men det er generelt kortere mellom SC'ene. Og jeg kommer meg altså helt til Tarragona uten å forlate SCnettverket. Det er jo imponerende. Jeg har noen enkle spørsmål til de av dere med erfaringer på dette strekket.

1. Er det noe nytt omkring lademulighetene sør for Tarragona? I denne tråden finnes det referanser til Renaults lademulighet i Castellón og Hotel Balneario i Valencia (begge type 2 med 22kWt). Men er det dukket opp noen flere?
2. Lar det seg gjøre å kjøre strekningen Hamburg - Costa Blanca i ett strekk?
3. Og hvis ikke, er det noen som har tips om trivelige og rimelige overnattingsmuligheter omkring grensa mellom Frankrike og Spania?
4. Andre forhold en elbilist bør vite om på strekningen?

Jeg regner med at turen vil koste omlag 132 euro i bompenger (en vei).
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Jejllørdag 10. oktober 2015, klokken 18:18
1. Vil anbefale hotellet, hvis du må lade. Vi prøvde å lade med chademo-adapteret i Valencia, men laderen var i ustand.
Det beste er bare å droppe dette ladestoppet. Vi kjørte disse 40 milene i sommer hjem igjen med cc på 88-105km/t.
Start med cc på 88km/t (gjerne bak en semitrailer), og øk farten etterhvert hvis du ser at du kommer frem med for mye strøm.
2. Ja, ikke noe problem med to sjåfører.
3.-
4. Ikke noe spesielt, men det hadde vært kjekt hvis du kunne skrive ned detaljert kjøretid på kjørestrekningen via Freiburg, for å sammenligne om den er raskere enn via Luxemburg.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: GeirHMsøndag 11. oktober 2015, klokken 15:42
Hei Jejl, takk for svar! Hvor lenge er det siden du var nedover sist? Jeg spør fordi www.electromaps.com viser at det etterhvert er ganske mange hurtige lademuligheter på strekningen mellom Tarragona og Alicante! Du finner mange Renault og Nissan ladepunkter. Jeg ser fra brukertilbakemeldingene at disse fungerer veldig bra! Så vidt jeg kan forstå har Nissan Chademopunkter som er operative både i Castellon og i Valencia. I tillegg har Renault flere type2 22kWt punkter i samme område. Begge er forøvrig også tilstede i Alicante med Chademo og Type2. Det er jo også knallbra!

Når det gjelder rutealternativene gjennom Tyskland og Frankrike så landet jeg på den over Freiburg fordi det er skrekkelig langt mellom SC Kamen og SC Mënsbech på den ruta som tar deg via Luxembourg. Og jeg vil gjerne unngå sakte økonomisk kjøring mens jeg er på den tyske autobahn, fordi det er så urkjedelig.

Det siste gjelder jo også strekningen mellom Tarragona og Benidorm/Alicante. Jeg tar gjerne et ekstra ladestopp så jeg kan kjøre i normal rask hastighet. Jeg har dessuten ikke noe sikkert ladealternativ på min destinasjon.   
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Jejlsøndag 11. oktober 2015, klokken 19:24
Vi kjørte nedover i midten av juli og tilbake i midten av august. Vi prøvde flere ladere i Valencia uten hell. Nissan kan du bare glemme, da jeg har hørt om flere som har prøvd. Vi prøvde først den eneste chademo-laderen i Valencia. Vi hadde ringt noen timer i før for å forsikre oss om at den var iorden noe de bekreftet, men det sto error på stasjonen da vi kom frem. Forsøkte så hos Renault uten hell(låste ladeluker og stengt butikk)Prøvde så noen type 2 som jeg hadde funnet på electromaps. Den første var innegjæret på en byggeplass, og neste plass var det 4 helt nye ladebokser, men vi fikk ikke noen av dem til å virke (eieren av p-huset fikk dem heller ikke til å virke). Vi kjørte så til et parkeringshus med et stort elbilskilt. Alle 6 elbil-plassene var opptatt av fossiler, men eieren av p-huset som også hadde parkert på elbilparkeringen flyttet så sin bil og vi ladet litt på en 13A kontakt. Etter en stund kjørte vi til Hotel Balneario, og ladet der til vi hadde nok strøm til å komme frem til Alfaz.

Hjem igjen kjørte vi direkte fra Alfaz del Pi til den nye laderen i Tarragona.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: GeirHMsøndag 11. oktober 2015, klokken 20:10
I Castellon som er 190 km sør for SC Tarragona er det en Chademo eiet av Nissan (men drevet fra BP bensinstasjonen) hvor du betaler, men bare for selve strømforbruket. Her er siste positive brukmelding fra september (electromaps). En annen chademo i Valencia er eiet av Repsol, så der er det vel to, for jeg mener jeg fant en Nissan der også. I tillegg er det flere type2 plasser. Mitt mål vil være å forlate Valencia med så mye strøm på batteriet jeg greier. For det er fortsatt 150 km til Benidorm og usikre lademuligheter på min destinasjon. (Men jeg har Carrefour i Finestrat som backup.)
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Jejlsøndag 11. oktober 2015, klokken 21:21
Sitat fra: GeirHM på søndag 11. oktober 2015, klokken 15:42


Når det gjelder rutealternativene gjennom Tyskland og Frankrike så landet jeg på den over Freiburg fordi det er skrekkelig langt mellom SC Kamen og SC Mënsbech på den ruta som tar deg via Luxembourg. Og jeg vil gjerne unngå sakte økonomisk kjøring mens jeg er på den tyske autobahn, fordi det er så urkjedelig.

Det siste gjelder jo også strekningen mellom Tarragona og Benidorm/Alicante. Jeg tar gjerne et ekstra ladestopp så jeg kan kjøre i normal rask hastighet. Jeg har dessuten ikke noe sikkert ladealternativ på min destinasjon.
Fant frem notatene fra turen. Mellom SC Kamen og SC Mënsbech brukte vi 2 timer og 44 minutt og 93% av batteriet på 291km. Det er veldig mye 70-80 og 90 soner på dette strekket, så vi lå ikke under fartsgrensene i det hele tatt, helst litt over, og rundt 160 på autobahnen.
Vår erfaring er at det skal endel til for å hente inn en lengre kjørestrekning i form av kortere avstand mellom ladestoppene. Og det kan også være greit å ha noen få lengre ladepauser på rundt en time på en så lang tur.

Hvis du skal kjøre strekket Tarragona - Alfaz del Pi må du regne ca 4,5 timers kjøring uten lading. Tror ikke du kommer fortere frem med et ekstra ladestopp i Valencia, og i tillegg har du (ihvertfall etter vår erfaring) nokså stor sjanse for å ikke få ladet der du ønsker.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: GeirHMsøndag 11. oktober 2015, klokken 23:06
Sitat fra: Jejl på søndag 11. oktober 2015, klokken 21:21
Sitat fra: GeirHM på søndag 11. oktober 2015, klokken 15:42


Når det gjelder rutealternativene gjennom Tyskland og Frankrike så landet jeg på den over Freiburg fordi det er skrekkelig langt mellom SC Kamen og SC Mënsbech på den ruta som tar deg via Luxembourg. Og jeg vil gjerne unngå sakte økonomisk kjøring mens jeg er på den tyske autobahn, fordi det er så urkjedelig.

Det siste gjelder jo også strekningen mellom Tarragona og Benidorm/Alicante. Jeg tar gjerne et ekstra ladestopp så jeg kan kjøre i normal rask hastighet. Jeg har dessuten ikke noe sikkert ladealternativ på min destinasjon.
Fant frem notatene fra turen. Mellom SC Kamen og SC Mënsbech brukte vi 2 timer og 44 minutt og 93% av batteriet på 291km. Det er veldig mye 70-80 og 90 soner på dette strekket, så vi lå ikke under fartsgrensene i det hele tatt, helst litt over, og rundt 160 på autobahnen.
Vår erfaring er at det skal endel til for å hente inn en lengre kjørestrekning i form av kortere avstand mellom ladestoppene. Og det kan også være greit å ha noen få lengre ladepauser på rundt en time på en så lang tur.

Hvis du skal kjøre strekket Tarragona - Alfaz del Pi må du regne ca 4,5 timers kjøring uten lading. Tror ikke du kommer fortere frem med et ekstra ladestopp i Valencia, og i tillegg har du (ihvertfall etter vår erfaring) nokså stor sjanse for å ikke få ladet der du ønsker.

Jeg ble egentlig litt overrasket over at EVtrippPlanner valgte veien om Luxembourg som sitt primære veivalg. Jeg har kjørt dette strekket flere ganger tidligere i fossil og da har det alltid vært naturlig å velge ruta over Freiburg. Du skriver det jo selv. Det er mange partier på dårligere veier når du tar turen via Luxemburg. Over Freiburg er det motorvei hele veien og SCene ligger tettere. Så jeg skal notere mitt tidsbruk, så får vi sammenligne notater i etterkant. Jeg skal stoppe i Hamburg å gjennomføre hovedservice hos Tesla. Jeg håper jeg makter strekket fra Hamburg og fram til Costa Blanca bare avbrutt av ladestopp. Vi får se. Det er jo også litt avhengig av når på døgnet jeg treffer Castellon/Valencia tenker jeg. Lading der på natta kan jeg nok bare glemme.
Tittel: Sv: Lademulighet Costa Blanca og Costa Calida
Skrevet av: Kristian Ofredag 01. januar 2016, klokken 01:16
Litt aldrende tråd men....
Kan noen hjelpe meg med kva som kan brukast med heilt grunnleggende ladeutstyr (UMC med schuko, rød og blå plugg, Type 2) av dette:

Desconocido
Schuko 2P (CEE 7/4)
Schuko 2P+T (CEE 7/7)
MENNEKES TIPO2

CHAdeMO (DC)
CETAC IP44 3P+N+T
CETAC IP44 2P+T
CETAC IP44 3P+T
SAE J1772 TIPO1
SAE J1772 (LVL2)
SAE CCS Combo
SCAME
Type C (CEE 7/16)
Avcon
Large Paddle Inductive
Small Paddle Inductive
NEMA 6-20
NEMA TT-30
NEMA 14-30
NEMA 14-50
NEMA 10-50
NEMA 5-20
NEMA 5-15
Type A
Type B
Type G
Type H
Type I
Type J
Type L
Other Conductive

Det er det som er mulig å filtrere på under http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/mapa
Type 2 og schuko rekner eg med er dei eg har utheva, men på hvilke av disse kan rød og blå plugg brukast? Og om eg skaffer overgang fra blå 16A og fra rød 32A, kva kan da brukest?
Har lyst til å kjøre til La Manga neste sommer, men ironisk nok så er det lading i / rundt La Manga som ser ut til å være mest problematisk. Turen ned skal gå greit med SC.