Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Kia Soul EV

Startet av Gnilre, søndag 06. juli 2014, klokken 12:58

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Rio på fredag 12. desember 2014, klokken 00:19
Du kan kjøpe et lite elmeter på ClasOhlson, men ikke la det stå permanent, siden strømmen er såpass høy.

En av disse er tingen. De måler strømmen induktivt, så strømmen går ikke fyssk gjennom dem.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Cowboystrekk

Sitat fra: Rio på tirsdag 09. desember 2014, klokken 19:19
KS: Et par grunnleggende konsepter:

Et batteri er en liten "kjemisk fabrikk", og akkurat som bensin-, og særlig dieselmotorer, er det ting man kan gjøre med dem som har innflytelse for levetiden.

For litiumbatterier er det MEGET enkelt - du kan lade så ofte og så mye du orker.

Men du bør vite følgende: det som sliter på batteriet (dvs. gir redusert batterikapasitet om noen år) er:

1) Hvis du lar batteriet stå tomt. (Parkerer bilen i lengre tid med mindre enn 10-15-20% igjen.)

2) Hvis du lar batteriet stå helt fullt i lengre tid.

Selvsagt skal du bruke bilen som en bil, men man kan likevel ha to tanker i hodet, og unngå (for egen del) å la bilen stå med batteripakken tom eller helt full (med mindre man trenger det).

Ikke noe vanskeligere enn det. Og langt lettere å huske på enn det man må huske på for en bensin- eller dieselmotor.
Du vet nok dette Rio, men for de andre er det greit å vite at høy SOC om vinteren er langt mindre skadelig enn høy SOC om sommeren samt at små ladesykluser er bedre enn store, dvs lading fra 30-60 er bedre enn 20-90 etc. Sommerstid ville jeg latt bilen står uten å lade i lengre perioder og gjerne holdt meg rundt 50%, trenger jeg full pupp så tar det ikke lange stunda å få 100% uansett så :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

adamopel

Jeg kjører overvåkning av ladingen. Jeg bruker  induktiv giver, og en Raspberry Pi til å laste opp til www.smartenergygroups.com. Da kan jeg grafe all ladingen og får se hvor mange kilowatttimer jeg bruker.
Se grafene her:
https://smartenergygroups.com/widgets/9d65d6be891af3763e76ab213fd37b4e5b5c6d68
(Dere må kanskje zoome ut på den øverste grafen dersom jeg ikke har ladet i dag).

Kia Soul EV Exclusive. Hvit / Blå. Levert Bergen Oktober 2014.

goev

Kan du si noe mer om hvilken giver, hvor du kjøpte den og hvilken software du installerte? Dette vil jeg gjerne vite mer om :-)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Elmo

Sitat fra: goev på torsdag 18. desember 2014, klokken 23:07
Kan du si noe mer om hvilken giver, hvor du kjøpte den og hvilken software du installerte? Dette vil jeg gjerne vite mer om :-)
Efergy som jeg linket til hos Clas har induktiv giver, trådløs overføring og PC software 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Meldola

#185
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:29
Kia Soul kommer med 3 fase lader om et år eller to for Europa.
6,6 kW enfaselading er en amerikansk løsning som passer best "over there".
Hadde lagt opp en 3 fas 11 kW løsning som vil vare langt inn i fremtiden.

Heisann! mulig det finnes svar ett annet sted i denne forumjungelen men Google sendte meg hit. Skal ha en pendlerbil og Soul ser ut til å være det beste valget. har en dedikert 400v 16a kurs til lading med rødt stikk(hadde tidligere en Tesla). Har det dukket opp noe mer informasjon rundt denne 3-fase laderen som nevnes i dette ikke helt ferske innlegget?

Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

shuatorp

Nå kommer Arctic Roads med 100KW lading snart, samt at man kompanseres ved lading på andre leverandører der de ikke er. Da skal jeg vurdere de..
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

Griffel

Sitat fra: shuatorp på onsdag 11. november 2015, klokken 14:45
Nå kommer Arctic Roads med 100KW lading snart, samt at man kompanseres ved lading på andre leverandører der de ikke er. Da skal jeg vurdere de..
Hver klar over at selv om en eksternlader kan levere 120kW er det langt fra sikkert at bilen kan trekke så mye. Det er bilens batterikontrolsystem som styrer dette, opp til hva eksternladeren kan levere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA