Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Kia Soul EV

Startet av Gnilre, søndag 06. juli 2014, klokken 12:58

« forrige - neste »

Gnilre

I brosjyren til Kia står det at den har:

  • Innebygd 6,6 kW lader. Jeg regner med at det betyr 32A enfase 230V.

  • Hurtiglader inntil 100 kW. I praksis er det vel noen begrensninger slik at det blir 50 kW.
Men hvis du har et uttak med 10A sikring er det jo ikke mye hjelp i dette. Er det noen som vet hvordan ladekladden til Kia Soul EV er ? Det hadde jo vært veldig praktisk om det fulgte med en kladd som var omstillbar 6A - 10A - 16A - 32A, men det er det vel ikke ? Men kanskje 10A alternativ 16A ?

Jeg prøvde en Leaf en gang og der fulgte det med en 16A lader som tok 10A sikringene jeg har hjemme. Så hvis jeg får 16A, alternativt 10A er jeg i grunnen fornøyd.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Ona IX

Sitat fra: Gnilre på søndag 06. juli 2014, klokken 12:58
I brosjyren til Kia står det at den har:

  • Innebygd 6,6 kW lader. Jeg regner med at det betyr 32A enfase 230V.

  • Hurtiglader inntil 100 kW. I praksis er det vel noen begrensninger slik at det blir 50 kW.
Men hvis du har et uttak med 10A sikring er det jo ikke mye hjelp i dette. Er det noen som vet hvordan ladekladden til Kia Soul EV er ? Det hadde jo vært veldig praktisk om det fulgte med en kladd som var omstillbar 6A - 10A - 16A - 32A, men det er det vel ikke ? Men kanskje 10A alternativ 16A ?

Jeg prøvde en Leaf en gang og der fulgte det med en 16A lader som tok 10A sikringene jeg har hjemme. Så hvis jeg får 16A, alternativt 10A er jeg i grunnen fornøyd.

Jeg har fått litt svar fra Kia på dette før
Det følger bare med en EVSE (ladekabel) på 10A.
Man kan ikke lade 6.6kw (32a) på schuko, men man kan kjøpe en 6-10-16a ladekabel fra et annet sted som vil fungere.
Jeg personlig kommer til å kjøpe en ekstra lader som er justerbar mellom 6 og 16a, av typen UM-EVSE eller fra elbilhjelpen. Greit de gangene man kan lade på senter etc. på 16a, så går det ganske mye kjappere!

Ang. hurtiglading på 100kw; Chademo er nå max 50kw men det er dimensjonert for 100kw, så i fremtiden kan det hende at de øker til 100. Men man må gå ut ifra 50kw, altså 0-80 på 33min.

Gnilre

Takk for svar  :)
Da trenger jeg ikke foreta meg noe ennå, men bør vel få et 16A uttak i garasjen etterhvert siden jeg bare har 10A der nå. Elbillading på schuko er vel heller ikke så bra så en egen lader i garasjen er vel tingen, men inntil videre satser jeg på mye lading på jobben. Jeg fant en del her: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html Justerbar lader 6 - 10 - 16A til 4490kr kan være noe å vurdere etterhvert, selv om jeg synes det er dyrt !

Vet du hva man trenger for 32A lading ? Er ladekladden da på stasjonen ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Gordon Retriever

Du kan bruke den semiportable ladestasjonen øverst på siden du linket til. :)

Ona IX

Sitat fra: Gnilre på søndag 06. juli 2014, klokken 14:38
Jeg fant en del her: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html Justerbar lader 6 - 10 - 16A til 4490kr kan være noe å vurdere etterhvert, selv om jeg synes det er dyrt !
Husk at den har CEE blå stikk, så da må du ha overgang også, koster vel 170kr på clas ohlson tror jeg.

Sitat fra: Gnilre på søndag 06. juli 2014, klokken 14:38
Vet du hva man trenger for 32A lading ? Er ladekladden da på stasjonen ?
Du kan enten ha en ladestasjon med kabel, eller en uten kabel.
Det jeg ville valgt var en av semiportable 32a laderne fra elbilhjelpen. Du får elektriker til å sette opp en 32a cee stikk, og henger opp enten en stasjon med ledning, eller en stasjon med type 2 kontakt (så kjøper du en type 2 - type 1 ledning)
F.eks. B3200V eller B3200N.
Greiest å ha type 2 kontakt, siden det kan alle bruke (de med type 2 eller type 1 kontakt). Men hvis den har en fast type 1 ledning, så er det bare de med type 1 i bilen som kan bruke den!

sven erik

folkens har du 10a sikring må en ned på ca 8a om den ikke skal gå
samme med 16 der er ca 14a det beste  setter en på 16a på 16 a går den etter noen få timer  noen ganger før

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på mandag 07. juli 2014, klokken 02:44
folkens har du 10a sikring må en ned på ca 8a om den ikke skal gå
samme med 16 der er ca 14a det beste  setter en på 16a på 16 a går den etter noen få timer  noen ganger før

Da er det feil på den. Det har kun skjedd meg ett sted, på Kransen i Moss. Klaget til kommunen, og GARO-sikringen ble byttet til en Eaton xDigital som fint klarte biffen. Svært mange andre steder har jeg schuko-ladet på 16A i inntil 16 timer uten noen som helst problemer. I natt har bilen ladet på 25A fra en gammel flatstift på en låve, sikret med 25A. Null problem. I går var det 16A fra et utestikk på Fiskarheimen på Titran over natta, og dagen før var det 16A fra en 16A 3-fase 230V utenfor en hytte i Eikesdalen. Ingen steder har det heller vært noen tendens til varmgang, sjekker alltid etter et par timer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gnilre

Kan jeg bruke 32A lading når jeg får min Kia Soul EV og kjøpe
32A 5 m rett kabel: Vare nr 3215321 Pris Kr 1690.- fra elbilhjelpen som jeg fant her:
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_hjemme_med_16A

Kan man også kjøpe en overgang slik at man kan plugge denne ladeledningen inn i en schuko-kontakt og lade med 10 eller 16A ?

Jeg kjørte forbi Kiwi på Rødberg i Numedalen for en drøy uke siden og sjekket ladingen der. De har ett 22kW stikk som jeg sikkert kan bruke med 32A lading til Kiaen neste gang jeg er forbi slik jeg forstår det. Det kommer vel mange slike på Kiwi fremover, så det går vel an å stå der en times tid selv om Zoe og Tesla-eiere ikke blir så begeistret for det ?

Jeg forsøker legge ved et par bilder av ladestasjonen ved Kiwi på Rødberg.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

elektrolux

32A kabelen vår vil gi deg 32A lading fra en slik stasjon, men der finnes ingen overganger til Schuko.

En plass må nemlig styremodulen til laderen plasseres, og er den ikke i kabelen må den ligge i en slik boks som du har tatt bildet av.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pottle

#9
Sitat fra: sven erik på mandag 07. juli 2014, klokken 02:44
folkens har du 10a sikring må en ned på ca 8a om den ikke skal gå
samme med 16 der er ca 14a det beste  setter en på 16a på 16 a går den etter noen få timer  noen ganger før

Som nevnt tidligere så er det noe feil med strømnettet eller ladekabelen som du lader fra. En 10A-sikring skal ikke gå hvis du lader med en 10A-ladekabel.

Så til litt mer generell info:
Det er ikke slik at en 10A-lader trekker 10A. Det er heller ikke slik at 16A-ladere (eller andre) trekker akkurat det det som står beskrevet. Alle ladekablene lader med en viss sikkerhetsmargin. Ladehastigheten begrenses også noe av motstand, svingninger og så videre i det elektriske systemet.

10A eller 16A på ladekabelen beskriver, enkelt og greit, hvilken ampere kursen og sikringen må ha for å kunne lade sikkert og trygt.

Tommelfingerregel:
16A-ladere gir et snitt mellom 14,5A-15,5A.
10A-ladere gir et snitt mellom 8,5A-9,5A.

Dette kan sjekkes selv ved hjelp av en enkel strømmåler.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

mune

Hva er optimal ladesyklus på et lithium-ion polymer batter med tanke på levetid og som gir minst slitasje?

Svefred2

KIA forhandlerne vil tilby ferdig monterte ladestasjoner hjemme med hhv. 16 og 28Ah. Dette inkluderer 10m kabel og sikring i sikringsskapet ditt. Får du det med på kontrakten får du det momsfritt og kan inkludere det i billånet ditt, slik som jeg gjorde ;D (28Ah)
Ps: pris kan jeg ikke oppgi så ta kontakt med din lokale KIA forhandler ;)
Bestilt blå Kia Soul EV med hvitt tak 20 Juni, levering antas september/oktober

emil

Sitat fra: mune på fredag 12. september 2014, klokken 07:48
Hva er optimal ladesyklus på et lithium-ion polymer batter med tanke på levetid og som gir minst slitasje?

Kjører du lite og har tid tid til å planlegge er det vel best for alle Li-Ion varianter å holde batteripakken mellom 20 og 80%. Men bilen er laget for å brukes, og du skal ikke være redd for å fullade eller kjøre tilnærmet tom ved behov.

mune

Er det da greit å sette bilen til lading hver kveld, uansett hvor mye / lite man har brukt av batteri?

Hanzo

Noen som vet om du kan sette bilen til å stoppe på 80% automatisk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA